Gå til innhold

Hvordan få samboer og barnefar til å fri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har seg sånn at samboeren og barnefar til ettåringen er så sykt treg 😅 Vi har vært sammen i 6 år nå, men han har aldri tatt opp temaet om giftemål. Jeg er oppvokst med foreldre som fremdeles er sammen og han har ett litt annet forhold med sine foreldre som gikk fra hverandre i ung alder.

Alle rundt oss forlover seg i hytt og pine føles det som og alle har vært sammen kortere enn oss (ikke at det har noe å si men 😅).

Jeg er ikke der at jeg må gifte meg neste år akkurat, men synes det hadde vært fint med en ring på fingeren som viser at det er dit vi skal i fremtiden. Jeg synes det er ett temaet som er vanskelig å ta opp fordi jeg egentlig ønsker at han skal finne ut av å ville fri på egenhånd uten noe mas fra meg 😅😂 *A girl can dream*.. 

Bakgrunn på oss begge er at vi har vært samboere i 5 år, han i midten av 30-åra og jeg i slutten av 20-åra, har en ettåringer, bil, gode jobber og er "godt etablert", så jeg ser ikke noe grunn til at han ikke skulle få fingern ut 🙊

Jeg hører folk som sier at "Ja, men hvorfor kan ikke du fri?", men det vil jeg altså ikke.. 

Wanna help a girl out? 😂

Anonymkode: ac596...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du at han vil gifte seg da? Og være gift? Det er jo veldig mange som ikke ser vitsen nå for tiden.

Anonymkode: 0e4c0...638

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om at han synes det er viktig fordi jeg synes det er viktig.. Men har blitt med det 🙄😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de rundt deg som forlover seg er som meg og mannen min, ingen fridde, jeg sa rett og slett at jeg ønsket å være gift før jeg fikk barn og han tok poenget?

Det er mulig at du overvurderer dette med frieri og at det i bunn og grunn er årsaken til at du aldri blir gift. Er frieri eller giftemål viktigst for deg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, NymeriaRhoynar said:

Kan det være at de rundt deg som forlover seg er som meg og mannen min, ingen fridde, jeg sa rett og slett at jeg ønsket å være gift før jeg fikk barn og han tok poenget?

Det er mulig at du overvurderer dette med frieri og at det i bunn og grunn er årsaken til at du aldri blir gift. Er frieri eller giftemål viktigst for deg?

Godt poeng, jeg ga også beskjed til mannen min om at hvis han ønsket barn så måtte han fri først. Han fridde jo til slutt, men det var egentlig mer en greie hvor vi snakka oss fram til det. Selve ringen på fingeren-eventen visste jeg om på forhånd. Men det er jo den vi forteller om til folk, gikk ned på kne og alt... så glemmer vi å si at jeg valgte ring selv osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blit litt som å gå rundt og tenke at 'Jeg ønsker med skikkelig en ponni til jul av pappa, alle jenter ønsker seg jo det, men jeg kommer aldri til å SI til pappa at jeg ønsker meg det'. Han er ikke tankeleser. Han har sine egne erfaringer om eksteskap basert på sine foreldres erfaring, så for ham er ikke dette noe han tenker like mye på som deg.  Hvis dette er alfa og omega for deg ville jeg begynt med små kommentarer som 'Per og Kari hadde skikkelig god bryllupsmiddag, det hadde jeg vurdert å servere i eget bryllup'. Ingen direkte spørsmål til sambo, men viser at du har eget bryllup i tankene.

Eller kvinne deg opp  fri selv. Mange som gjør det også. 

Anonymkode: cf23e...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bare to alternativer:

1. Akseptere at det ikke blir noe eksteskap.

2. Ta skjeen i egen hånd.

Anonymkode: 41f6d...6ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Du kan ikke få noen til å fri. Det bestemmer jo han selv om han vil fri til deg eller ikke. 
Ikke alle vil gifte seg og det må jo respekteres. Det er færre og færre som gifter seg nå for tiden enn det de gjorde før. Tidene endrer seg. Mer vanlig å bare være samboere. 

Du får heller prøve å fri til han hvis du vil gifte deg, så får du enten ja hvis han vil gifte seg eller nei hvis han ikke vil gifte seg. Du kan som sagt ikke få noen til å fri for det bestemmer folk helt selv om de vil fri og gifte seg eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på sanger som handler om å fri eller gifte seg? 

Kjæresten din av Carina Dahl 

Big Big Plans av Chris Lane

Anonymkode: 971a1...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har vært sammen i 6 år og han aldri har tatt opp temaet er det ikke så sannsynlig at han er interessert i å gifte seg. Og enda mindre sannsynlig at han finner ut at han skal fri. Dette er jo noe dere må snakke om, du kan ikke forvente at han skal lese tankene dine

Anonymkode: 826d3...d72

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er merkelig. Slike ting snakker man vel om og avklarer før man stifter familie? For meg var det veldig viktig å gifte meg. (Jeg ønsket ikke bryllup, så det handlet ikke om å være prinsesse for en dag. For meg var det det juridiske rammene som var viktig.) Dette avklarte jeg selvsagt med mannen min, før vi flyttet sammen. Da vi skjønte at forholdet vårt var noe vi begge ville satse på. Alle par må planlegge livet sitt sammen. Det er ikke slik at ting bare skjer på magisk vis. Livet er ikke en Hollywood-film. 

Anonymkode: 40913...945

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette synes jeg er merkelig. Slike ting snakker man vel om og avklarer før man stifter familie? For meg var det veldig viktig å gifte meg. (Jeg ønsket ikke bryllup, så det handlet ikke om å være prinsesse for en dag. For meg var det det juridiske rammene som var viktig.) Dette avklarte jeg selvsagt med mannen min, før vi flyttet sammen. Da vi skjønte at forholdet vårt var noe vi begge ville satse på. Alle par må planlegge livet sitt sammen. Det er ikke slik at ting bare skjer på magisk vis. Livet er ikke en Hollywood-film. 

Anonymkode: 40913...945

Her også. Bryllupet besto av seremoni på tinghuset og to venner av han som forlovere som ble med på lunsj før vi fortsatte med andre ting. Men det juridiske var viktig for oss begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme båt. Jeg har sagt at jeg vil vi skal gifte oss før evt. barn nr.2. Det er han som har mest lyst på barn nr.2 så da er ballen på hans banehalvdel.

Anonymkode: 4da5f...693

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa jeg ville være forlovet før jeg var 30, hvis han ikke fridde før det, ville han få nei. 

Jeg tulla selvfølgelig, men han tok det seriøst 😂

Ble fridd til på 30 årsdagen. 

Anonymkode: b21d7...e98

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vet du at han vil gifte seg da? Og være gift? Det er jo veldig mange som ikke ser vitsen nå for tiden.

Det er vel heller slik at mange ser vitsen ved å ikke gifte seg. Det er slik at veldig mange går fra hverandre, og da vil det være økonomisk ufordelaktig å være gift om du vet din økonomi vil være bedre enn partneren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får hinte ENDA hardere, da. 

Fortell om hvor søtt det hadde vært med barnet deres som brudepike (evt. brudesvenn om det er en gutt). 

Vis bilder av kjoler, bryllupskaker, lokaler og sånt.

Fortell historien om "den stakkars venninna di" som måtte fri SELV fordi  typen hennes aldri fikk ut fingern, ha-ha-ha.

Og fungerer ikke dét heller, kan du jo dra grinekortet og grine litt fordi du "kommer jo aldri til å bli gift". 

...eller så kan du oppføre deg som en voksen og ansvarlig kvinne og bare ta opp temaet "vil du gifte deg med meg?" på en nøytral måte, og ta det derfra. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Jeg vil det og det, men det vil jeg ikke, hvordan få ham til å skjønne, slik at jeg får det slik jeg vil.

Anonymkode: dd2af...eac

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 10.45):

Jeg hører folk som sier at "Ja, men hvorfor kan ikke du fri?", men det vil jeg altså ikke.. 

Wanna help a girl out? 😂

Hva skal man si til sånt gnål som dette? 

Anonymkode: 37785...2bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da kommunisere ønsket ditt. Dere må snakke om det. Frieri skjer sjelden så spontant som på film. Dere må snakke sammen! IKKE HINT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...