AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Del Skrevet 22. oktober 2022 Leste en artikkel om forebygging av tannstein, og der stod det at i middelalderen trengte mat ikke å tenke på forebygging av tannstein fordi kostholdet renset det vekk. Men det stod INGENTING om hva slags mat det var snakk om. Så noen som vet? Anonymkode: cd59e...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Del Skrevet 22. oktober 2022 Løk er blant annet svært antibakteriellt. Jeg spiser rå løk flere ganger i uka og har de senere år fått påvist veldig lite tannstein på tannlege kontroller. Anonymkode: 3974e...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Del Skrevet 22. oktober 2022 Det var nok sand og jord i maten, samt mer rå mat som gir litt motstand. Litt som denta stix til hunder. Anonymkode: 79bb4...523 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leste en artikkel om forebygging av tannstein, og der stod det at i middelalderen trengte mat ikke å tenke på forebygging av tannstein fordi kostholdet renset det vekk. Men det stod INGENTING om hva slags mat det var snakk om. Så noen som vet? Anonymkode: cd59e...689 Hvit fisk og kålrabi Anonymkode: bc6af...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 22. oktober 2022 #5 Del Skrevet 22. oktober 2022 Mat med mer tyggemotstand. Alt var ikke kokt ihjel slik vi gjør i dag. Mer rent kjøtt og fisk samt rå frukt og grønnsaker. Det også lite eller ingenting tilsatt sukker og salt, som egentlig ikke har noe i vårt kosthold å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Del Skrevet 22. oktober 2022 Blizz1 skrev (14 minutter siden): Det også lite eller ingenting tilsatt sukker og salt, som egentlig ikke har noe i vårt kosthold å gjøre. Hjernen trenger sukker for å fungere, og salt trenger nervesystemet vårt for å fungere. Anonymkode: 3930e...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 22. oktober 2022 #7 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjernen trenger sukker for å fungere, og salt trenger nervesystemet vårt for å fungere. Anonymkode: 3930e...5b8 Det er sant. Men dette finnes naturlig i maten og ikke noe som trenger å tilsettes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Løk er blant annet svært antibakteriellt. Jeg spiser rå løk flere ganger i uka og har de senere år fått påvist veldig lite tannstein på tannlege kontroller. Anonymkode: 3974e...c1c Jeg spiser løk nesten daglig og har mye tannstein. I følge tannlegen er det mye mineraler i spyttet mitt. Det er sannsynligvis genetisk da hele morssiden av familien min har det og alle søsknene mine, selv om vi har veldig ulike dietter. Anonymkode: c8d2f...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cisco Skrevet 22. oktober 2022 #9 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det var nok sand og jord i maten, samt mer rå mat som gir litt motstand. Litt som denta stix til hunder. Anonymkode: 79bb4...523 😂😂😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg spiser løk nesten daglig og har mye tannstein. I følge tannlegen er det mye mineraler i spyttet mitt. Det er sannsynligvis genetisk da hele morssiden av familien min har det og alle søsknene mine, selv om vi har veldig ulike dietter. Anonymkode: c8d2f...910 Prøvd bakepulver og hydroperoksid? Dette har vi i kroppen fra før. Ikke bakepulver altså, men stoff som er i bakepulver. Disse bidrar til bedre balanse i munnhulen. Les om det. Så kan du jo se om det er verdt å teste. Anonymkode: 22a8f...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motelvibes Skrevet 22. oktober 2022 #11 Del Skrevet 22. oktober 2022 Jeg tror det er litt avhengig av hvor i verden de levde. Blizz1 skrev (48 minutter siden): Mat med mer tyggemotstand. Alt var ikke kokt ihjel slik vi gjør i dag. Mer rent kjøtt og fisk samt rå frukt og grønnsaker. Det også lite eller ingenting tilsatt sukker og salt, som egentlig ikke har noe i vårt kosthold å gjøre. De kokte søte eikenøtter. Og fikk oppråtnete tenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Del Skrevet 24. oktober 2022 Blizz1 skrev (På 22.10.2022 den 23.33): Mat med mer tyggemotstand. Alt var ikke kokt ihjel slik vi gjør i dag. Mer rent kjøtt og fisk samt rå frukt og grønnsaker. Det også lite eller ingenting tilsatt sukker og salt, som egentlig ikke har noe i vårt kosthold å gjøre. Salt brukte de vel ganske mye av? Salting var en viktig måte å konservere bl.a. kjøtt og fisk på. Anonymkode: 1dc24...e13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå