AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #21 Del Skrevet 27. oktober 2022 SETESDAL, uten tvil! Og trøndersk kan også være ganske vanskelig å forstå, spesielt om de snakker fort. Anonymkode: eeedd...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #22 Del Skrevet 27. oktober 2022 Nei. Er så klart noen ord jeg ikke kan i enkelte dialekter, men har generelt ikke problemer med å forstå noen dialekter. Anonymkode: 24634...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #23 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Er så klart noen ord jeg ikke kan i enkelte dialekter, men har generelt ikke problemer med å forstå noen dialekter. Anonymkode: 24634...7b6 Kommer nok av at jeg har vokst opp i to forskjellige landsdeler med ganske forskjellige dialekter, og har i mange år nå bodd i en tredje landsdel. Pluss jeg er langt over gjennomsnittet interessert i språk. Anonymkode: 24634...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #24 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer nok av at jeg har vokst opp i to forskjellige landsdeler med ganske forskjellige dialekter, og har i mange år nå bodd i en tredje landsdel. Pluss jeg er langt over gjennomsnittet interessert i språk. Anonymkode: 24634...7b6 oooog så er min mor fra en fjerde landsdel med utprega dialekt 😋 Anonymkode: 24634...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #25 Del Skrevet 27. oktober 2022 Einaste dialekta eg har hatt problem med å forstå er Setesdal/Valle. Gama dialekt😜 Anonymkode: 5f0ad...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #26 Del Skrevet 27. oktober 2022 Sliter med å forstå de fra Dovre. De eldre, ikke de yngre. Anonymkode: f7380...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #27 Del Skrevet 27. oktober 2022 Valle/Setesdal tok meg kanskje tjue minutter å komme inn i. (Og grunnen til at det gikk såpass greit er nok fordi jeg har studert norrønt... ) Anonymkode: 321fc...24a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #28 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Valle/Setesdal tok meg kanskje tjue minutter å komme inn i. (Og grunnen til at det gikk såpass greit er nok fordi jeg har studert norrønt... ) Anonymkode: 321fc...24a Wow! 😮 Spennande! Er det restar av gammalnorsk i Setesdal? Eller norrønt? Anonymkode: 8f2bd...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #29 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Wow! 😮 Spennande! Er det restar av gammalnorsk i Setesdal? Eller norrønt? Anonymkode: 8f2bd...d03 De har vel både gamle ting fra norrønt som få eller ingen andre dialekter har, samt nyere endringer som få eller ingen har. Altså blir de sannsynligvis mest unik av alle norske dialekter. Kanskje med unntak av jemtsk, som kan sies å være norsk dialekt (kanskje en type trøndersk) som de snakker i Sverige. Jeg er ikke noen ekspert på dette, så ta det med en klype salt Anonymkode: 1ee74...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #30 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De har vel både gamle ting fra norrønt som få eller ingen andre dialekter har, samt nyere endringer som få eller ingen har. Altså blir de sannsynligvis mest unik av alle norske dialekter. Kanskje med unntak av jemtsk, som kan sies å være norsk dialekt (kanskje en type trøndersk) som de snakker i Sverige. Jeg er ikke noen ekspert på dette, så ta det med en klype salt Anonymkode: 1ee74...577 Forsåvidt har alle norske dialekter mer enn bare rester av norrønt. Men man skjønner jo hva man mener når man sier det slik du sa det: rester av norrønt som få (eller ingen) andre (norske) dialekter har Anonymkode: 1ee74...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #31 Del Skrevet 28. oktober 2022 Setesdøl og Heddøl (i Telemark) kan være vrien å forstå, men å så nydelige dialekter. Anonymkode: f201f...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 28. oktober 2022 #32 Del Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 7.04): Jeg kommer fra Lillehammer, så har hørt en del Gudbrandsdaldialekt. Anonymkode: 80bb6...6fd Gudbrandsdalen har store variasjoner. Om en fra Lillehammer får bind for øya, kjørt og sluppet av på Lesjaskog, så vil hen slite med skjønne alt. Sidedaler/områder som Lom, skjåk, Vågå, Lordalen osv har også noen sære, lokale varianter 😅 Elsker dem alle👌🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #33 Del Skrevet 28. oktober 2022 Synes det er veldig vanskelig med stavangerdialekta av en eller annen grunn. En gang trodde jeg det var tyskere på bussen, sa dette til venninna mi som lo seg ihjel fordi de pratet faktisk norsk..😂 Anonymkode: ad5b8...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppland Skrevet 28. oktober 2022 #34 Del Skrevet 28. oktober 2022 Setesdaldialekt er nesten umulig å forstå synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #35 Del Skrevet 28. oktober 2022 Setesdalsdialekt kan være vrien 😀. Men veldig sjarmerende. Elsker dialekter, og har ikke problemer med å forstå norsk. Kun enkelte dialektord. Er nordfra, og har blitt tatt med Norge rundt flere ganger fra jeg var barn, pluss fartet og flyttet mye rundt som voksen. Anonymkode: bddd5...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #36 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jæren dialekt. Helt uforståelig. Anonymkode: 65fc5...ce9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå