Gå til innhold

Hvorfor brukte ikke klassiske komponister sitt musikalske geni til å skrive kraftfulle og vakre MELODIER?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Istedenfor å fokusere på kjedelig drit som bearbeidelse, omvandling og kombinering av motiver, for så å dra det ut i 20-60 min. Som i f. eks. sonata-allegro form. Eller atonale "melodier" 🤮

Noen unntak eksisterer, men folk går sjelden rundt og nynner på melodier fra de "beste" klassiske komponistene.

Til og med der hvor gode melodier finnes, drukner de i endeløst fyllmateriale.

 

P.S.: Ja, jeg har hørt mer klassisk musikk enn deg. Jeg VET hva jeg snakker om.

Anonymkode: 2d4d6...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det skulle være en konsert, og ikke korte melodier på den tiden, kanskje? 

Anonymkode: 17c74...e98

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, jo. Før nynnet de på det. Og jeg kjenner folk som "nynner" på det fremdeles. 

 

Anonymkode: 17c74...e98

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du diskutere med de andre på musikklinja over en flaske Absint. Ikke med oss bermen her inne. 

Anonymkode: 9ec0c...1b7

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 15.47):

Istedenfor å fokusere på kjedelig drit som bearbeidelse, omvandling og kombinering av motiver, for så å dra det ut i 20-60 min. Som i f. eks. sonata-allegro form. Eller atonale "melodier" 🤮

Noen unntak eksisterer, men folk går sjelden rundt og nynner på melodier fra de "beste" klassiske komponistene.

Til og med der hvor gode melodier finnes, drukner de i endeløst fyllmateriale.

 

P.S.: Ja, jeg har hørt mer klassisk musikk enn deg. Jeg VET hva jeg snakker om.

Anonymkode: 2d4d6...b1d

Hvordan vet du at du har hørt mer klassisk musikk enn andre her inne?

Anonymkode: 954f3...1c1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker du om moderne, nålevende komponister eller hele musikkhistorien nå? Hvis det er sistnevnte du har i tankene og påstår at det er ingen som nynner på noen av dem, har du åpenbart hørt på adskillig mindre av den enn du påstår. Og hvis du synes det er så ubrukelig - hvorfor høre så mye på det?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis for deg TS så var komponistene den gang ikke influert av Mikkel Rev og Bæ Bæ Lilli Lam.

Skjønner at det hadde passet bedre for deg..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg Google meg frem til et eksempel på atonalitet, for å høre om det var like fælt som ordet antyder. 
Og ja, det var det. Femåringen min klarer dette; jeg er lite imponert.

Anonymkode: cf863...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå måtte jeg Google meg frem til et eksempel på atonalitet, for å høre om det var like fælt som ordet antyder. 
Og ja, det var det. Femåringen min klarer dette; jeg er lite imponert.

Anonymkode: cf863...08a

Dissonans er et annet uttrykk. Etter romantikken innen klassisk ble arrangement etterhvert mer preget av dissonans-effekt. En av guruene var vår egen Arne Nordheim.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen de ble komponert, disse klassiske stykkene, så skulle de ikke tilpasses opptak og cd-er og plater og kassetter. De skulle fylle en konsertkveld for publikum. De skrev stykkene sine etter datidens normer. Ikke 3-4 minutter lange poplåter som akkurat klarer å holde folks oppmerksomhet så lenge, som i dag, når vi er fullstappet av tusenvis av korte, elektroniske musikklåter.

Anonymkode: 78e50...50d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (28 minutter siden):

Dissonans er et annet uttrykk. Etter romantikken innen klassisk ble arrangement etterhvert mer preget av dissonans-effekt. En av guruene var vår egen Arne Nordheim.

Ja, dissonans er noe annet. Det eksempelet jeg poster her, er vakkert. Det hundre år gamle atonale mølet jeg fant tidligere var derimot ikke noe jeg er fristet til å lytte til igjen. 
 

 

Anonymkode: cf863...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, dissonans er noe annet. Det eksempelet jeg poster her, er vakkert. Det hundre år gamle atonale mølet jeg fant tidligere var derimot ikke noe jeg er fristet til å lytte til igjen. 
 

 

Anonymkode: cf863...08a

Kult eksempel. Passe vintage sound i pianoet også. Dissonans i seg selv. Ikke be en ivrig pianostemmer på besøk der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter av klassiske komponister, Vaughan Williams og Gustav Holst, har masse fine melodier. Ditto Debussy, Saëns, Sibelius osv. 😊

Det TS burde høre er klassisk fra slutten av 1800-tallet frem til mellomkrigstiden, veldig mye fint fra den tiden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...