AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #21 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det samme ble sagt da de okkuperte Krym. Appeasementpolitikk overfor totalitære og ekspanderende regimer styrt av diktatorer, er en veldig dårlig "løsning". Anonymkode: fb429...a28 Men det er en løsning som en har kontroll over. Å krige til krigen er over er ikke noe en har kontroll over. Det er poenget. Anonymkode: 751b9...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #22 Del Skrevet 22. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er en løsning som en har kontroll over. Å krige til krigen er over er ikke noe en har kontroll over. Det er poenget. Anonymkode: 751b9...3c0 Hvem er denne "en" som har "kontroll"? Anonymkode: fb429...a28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #23 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville ikke du kjempet for Norge om det ble invasjon her? Det spørs hvem som invaderer. Men nei antakelig ikke. Jeg ville nok antagelig heller flyktet hvis det var et verre land som invaderte, eller blitt og holdt meg unna stridsområdene hvis det var et bedre land som invaderte. Jeg skylder ikke norske myndigheter noe som helst. Anonymkode: 1feea...069 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #24 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvem er denne "en" som har "kontroll"? Anonymkode: fb429...a28 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er også sant. Men poenget er at Ukrajina har makt over sine egne handlinger. Om de legger ned våpnene er krigen over. Det er noe de har makt over. Om Russland nedkjempes så blir det fred. Men det er ikke noe som er gjort på en dag. Ukrajina har ikke makt over når det skjer eller en gang om det skjer. Krig er alltid oppskrift på fattigdom og enorme lidelser. Jo mindre krig, jo mindre krigs-konsekvenser. PS. Hvorfor skriver du "Ukraina"? Er du russer? Anonymkode: 751b9...3c0 Anonymkode: 751b9...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #25 Del Skrevet 22. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Anonymkode: 751b9...3c0 Du svarer ikke på spørsmålet jeg stilte, men bruker egne sitater til å drive sirkelargumentasjon. Ikke ett sted er du inne på det åpenbare: krigen ble startet av russerne, og krigen er slutt om russerne peller seg hjem igjen. De har ikke én eneste god grunn til å fortsette, og graver seg bare lenger og lenger ned i sin egen hengemyr. Det er en ting du kanskje ikke har fått med deg ennå: Folket i Україна (om vi først skal skrive navnet korrekt) vil ikke gi seg mot invasjonen. De har stemt for å være selvstendige og uavhengige fra russisk innblanding, og står fast ved det, hvilket også er deres rett. Ingen kan ta den retten fra dem. Anonymkode: fb429...a28 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #26 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du svarer ikke på spørsmålet jeg stilte, men bruker egne sitater til å drive sirkelargumentasjon. Ikke ett sted er du inne på det åpenbare: krigen ble startet av russerne, og krigen er slutt om russerne peller seg hjem igjen. De har ikke én eneste god grunn til å fortsette, og graver seg bare lenger og lenger ned i sin egen hengemyr. Det er en ting du kanskje ikke har fått med deg ennå: Folket i Україна (om vi først skal skrive navnet korrekt) vil ikke gi seg mot invasjonen. De har stemt for å være selvstendige og uavhengige fra russisk innblanding, og står fast ved det, hvilket også er deres rett. Ingen kan ta den retten fra dem. Anonymkode: fb429...a28 Spørsmålet i tråden er ikke "hva kjemper russerne for" men "hva kjemper ukrainerne for". Påstanden, som mitt svar svarer på er at, "ukrainerne kjemper for landet sitt". Poenget er at om de slutter å krig så er krigen over. Da har de landet sitt, som er en bit mindre. Om jeg skulle ha svart på det med hva de kriger for, det de kriger for er land som er stjålet av russerne. De dør i håp om å få frigjort land russerne har stjålet. Korrekt norsk transkribering er for øvrig med latinske bokstaver. Da blir har i "ji". Derfor heter landet Ukrajina, ikke slik transkribering fra russisk blir, "Ukraina". Anonymkode: 751b9...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #27 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med det den andre spurte om. Hva vil det si at "de kjemper for landet sitt"? Russerne vil ha de biter de har stjålet. De vil ikke stjele mer enn de har stjålet. Hvis ukrainerne legger ned våpnene nå så er det slutt på krigingen. Så hva er det da de kjemper for? Det som er igjen av Ukrajina vil forbli i ukrainernes hender i så fall. Anonymkode: 751b9...3c0 Putin kommer ikke til å gi seg i bytte mot noen landområder i Ukraina. Han ønsker å samle de gamle sovjetstatene i et nytt stort Russland. Om han «erobrer» Ukraina står de andre for tur. Hviterussland kommer sikkert med frivillig, men det neste blir «spesialoperasjoner» mot Georgia, Polen, Baltikum osv. Dvs at Ukraina kjemper en proxykrig, og for demokratiet i flere øst-europeiske land. Og til TS; du