Avstand Skrevet 21. oktober 2022 #41 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skulle ønske det fantes slik nyanse og kritikk rundt Aspergerdiagnosen også, uten at det vippet helt ut til den andre siden med ekstreme alternative "kurer" eller at påstander om at alle utfordringene en del med diagnosen opplever er bare tull. Hilsen en som har vokst opp med diagnosen og ikke akkurat hatt et lykkelig liv. Anonymkode: faaaf...66a Hva mener du med alternative ekstreme kurer? Har selv gjennomgått det. Ble prøvd ut ene og det andre på meg i tenårene. Ekstreme dietter. Ja, jeg fikk en jevnere energi, mer energi og ble mindre deprimert. Men forskjellen merket jeg nok fordi livsstilen min var så grusom fra før. Det vedvarte ikke og jeg var fremdeles syk. Klarte meg i livet, men startet på medisiner som voksen. Kanskje er jeg bare en slags lovlig narkoman. Jeg tar de fordi alt er så kjedelig uten. Hverdagene er treige. Ting vi har lyst til, må vi liksom vente til neste år med å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #42 Skrevet 21. oktober 2022 Veldig flott skrevet! Jeg har aldri fordypet meg i tema selv, men flere ganger stusset over hvordan venner, bekjente og barn i yrket mitt får diagnosen. Vet om flere som har fått diagnosen etter kun én(!) dag med utredning. Skremmende. Veldig spennende å lese i dybden på dette. Du burde gå ut offentlig med dette på en annen arena i tillegg til KG Stå på! Anonymkode: a609a...dd3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #43 Skrevet 22. oktober 2022 Avstand skrev (8 timer siden): Hva mener du med alternative ekstreme kurer? Har selv gjennomgått det. Ble prøvd ut ene og det andre på meg i tenårene. Ekstreme dietter. Ja, jeg fikk en jevnere energi, mer energi og ble mindre deprimert. Men forskjellen merket jeg nok fordi livsstilen min var så grusom fra før. Det vedvarte ikke og jeg var fremdeles syk. Klarte meg i livet, men startet på medisiner som voksen. Kanskje er jeg bare en slags lovlig narkoman. Jeg tar de fordi alt er så kjedelig uten. Hverdagene er treige. Ting vi har lyst til, må vi liksom vente til neste år med å gjøre. Har aldri opplevd dette selv, men har hørt om at andre har blitt satt på uvanlige dietter blant annet. Det er jo til og med ekstreme foreldre som har villet at barna skulle drikke blekemiddel i forsøk på en kur, men det er heldigvis sjeldent! Jeg synes vi hadde trengt mye mer nyanse rundt diagnosen. Jeg er skeptisk til at det automatisk blir antatt at man har en "annerledes koblet hjerne". Diagnosen blir satt på grunn av oppførsel, så selv om det blir bevist at noen som får diagnosen har en "annerledes koblet hjerne", trenger ikke det å bety at alle som får den er annerledes koblet, eller en gang koblet på samme måte. ADHD har jo blitt mer utfordret som diagnose, fra de ekstreme som mener at ADHD er bare oppdiktet og en unnskyldning, til de som mener at ADHD-symptomer kan også forårsakes av stressreaksjoner, Mener ikke at all kritikk av Asperger og ADHD er nyttig og vitenskapelig, men noe av kritikken er viktig for oss som ikke har hatt godt av å bli diagnostisert. Anonymkode: faaaf...66a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #44 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg vil kommentere dette med huleboerlivet osv. Her synes jeg utgangspunktet ditt er feil. Du hevder at avstanden mellom det du gjør på jobb («knaste på pc») og lønna som kommer inn på konto, er så lang. Men for veldig mange av oss er det ikke lønna som er belønningen. Belønningen er mye tettere knyttet til arbeidet, for eksempel: - en pasient/bruker som smiler og takker - tilfredsstillelsen ved å sette grana på toppen av reisverket - gleden ved å levere en skikkelig bra rapport - anerkjennelse fra kollegene når man tar opp en viktig sak på teammøtet - når man ser at koden man har utviklet, blir til et systemløsning som brukerne liker - applaus for foredraget - når kollegaen smiler hei og blir stående og prate litt ved kaffemaskinen, tydelig glad for å se akkurat deg - når man har skrevet en fin artikkel og ser at den får mange visninger - når køen av ubehandlete saker minker fordi man har tatt et ordentlig skippertak - når man har klart å veilede folk gjennom en jungel av regler slik at de klarer å gjøre ting riktig For eksempel. Mestringsfølelse og andres anerkjennelse er veldig viktige belønninger, i tillegg til pengelønn. Du kjenner kanskje Maslows behovspyramide - en av de få teoretiske ting jeg har lært og husker. Hva mennesket trenger for å leve? Dette er viktige behov. I Norge jobber man for å ha råd til mer enn det mest rudmentære, vi sulter ikke i hjel uten jobb, men de færreste ønsker å leve på NAV-satser om de ikke er nødt. Men vi jobber også fordi det gir oss så mye mer! Rike mennesker jobber også - noen lever bare på pengene, men det virker som de fleste jobber likevel. Og det er jo fordi det ligger annen belønning i det å jobbe. Anonymkode: 763e2...672
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #45 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 12.58): Altså, jeg har ADHD-diagnosen, og jeg står på Aduvanz - 30 mg, for å være ekstakt - og jeg opplever meg svært rolig, behersket og joda, konsentrert. Jeg er en svært liten kvinne og 30 mg holder akkurat for meg. Men i følge deg har jeg da ikke ekte ADHD og skal ikke medisineres...? Vi kan diskutere punktene jeg skrev i hovedinnlegget, men å diskutere hvem som har eller ikke har ADHD basert på din mening om mengde medisiner som skal til for å behandle et "ekte" tilfelle, det blir for dumt. Dessuten er det forskjell på typer ADHD også - for noen oppleves uroen som fjernhet, at tankene alltid vandrer slik at man ikke kan konsentrere seg. Jeg har kombinert type selv. Og å påstå at folk uten "ekte" ADHD opplever rus, mens de med ADHD opplever funksjon i 100% av tilfellene er også humbug. Hver gang jeg har økt dosen (jeg har prøvd mange forskjellige doser), har de første dagene vært preget av sterk og kaotisk eufori. Jeg får ikke noe gjort, egentlig. Men, så roer det seg og plutselig begynner ting å strukturere seg, jeg får sove om nettene (og får til å ta en middagshvil etter jobb), jeg får betalt regninger i tide og klarer å spise sunt, dusje, ringe mamma og gå tur med bikkja uten at alle tankene rundt sliter meg ut. Jeg gjør det på automatikk heller enn å tenke alt i hjel. Kanskje du mener jeg ikke har ADHD, da? Sånn, helt uten å kjenne meg eller ha sett på hjernen min? Greit nok. Jeg er uansett en langt mer nyttig samfunnsborger, bedre venn, bedre mamma og bedre kollega enn jeg ville vært uten dem. Anonymkode: 5a1dc...d3f Interessant at mitt innlegg skapte en reaksjon hos deg til tross for at du selv startet en tråd for å fortelle om at ADHD er en "scam". At du kan anse ADHD som en "scam" tyder jo på at du muligens ikke er så enormt plaget av denne ADHDen du selv ikke vet om du skal tro på eller ikke. Hvis man ikke har uro så har man uoppmerksom type, men uroen kan selvfølgelig fremstå ulikt fra person til person. Jenter og kvinner har en større tendens til å internalisere uroen enn gutter og menn, som fører til at mange går udiagnostiserte. Mange kvinner med ADHD tror at de har uoppmerksom type eller det som tidligere ble kalt ADD, men de er ikke klar over at den uroen de har ignorert og internalisert hele livet er et uttrykk for hyperaktivitet. Hvor i mitt innlegg skrev jeg at folk uten "ekte" ADHD opplever rus, mens de med ADHD opplever funksjon i 100% av tilfellene? Jeg skrev først at alle opplever effekt av ADHD-medisiner, også mennesker uten ADHD. Deretter beskrev jeg hvordan mennesker med ADHD opplever effekten av medisinen på generelt grunnlag. Det er ikke alle med ADHD som får god effekt mot symptomene av medisiner heller. Jeg skrev at hvis man går på lave doser sentralstimulerende og opplever ruslignende effekter så har man nok ikke egentlig ADHD. Det betyr ikke at man ikke kan ha ADHD til tross for det. Jeg skrev også "går på", som altså vil si over noe tid og ikke bare som bivirkninger i oppstartsfasen. Om du har ADHD eller ei kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om. Å ha sett på hjernen din ville uansett ikke bevist noe som helst. Det finnes ingen måte å påvise en ADHD diagnose ved hjelp av MR eller CT av hjernen. 30mg er vanlig startdose for både voksne og barn/tenåringer. Svært mange trenger høyere doser. Høyde, vekt og kjønn hos voksne har vanligvis ingenting å si. Noen opplever for mye bivirkninger av høyere doser og må ta til takke med 30mg, og for de aller fleste er 30mg ihvertfall bedre enn ingenting. Noen har også mer eller mindre av enzymene som bryter ned legemidlene enn andre, og dette vil også påvirke effekten. Det er også andre faktorer som spiller inn. Hvis man får god effekt av 30mg så er det sannsynligvis ikke snakk om veldig alvorlig ADHD. ADHD vil uansett påvirke individet som er rammet, men noen er hardere rammet enn andre. Hadde du hatt alvorlig ADHD hadde du ikke tenkt at ADHD er en "scam". ADHD er ikke bare uheldig i dagens samfunn, men ville forårsaket mye lidelse også hvilket som helst annet samfunn. ADHD er ikke egentlig konsentrasjonsvansker osv, men en manglende evne til å regulere konsentrasjon, motivasjon, følelser osv. Man har ikke dårlig konsentrasjon, man er bare ikke i stand til å regulere den. Mennesker med ADHD er i stand til å konsentrere seg alt for godt om noe de blir opphengt i, og alt for dårlig om andre ting. Mennesker med ADHD kan ikke bruke langsiktige mål for å motivere seg til noe over tid, og responderer hovedsakelig på umiddelbare konsekvenser og belønninger. Svært mange med ADHD har også problemer med å regulere følelsene og impulsene sine. Kvinner med ADHD blir av og til feildiagnostisert med borderline personlighetsforstyrrelse av den grunn. Anonymkode: 61b93...263 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå