herzeleid Skrevet 25. oktober 2022 #61 Skrevet 25. oktober 2022 (endret) mcs skrev (6 timer siden): Hvorfor skal din frihet og rett til å kalle andre mennesker det du mener er rett være større enn disse menneskers rett til å få frihet til å være den de er? Dette er vel en falsk motsetning? En person kan vel ‘være den de er’ selv om en annen person ikke vil kalle dem det de ønsker. Spørsmålet virker heller å være ‘hvorfor skal din frihet til å si det du mener er sant være viktigere enn andres rett til å bestemme hva du skal si? Endret 25. oktober 2022 av herzeleid 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #62 Skrevet 25. oktober 2022 1 hour ago, ops2 said: Den mest kjente transpersonen i Norge, ber kvinner om å ikke komplimentere transkvinner med uttrykk som "Du er mye flinkere til å legge sminke enn meg". Det vil jeg gjerne se en kilde på. Anonymkode: 0f9bf...71e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #63 Skrevet 25. oktober 2022 1 hour ago, ops2 said: For å komme tilbake til hovedinnlegget, så er det transpersoners personlige oppfatning som legges til grunn. Som jeg har vist i innlegget over, er mange av de som snakker høyest om transpersoners medisinske behandling og anerkjennelse, i utakt med resten av samfunnet. Jeg stiller meg tvilende til at det er andre enn transaktivister som har blitt informert om en slik undersøkelse. Og noen aktivister sidestiller feilkjønning med fysisk vold. Spørsmål om du virkelig ønsker å ta beslutninger som kan føre til at du blir steril, sees på som hat. Sykehus som ikke innvilger pubertetsblokkere og hormoner straks, snakkes ned på nettet. Noen uttaler at de hater sykehuset. Den mest kjente transpersonen i Norge, ber kvinner om å ikke komplimentere transkvinner med uttrykk som "Du er mye flinkere til å legge sminke enn meg". Å snakke om menstruasjon, som å si "Du er heldig som slipper mensen", skal ikke skje. Dette er sårende for transkvinner. Det er vanskelig å si noe som helst som ikke tas som feil eller sårende til transpersoner, når selv utsagn som det over, er feil. Derfor ville jeg heller sett tall fra politiet, om vold og hat mot transpersoner, enn utsagn fra transpersoner selv. Jeg vet ikke hvor mange aktivister som har svart. Du kan jo spørre de som har blitt drept fordi de er transkvinner om de er lettkrenket....nei vent.... Anonymkode: 0f9bf...71e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #64 Skrevet 25. oktober 2022 mcs skrev (7 timer siden): Hvorfor skal din frihet og rett til å kalle andre mennesker det du mener er rett være større enn disse menneskers rett til å få frihet til å være den de er? For deg handler det kun om et ord å bruke på vedkommende, for vedkommende det gjelder handler det om dens identitet, og det å bli anerkjent som den personen han eller hun er. En biologisk mann kan aldri bli kvinne - selv med hormoner og operasjoner. Jeg nekter å være med på den leken, og når man i tillegg snakker om kvinnehelse og at det blir snakket lite om det, så blir i mine øyne kvinnehelse bagatellisert om en mann plutselig skal være en kvinne og vice versa. Det går ikke. Skal vi slutte å behandle alle med psykose eller schizofreni fordi det DE SER og hører er for dem ekte? Hvis de blir jaget f.eks og løper og spør deg om hjelp - men bak dem er det ingen som løper etter dem? Nei her skal vi bare jatte med og ja selvfølgelig blir du jaget, ja selvfølgelig blir du forgiftet av medisinene, stemmene som snakker til deg er helt ekte. Det er jo hva personen opplever som ekte og sant? Anonymkode: 294a8...0d0 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #65 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 3.54): 🤦🏼♀️men det er vel kanskje transfobisk av meg å gjøre? Anonymkode: 294a8...0d0 Du insisterer på at du må få være drittsekk mot andre, som om det er din menneskerettighet. Du bør i alle fall gå i terapi som tar deg nær i at andre mennesker eksisterer. Ta deg en tur opp til Rikshospitalet og snakk med fagpersoner om hvorfor transpersoner får hjelp. Kanskje bli kjent med transpersoner, så innser du plutselig hvor latterlig trigget du er Anonymkode: acb31...987