må begynne å følge med på norske og internasjonale nyheter og podcaster om du er bittelitt interessert i det du spør om. Og de går neppe i krigen «med entusiasme», de har ikke noe valg om de vil at egne barn skal vokse opp uten undertrykkelse, diskriminering og sensur. Og må man først kjempe, så mobiliserer man den kampånden man kan. Anonymkode: 48a76...c11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #28 Del Skrevet 22. oktober 2022 Det er ikke frivillig om man ønsker å dra ut i krig i Norge heller, derav ordet verneplikt. Anonymkode: ee3f4...0fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #29 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Putin kommer ikke til å gi seg i bytte mot noen landområder i Ukraina. Han ønsker å samle de gamle sovjetstatene i et nytt stort Russland. Om han «erobrer» Ukraina står de andre for tur. Hviterussland kommer sikkert med frivillig, men det neste blir «spesialoperasjoner» mot Georgia, Polen, Baltikum osv. Dvs at Ukraina kjemper en proxykrig, og for demokratiet i flere øst-europeiske land. Og til TS; du må begynne å følge med på norske og internasjonale nyheter og podcaster om du er bittelitt interessert i det du spør om. Og de går neppe i krigen «med entusiasme», de har ikke noe valg om de vil at egne barn skal vokse opp uten undertrykkelse, diskriminering og sensur. Og må man først kjempe, så mobiliserer man den kampånden man kan. Anonymkode: 48a76...c11 Jeg har sett den påstanden noen ganger, at "Putin ønsker å samle de gamle sovjetstatene". Men jeg har ikke sett noen kilde bak påstanden. Jeg har inntrykk av at han slettes ikke bryr seg om sovjetstater, bare makt. Han tar det han kommer over. Om så Finland, Sverige og/eller Norge. Polen har aldri vært en del av Sovjet. Og Belarus (som har byttet navn til Belarus se: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/hviterussland-blir-til-belarus/id2916338/) har jeg slettes ikke inntrykk av har noe ønske om å bli noen del av Russland. Det er bare det at Europa har bestemt seg for at diktatoren der er Europas fiende, dermed er Putin den eneste "venn" diktatoren der har. Men jeg har ikke inntrykk av at de er nærmere venner enn Franco og Adolf var (Franco sa nei til å delta i Adolf sin krig, i tillegg til å si nei til noe Sverige sa ja til, å sende tyske militære gjennom landet hans). Vi har alle valg. Selv om en raner holder et skytevåpen mot meg og sier, "pengene eller livet!", så har jeg et valg. Jeg kan velge å gi fra meg mine penger eller jeg kan velge å nekte. Ukrajina har også et valg. PS. Hvorfor skriver du "Ukraina"? Er du en russer? Anonymkode: 751b9...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter #30 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og de går neppe i krigen «med entusiasme», de har ikke noe valg om de vil at egne barn skal vokse opp uten undertrykkelse, diskriminering og sensur. Var det ikke undertrykkelse diskriminering og sensur i Ukraina før krigen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #31 Del Skrevet 22. oktober 2022 LeveMannen skrev (7 minutter siden): Var det ikke undertrykkelse diskriminering og sensur i Ukraina før krigen? I følge russisk propaganda så var det det. PS. Hvorfor skriver du "Ukraina"? Er du en russer? Anonymkode: 751b9...3c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter #32 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I følge russisk propaganda så var det det. PS. Hvorfor skriver du "Ukraina"? Er du en russer? Anonymkode: 751b9...3c0 Jaha. Og hva med i følge vestlig propaganda? Ukraina er det både SNL, Wiki, Google, og mange fler sier at landet heter på Norsk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asdfmannen Skrevet 22. oktober 2022 #33 Del Skrevet 22. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ville ikke du kjempet for Norge om det ble invasjon her? Anonymkode: 79dc0...894 Nei. Hadde det ikke vært for at Norge tar inn kvinner i forsvaret så hadde jeg byttet juridisk kjønn til kvinne, og så hadde jeg sittet på bussene på vei ut av landet i tilfelle en krig brøt ut. Men siden det ikke fungerer, så hadde jeg heller bare nektet og latt de fengsle meg. Altså hva skal den norske staten gjøre? Tvinge meg til å krige? Noe forteller meg dessuten at den norske stat trolig hadde fengslet meg, eller i verste fall drept meg for å ha nektet, så da hadde jeg mest sannsynligvis ha flyttet ut fra Norge lenge før krigen brøt ut. Selv så forutså jeg krigen i Ukraina mange måneder før den brøt ut, så det er ikke noe problem å vite om det blir krig i Norge også. Det skjer ikke at jeg gidder å sloss for Norge og nordmenn. Spesielt ikke for norske kvinner. Nettopp fordi jeg har trua på at de er likestilte og kan sloss i krig selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter #34 Del Skrevet 22. oktober 2022 (endret) asdfmannen skrev (5 minutter siden): Altså hva skal den norske staten gjøre? Tvinge meg til å krige? Ja det var vel akkurat det mange land gjorde under andre verdenskrig. Og det er vel også det Russland gjør med mange mobiliserte nå. Sovjet gikk vel så langt som å plassere offiserer med maskingevær bak fronten som skøyt de av sine egne som løp tilbake... Hvis du blir arrestert og kjøres til fronten hvor du kastes ut med et gevær så er det ikke akkurat så mye annet du kan gjøre enn å krige. For gjør du ikke det vil du jo bare bli skutt av motstanderen. Endret 22. oktober 2022 av LeveMannen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asdfmannen Skrevet 22. oktober 2022 #35 Del Skrevet 22. oktober 2022 Just now, LeveMannen said: Ja det var vel akkurat det mange land gjorde under andre verdenskrig. Og det er vel også det Russland gjør med mange mobiliserte nå. Hvis du blir arrestert og kjøres til fronten hvor du kastes ut med et gevær så er det ikke akkurat så mye annet du kan gjøre enn å krige. For gjør du ikke det vil du jo bare bli skutt av motstanderen. Haha, hvordan er Norge da bedre enn Russland? Hele fasaden til Norge sprekker om de holder på sånn. Og som du sier så tror jeg faktisk Norge ville ha tydd til det. Bruke makt og sende gutta ut i krig. Derfor kommer jeg som sagt bare til å flykte landet lenge før det blir krig, og advare alle kompisene mine om det samme. Så får damene krige så godt de kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 22. oktober 2022 Forfatter #36 Del Skrevet 22. oktober 2022 asdfmannen skrev (2 minutter siden): Bruke makt og sende gutta ut i krig. Jepp. Tradisjonelt så har det gjennom historien vært dødsstraff for å desertere under krig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asdfmannen Skrevet 22. oktober 2022 #37 Del Skrevet 22. oktober 2022 1 minutt siden, LeveMannen said: Jepp. Tradisjonelt så har det gjennom historien vært dødsstraff for å desertere under krig. Ja, absolutt. Derfor jeg flykter landet og så forsvinner et sted de ikke kan finne meg. Hvis de på liv og død vil bruke energi på å finne meg og drepe meg, så kan de godt prøve. Bryr meg lite. Norge er uansett fortapt og man trenger ingen krig for å knuse landet. Det klarer fint politikerne på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 22. oktober 2022 #38 Del Skrevet 22. oktober 2022 LeveMannen skrev (3 timer siden): Poenget er jo om det er noe bedre å bo under Ukrainas regime enn under Russland, og om disse forskjellene er vært å ofre livet for. Begge landene lider av massiv korrupsjon, fattigdom, og er ganske så totalitære i sin behandling av befolkningen. Jeg ville selvsagt ikke bodd under et Russisk regime, for det er jo tross alt mye bedre å bo under det Norske styret selv om også det har sine feil og mangler. Jeg har vært i begge landene og hadde valgt Ukraina over Russland når som helst. Om du foretrekker Russland foran Ukraina så sier det massevis om deg, forutsatt at du har noe som helst peiling på disse landene. På den andre sida så hadde du kanskje trivdes greit i Russland hvis det er sånn at du tenker at det ikke er så farlig hvilken stat du bor i og at frihet er oppskrytt. Det er sånne borgere Putin vil ha. Men nå er det faktisk ikke ditt syn på saken som er avgjørende. Det er ukrainerne som bestemmer om friheten er verdt å dø for. Det virker som om du ikke respekterer deres valg og det er rimelig nedlatende av deg. Ukrainerne vet mye mer om Ruskij Mir enn både jeg og du gjør. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #39 Del Skrevet 22. oktober 2022 kar90 skrev (2 timer siden): Og likevel har folket klart å jage ut nettopp en slik kleptokrat og russisk marionette, og fått på plass en folkevalgt president som nå har støtte fra omtrent hele befolkningen, selv de som ikke støttet han før invasjonen. Så hvorfor i all verden sammenligner du Russland og Ukraina, når Ukraina nå har klart å skape seg et demokrati? Demokratiet har jo aldri eksistert i Russland, og kommer heller aldri til å gjøre det. «Valgene» i 2014 og 2019 var vel omtrent like demokratisk mangelfulle som presidentvalgene i Russland har vært siden Jeltsins dager. Landet preges som sagt av grov korrupsjon, oligarkvelde, gangsterøkonomi, og nasjonalisme. Og det er nok ikke demokratiske eller liberale tradisjoner eller institusjoner folk «forsvarer» når de kjemper så hardt mot invasjonsmakten. Dette handler nok mest om den motiverende og samlende kraften som utløses når et folk blir overfalt på en så nedrig måte som ukrainerne er blitt. Og så har det selvsagt hjulpet kolossalt på motivasjonen - iallfall over tid - at de har mottatt så massiv økonomisk, militær og politisk støtte fra hele den vestlige verden. Det gjorde de ikke i 2014, og da ble hele Krim overtatt i løpet av noen uker. Anonymkode: 6b341...388 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 22. oktober 2022 #40 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva betyr det? Anonymkode: 1feea...069 Det må du nesten spørre dem om. De som kjemper sier at de kjemper for landet sitt. Ikke regjeringen sin. Jeg aner ikke hvorfor TS vinkler det slik at de kjemper for regjeringen sin. Høres ut som russisk propaganda. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå