Gå til innhold

Hallowen....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tristessa

Halloween er jo kjekt!

Selv om jeg begynner å bli litt for gammel for å tigge godteri, frister det enormt å tusle ut på torsdag... Kjæresten spøker med at vi får ta med min lillebror på 13 ut. Eneste dagen i året hvor jeg kan gå kledd som den djevelen jeg er, uten at folk ser skjevt på meg!

Har kjøpt et stilig gresskar som hopper og danser med blinkende øyne til å ha i bilen. Gjett om folk snur seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

Jo i USA er det 31. oktober og INGEN annen dag UANSETT hvilken dag dette faller på...og jeg mener at hvis denne skikken skal bli en god tradisjon i Norge også så må det bli sånn her også, ellers kommer folk til å bli lei av å ha godteritiggende barn på døra en uke i strekk!! Ble i hvertfall vi i fjor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marthe77

Jeg synes Halloween er noe kommersielt tull med opprinnelse i gamle, hedenske skikker fra et annet kontinent. Det krever både penger og anstrengelser å holde tritt med alle disse nye "tradisjonene" som handels-standen elsker å adoptere.

Jeg skjønner at det er delte meninger om dette, men jeg synes at mange gamle "tradisjoner" er blitt forferdelig kommersialisert. Handelsstanden tjener grovt på såkalte "behov" reklamen lager for oss, ta f.eks. noe så kjært som julen, det viktigste i dag er å kjøpe mer og mer og dyrere og dyrere gaver til alle og enhver.... Reklamen har allerede i begynnelsen av oktober begynt på radio og i butikker. Æsj, jeg grøsser av "nissepriser" og "jule-tilbud" overalt. Og hvis du er så syndig å ha lite penger og utelukke gaver til noen fjerne slektninger eller venner så får du passet påskrevet. Nei, jeg synes mange av tradisjonene er gått helt av skaftet.

Håper at de fleste likevel klarer å kose seg istedenfor å bli så irritert som jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Halloween er noe kommersielt tull med opprinnelse i gamle, hedenske skikker fra et annet kontinent.

Ikke for å spikke fliser, men skikken er opprinnelig keltisk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi som skal ta imot våre nye landsmenn med åpne armer både på godt og vondt kan vel adoptere andre tradisjoner uten å bli sure og sinte for det.

Det virker som om det er litt surskap at slik unødvendig moro kommer til gode gamle Norge, men jeg er sikker på at mange av dere allerede har adoptert "Vallentines day". Er ikke det også veldig amerikanisert??

Forresten så er det helt riktig at tradisjonen er keltisk og det var scotter og irer som tok denne tradisjonen med seg til Amerika.

Uansett så fulgte jeg med min sønn på 5 år igår kveld og jeg hadde med meg jentungen på 2 år, rundt på dørene i feltet hos oss. Jeg er sikker på at det var hundre barn ute og de hadde gjort seg kjempe flid med kostymer, vi hadde hekser, dronninger, marihøner og selvfølgelig de mer skremmende figurene. Og de hadde det såååå kjekt. Ingen drev med fantestreker hvis de ikke fikk snop, det ble respektert og gikk bare videre til neste hus.

Selvfølgelig skal en respektere at det ikke er alle som synes noe om denne nye trenden, bare de oppfører seg skikkelig når barna kommer på døra og ikke lar irritasjonen gå ut over dem.

Handel standen kan nok pålegges skylden for dette også, men alt en kan tjene penger på blir jo prøvd, noe lykkes noe ikke. Tenk bare på haustmarken, far/mors dag, vallentines day, julen og alle disse periodene med ekstra tilbud. Alt for at vi skal bruke penger på ting vi egentlig ikke trenger. Da adopterer hver enkelt det en synes er fint, moro og koselig. Vi kommer nok til å feire Halloween til neste år og, kanskje jeg da skal sette et gresskar på trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste den hvor en skrev hva lærer barn mht folkeskikk og lignende..

Tror ikke d er no galt med det så lenge du forteller at det er en gang i året og at du forteller at det er ikke pent! Men..Men

Merket en ting denne halloween som gjorde meg litt sur...

Jeg skulle ut med en venninnde (mens pappaen ordnet med barneselskapet, takkoglov) Jeg var egentelig litt seint ute og ventet min venninnde på døra nårsomhelst! Jeg sto på badet og "sheiva" leggene da det ringte på døra! Tenkte som så at der kom hun... :D Slang på meg en badekåpe og gikk til døra, der sto ca 10 unger med kasser, :oops: jg sa vent litt ga dem litt godteri og låste døra.. Gikk inn på badet igjen og begynte å legge sminke, da det ringte på døra en gang til og da var det også noen unger... Jeg ble nokså irritert da dette skjedde 5-6 ganger før venninna mi kom!!! :evil:

For første gang i mitt liv har jeg vært drittlei Halloween!

Fy søren så mye styr!

Nå er jeg utrolig dobbeltmoralsk jeg vet det, men det gjorde meg så irritert, er jo ikke vant til at det er så styr i Norge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Neste år er jeg nok litt bedre forberett!

PS lillemor hadde det kjempe morro med hele klassen og feiret!

Eldste jenta hadde det kjempe rått sier hun, selvom hun kom jeg litt seint!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang i mitt liv har jeg vært drittlei Halloween!  

Fy søren så mye styr!  

Nå er jeg utrolig dobbeltmoralsk jeg vet det, men det gjorde meg så irritert, er jo ikke vant til at det er så styr i Norge!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  

Neste år er jeg nok litt bedre forberett!  

Jeg tror nok det er grunnen til at mange er negative, -de var ike "forberedt".. :wink:

Jeg var også grundig irritert i fjor da det kom unger på døra (de kom jo og på feil dag), for jeg hadde aldri før opplevd at noen hadde feiret Halloween. I år var jeg både mentalt og godtemessig forberedt :ler: og gledet meg til å få unger på døra... hvilket jeg ikke fikk. :-? Men det skyldes nok at vi bor litt dumt til..

Ps, det var vel jeg som skrev det om folkeskikken, men da siktet jeg til de som oppførte seg helt horribelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...