LeveMannen Skrevet 23. oktober 2022 #41 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det så vanskelig å bare holde kjeft og la folk få leve livet sitt da? Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre. Det rammer ikke meg uansett. Å skifte kjønn er ingen kriminell handling , så hvorfor er det så viktig å mene noe om det? Anonymkode: 5271c...622 Jeg vil ikke leve i et totalitært samfunn hvor man straffes for å uttrykke sine meninger. Jeg har sett at veldig mange av dere klager over at f.eks Russland er totalitært da de straffer og sensurerer meninger, også presterer dere å aktivt støtte at det det samme skal skje i Norge. 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #42 Skrevet 23. oktober 2022 LeveMannen skrev (11 minutter siden): Jeg vil ikke leve i et totalitært samfunn hvor man straffes for å uttrykke sine meninger. Jeg har sett at veldig mange av dere klager over at f.eks Russland er totalitært da de straffer og sensurerer meninger, også presterer dere å aktivt støtte at det det samme skal skje i Norge. Hvem "dere" som mener ditt og datt er det du snakker om her? Jeg skrev nettopp at jeg ikke bryr meg ,og at jeg ikke skjønner poenget med å bry seg med det. La folk være i fred er det jeg mener. Anonymkode: 5271c...622 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #43 Skrevet 23. oktober 2022 herzeleid skrev (33 minutter siden): Ok. Jeg tror kanskje ikke svaret ditt treffer så godt på innlegget du forsøker å svare på gitt at det fokuserte på bruken av betegnelser som ‘benekte noens eksistens’. Mulig du bet deg merke i ‘moral’ og at du ønsket å si noe om det. Jeg ser masse likheter med ditt innlegg. Jeg diskuterte også begreper i det siste jeg skrev, noe du var inne på. Hvis du ikke vil diskutere noe av det jeg har skrevet, og skal henge seg opp i hvordan jeg skriver, så kan du heller la være å svare. Anonymkode: d9147...576
herzeleid Skrevet 23. oktober 2022 #44 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser masse likheter med ditt innlegg. Jeg diskuterte også begreper i det siste jeg skrev, noe du var inne på. Hvis du ikke vil diskutere noe av det jeg har skrevet, og skal henge seg opp i hvordan jeg skriver, så kan du heller la være å svare. Anonymkode: d9147...576 Økseskaft kan ha likheter med kosteskaft uten å være egnet til oppgaven 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #45 Skrevet 23. oktober 2022 Dere som er imot transkjønnede, hadde kost dere veldig i det russiske samfunnet. Dere deler de samme argumentene som Vladolf Purker også Anonymkode: acb31...987
herzeleid Skrevet 23. oktober 2022 #46 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som er imot transkjønnede, hadde kost dere veldig i det russiske samfunnet. Dere deler de samme argumentene som Vladolf Purker også Anonymkode: acb31...987 Hvem da? 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #47 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere som er imot transkjønnede, hadde kost dere veldig i det russiske samfunnet. Dere deler de samme argumentene som Vladolf Purker også Anonymkode: acb31...987 Jeg er ikke imot transkjønnede per se, men jeg er imot; - At en biologisk mann skal kunne forvente av meg eller samfunnet å bli omtalt som en «hun» eller sett på som en jente, uten at han f.eks har mensen hver måned og kan få div kvinne problemer. At han skal bli omtalt som mamma fordi han har unge fra før og er nå «kvinne» og derav mamma og ikke pappa. - At en biologisk kvinne skal forvente å bli kalt «pappa» og om hun er gravid kan tydeligvis menn bli gravide og føde. Det blir bare helt forbanna feil! HELT. FEIL. Menn kan ikke gå gravid og kan ikke bli mamma - men tydeligvis så kan de det nå og sier du noe på dette blir du automatisk kalt transfob.. 🤦🏼♀️ Både det å være en mann og kvinne skal liksom nå bli til hva en føler. Det er så mye føleri ute å går at nåde deg om du sårer meg, da er du en ‘fob’ - f.eks Camillafob om det var mitt navn. Du ser hvor latterlig dette er, sant? Om jeg ser en random person på gaten; jeg går ikke oppi trynet på folk og sier min mening ang transideologien og dens agenda etc men det gjør jeg gjerne på nett - som her, men det er vel kanskje transfobisk av meg å gjøre? Anonymkode: 294a8...0d0 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #48 Skrevet 24. oktober 2022 "Et narrativ om urimelige og lettkrenkede transpersoner som ikke tåler meningsbrytning" er et faktum når det gjelder en del av dem som roper høyest i transmiljøet. Noe som er forferdelig synd og vondt når det ikke gjenspeiler majoriteten. Jeg står bak dere når det gjelder diskrimineringsvern, men måten debatten generelt har foregått fra deres side har gitt en dårlig bismak. Dere krever posisjonen som marginaliserte ofre, hvor situasjonen fra deres side er 100% enten eller, og en hver problemstilling som luftes blir tolkes i verste mening. Man skal heller ikke være en del av debatten, hvis man ikke tilhører miljøet. Biologisk kjønn og kjønnsidentitet skal sauses sammen fordi vi ikke føler oss tilpass i båsene, samtidig kan man velge kjønn og seksualitet fra en hel katalog med ulike båser som stemmer med hva man føler seg som. Hva en mann eller en kvinne er og hva båsene dekker, er bare en grov overforenkling av hvor sammensatte vi er som mennesker. Noen er født i feil kropp, men mange av oss er født i en kropp som av og til har føltes feil. Jeg ble født jente, men var veldig guttete i oppveksten. En sjelden gang ville jeg gå i jenteklær, men ikke kjoler, som oftest ville jeg gå i gutteklær, leke gravemaskin og se store båter. Jeg hatet mange jenteting, men hadde noen jentehobbyer, og trives som regel best med gutter. I puberteten kunne jeg studere kroppen min i timesvis i speilet, hvor maskulin og kraftig den var, og hvordan jeg ikke passet inn hos jentevennene mine. Jeg var en guttejente, og det var helt normalt og greit. Puberteten var helt forferdelig, og jeg kunne aldri se for meg hvordan jeg noensinne skulle bli en dame. Når puppene mine vokste, var disse så stygge at jeg fantaserte om å skjære dem bort. Jeg følte at jeg så ut som en mann, med stygge pupper og ekkel tiss. I dag er jeg ufattelig takknemlig for at jeg vokste opp når kjønn rommet et bredt spekter av feminine og maskuline opplevelser, og uten tilgang på internett. Hadde jeg hatt tilgang på uendelig mye kunnskap for å sette ord på hva jeg opplevde der og da, hadde jeg trolig ikke kommet gjennom puberteten slik jeg gjorde. Jeg hadde ikke ordene til å plassere meg i en bås som passet, men jeg fikk uttrykke hva det vil si og være meg uten at dette ble ansett som noe man trengte å sette ord på, eller gjøre noe med. Som voksen er jeg fullt og helt en kvinne, både biologisk og sosialt. Men min opplevelse av å "bare være en kvinne" rommer alle nyanser av feminitet og maskulinitet, som kontinuerlig forandrer seg avhengig av kontekst. Det er slik det er å være både kvinne og mann. Transbevegelsen inkluderer mange aspekter som må kunne debatteres på en ordentlig måte uten at man skal kaste merkelapper på hverandre og hevde diskriminering. Transbevegelsen inkluderer for mye, det må skilles mellom mennesker som geniunt er født i feil kropp eller som ikke passer innunder heteroseksualitet, fra rene fetishister. Det må være åpenhet rundt fordeler og ulemper ved å gjennomgå kjønnsbekreftende behandling, samtidig som det skal være helt greit å gjennomgå dette. Det må være greit å si at hormonblokkere kan gi heftige bieffekter, at testosteron gir irreversible forandringer, og at det bytte kjønnsorganer i beste fall er på et eksperimentelt stadium enda. Det må være ok at stemmene fra dem som er fornøyde høres, men også stemmene til dem som har angret. Anonymkode: 3f5ea...b18 3 3 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #49 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ikke imot transkjønnede per se, men jeg er imot; - At en biologisk mann skal kunne forvente av meg eller samfunnet å bli omtalt som en «hun» eller sett på som en jente, uten at han f.eks har mensen hver måned og kan få div kvinne problemer. At han skal bli omtalt som mamma fordi han har unge fra før og er nå «kvinne» og derav mamma og ikke pappa. - At en biologisk kvinne skal forvente å bli kalt «pappa» og om hun er gravid kan tydeligvis menn bli gravide og føde. Det blir bare helt forbanna feil! HELT. FEIL. Menn kan ikke gå gravid og kan ikke bli mamma - men tydeligvis så kan de det nå og sier du noe på dette blir du automatisk kalt transfob.. 🤦🏼♀️ Både det å være en mann og kvinne skal liksom nå bli til hva en føler. Det er så mye føleri ute å går at nåde deg om du sårer meg, da er du en ‘fob’ - f.eks Camillafob om det var mitt navn. Du ser hvor latterlig dette er, sant? Om jeg ser en random person på gaten; jeg går ikke oppi trynet på folk og sier min mening ang transideologien og dens agenda etc men det gjør jeg gjerne på nett - som her, men det er vel kanskje transfobisk av meg å gjøre? Anonymkode: 294a8...0d0 Det er like mye føleri og ikke klare å kalle folk det de identifiserer seg som. Det er trass og handler om at man innbiller seg at man blir tvunget til det. Det er så mye blæ blæ tvang og hjelp jeg havner i fengsel og får bot når så ikke er tilfellet. Føleri. Anonymkode: d9147...576
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #50 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er like mye føleri og ikke klare å kalle folk det de identifiserer seg som. Det er trass og handler om at man innbiller seg at man blir tvunget til det. Det er så mye blæ blæ tvang og hjelp jeg havner i fengsel og får bot når så ikke er tilfellet. Føleri. Anonymkode: d9147...576 Skolelæreren Enoch Burke har blitt ilagt bot og sendt i fengsel for å "feilkjønne" en "transkvinne": https://www.independent.ie/irish-news/courts/teacher-enoch-burke-spent-his-first-night-in-custody-isolated-from-general-prison-population-41960828.html Anonymkode: 4a86a...597 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #51 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skolelæreren Enoch Burke har blitt ilagt bot og sendt i fengsel for å "feilkjønne" en "transkvinne": https://www.independent.ie/irish-news/courts/teacher-enoch-burke-spent-his-first-night-in-custody-isolated-from-general-prison-population-41960828.html Anonymkode: 4a86a...597 Det er ikke i Norge. Du står under et annet rettsvesen. Deal med det, det er det vi forholder osd til og dømmes etter. Anonymkode: d9147...576 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #52 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er ikke i Norge. Du står under et annet rettsvesen. Deal med det, det er det vi forholder osd til og dømmes etter. Anonymkode: d9147...576 De har samme type lover som Norge. Og de samme menneskene som pusher på for å straffe folk for slikt. Det er kun et tidsspørsmål. Anonymkode: 4a86a...597 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #53 Skrevet 25. oktober 2022 On 10/22/2022 at 8:42 PM, AnonymBruker said: Verden har gått fremover og man snakker nå om biologisk, psykologisk og sosialt kjønn. Merkelig at transpersoner med lav fungering får fullverdige og produktive liv etter påbegynt behandling. Anonymkode: 0f9bf...71e Om verden har gått fremover kan vel diskuteres... Anonymkode: 11549...ab0 4 1 1
Gjest PanteneProVVV Skrevet 25. oktober 2022 #54 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): "Et narrativ om urimelige og lettkrenkede transpersoner som ikke tåler meningsbrytning" er et faktum når det gjelder en del av dem som roper høyest i transmiljøet. Noe som er forferdelig synd og vondt når det ikke gjenspeiler majoriteten. Jeg står bak dere når det gjelder diskrimineringsvern, men måten debatten generelt har foregått fra deres side har gitt en dårlig bismak. Dere krever posisjonen som marginaliserte ofre, hvor situasjonen fra deres side er 100% enten eller, og en hver problemstilling som luftes blir tolkes i verste mening. Man skal heller ikke være en del av debatten, hvis man ikke tilhører miljøet. Biologisk kjønn og kjønnsidentitet skal sauses sammen fordi vi ikke føler oss tilpass i båsene, samtidig kan man velge kjønn og seksualitet fra en hel katalog med ulike båser som stemmer med hva man føler seg som. Hva en mann eller en kvinne er og hva båsene dekker, er bare en grov overforenkling av hvor sammensatte vi er som mennesker. Noen er født i feil kropp, men mange av oss er født i en kropp som av og til har føltes feil. Jeg ble født jente, men var veldig guttete i oppveksten. En sjelden gang ville jeg gå i jenteklær, men ikke kjoler, som oftest ville jeg gå i gutteklær, leke gravemaskin og se store båter. Jeg hatet mange jenteting, men hadde noen jentehobbyer, og trives som regel best med gutter. I puberteten kunne jeg studere kroppen min i timesvis i speilet, hvor maskulin og kraftig den var, og hvordan jeg ikke passet inn hos jentevennene mine. Jeg var en guttejente, og det var helt normalt og greit. Puberteten var helt forferdelig, og jeg kunne aldri se for meg hvordan jeg noensinne skulle bli en dame. Når puppene mine vokste, var disse så stygge at jeg fantaserte om å skjære dem bort. Jeg følte at jeg så ut som en mann, med stygge pupper og ekkel tiss. I dag er jeg ufattelig takknemlig for at jeg vokste opp når kjønn rommet et bredt spekter av feminine og maskuline opplevelser, og uten tilgang på internett. Hadde jeg hatt tilgang på uendelig mye kunnskap for å sette ord på hva jeg opplevde der og da, hadde jeg trolig ikke kommet gjennom puberteten slik jeg gjorde. Jeg hadde ikke ordene til å plassere meg i en bås som passet, men jeg fikk uttrykke hva det vil si og være meg uten at dette ble ansett som noe man trengte å sette ord på, eller gjøre noe med. Som voksen er jeg fullt og helt en kvinne, både biologisk og sosialt. Men min opplevelse av å "bare være en kvinne" rommer alle nyanser av feminitet og maskulinitet, som kontinuerlig forandrer seg avhengig av kontekst. Det er slik det er å være både kvinne og mann. Transbevegelsen inkluderer mange aspekter som må kunne debatteres på en ordentlig måte uten at man skal kaste merkelapper på hverandre og hevde diskriminering. Transbevegelsen inkluderer for mye, det må skilles mellom mennesker som geniunt er født i feil kropp eller som ikke passer innunder heteroseksualitet, fra rene fetishister. Det må være åpenhet rundt fordeler og ulemper ved å gjennomgå kjønnsbekreftende behandling, samtidig som det skal være helt greit å gjennomgå dette. Det må være greit å si at hormonblokkere kan gi heftige bieffekter, at testosteron gir irreversible forandringer, og at det bytte kjønnsorganer i beste fall er på et eksperimentelt stadium enda. Det må være ok at stemmene fra dem som er fornøyde høres, men også stemmene til dem som har angret. Anonymkode: 3f5ea...b18 Endelig noen som er saklig og evner å se det store bilde. Her synes jeg du klarer å sette fingeren på flere ting som er verdt å ta opp i debatten om trans. Jeg er enig med deg om at representantene for transbevegelsen kan ses som både ensporet og ekstreme i sine uttalelser og vi hadde alle vært mer tjent med en mer nyansert fremgangsmåte/fremstilling isteden for å fremme en slags motkultur til de ekstreme på den andre siden av debatten. Diskusjonen rundt trans er vanskelig fordi den handler i bunn og grunn om hva et menneske er/ikke er og hvilke krefter som er i sving når det kommer til definisjonsmakten over enkeltmennesket så vel som samfunnet (må forstås ut fra historiske og kulturelle aspekter så vel som de kristne normene og moralen som fortsatt er toneangivende for vår samfunnsstruktur/hva som blir ansett som en god måte å leve på). Det er så mye jeg ikke vet eller forstår i spørsmålet om transpersoner. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er selve modellen biologisk kjønn og sosialt kjønn som er problemet her? Denne modellen fungerte fint for kvinner som ville bryte ut av kjønnsrollene som ble definert ut fra biologisk kjønn. For homofile fungerte modellen sånn passe og for transpersoner kanskje ikke i det hele tatt? Hvis det er slik at sosialt kjønn skal overstyre biologisk kjønn så må det vel være noe riv ruskende galt med definisjonen biologisk kjønn? Eventuelt ikke.. men da er det i hvert fall noe riv ruskende med definisjonen sosialt kjønn? Jeg vet ikke om mer innsnevring og kategorisering er veien å gå, men kanskje heller arbeide mot en bredere og mer helhetlig forståelse av hva det vil si å være menneske. Det at det nå er mulig å bytte juridisk kjønn uten diagnose, behandling eller sterilisering er et skritt i riktig retning. Selv om jeg mener vi må ta et oppgjør med alle begreper og definisjoner som er brukt rundt trans, «født i feil kropp» osv. Det vi trenger nå er at media kommer på banen og viser en mer nyansert og mindre sensasjonspreget/ekstrem fremstilling av transpersoner; hva med de transpersonene som føler de er «født i rett kropp»?
mcs Skrevet 25. oktober 2022 #55 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 14.58): Nå er det vel på tide å la sånne mikroproblemer ligge. I en tid der katastrofene tårner seg opp i form av krig, energikrise, hungersnød, naturkatastrofer, sterkt økende sosiøkonomiske forskjeller og sosial og politiske oppløsningstendenser, blir slike temaer latterlig navlebeskuende. Anonymkode: 09340...735 Nei, det er det ikke. Arnulf Øverland skriver så fint "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". Å definere et problem som et mikroproblem bare fordi du ikke forstår eller kan sette deg inn i problemstillingen er et problem i seg selv. Det vil alltid finnes større kriser i verden, det betyr ikke at vi skal slutte å kjempe for rettferdighet og respekt for alle, selv om det er en mindre gruppe det gjelder.
mcs Skrevet 25. oktober 2022 #56 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 3.54): Jeg er ikke imot transkjønnede per se, men jeg er imot; - At en biologisk mann skal kunne forvente av meg eller samfunnet å bli omtalt som en «hun» eller sett på som en jente, uten at han f.eks har mensen hver måned og kan få div kvinne problemer. At han skal bli omtalt som mamma fordi han har unge fra før og er nå «kvinne» og derav mamma og ikke pappa. - At en biologisk kvinne skal forvente å bli kalt «pappa» og om hun er gravid kan tydeligvis menn bli gravide og føde. Det blir bare helt forbanna feil! HELT. FEIL. Menn kan ikke gå gravid og kan ikke bli mamma - men tydeligvis så kan de det nå og sier du noe på dette blir du automatisk kalt transfob.. 🤦🏼♀️ Både det å være en mann og kvinne skal liksom nå bli til hva en føler. Det er så mye føleri ute å går at nåde deg om du sårer meg, da er du en ‘fob’ - f.eks Camillafob om det var mitt navn. Du ser hvor latterlig dette er, sant? Om jeg ser en random person på gaten; jeg går ikke oppi trynet på folk og sier min mening ang transideologien og dens agenda etc men det gjør jeg gjerne på nett - som her, men det er vel kanskje transfobisk av meg å gjøre? Anonymkode: 294a8...0d0 Hvorfor skal din frihet og rett til å kalle andre mennesker det du mener er rett være større enn disse menneskers rett til å få frihet til å være den de er? For deg handler det kun om et ord å bruke på vedkommende, for vedkommende det gjelder handler det om dens identitet, og det å bli anerkjent som den personen han eller hun er. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #57 Skrevet 25. oktober 2022 PanteneProVVV skrev (1 time siden): Det er så mye jeg ikke vet eller forstår i spørsmålet om transpersoner. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er selve modellen biologisk kjønn og sosialt kjønn som er problemet her? Denne modellen fungerte fint for kvinner som ville bryte ut av kjønnsrollene som ble definert ut fra biologisk kjønn. For homofile fungerte modellen sånn passe og for transpersoner kanskje ikke i det hele tatt? Hvis det er slik at sosialt kjønn skal overstyre biologisk kjønn så må det vel være noe riv ruskende galt med definisjonen biologisk kjønn? Eventuelt ikke.. men da er det i hvert fall noe riv ruskende med definisjonen sosialt kjønn? Jeg vet ikke om mer innsnevring og kategorisering er veien å gå, men kanskje heller arbeide mot en bredere og mer helhetlig forståelse av hva det vil si å være menneske. Det at det nå er mulig å bytte juridisk kjønn uten diagnose, behandling eller sterilisering er et skritt i riktig retning. Selv om jeg mener vi må ta et oppgjør med alle begreper og definisjoner som er brukt rundt trans, «født i feil kropp» osv. Det vi trenger nå er at media kommer på banen og viser en mer nyansert og mindre sensasjonspreget/ekstrem fremstilling av transpersoner; hva med de transpersonene som føler de er «født i rett kropp»? Inntrykket jeg sitter med er at det er noe riv ruskende galt ved hvordan vi ser på kjønn i samfunnet, og spesielt hvordan det frontes i sosiale medier. Jeg er over gjennomsnittlig interessert i temaet, spesielt fra enkeltpersoners perspektiv. Bruker noen timer her og der på å lese om opplevelser fra folk i transmiljøet, og hvordan de ser på sin egen utvikling. Noe jeg synes er trist og skremmende, er hvordan disse menneskene gang på gang beskriver en følelse av å ikke passe inn i hva en typisk mann eller kvinne skal være. Dette kan være små og slanke gutter, som har en følelse av at de aldri ville kunne klare seg som mann. Det samme for jenter som føler seg maskuline. Beskrivelser som går igjen er at de vil klare seg mye bedre som det omvendte kjønn, fordi de ville vært en penere kvinne eller en kjekkere mann. De har en forventning om å passe bedre inn i det som etter min oppfatning er en overforenkling av hva en mann eller kvinne er. De har en forventning om at livet skal bli enklere, og når livet er såpass vanskelig som det er, skaper dette et stort oppnåelig mål og noe å leve for. For noen er dette det rette, men for andre blir ikke livet etterpå som forventet. Prosessen de har gått gjennom, har blitt solgt inn på en måte som ubevisst gir følelsen av at det skal løse alt. På kort sikt gir det en eufori, men etter en stund kommer forståelsen av at dette kanskje ikke var løsningen. Eller man blir eldre og utvikles mentalt sett, kanskje får seg nye venner eller tettere bånd med familie, ting som gjerne skjer etterhvert som man blir voksen, får andre interesser eller dropper sosiale medier, og da kommer forståelsen av hvor overfladisk man har sett på kjønn og identitet. Da jeg var ung klarte jeg ikke å skille mellom vanlige kvinner og menn, og dem man så i ungdomsbladene. Jeg så ikke at det finnes tusenvis av normale kvinner for hver supermodell. Og dette ga meg følelsen av å aldri kunne lykkes som kvinne. Det er slik man er på denne alderen, og jeg tror ikke dette har forandret seg. Sånn bortsett fra at sosiale medier har tatt over for Topp-bladet. Jeg mener at de fleste av dem som opplever å være født i feil kropp, særlig mellom 10-20 år, ikke er "født i feil kropp", de er bare "født i sin kropp" med alle vansker det innebærer. Og når "sin" kropp skal passe inn i den ekstreme forenklinga av kvinne og mann, med alle forvirringer puberteten gir, er helt jævlig. Da blir det en stor sjanse for at man gjør feilvurderinger. Det øverste målet bør være at man skal trives i sin egen kropp med sin egen hjerne. For de fleste er det bedre å leve uten å være avhengig av medisiner livet ut, med et kjønnsorgan som virker slik det skal, og med sitt innebygde hormonsystem. De fleste av oss er helt normale, rare kvinner og menn, som ikke passer inn i noe ideal. Anonymkode: 3f5ea...b18 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #58 Skrevet 25. oktober 2022 On 10/23/2022 at 4:09 PM, LeveMannen said: Jeg vil ikke leve i et totalitært samfunn hvor man straffes for å uttrykke sine meninger. Jeg har sett at veldig mange av dere klager over at f.eks Russland er totalitært da de straffer og sensurerer meninger, også presterer dere å aktivt støtte at det det samme skal skje i Norge. Å ønske diskrimineringsvern for transpersoner er ikke det samme som å ville fengsle mennesker som mener at det finnes biologiske menn og kvinner. Det et det narrativet transfobene prøver å fortelle, men det stemmer ikke. Transpersoner er stort sett fritt vilt i de fleste land så hvis det er noen som lever i et totalitært regime så er det transpersoner. Som noen nevner over så handler det om anstendighet og moral. Anonymkode: 0f9bf...71e 1
ops2 Skrevet 25. oktober 2022 #59 Skrevet 25. oktober 2022 WPATH er World Professional Association for Transgender Health, og det norske miljøet for trans som får størst mediaoppmerksomhet og som politikerene hører på, (Foreningen_FRI) viser til WPATHs anbefalinger i sine guidelinjer for transpersoners helse. Uheldig uklarhet fra Helsedirektoratet – FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (foreningenfri.no) Quote ...anbefalinger fra den nasjonale retningslinjen og WPATH (World Professional Association for Transgender Health). Før inneholdt guidelinjen dette: SOC V7_Norwegian.pdf (wpath.org) Barn som er så unge som 2 år kan oppleve kjønnsdysmorfi, vist ved at de kan ønske å leke med leker som tilhører det andre kjønnet, foretrekke å leke med det andre kjønn, eller uttrykke ønske om å være det annet kjønn. (Side 18, norsk tekst) Nevner land hvor 16-åringer har nådd helserettslig myndighetsalder, og trenger ikke foreldrenes samtykke. Kirurgi på kjønnsorganene kan gjøres etter minimum 12 mnd med hormoner. Aldersterskelen bør sees på som et minimumstiltak. (Side 26-27, norsk tekst) Undersøkelser viser at et stort antall har andre diagnoser som anoreksi, autisme, ADHD, traumer etter seksuelt misbruk, selvskading eller er mobbeofre. Eller de er homofile eller lesbiske, og er redd for å bli utsatt for homofobi. "Homo" er fremdeles et skjellsord. Men ved å være trans, får de masse støtte på sosiale media. Teenage transgender row splits Sweden as dysphoria diagnoses soar by 1,500% | Transgender | The Guardian Quote Quote The recent report from the Board of Health and Welfare also found that 32.4 percent of 13 to 17-year-olds with gender dysphoria registered at birth as women also had diagnoses for anxiety disorder, 28.9 percent had depression, 19.4 percent had ADHD, and 15.2 percent had autism. Spørsmålet som det ikke er lov å stille, er om ønsket om å skifte kjønn er en bivirkning av andre vanskelige diagnoser og kroppshat. WPATH og Foreningen_FRI mener at andre diagnoser skyldes å være født i feil kropp, selv om de andre diagnosene kom først. Å være kritisk, utfordre og stille spørsmål til disse, om personen virkelig er trans eller sliter med andre lidelser, er sett på som konverteringsterapi, og de ønsker ikke dette. Foreningen _FRI ønsker 100% bekreftelse fra første stund noen sier "Jeg er trans" med sosial aksept, nye pronomen, nytt navn og juridisk endring av kjønn. Samt tilgang på pubertetsblokkere, hormoner og kirurgi, uten at noen har lov til å komme med motforestillinger. Foreningen _FRI har uttalt på NRK at 14-åringer skal for eksempel få pubertetsblokkere uten foreldrenes samtykke. Folkeopplysningen – Trans – NRK TV Ved 41;20 sier daværende leder i PKI at man for eksempel kan ha to 14-åringer, hvor en ikke har foreldrenes samtykke. Begge må ha behandling. Spørsmålet om 14-åringer har samtykkekompetanse og modenhet, avfeies. Foreningen_FRI mener at Oslo Universitetssykehus er dørvoktere fordi de ikke vil gi pasienter slike hormoner uten grundig undersøkelse, og avviser mange som ønsket hormoner. WPATH, som Foreningen _FRI refererer til for standard behandling, har også tatt med "Evnukkjønn" som en nytt følelse av kjønnsidentitet i sin siste 8. utgave av "Standard for behandling". Det er uten medisinsk grunnlag. Lenke videre fra "Standards of care", side 90, går til en side som også inneholder fantasihistorier om kastrering, slaveri og seksuell dominering. Standards of Care for the Health of Transgender and Gender Diverse People, Version 8 (tandfonline.com) Anbefalinger om nedre aldersgrense er ikke tatt med lenger. I land som Sverige har de sluttet å anbefale bruk av pubertetsblokkere og hormoner for mindreårige. Og i Storbritannia er de i full gang med å endre retningslinjer for behandlingen. Most children who think they’re transgender are just going through a ‘phase’, says NHS (telegraph.co.uk) Quote Instead of encouraging transition, medics should take “a watchful approach” to see how a young person’s conditions develop, the plans state.--------------- Rather than being delivered by therapists and hormone specialists, the new clinical teams will include experts “in paediatric medicine, autism, neurodisability and mental health”. The proposals note that a “significant proportion of children” who are referred for treatment have neuro-development issues or family of social problems. 1 7
ops2 Skrevet 25. oktober 2022 #60 Skrevet 25. oktober 2022 For å komme tilbake til hovedinnlegget, så er det transpersoners personlige oppfatning som legges til grunn. Som jeg har vist i innlegget over, er mange av de som snakker høyest om transpersoners medisinske behandling og anerkjennelse, i utakt med resten av samfunnet. Jeg stiller meg tvilende til at det er andre enn transaktivister som har blitt informert om en slik undersøkelse. Og noen aktivister sidestiller feilkjønning med fysisk vold. Spørsmål om du virkelig ønsker å ta beslutninger som kan føre til at du blir steril, sees på som hat. Sykehus som ikke innvilger pubertetsblokkere og hormoner straks, snakkes ned på nettet. Noen uttaler at de hater sykehuset. Den mest kjente transpersonen i Norge, ber kvinner om å ikke komplimentere transkvinner med uttrykk som "Du er mye flinkere til å legge sminke enn meg". Å snakke om menstruasjon, som å si "Du er heldig som slipper mensen", skal ikke skje. Dette er sårende for transkvinner. Det er vanskelig å si noe som helst som ikke tas som feil eller sårende til transpersoner, når selv utsagn som det over, er feil. Derfor ville jeg heller sett tall fra politiet, om vold og hat mot transpersoner, enn utsagn fra transpersoner selv. Jeg vet ikke hvor mange aktivister som har svart. 2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå