Gå til innhold

Bomring skaper isolering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en by hvor det nylig er innført bomring, og bommene er aktive hele døgnet, man må betale for passeringer uansett når på døgnet man kjører gjennom. Dette har skapt mye isolasjon både for meg og de rundt meg. Det verste er at mange barn slutter på fritidsinteresser, da foreldrene ikke har råd til å kjøre gjennom bommer på kveldstid. Ofte må begge foreldre gjerne gjennom to passeringer til/fra jobb, og utover det prøver mange å unngå bommer. Man slutter å besøke familie og venner, man slutter å handle i de butikkene man ønsker, man slutter å gå turer på favorittstedene sine, unngår take away fordi all take away- steder og restauranter ligger utenfor bommer.. Mange slutter å bruke mangfoldet i byen sin, og sitter heller hjemme på hver sin tue. Enslige blir ekstra isolert. Burde det ikke være gratis å passere bommer på kveldstid, i det minste?  

Anonymkode: 0dc74...55f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dette våre ledere ønsker, det har de vist tydelig de siste årene.

Anonymkode: 5528a...3e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd  på barn der foreldre ikke lenger har råd til fritidsaktiviteter. 2 timer buss er liksom ikke alternativet. Barna ofres.

Anonymkode: c589d...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike løsninger er det allerede. De fleste bomringer har en maksgrense. Enten antall passeringer/pris per dag, måned e.l. Så i tilfeller man betaler 4 passeringer per dag til og fra jobb, vil det da være gratis resten av dagen mange steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du bor i Stavanger, så er det faktisk krise mye bommer. Til sentrum (både sandnes og Stavanger) bom for og komme til Kvadrat. 

Sykt glad til at jeg bruker kollektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Men så ta t-banen da

Anonymkode: 3d51f...07d

Hvis det er en by med nylig installert bomring et det neppe snakk om Oslo.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg først har råd til takeaway, så føler jeg at jeg har råd til bom også. 
Hadde jeg følt at bom-kostnadene ga stort utslag i min privatøkonomi, så hadde jeg først prioritert hjemmelaget mat da. 
Restaurantene tar jeg buss til uansett. 

Men jeg er for øvrig enig i at bommene skaper urettferd. Det burde helles legges på økt skatt drivstoff eller en annen måte slik at man heller betaler for faktisk kjørelengde, ikke bare basert på hvor man bor. For eksempel rapportere inn årlig hvor mye man kjører, og deretter få beregnet skatt ut fra det, som øremerkes vei og samferdsel. 

Anonymkode: 216f0...b14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men så ta t-banen da

Anonymkode: 3d51f...07d

Morsomt det der, at Oslofolk ikke klarer å tenke at folk i andre byer har det annerledes enn dem. Her er det verken t-bane eller trikk, bare buss hvor man må gå lange veier for å komme seg dit man skal. Ikke alle er så god til beins heller, og er avhengig av bil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo gjerne slik at husene er mye billigere utenfor bomringen. Og har man spart et par millioner på huskjøp, så har man gjerne råd til en del av bomplasseringer? 

Anonymkode: 70ed9...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det jo gjerne slik at husene er mye billigere utenfor bomringen. Og har man spart et par millioner på huskjøp, så har man gjerne råd til en del av bomplasseringer? 

Det er ikke sånn som i Oslo her jeg bor, i denne lille byen blir absolutt alle berørt, uansett hvor man bor. Dessuten er det ingen typisk «bomring», men bommer overalt. Det er mange av mine venner, familie og bekjente som lider av dette. Alle prøver å begrense gjennomkjøringer så godt de kan, noe som resulterer i at man besøker hverandre mye sjeldnere, og barna må droppe fritidsinteresser. Det blir mye penger for en familie når både mor og far må gjennom bom til/fra jobb, da vil de begrense bommene resten av døgnet. Det burde vært fritt å kjøre gjennom mellom kl 18.00 og 06.00, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns jo dette var litt snevert tenkt. De som kjøper billigere boliger, gjør jo det fordi de ikke har råd til noe mer? De har ikke dermed «spart» penger de kan bruke til andre ting. Det fins så mange familier så sliter økonomisk nå😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som har levd med bomringpenger siden det oppsto. Du tilpasser deg. Enten kjører du gjennom og betaler, eller du isolerer deg. Alle kjører gjennom når de må. Der er derfor staten slipper unna med det. Det er noe dritt, men slik er det bare... for de fleste av oss. Om jeg kjører til venstre eller høyre, så må jeg gjennom, hver eneste dag.. Hate it!

Anonymkode: b1bbf...c93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tidligere bomring i en by i nærheten av der jeg bor. Problemet er at jeg bor på en øy, og eneste måten å komme til resten av landet er gjennom denne byen. Gikk mye penger til den bomringen 😒

Anonymkode: a1ff5...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.10.2022 den 14.41):

Morsomt det der, at Oslofolk ikke klarer å tenke at folk i andre byer har det annerledes enn dem. Her er det verken t-bane eller trikk, bare buss hvor man må gå lange veier for å komme seg dit man skal. Ikke alle er så god til beins heller, og er avhengig av bil.

Hørt om sykkel? Dette fikser du!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de avskyelige poltikerne som ødelegger livene våre, tenk på det. De gjør det bevisst, de kan umulig være så ekstremt lite intelligente. Vel er de fleste av dem inkompetente, men de gjør all denne ondskapen med overlegg.

F.eks. den helt meningsløse prisøkningen på strøm, som i over 100 år har vært billig i Norge...alt for å tekkes globalistiske interessere og sikre seg internasjonale toppjobber når de taper valg her. Ufyselige folk.

Anonymkode: ebaef...44a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 14.01):

Huh? Tror du at det bare er i Oslo det er bomring?

Anonymkode: 7bf8f...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...