AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Del Skrevet 23. oktober 2022 Jeg synes enkelte Trønderdialekter er vanskelige. Det samme med enkelte dialekter i innlandet( isolerte steder, ikke Hamar🤣) Anonymkode: e6a4a...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #2 Del Skrevet 23. oktober 2022 Ja, noen av disse dialektene fra dalstrøkene. Er usikker på hvilken dal, men mener å huske at jeg i hvert fall sliter med å forstå dialekter fra Setesdal, og sikkert noen fra Gudbrandsdalen også. Og så har du de vanskelige Sogndalsdialektene, f.eks. Er selv fra Vestlandet, så har vokst opp med en del dialekt rundt meg. Anonymkode: db76d...30c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dreamstar Skrevet 23. oktober 2022 #3 Del Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg synes enkelte Trønderdialekter er vanskelige. Det samme med enkelte dialekter i innlandet( isolerte steder, ikke Hamar🤣) Anonymkode: e6a4a...55f Godt å se at det ikke kun er meg som har problem med å forstå trøndere 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Del Skrevet 23. oktober 2022 Jeg tror jeg har hatt noen kunder på telefon på jobb som kom fra Årdalstangen. Jeg har aldri skjønt mindre når noen snakker. I starten slet jeg med å forstå folk fra Sandnes også, men det bedret seg etter hvert som jeg ble vant til det. Anonymkode: d9187...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Del Skrevet 23. oktober 2022 Kan slite litt med å forstå Jæren og sogn. Bergen forstår jeg, men er grusomt. Anonymkode: 95281...4d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Del Skrevet 23. oktober 2022 Sliter med inntrøndere og dialekt a la Brimi. Anonymkode: 4001f...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Del Skrevet 23. oktober 2022 Er dessverre veldig dårlig på å fastslå hvor dialekter kommer fra så dere får ta til takke med to litt morsomme historier: I forbindelse med jobb så ringte jeg en kar for å få telefonnummeret til en annen. Gudhjelpe meg! Aner ikke hvor han var fra, men jeg skulle ikke klart å forstå hva han sa! Han skjønte meg da, og prøvde så å gi meg nevnte telefonnummer. Klarte ikke å høre om han sa ni eller fire, og til slutt hadde jeg spurt så mange ganger at jeg bare takket for hjelpa, og så ringte jeg nummeret med ni først, så med fire, som var riktig Annen morsom historie fra jobb, en kollega som er litt fra utpå landet(i trønderlag faktisk!), og som jeg ikke har noen problemer med foruten om litt særord. Som da hun fortalte meg om de som hadde hunder og som rev i stykker sønnene til de som da hadde disse hundene. -Huff, så fælt, sa jeg, passe sjokkert over at noe sånt kan skje. -Ja, sa hun, alle tjuefem sønnene! -Vent, hæ? Tjuefem sønner?? -Nei, ikke sønnin, SAUIN! (altså sauene ) Anonymkode: 4a791...268 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #8 Del Skrevet 25. oktober 2022 Jeg kommer fra Lillehammer, så har hørt en del Gudbrandsdaldialekt. Og min bestemor prata totning. Så er jo vant med dialekter. Da jeg var ung og fri, møtte jeg trøndere, bergensere og telemarkinger. Jeg har også vært i Flekkefjord og en del i Sogn og Fjordane. Før jeg ble noe særlig bereist, sleit jeg litt med å skjønne bergensk. Gikk på folkehøgskole et år etter vgs, og det var noen bergensere der. Tok en stund før jeg skjønte alt de sa, men nå skjønner jeg det helt fint. Da jeg var i Flekkefjord, syns jeg de snakka dansk, og jeg skjønte veldig lite😅. Har kun vært der en gang, tror ikke jeg hadde skjønt de om jeg hadde dratt tilbake. Dialekten i Sogn og Fjordane skjønner jeg ganske godt, men ikke hvis den er veldig brei og de snakker fort. Telemark syns jeg av en eller annen grunn minner meg litt om Gudbrandsdal. Har aldri hatt problemer med å forstå telemarksdialekta. Begge disse to er så fine å høre på 😍 Anonymkode: 80bb6...6fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #9 Del Skrevet 25. oktober 2022 On 10/23/2022 at 6:04 PM, AnonymBruker said: Er dessverre veldig dårlig på å fastslå hvor dialekter kommer fra så dere får ta til takke med to litt morsomme historier: I forbindelse med jobb så ringte jeg en kar for å få telefonnummeret til en annen. Gudhjelpe meg! Aner ikke hvor han var fra, men jeg skulle ikke klart å forstå hva han sa! Han skjønte meg da, og prøvde så å gi meg nevnte telefonnummer. Klarte ikke å høre om han sa ni eller fire, og til slutt hadde jeg spurt så mange ganger at jeg bare takket for hjelpa, og så ringte jeg nummeret med ni først, så med fire, som var riktig Annen morsom historie fra jobb, en kollega som er litt fra utpå landet(i trønderlag faktisk!), og som jeg ikke har noen problemer med foruten om litt særord. Som da hun fortalte meg om de som hadde hunder og som rev i stykker sønnene til de som da hadde disse hundene. -Huff, så fælt, sa jeg, passe sjokkert over at noe sånt kan skje. -Ja, sa hun, alle tjuefem sønnene! -Vent, hæ? Tjuefem sønner?? -Nei, ikke sønnin, SAUIN! (altså sauene ) Anonymkode: 4a791...268 Hihi. Jeg slet med Gudbrandsdaldialekten en gang. (Meg fra Lillehammer som skrev forrige innlegg). Jobbet på en bensinstasjon. Kom en mann innom og skulle ha "kaku". Vi hadde jo ikke kake, så det kunne jeg ikke hjelpe han med, men vi hadde boller og wienerbrød. Joda, vi hadde "kaku", for det hadde han kjøpt her før! Litt frem og tilbake en stund før jeg bare... åja, kaku = brød..... Anonymkode: 80bb6...6fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #10 Del Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 7.08): Hihi. Jeg slet med Gudbrandsdaldialekten en gang. (Meg fra Lillehammer som skrev forrige innlegg). Jobbet på en bensinstasjon. Kom en mann innom og skulle ha "kaku". Vi hadde jo ikke kake, så det kunne jeg ikke hjelpe han med, men vi hadde boller og wienerbrød. Joda, vi hadde "kaku", for det hadde han kjøpt her før! Litt frem og tilbake en stund før jeg bare... åja, kaku = brød..... Anonymkode: 80bb6...6fd Ahhahaa! Den tror jeg muligens jeg hadde tatt, for jeg er i fra nord og sier kakæ eller kako:D Anonymkode: 4a791...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #11 Del Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 17.59): Sliter med inntrøndere og dialekt a la Brimi. Anonymkode: 4001f...b76 Samme her 😄 Men de er veldig koselige dialekter da 😊 Anonymkode: 81e78...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #12 Del Skrevet 27. oktober 2022 Slit voldsomt med Setesdalsdialekt, det er jo nesten som eit eige språk. Anonymkode: 8f2bd...d03 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #13 Del Skrevet 27. oktober 2022 Vest-Telemark, nærme Setesdal Anonymkode: 49974...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Del Skrevet 27. oktober 2022 Aldri møtt en nordmann jeg ikke forstår. Anonymkode: 11226...228 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #15 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 7.08): Hihi. Jeg slet med Gudbrandsdaldialekten en gang. (Meg fra Lillehammer som skrev forrige innlegg). Jobbet på en bensinstasjon. Kom en mann innom og skulle ha "kaku". Vi hadde jo ikke kake, så det kunne jeg ikke hjelpe han med, men vi hadde boller og wienerbrød. Joda, vi hadde "kaku", for det hadde han kjøpt her før! Litt frem og tilbake en stund før jeg bare... åja, kaku = brød..... Anonymkode: 80bb6...6fd Hvordan kan du komme fra Lillehammer og ikke vite hva kaku er???? Øyværinger, Tretlinger og Gausdøler etc sier jo stortsett det alle sammen og jeg regner med du har møtt noen av de opp igjennom 😅. Anonymkode: 79fd6...39a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 27. oktober 2022 #16 Del Skrevet 27. oktober 2022 Ja, enkelte kan være vanskelige å forstå, men det er egentlig mest dialekter fra steder som er litt sånn 'der ingen skulle tru at nokon kunne bu'. Når det blir masse dialektord som man må ha ordbok for å kunne forstå. Ellers har jeg bodd her og der, og har forstått de fleste selv om det har vært noen ord jeg ikke helt har forstått, men utfra kontekst så har jeg forstått hva de har villet frem til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har større problemer med å forstå en mumlende Østlending som bruker mye slang (er selv fra Oslo) enn en person som snakker klart og tydelig fra en hvilken som helst landsdel. Det samme gjelder for svensker og dansker. Vi snakker i hovedsak samme språk. Når det går greit skriftlig så må vi kunne gjøre oss forstått også muntlig. Legg vekk de mest isolerte begrepene i dialekten din i samtale med folk fra andre deler av landet, så klarer vi fint å forstå hverandre. For noen år siden hvor jeg møtte en trønder på jobben som kom med et dialektord (husker dessverre ikke ordet han brukte 😞 ) Når en spurte "hva mener du" så sa han ordet på engelsk, og ikke på bokmål eller nynorsk. Det er en trist utvikling som blir mer og mer utbredt. Vi må holde fast på språket vårt, og en viktig del av det er å kunne formulere seg muntlig på standard norsk. Anonymkode: eed0a...090 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 27. oktober 2022 #18 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 17.32): Jeg synes enkelte Trønderdialekter er vanskelige. Det samme med enkelte dialekter i innlandet( isolerte steder, ikke Hamar🤣) Anonymkode: e6a4a...55f Herre tar æ pærsonlig. Veit itj om æ kjæm t å bli gla igjæn helljer 😔 Slutt å værra så karravoljin, du forstår itj korr søt vi e 🥺 Endret 27. oktober 2022 av Rosakatt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfii Skrevet 27. oktober 2022 #19 Del Skrevet 27. oktober 2022 Valle/Setesdal..🤯 altså, når de selv nesten ikke skjønner hva de sier???😆 https://tv.nrk.no/serie/norsk-attraksjon/sesong/1/episode/4/avspiller 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #20 Del Skrevet 27. oktober 2022 Bare skikkelig Setesdalsdialekt, som minner veldig om gammelnorsk. Ellers er det kun lokale enkeltord som byr på utfordringer. Anonymkode: bb853...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå