AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Del Skrevet 21. oktober 2022 Noen med peiling på musikk her? Jeg synger i kor (hobby, ikke proft) og syns det er interessant å prøveå lære mer. Lastet ned en app som forteller hvilken Tone du synger, og når jeg skal synge noe så er det nesten alltid en tone med kryss som jeg naturlig og komfortabelt synger. Det forklarer også hvorfor jeg ofte føler jeg er akkurat bittelitt off på en del toner. hva forteller det om stemmen min? Og hvordan kan jeg bli bedre på å synge heltonene?? Anonymkode: d0708...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Del Skrevet 21. oktober 2022 Tror ikke det først og fremst er stemmen din, men det å lytte til tonene du trenger å jobbe med. For å treffe riktig tone må du kunne høre tonen mens du synger, og greie å høre om tonen er riktig eller feil. "Øvelse gjør mester"; øv deg på de sangene du skal synge og lytt nøye til tonene. Skalaøvelser kan også hjelpe. Anonymkode: 35019...0ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 21. oktober 2022 #3 Del Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen med peiling på musikk her? Jeg synger i kor (hobby, ikke proft) og syns det er interessant å prøveå lære mer. Lastet ned en app som forteller hvilken Tone du synger, og når jeg skal synge noe så er det nesten alltid en tone med kryss som jeg naturlig og komfortabelt synger. Det forklarer også hvorfor jeg ofte føler jeg er akkurat bittelitt off på en del toner. hva forteller det om stemmen min? Og hvordan kan jeg bli bedre på å synge heltonene?? Anonymkode: d0708...4d5 Du over- eller underintonerer. Men det sier ingenting om stemmen din egentlig, du må bare lære deg å lytte og å treffe tonene. Det at du treffer en tone med eller uten kryss eller b, betyr ingenting - ofte er det jo akkurat det du skal synge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Del Skrevet 21. oktober 2022 Teatrica skrev (23 minutter siden): Du over- eller underintonerer. Men det sier ingenting om stemmen din egentlig, du må bare lære deg å lytte og å treffe tonene. Det at du treffer en tone med eller uten kryss eller b, betyr ingenting - ofte er det jo akkurat det du skal synge. Men hvis jeg bare synger noe uten at det er noe spesielt, lalala så viser det seg at jeg naturlig automstisk bare synger sånne kryssa toner Anonymkode: d0708...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvis jeg bare synger noe uten at det er noe spesielt, lalala så viser det seg at jeg naturlig automstisk bare synger sånne kryssa toner Anonymkode: d0708...4d5 Det er isåfall helt tilfeldig. Det er vanskelig å lære deg så mye om dette skriftlig på et forum, jeg anbefaler heller at du oppsøker en sanglærer😊 Anonymkode: 0a9bc...0f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eryn Skrevet 22. oktober 2022 #6 Del Skrevet 22. oktober 2022 Har du piano/keyboard? Da kan du prøve å synge etter de hvite tangentene, CDEFGAHC 😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Del Skrevet 22. oktober 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis jeg bare synger noe uten at det er noe spesielt, lalala så viser det seg at jeg naturlig automstisk bare synger sånne kryssa toner Anonymkode: d0708...4d5 Du vet vel at en C tilsvarer H#, og en F er synonymt med E# ...? På samme vis som en C#-dur der alle de 7 tonene i skalaen har kryss, tilsvarer Db-dur med Db Eb F Gb Ab Bb C; kryss (eller dobbeltkryss) er derfor en betegnelse for heving av en tone, og har ingen sammenheng med "heltoner". Kort sagt betyr det - som @Teatrica også skriver - at du overintonerer, og synger tonen omtrent en halv tone over det som skal synges, slik at dette er noe man bør øve mer på. Hvis du er interessert i å lære mer om musikk generelt, anbefales det å lære å spille et instrument i tillegg til å synge, og du er velkommen til tangenttråden om du skulle få lyst til å begynne å spille tangenter. Rent praktisk trenger man heller ikke apper for å se hva man synger - en stemmemaskin gjør samme nytten. Fortsatt riktig god helg! 1 minutt siden, Eryn said: Har du piano/keyboard? Da kan du prøve å synge etter de hvite tangentene, CDEFGAHC 😃 Hva hadde livet vel vært uten et piano ...? Anonymkode: 3a7bc...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 22. oktober 2022 #8 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvis jeg bare synger noe uten at det er noe spesielt, lalala så viser det seg at jeg naturlig automstisk bare synger sånne kryssa toner Anonymkode: d0708...4d5 Det spiller ingen rolle, løsningen her er å øve på å treffe riktig tone. Når du får en slik #F (f.eks.), og du har verktøyet som forteller deg hvilken tone du synger- forsøk å gå en halv tone opp og en halv tone ned slik at du treffer F eller G, da vil du lære deg å få bedre kontroll over stemmen din. Når du synger helt helt tilfeldig sang uten å nødvendigvis starte på rett tone - kan det blir mye kryss og b'er. Øv deg med et piano (hvis du kan å spille) for å finne ut om du klarer å treffe de riktige tonene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 22. oktober 2022 #9 Del Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvis jeg bare synger noe uten at det er noe spesielt, lalala så viser det seg at jeg naturlig automstisk bare synger sånne kryssa toner Anonymkode: d0708...4d5 Det spiller ingen rolle, løsningen her er å øve på å treffe riktig tone. Når du får en slik #F (f.eks.), og du har verktøyet som forteller deg hvilken tone du synger- forsøk å gå en halv tone opp og en halv tone ned slik at du treffer F eller G, da vil du lære deg å få bedre kontroll over stemmen din. Når du synger helt helt tilfeldig sang uten å nødvendigvis starte på rett tone - kan det blir mye kryss og b'er siden du strengt tatt velger toneart selv. OG: En app på telefonen er heller ikke nødvendigvis 100% nøyaktig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Del Skrevet 22. oktober 2022 Let deg frem og følg oppvarming til kor eller sanglæreren på YouTube &eller enda bedre, bli med i et kor en stund! Jeg måtte jobbe masse med dette sa jeg gikk til sangpedagog, men når det satt så satt det for resten av livet! Anonymkode: a6948...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå