Gå til innhold

Spontanabort uke 7 for andre gang, har fryktelig dårlig samvittighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet i uke 7 for andre gang nå, sist gang var for ett år siden. Jeg har så dårlig samvittighet. Fikk beskjed av legen denne gangen om å ta det med ro, men jeg ga blaffen i. Har en kjempe stressende jobb, og livet er snudd litt på hode nå pga ett par andre ting. Legen anbefalte sykemelding. Men jeg tenkte det skulle gå bra. Mistet på jobben i dag. Har så vondt inni meg. Vi har en 2 åring fra før, så vi er ikke barnløse. Men jeg håper virkelig på at dette skulle bli ett barn nummer 2.

Anonymkode: cee2b...afb

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke noe med dette å gjøre, du kunne ligget i sengen i 7 uker og forsatt miste.

Mener jeg hørte for noen år tilbake at det også var sperm som hadde mye skyld i dette. Da sperm var syk 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mistet i uke 7 for andre gang nå, sist gang var for ett år siden. Jeg har så dårlig samvittighet. Fikk beskjed av legen denne gangen om å ta det med ro, men jeg ga blaffen i. Har en kjempe stressende jobb, og livet er snudd litt på hode nå pga ett par andre ting. Legen anbefalte sykemelding. Men jeg tenkte det skulle gå bra. Mistet på jobben i dag. Har så vondt inni meg. Vi har en 2 åring fra før, så vi er ikke barnløse. Men jeg håper virkelig på at dette skulle bli ett barn nummer 2.

Anonymkode: cee2b...afb

det er ikke din feil. Er vanlig å miste i uke 7. Fosteret var ikke liv laga

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, når man mister såpass tidlig så er det gjerne fordi det ikke er liv laga. Det hjelper ikke at du gir deg selv dårlig samvittighet, selv om jeg vet hvor vanskelig det er å ikke tenke sånn. «Hva hvis» er gjerne en tanke man får i situasjoner som kunne hatt et annet utfall, men noen ganger får man ikke gjort noe til eller fra. Som Sofakona sa så kunne du ligget rett ut og fortsatt fått samme utfall. 

Anonymkode: c7b21...b08

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Du har ikke noe med dette å gjøre, du kunne ligget i sengen i 7 uker og forsatt miste.

Mener jeg hørte for noen år tilbake at det også var sperm som hadde mye skyld i dette. Da sperm var syk 

Det tipper jeg er ganske likt fordelt, hvem av foreldrene som "bidro med noe" som hadde syke eller dårlige arveegenskaper i seg slik at det førte til spontanabort. Egget kan være noe genetisk feil ved, sædcellen kan være noe genetisk feil ved. Vi kvinner er født med alle våre ferdige egg i underlivet. Vi utvikler aldri nye. Ved fødsel har vi rundt en million egg, og ved puberteten ca 300 000. Det er ren statistisk umulig at alle er perfekte, et visst antall eller mange av disse er det noe feil ved.

Uansett ts, ingen vits å skylde på seg selv. Det ville antageligvis skjedd uansett hva du gjorde.

Men om det får deg til å mildne den dårlige samvittigheten noe, så kan du be legen om sykemelding noen uker neste gang du blir gravid (om du vil). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn og har aldri ligget i sengen. Jeg var kjempe stresset begge gangene, og det gikk superbra! Eneste som jeg tror man bør unngå er tunge løft, hvis man har en jobb med mye hardt fysisk arbeid og tunge løft. Ellers kan jeg også nevne at jeg bar masse handleposer og gikk lange veier, begge gangene, da jeg var gravid. Ingen problemer. Man aborterer ikke på grunn av "stress", hvis man snakker om den mentale typen.

Anonymkode: 94faa...a98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foster påvirkes av stress.  Det forandrer genene. Neste gang hører du på legen. 

Anonymkode: 6c594...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foster påvirkes av stress.  Det forandrer genene. Neste gang hører du på legen. 

Anonymkode: 6c594...5e6

Gener er gener, de blir ikke påvirket av stress 😑 DNA-et vårt endres selvfølgelig ikke av ytre påvirkninger. 

TS; du kan like godt ha mistet uansett om du hadde jobbet eller ikke. Jeg hadde et risikosvangerskap med mitt andre barn og var konstant stressa, det gikk fint.

Anonymkode: 9f00d...2bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...