AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 Det går mot skilsmisse så da tenker jeg litt økonomi oppi dette. Vi har vært gift i 10+ år. Mannen eide et hus når vi ble sammen. Det ble solgt for 2 år siden. vi har eid bolig sammen i 8 år, først bolig 1 som ble solgt i fjor og nå bolig 2 som vi kjøpte noen måneder før bolig 1 ble solgt. Pengene for mannen sitt hus ble brukt til egenkapital og oppussing til bolig 2. Vi har også brukt felles sparing til egenkapital og oppussing, og det er ganske vanskelig å vite nøyaktig hvor pengene kom fra. Nå mener mannen han skal ha all egenkapital selv når vi skilles og at jeg bare har rett til halvparten av evt overskudd. Jeg mener jeg har rett til halve salgssummen. Hva blir rett her? (beklager rotete innlegg) Anonymkode: 5d636...990
nordlending Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Hva er eierandelene deres på skjøtet?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #3 Skrevet 21. oktober 2022 Regelen om skjevdeling er et unntak fra hovedregelen om likedeling. Skjevdeling inntrer ikke automatisk, men kan kreves av en ektefelle som har verdier av formue som klart kan føres tilbake til midler en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått, eller senere har ervervet ved arv eller gave fra andre enn ektefellen. Det vil si at dersom den ene ektefellen eide bolig da ekteskapet ble inngått, kan daværende verdi av boligen kreves holdt utenfor delingen. Det er en krevende øvelse å beregne er skjevdelingskrav og det anbefales å ta kontakt med advokat for bistand. I likhet med mange andre rettsregler er heller ikke skjevdelingsregelen unntaksfri. Dersom retten til å holde midler unntatt deling gjennom skjevdelingsregelen fører til et åpenbart urimelig resultat kan rettigheten falle bort, enten helt eller delvis. Finner dette på nett, men vet ikke hva det vil ha å si? TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 nordlending skrev (1 minutt siden): Hva er eierandelene deres på skjøtet? På dagens bolig er det 50/50 TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Dersom skjevdelingsmidlene er forbrukt, vil de ikke kunne skjevdeles. Eksempelvis vil salgssummen for en båt som mannen hadde med seg inn i ekteskapet, ikke kunne skjevdeles når salgssummen har gått med på å betale familiens feriereiser eller annet forbruk. Dette vilkåret er strengt, og en ektefelle som krever skjevdeling må vise at verdiene er i behold når ekteskapet oppløses. TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Vil tro han kan kreve skjevdeling for den egenkapitalen han har betalt inn i deres første felles bolig. Anonymkode: c206a...9de 2
smilo Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det går mot skilsmisse så da tenker jeg litt økonomi oppi dette. Vi har vært gift i 10+ år. Mannen eide et hus når vi ble sammen. Det ble solgt for 2 år siden. vi har eid bolig sammen i 8 år, først bolig 1 som ble solgt i fjor og nå bolig 2 som vi kjøpte noen måneder før bolig 1 ble solgt. Pengene for mannen sitt hus ble brukt til egenkapital og oppussing til bolig 2. Vi har også brukt felles sparing til egenkapital og oppussing, og det er ganske vanskelig å vite nøyaktig hvor pengene kom fra. Hvor mye var overskuddet fra forrigehus, som han gikk inn med i den nye boligen? Nå mener mannen han skal ha all egenkapital selv når vi skilles og at jeg bare har rett til halvparten av evt overskudd. Jeg mener jeg har rett til halve salgssummen. Hva blir rett her? (beklager rotete innlegg) Anonymkode: 5d636...990 Har du noen gang kjøpt deg inn i forrige bolig? Hvor mye var overskuddet fra forrigehus, som han gikk inn med i den nye boligen? Hvor mye av felles penger har dere brukt? Hvem betaler hva på lånet? Her tror jeg at en tur til advokat vil lønne seg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Han kan kreve skjevdeling på verdiene som som var hans før ekteskapet, dvs overskuddet av salget på hans bolig, det som er brukt til egenkapital og oppussing. Anonymkode: 2f913...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 smilo skrev (1 time siden): Har du noen gang kjøpt deg inn i forrige bolig? Hvor mye var overskuddet fra forrigehus, som han gikk inn med i den nye boligen? Hvor mye av felles penger har dere brukt? Hvem betaler hva på lånet? Her tror jeg at en tur til advokat vil lønne seg. Nei. Overskuddet var 1,3 mill ca. vet ikke hvor mye som ble brukt på nytt hus. Vet ikke. Alt er felles i vår økonomi. Pengene kommer inn på konto og fordeles utover etter hvor det er enklest å overføre. Ca 70-80% av lønnen min går til regninger, deriblant huslån. Han tjener ca 1 mill, jeg tjener ca 250k. TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil tro han kan kreve skjevdeling for den egenkapitalen han har betalt inn i deres første felles bolig. Anonymkode: c206a...9de Men verdiene er ikke i behold og det er umulig å si hvilke penger som er brukt på hva. AnonymBruker skrev (1 time siden): Han kan kreve skjevdeling på verdiene som som var hans før ekteskapet, dvs overskuddet av salget på hans bolig, det som er brukt til egenkapital og oppussing. Anonymkode: 2f913...6a8 Umulig å si hvor mye av hans penger som har gått til oppussing da de ble blandet med sparepengene våre og er brukt på andre ting også, og vi har tatt opp lån til oppussingen også. TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men verdiene er ikke i behold og det er umulig å si hvilke penger som er brukt på hva. Umulig å si hvor mye av hans penger som har gått til oppussing da de ble blandet med sparepengene våre og er brukt på andre ting også, og vi har tatt opp lån til oppussingen også. TS Anonymkode: 5d636...990 Hvis dere har tatt opp lån så er det jo en indikasjon på at alle sparepengene ble brukt. Derav også hans del av overskuddet fra hussalget. Han har uansett rett på sin del av egenkapitalen når den har gått til dere begge som du sier, uavhengig av om det har gått til oppussing eller står på sparekonto eller er innbetalt på lån. Anonymkode: 2f913...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men verdiene er ikke i behold og det er umulig å si hvilke penger som er brukt på hva. Umulig å si hvor mye av hans penger som har gått til oppussing da de ble blandet med sparepengene våre og er brukt på andre ting også, og vi har tatt opp lån til oppussingen også. TS Anonymkode: 5d636...990 Er ju ikke umulig å vite hvor mye egenkapitalen var i boligkjøpet. Anonymkode: 84fa6...da6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er ju ikke umulig å vite hvor mye egenkapitalen var i boligkjøpet. Anonymkode: 84fa6...da6 Jo, fordi pengene ble blandet med felles sparepenger, og det ble brukt av den kontoen til annet før noe gikk til huskjøp. TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 A D V O K A T Anonymkode: 08a04...e47 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 Her må dere få hver deres advokat på banen. Anonymkode: b3520...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men verdiene er ikke i behold og det er umulig å si hvilke penger som er brukt på hva. Umulig å si hvor mye av hans penger som har gått til oppussing da de ble blandet med sparepengene våre og er brukt på andre ting også, og vi har tatt opp lån til oppussingen også. TS Anonymkode: 5d636...990 Jeg ville i utgangspunktet si at det som ble egenkapital på ny bolig nå er hans penger som nå er i behold. Det hadde jeg nok godtatt å si fra meg. Men jeg aner ikke om det er rettslig gyldig eller om han egentlig har rett på mer enten fordi hans bidrag til oppussing førte til økt prisstigning eller fordi han med høyere lønn i praksis har betalt mer på lånet. Jeg vil jo egentlig ikke tro det siste ved felles økonomi, men jeg hadde heller ikke hatt noe å komme med. Anonymkode: dec4d...1d9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 Dersom retten til å holde midler unntatt deling gjennom skjevdelingsregelen fører til et åpenbart urimelig resultat kan rettigheten falle bort, enten helt eller delvis. Hva med dette? Jeg blir jo sittende igjen med ekstremt lite, og jeg har tatt vare på hus og hjem så han har kunnet jobbe som han har gjort. TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dersom retten til å holde midler unntatt deling gjennom skjevdelingsregelen fører til et åpenbart urimelig resultat kan rettigheten falle bort, enten helt eller delvis. Hva med dette? Jeg blir jo sittende igjen med ekstremt lite, og jeg har tatt vare på hus og hjem så han har kunnet jobbe som han har gjort. TS Anonymkode: 5d636...990 Nesten leit å se hvor desperat du er etter penger mannen redelig har spart opp før drar ble gift. Håper virkelig han skaffer seg advokat så fort som mulig. At du tjener lite og forvalter økonomi dårlig for deg selv er ikke hans problem fra tiden før han møtte deg. Anonymkode: 2f913...6a8 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 Det er videre viktig å huske på at det er den som krever skjevdeling som har bevisbyrden for at verdien/pengene er i behold, og at midlene stammer fra før ekteskapet, eller er arv eller gave. § 59.Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien. har det noe betydning hvem som ønsker skilsmisse og om det er gjort noe urett iløpet av ekteskapet? TS Anonymkode: 5d636...990
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dersom retten til å holde midler unntatt deling gjennom skjevdelingsregelen fører til et åpenbart urimelig resultat kan rettigheten falle bort, enten helt eller delvis. Hva med dette? Jeg blir jo sittende igjen med ekstremt lite, og jeg har tatt vare på hus og hjem så han har kunnet jobbe som han har gjort. TS Anonymkode: 5d636...990 Og at du har tatt vare på hu og hjem er kun relevant for tiden dere har vært gift, ikke for pengene han hadde fra før så det utgjør ingenting for egenkapitalen som er hans. Anonymkode: 2f913...6a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå