Gå til innhold

Barna blånekter å feire jul med pappan

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke at det er relevant for denne problemstillingen, men nå er jo yngste barnet åtte år. Og man kan godt bli både psykisk syk og umulig å ha med å gjøre i løpet av åtte år. 

Anonymkode: 3a5d4...031

Poenget er at hun faktisk har valgt å få 2(!) barn med vedkommende, så da antar jeg at hun har hatt troen på han som far også.

Nå har jeg av en eller annen grunn flere venner og bekjente som er bipolare og har fått den diagnosen som voksne. Jeg har kjent en del av dem «hele livet» og ingen av dem har vært normale, solide mennesker noen gang. Så jeg kjøper rett og slett ikke forklaringen med at dette dukket opp som jula på kjerringa, ergo burde TS ta litt selvkritikk også. Neida, hun kunne ikke vite at tilstanden til far evt skulle bli verre, men hun hadde et ansvar overfor både barna og seg selv da hun valgte dette mennesket som far til sine barn.

Anonymkode: 20997...776

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med far, om han ikke ferier så er det jo en selvfølge at si får dem?

Min venninne har gått fra barnets far, han er utenlandsk og feirer ikke jul. Hun får dermed ha ungen hver jul, for selvsagt all ungen få julefeiring! Det er snakk om barnas beste!

Anonymkode: 88573...10e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et helt sprøtt forslag:

Hva med å forsøke å snakke med far, evt gjennom FVK, før man prøver å løse saken på et nettforum hvor man bare får vite halve sannheten og uten å involvere hverken far eller barna? 

Anonymkode: 20997...776

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du ta ei ekstra helg, og si at barna vil være hos deg i jula. Så får han ha helligdagene sine med barna. 
da slipper han å lage til jul og opplegg ril barna når han ikke ønsker det. 
barn har rett til å bli hørt, og det skal respekteres. 

Anonymkode: ce54a...187

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at de er med far på julaften. Og så feirer dere julaften på tradisjonelt vis en dag i romjulen. Later som at det er julaften. Selv må jeg gjøre det sånn pga turnusjobbing. Da må jeg jobbe julaften, så later vi som at den 25 eller 26 desember er julaften og gjør alle tradisjonene, unntatt at det er litt feil dag i kalenderen. Funker helt fint, det handler om tradisjonen, samværet, maten, pakkene som vi åpner mer enn at det må være en bestemt dato. Litt løsningsorientert går det vel an å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (7 minutter siden):

Da tenker jeg at de er med far på julaften. Og så feirer dere julaften på tradisjonelt vis en dag i romjulen. Later som at det er julaften. Selv må jeg gjøre det sånn pga turnusjobbing. Da må jeg jobbe julaften, så later vi som at den 25 eller 26 desember er julaften og gjør alle tradisjonene, unntatt at det er litt feil dag i kalenderen. Funker helt fint, det handler om tradisjonen, samværet, maten, pakkene som vi åpner mer enn at det må være en bestemt dato. Litt løsningsorientert går det vel an å være. 

Men nå er det vel ganske unødvendig å gjøre sånn når det ikke er snakk om jobb? 

Altså skal ungene bli tvunget til far og ikke feire jul mens mor og hennes fam feirer med god mat og drikke fordi faren skal være et rasshøl som ikke kan endre noen dager? Aner du hvor jævlig det er å være stuck hos en forelder man ikke vil til men som man blir tvunget til?

Nei, den 24. er JUL og det vil det nok være for disse barna også. Hadde holdt ungene hos meg om jeg var TS. Uten diskusjon engang, om det var så ille fra barnas ståsted som hun får det til å høres ut som. 

Anonymkode: 5bae2...8ed

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå er det vel ganske unødvendig å gjøre sånn når det ikke er snakk om jobb? 

Altså skal ungene bli tvunget til far og ikke feire jul mens mor og hennes fam feirer med god mat og drikke fordi faren skal være et rasshøl som ikke kan endre noen dager? Aner du hvor jævlig det er å være stuck hos en forelder man ikke vil til men som man blir tvunget til?

Nei, den 24. er JUL og det vil det nok være for disse barna også. Hadde holdt ungene hos meg om jeg var TS. Uten diskusjon engang, om det var så ille fra barnas ståsted som hun får det til å høres ut som. 

Vi vet ikke om faren er psykopat eller om det rett og slett er sånn at han følger sine tradisjoner. Barn er veldig tilpasningsdyktige, så om fa gjør sin greie i julen og mor feirer på tradisjonelt vis, så tror jeg det går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (Akkurat nå):

Vi vet ikke om faren er psykopat eller om det rett og slett er sånn at han følger sine tradisjoner. Barn er veldig tilpasningsdyktige, så om fa gjør sin greie i julen og mor feirer på tradisjonelt vis, så tror jeg det går helt fint. 

Far feirer jo ikke i det hele tatt. Han synes hele julen er tull og ts har skrevet at han ikke deltar på sånt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min far ikke hadde feiret julen hadde jeg og nektet å reise til han. Tenk så drit å måtte sitte hos han og vite at andre har det kjekt mens du gjerne spiser frossenpizza og gjør noe annet kjedelig? 

For øvrig var det et år hvor pappa feiret hjemme med oss - null stress.

TS; ta hensyn til BARNA dine fremfor faren deres. Hold de hos deg om de fortsetter å nekte med å reise til far. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har er lite dilemma. Det er pappa sin tid å ha barna på julaften. Og jeg har fortalt ungene dette nå denne uken. Det endte i masse gråting, sinne, og ungene blånekter å feire med han. 

De er 8 og 10 år. All julefeiring har vært med min familie med inngrodde, koselige og trygge tradisjoner som nisse, gaver, gå rundt juletre, lang og god middag med besteforeldre, onkel og søskenbarn. Far er veldig depressiv i lange perioder av gangen. Han er utenlandsk og nekter å "adoptere" en eneste liten juletradisjon. Han har alltid synes at jul er tullete og nekter å delta. I tillegg har han ikke familie venner i Norge. 

Jeg prøver å si at de likevel kan få en veldig koselig jul de tre sammen, og at de kan lage egne juletradisjoner sammen med han. Men det hjelper ikke. De er redd det ikke blir nisse, juletre eller noe julestemning. 

Og helt ærlig, det er jeg redd for jeg også men kan ikke love dem noe av dette på pappans vegne. Jeg står bare å tar i mor bekymringene deres, uten å kunne forsikre dem om noen ting. 

Hvis de fortsetter å blånekte, hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 262a4...a3d

Dersom far ikke feirer jul tilsier jo all logikk at barna skal være med deg

Anonymkode: 45974...fed

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men her er det også dilemma. Jeg har tatt dette opp med familievernkontoret. Og hva han gjør, på sine dager, er faktisk ikke mitt problem, så lenge de er trygge og blir tatt hånd om. Og det klarer han i få dager i slengen -type en helg.. de får mat, husly og  omsorg. 

Ts. Jeg må klare å overtale barna, hvis ikke blir det at jeg må nekte dem samvær på et veldig tynt grunnlag som ikke er lovfestet fyldig grunn. 

Ts

Barna er vel så store at de skal bli hørt. Tipper fvk også vil tenke at det er viktigere at barna får feire jul enn at de absolutt følger samværsavtale. Her settes voksnes behov foran barna og det er aldri riktig. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at «stakkars pappa når du/dere holder på sånn, han som er så glad i deg/dere» 

vært litt bestemt i stemmen

For det mener jeg faktisk

Anonymkode: 6186a...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville sagt at «stakkars pappa når du/dere holder på sånn, han som er så glad i deg/dere» 

Dette må jo være tidenes verste forslag.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oj dette var et helt grusomt forslag. Ville du likt og sittet rundt bordet og spist Grandiosa uten juletre eller presanger når du var 8? På selveste julaften? Vi synes synd i eldre som sitter alene og ikke feirer. Men at barn skal gå glipp av den største dagen i året fordi far er egoist. Det er liksom ok? Foreldre må slutte å

sette sine egne behov foran barnas! Hva er det med folk for tiden. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, for det er ham det er synd på her. :ironi:

Jeg nektet å sende barna til far i julen. Han ville ikke klart å lage jul for dem. Fvk sa at når jeg sa nei var det ingenting de eller far kunne gjøre, men så hadde vil heller ingen avtale. Uansett ville jeg beholdt barna hos meg til 1.juledag og tilbudt kompensasjon en annen dag. Det risikerer ts neppe noenting ved. Samarbeidet er jo allerede vanskelig, og en dags nektet samvær er ikke grunn for noen rettssak.

Anonymkode: b6ad8...03e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke mye løsningsorientert. Du inviterer de samme menneskene lillejulaften til deg. Dere gjør akkurat det dere ville gjort på juleaften da. På juleaften reiser barna til far, tar gjerne med seg noen av gavene de har fått og koser seg med de

Slik løser jeg det annethvert år, fordi de er hos far annenhvert år. Han har en annen religion, så ingen julefeiring der. Dette vet barna vår og aksepterer det. Det er ikke mer synd på de at de feirer dagen før, enn på selve dagen. Det viktigste er at vi følger juletradisjonene, ikke om det er den 23.  eller 24. des vi gjør dette 

Jeg forstår far at han hverken ønsker å miste samvær eller måtte jobbe ekstra andre dager fordi bedriften holder stengt juleaften. 

Anonymkode: a7ed0...476

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er ikke mye løsningsorientert. Du inviterer de samme menneskene lillejulaften til deg. Dere gjør akkurat det dere ville gjort på juleaften da. På juleaften reiser barna til far, tar gjerne med seg noen av gavene de har fått og koser seg med de

Er det ingen som jobber i din familie..? 

Anonymkode: 941d0...86a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han skal ha ungene alle fridager og helligdager i julen. Grunnen for at han har trumfet dette igjennom er at han ikke ønsker å ha fri fra jobb mer enn nødvendig. Så de kommer til med tredje juledag. Jeg kan feire jul da. Og det har jeg også sagt til ungene. Men da blir det uten øvrig familie og jeg feirer alene med dem. 

Ja jeg synes også det er smålig. Men det er et dilemma å nekte han å ha barna i julen, bare fordi jeg (og ungene) mener at han ikke har gode verdier, fordi han ikke følger "mine" tradisjoner. 

Jeg er uenig i at det er smålig og at dette handler om dine vs. hans tradisjoner. Barna bor i Norge, her er jul noe STORT som er hovedsaklig for barn. Det er ikke ok at de ikke skal få feire jul, fordi far ikke vil eller ønsker det. At han ikke kan strekke seg til noe feiring/markering for ungene sin del er ganske alarmerende i seg selv og sier noe om at han ikke klarer å sette barna sine behov før egne. 

Har dere en skriftlig samværsavtale? Jeg anbefaler deg også en tur på familievernkontoret nå, før jul, der du ber om at avtalen revideres ut fra barna sine ønsker. Barna er fortvilte og ønsker ikke å være hos far i julen og det bør de slippe. De er også så store at de nå skal høres, så dette er ikke lenger noe kun mellom deg og far, men barna er egen part i større og større grad. Ja, man skal være fleksibel og tilrettelegge for at den andre forelderen skal møte barna sine, men i noen saker bør faktisk barna få slippe. Det er forøvrig ikke du "som nekter" han jula, der er ungene som ikke ønsker å være der i jula. Stor forskjell. I mange saker der man det er svært krevende annen forelder tenker jeg at man strekker seg for langt for samvær, for å hindre mer bråk, på bekostning av barnas behov. Det er ikke alle som kan ha barna sine på "ordinært samvær" og barnas ønsker og behov skal selvsagt gå først. De bestemmer jo enda mer fra de er 12 og sannsynligheten er jo stor for at de da velger bort far, om han ikke klarer å endre seg noe. 

Anonymkode: 59031...226

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...