LeveMannen Skrevet 26. oktober 2022 #66 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å ønske diskrimineringsvern for transpersoner er ikke det samme som å ville fengsle mennesker som mener at det finnes biologiske menn og kvinner. Det et det narrativet transfobene prøver å fortelle, men det stemmer ikke. Transpersoner er stort sett fritt vilt i de fleste land så hvis det er noen som lever i et totalitært regime så er det transpersoner. Som noen nevner over så handler det om anstendighet og moral. Anonymkode: 0f9bf...71e Som ops2 skriver så sidestiller en stor andel av transeaktivistene "feilkjønning" med fysisk vold. Hva tror du er motivasjonen bak dette hvis det ikke er å kunne straffe det akkurat som vold? Og disse transeaktivistene har også vært pådrivere for lover slik som hatsparagrafen som nettopp straffer folk for å uttrykke sine meninger med bøter og fengsel. 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #67 Skrevet 26. oktober 2022 17 hours ago, LeveMannen said: Som ops2 skriver så sidestiller en stor andel av transeaktivistene "feilkjønning" med fysisk vold. Hva tror du er motivasjonen bak dette hvis det ikke er å kunne straffe det akkurat som vold? Og disse transeaktivistene har også vært pådrivere for lover slik som hatsparagrafen som nettopp straffer folk for å uttrykke sine meninger med bøter og fengsel. Det denne brukeren skriver er tull og fanteri. Vedkommende har en klar agenda med samtlige innlegg om transpersoner her på KG. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at feilkjønning og manglende aksept av den man er på kontinuerlig basis er krevende. Man snakker gjerne om minoritetsstress, men ikke om fysisk vold. Transaktivister ønsker vern og beskyttelse mot hets og trakkasering. Selv om transfobene har brukt media aktivt for å fremstile det som at nå skal folk bli straffet for å si at det det finnes menn og kvinner så er ikke er ikke det realiteten. Anonymkode: 0f9bf...71e
Gjest Inverto Skrevet 26. oktober 2022 #68 Skrevet 26. oktober 2022 Jeg vil våge meg på å si at i de fleste utviklede vestlige land, så er det for det meste akseptert å være trans og homofil osv i dag. Dette er ikke sett på som like abnormt og ekstraordinært som det var for noen tiår siden. Med andre ord: man er ikke unik og spesiell. Du er et helt vanlig menneske som oss som ikke skal behandles bedre eller dårligere bare pga din identitet.
LeveMannen Skrevet 26. oktober 2022 #69 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Transaktivister ønsker vern og beskyttelse mot hets og trakkasering. Selv om transfobene har brukt media aktivt for å fremstile det som at nå skal folk bli straffet for å si at det det finnes menn og kvinner så er ikke er ikke det realiteten. Anonymkode: 0f9bf...71e Og hva skal dette vernet bestå av hvis ikke straff av de som "feilkjønner" folk?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #70 Skrevet 26. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 10/25/2022 den 17.45): Du kan jo spørre de som har blitt drept fordi de er transkvinner om de er lettkrenket....nei vent.... Anonymkode: 0f9bf...71e ...nei vent, du har kanskje ikke så mange tilfeller å vise til...? Anonymkode: 2cc97...372 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #71 Skrevet 27. oktober 2022 5 hours ago, LeveMannen said: Og hva skal dette vernet bestå av hvis ikke straff av de som "feilkjønner" folk? Vern mot sånt som dette: "Tror du virkelig at et eneste menneske tror du er et kvinnemenneske og ikke en gubbe med rare fantasier. Det sagt er det uforståelig for meg at myndighetene fremdeles tillater at du har omsorgsansvar for barn. Perverse mannegriser som permalaiver at de er småpiker har vel strengt tatt ingen injurierende kraft." https://www.nrk.no/vestland/historisk-dom_-mann-domt-for-hatefulle-ytringer-mot-transperson-pa-facebook-mot-transperson-1.16123183 Anonymkode: 0f9bf...71e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #72 Skrevet 27. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: ...nei vent, du har kanskje ikke så mange tilfeller å vise til...? Anonymkode: 2cc97...372 Hvor mange tror du? Anonymkode: 0f9bf...71e
ops2 Skrevet 27. oktober 2022 #73 Skrevet 27. oktober 2022 On 10/25/2022 at 5:45 PM, AnonymBruker said: Du kan jo spørre de som har blitt drept fordi de er transkvinner om de er lettkrenket....nei vent.... Anonymkode: 0f9bf...71e Mener du i Storbritannia? En transperson i Storbritannia har mindre risiko for å bli myrdet enn andre. Det er i gjennomsnitt 1 i året. Antallet er så lite, at skulle det bli to et år, så er antallet doblet. Eller mener du gateprostituerte i Brasil? Nesten halvparten av drap på transkvinner, finner sted i Brasil. Det er vel like sannsynlig at deres svært utsatte livssituasjon fører til deres død. FactCheck: how many trans people are murdered in the UK? – Channel 4 News 3 1
Topsi Skrevet 27. oktober 2022 #74 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) ops2 skrev (12 minutter siden): Mener du i Storbritannia? En transperson i Storbritannia har mindre risiko for å bli myrdet enn andre. Det er i gjennomsnitt 1 i året. Antallet er så lite, at skulle det bli to et år, så er antallet doblet. Eller mener du gateprostituerte i Brasil? Nesten halvparten av drap på transkvinner, finner sted i Brasil. Det er vel like sannsynlig at deres svært utsatte livssituasjon fører til deres død. FactCheck: how many trans people are murdered in the UK? – Channel 4 News Nå handler det vel litt om hvorfor en transkvinne f eks blir drept. Blir hun drept i en ikke-transrelatert sak er det jo tragisk, men ikke snakk om hat. Blir hun drept fordi hun er trans er det jo hatkriminalitet og ett slikt drap er ett for mye. Endret 27. oktober 2022 av Topsi
ops2 Skrevet 27. oktober 2022 #75 Skrevet 27. oktober 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Det denne brukeren skriver er tull og fanteri. Vedkommende har en klar agenda med samtlige innlegg om transpersoner her på KG. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at feilkjønning og manglende aksept av den man er på kontinuerlig basis er krevende. Man snakker gjerne om minoritetsstress, men ikke om fysisk vold. Transaktivister ønsker vern og beskyttelse mot hets og trakkasering. Selv om transfobene har brukt media aktivt for å fremstile det som at nå skal folk bli straffet for å si at det det finnes menn og kvinner så er ikke er ikke det realiteten. Anonymkode: 0f9bf...71e Jepp, jeg har en klar agenda om å sette lyset på hva som egentlig Foreningen_FRI ønsker å gjennomføre. De driver sin organisasjon med statlige tilskudd. De er ikke annet enn lobbyister, som har stor påvirkningskraft. Hva voksne gjør, er nå deres sak. Men FRI jobber med "øyeblikkelig bekreftelse" og hormonbehandling av sårbare tenåringer. De uttaler at Rikshospitalet bruker for lang tid på utredning, og kaller de "portvoktere". De har fått igjennom at sexologer og sykepleiere skal gi ut hormoner, uten krav på psykiske undersøkelser først. – Ja, vi gir kjønnshormoner til ungdommer (sykepleien.no) Når sykehus som Karolinska i Sverige sluttet med hormoner og pubertetsblokkere til mindreårige, så er oppfatningen i Norge at man ikke skal se på svensk praksis lenger. Jeg lurer på om offentligheten i Norge får vite om de nye anbefalingene i Storbritannia, endret til at man ikke skal bekrefte kjønnsskifte, men ha en observerende holdning. Most children who think they’re transgender are just going through a ‘phase’, says NHS (telegraph.co.uk) Quote They note that there is a need to change the services because there is currently “scarce and inconclusive evidence to support clinical decision-making”.------------------Instead of encouraging transition, medics should take “a watchful approach” to see how a young person’s conditions develop, the plans state. 2
ops2 Skrevet 27. oktober 2022 #76 Skrevet 27. oktober 2022 9 minutter siden, Topsi said: Nå handler det vel litt om hvorfor en transkvinne f eks blir drept. Blir hun drept i en ikke-transrelatert sak er det jo tragisk, men ikke snakk om hat. Blir hun drept fordi hun er trans er det jo hatkriminalitet og ett slikt drap er ett for mye. Alle drap er et drap for mye, men at det er en bølge av drap på transkvinner er rett og slett ikke riktig. Slik informasjon som spres, fører til angst hos transpersoner. En angst som jeg vil påstå er overdrevet. En kan like gjerne bli slått ned i drosjekøen fordi dyttet bort i noen, som at noen ser en transperson og begynner å yppe seg. Vold oppstår på byen, i forbindelse med rus, sjalusi, stoffmisbruk... alle mulige situasjoner. Uansett om man er ung og smellvakker, eller en middelaldrende grå mus. Om man er en høy, sterk mann eller en spinkel transkvinne. 1 3
Topsi Skrevet 27. oktober 2022 #77 Skrevet 27. oktober 2022 ops2 skrev (34 minutter siden): Jeg er enig i mye av det du skriver ift FRIs agenda og det å gi behandling til sårbare barn som kan bli sterile for resten av livet sitt. Men at ikke bare skepsis til FRI, men også direkte hat av transpersoner eksisterer, er det vel ikke tvil om?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #78 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mange tror du? Anonymkode: 0f9bf...71e Ikke så mange. Et hvert drap er et drap for mye, men jeg som kvinne er langt mer utsatt for drap enn en transkvinne. Anonymkode: 2cc97...372
ops2 Skrevet 27. oktober 2022 #79 Skrevet 27. oktober 2022 (endret) On 10/25/2022 at 5:42 PM, AnonymBruker said: Det vil jeg gjerne se en kilde på. Anonymkode: 0f9bf...71e Quote “Du legger sminke bedre enn jeg gjør jo!” “Du har finere ben enn meg!” “Du har større bryster enn meg!” “Herregud, du er jo penere enn meg!” Fra bloggen "Coming out Christine". Som ikke bare er en privat blogg, men registrert som enkeltmannsforetak. Vi har alle vært unge, og skrevet tull for mange år siden. Men da det kom opp på Twitter, så var ikke reaksjonen "Haha, jeg var litt hissig da. Selvsagt kan man komplimentere oss". Men reaksjonen var "Har du lest bloggen min?! Er du syk? Du forfølger meg!" .... du får lese i arkivet, januar 2015 og april 2015. ComingoutChristine – Transkjønnet kvinne, aktivist og frisør. (blogg.no) Personen sier at utsagnene over ikke er komplimenter, men "komplimenter" og det egentlig betyr at.... ... Ja, det betyr visst at man har sett at transkvinnen er pen, og det er transfobisk, for da har man sammenlignet henne med en "kvinne"... eller noe slikt. Jeg forstår det ikke helt. Quote La oss bare få en ting på det rene med en gang, du forteller ikke ei transkvinne at hu skal være glad hu slipper mensen! Det kvinnen egentlig sier det er dette: "Du har ikke livmor og eggstokker!" Om setningen er velment, eller uskyldig ment, spiller ingen rolle. For transkvinner vet hva du egentlig sier. Endret 27. oktober 2022 av ops2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #80 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 20.37): Benekter jeg en transpersons eksistens når transpersonen kommer med pseudosvada om sitt påståtte kjønn og jeg svarer med biologisk fakta? Anonymkode: d8da6...696 Forsåvidt er det lov å benekte at folk finnes også Anonymkode: 1f882...0ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå