Gå til innhold

"Spionen som spermet meg". Dummeste norske titteloversettelsen noensinne??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men det var jo tradisjon for å oversette filmtitler den gangen og dette er ikke den verste ut fra hva slags film det var. Klarer du bedre selv?

Anonymkode: 44b42...535

Tittelen lar seg strengt talt ikke oversette direkte, siden den spiller på et britisk uformelt uttrykk brukt i en amerikansk filmtittel, og bruken av "shag" fremfor grovere eufemistiske uttrykk for sex holder filmen innenfor PG-13. I tillegg er det en parodi på The Spy Who Loved Me (1977), og såvidt jeg husker fra filmen også et lite nikk mot "Shaggy Dog Stories", så det er mange lag i tittelen her som ikke nødvendigvis fungerer på samme måte på andre språk. Om jeg måtte gitt den en "norsk" tittel ville jeg kalt den Austin Powers 2.

Norsk er ikke førstespråket mitt, så det er sikkert andre der ute som kan komme på noe bedre. Det kan forsåvidt også godt hende "spermet" var et slang-uttrykk på den tiden uten at jeg var klar over det. Jeg synes det hørtes konstruert ut, men som utlending er jeg absolutt mottagelig for at jeg kan ta helt feil. Det ligner Spionen Som Elsket Meg, og beholder allitterasjonen, men jeg aner ikke hva (om noe) "spermet" betyr.

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, f. eks.

Eller dette (om man skal holde det barnevennlig):

332883234_Skjermbilde2022-11-04173043.thumb.jpg.135b2098ecff63a112bc185dc318b277.jpg

Anonymkode: be77c...994

"Pjusket" kommer nok fra den mer formelle betydningen av shagged/shaggy, som betyr rufsete eller pjuskete (i en hår/pels/tekstil-forstand). Ofte brukt om langhårete hunder og andre dyr, gulvtepper, ufriserte skjegg og lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...