Gå til innhold

Barna blånekter å feire jul med pappan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er ikke mye løsningsorientert. Du inviterer de samme menneskene lillejulaften til deg. Dere gjør akkurat det dere ville gjort på juleaften da. På juleaften reiser barna til far, tar gjerne med seg noen av gavene de har fått og koser seg med de

Anonymkode: a7ed0...476

Skulle til å foreslå det samme - du kan ikke endre far, men kanskje du kan få endret litt på familien din? Min familie ville iallefall ikke hatt noen problemer med å ta juleaften en annen dag - og jeg tror at 9-åringen min også ville hatt forståelse for at juleaften ble en annen dag, så lenge det ble ordentlig julefeiring (og ikke minst gaver).

Og så er julen hos oss MYE mer enn bare juleaften - vi har en dag med juleverksted hjemme (der vi lager og pakker inn gaver), vi tar med barna på julegavehandel (en og en, så de kan kjøpe gaver til hverandre), vi har en egen kakebakingsdag (og baker alle 7 slagene), og så må selvfølgelig barna være med på å sette opp juletreet og pynte til jul (tas en gang i perioden 21.-23.12. avhengig av når jeg jobber det året). 

Og etter juleaften er det fremdeles jul - juletre og pynt og julestjerne i vinduet frem til nyttår, julekaker og mandariner og nøtter til "fri bespisning" på bordet. Julestemning med TV og kos på sofaen og frilek hver morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Han skal ha ungene alle fridager og helligdager i julen. Grunnen for at han har trumfet dette igjennom er at han ikke ønsker å ha fri fra jobb mer enn nødvendig. Så de kommer til med tredje juledag. Jeg kan feire jul da. Og det har jeg også sagt til ungene. Men da blir det uten øvrig familie og jeg feirer alene med dem. 

Ja jeg synes også det er smålig. Men det er et dilemma å nekte han å ha barna i julen, bare fordi jeg (og ungene) mener at han ikke har gode verdier, fordi han ikke følger "mine" tradisjoner. 

Anonymkode: 262a4...a3d

Så de skal være der 24,25,26? Da ville jeg vurdert å gjøre som foreslått over, feire lillejulaften i stedet.

Jeg tenker at det ikke er krise om én jul ikke blir som vanlig. Jeg vokste selv opp med en jul her og en jul der. Nå hadde ikke jeg så mye samvær med min far på grunn av avstand. Så her trumfet gleden over å være med pappa, behovet for de vante tradisjonene. Vi lagde våre egne og hadde det fint sammen.

Anonymkode: 0eca9...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har er lite dilemma. Det er pappa sin tid å ha barna på julaften. Og jeg har fortalt ungene dette nå denne uken. Det endte i masse gråting, sinne, og ungene blånekter å feire med han. 

De er 8 og 10 år. All julefeiring har vært med min familie med inngrodde, koselige og trygge tradisjoner som nisse, gaver, gå rundt juletre, lang og god middag med besteforeldre, onkel og søskenbarn. Far er veldig depressiv i lange perioder av gangen. Han er utenlandsk og nekter å "adoptere" en eneste liten juletradisjon. Han har alltid synes at jul er tullete og nekter å delta. I tillegg har han ikke familie venner i Norge. 

Jeg prøver å si at de likevel kan få en veldig koselig jul de tre sammen, og at de kan lage egne juletradisjoner sammen med han. Men det hjelper ikke. De er redd det ikke blir nisse, juletre eller noe julestemning. 

Og helt ærlig, det er jeg redd for jeg også men kan ikke love dem noe av dette på pappans vegne. Jeg står bare å tar i mor bekymringene deres, uten å kunne forsikre dem om noen ting. 

Hvis de fortsetter å blånekte, hva kan jeg gjøre? 

Forstår ikke helt jeg. Du vil de skal feire der og lage egne tradisjoner men så sier du at far feirer ikke jul. Mao blir det ikke jul om de drar til far? eller? Hva slags tradisjoner blir det da mener du og hvorfor skal de feire med far om det er en helt vanlig hverdag? 🤔 Kansje det er best om de feirer jul med deg og så har en vanlig hverdag med far på en vanlig hverdag?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ingen som jobber i din familie..? 

Anonymkode: 941d0...86a

Joooo

Men, middagen er ikke før kl 17.00, så det går helt fint :) 

Anonymkode: a7ed0...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet at barna reiser til ham på kvelden julaften, etter feiringen hos deg?

Hvis de gjør det, og er der 1. og 2. juledag tilsvarer det et vanlig helgesamvær 😊

Anonymkode: 0f132...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 18.19):

Jeg har er lite dilemma. Det er pappa sin tid å ha barna på julaften. Og jeg har fortalt ungene dette nå denne uken. Det endte i masse gråting, sinne, og ungene blånekter å feire med han. 

De er 8 og 10 år. All julefeiring har vært med min familie med inngrodde, koselige og trygge tradisjoner som nisse, gaver, gå rundt juletre, lang og god middag med besteforeldre, onkel og søskenbarn. Far er veldig depressiv i lange perioder av gangen. Han er utenlandsk og nekter å "adoptere" en eneste liten juletradisjon. Han har alltid synes at jul er tullete og nekter å delta. I tillegg har han ikke familie venner i Norge. 

Jeg prøver å si at de likevel kan få en veldig koselig jul de tre sammen, og at de kan lage egne juletradisjoner sammen med han. Men det hjelper ikke. De er redd det ikke blir nisse, juletre eller noe julestemning. 

Og helt ærlig, det er jeg redd for jeg også men kan ikke love dem noe av dette på pappans vegne. Jeg står bare å tar i mor bekymringene deres, uten å kunne forsikre dem om noen ting. 

la de slippe tenker jeg. La de være med deg

Anonymkode: 604e4...b78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad mamma ikke sendte meg til pappa da jeg nektet som liten. Husker et nyttår jeg MÅTTE, skjedde ikke igjen etter at jeg gråt hele natten der med en far som gjorde kvelden ekstremt trist. Jeg nektet etter dette og slapp. Hadde hatet de begge ekstremt om de lot meg gå gjennom det der, tvunget til noe jeg virkelig ikke ville. For en drittfar som ikke setter barna først, skal bare trumfe gjennom samvær FOR AT. I tillegg har han psykiske problemer og gjør alt for å ikke gidde å samarbeide med deg ang barna på denne måten. Egoistiske foreldre er det værste jeg ser. Hør nå på barna, det er JUL - det er en dag barna virkelig gleder seg til og fortjener. Hadde ALDRI sendt mitt barn i det tilfellet her, aldri. La han ta deg til retten om han ønsker, tror nok retten forstår deg og barna godt denne ene gangen om far skal være så sinnsykt smålig. 

Anonymkode: 0355e...433

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal far ha barna om han ikke feirer jul tenker jeg. Her må man sette barna først, de kan omså komme til han 1 juledag. 

Anonymkode: dcf30...a30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tving barna dine å feire jul til far om de ikke ønsker det. Å ødelegge julen til barna er ikke heldig. Jul er veldig viktig for de. 

Kan du kanskje overtale de til å ha julefrokost med far ? Så hente de etter det. 
Min sønn blånekter å feire jul med faren sin. Jeg måtte bare slutte å tvinge han. Jeg inviterer far å feire jul med oss, men han vil ikke. Faren vil heller steke en frossen pizza og ta seg en øl. Han hater familieselskaper. 
Hjemme til meg er det ribbe, tilbehør laget fra bunnen av, masse julekos, julenisse, masse pakker og kos i julepysj. Det er jul for gutten min. 
Vi samler storfamilien hjemme til meg. Besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Det er jul til gutten min. 

Anonymkode: c5566...83c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 18.19):

Les hva du skriver her. Hvordan kan du tro at de kan få en koselig jul, om far syns jul er tullete og nekter å delta? Når han faktisk nekter å adoptere en eneste juletradisjon..? Litt spesielt at han insisterer på å ha barna i jula, om jula ikke betyr noe for han.

Uansett er det vel lite du kan gjøre akkurat nå, annet enn å fortelle far om hva barna føler rundt å være hos han i jula. Dessverre! Men etterhvert kan barna bestemme selv. Eventuelt kan du prøve å ta han med på noen runder hos familievernkontoret for veiledning. Men de kan jo selvsagt ikke bestemme hvor jula skal feieres, og det er heller ingen garanti for at far er mottakelig for veiledning.

Anonymkode: 8889e...41e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...