Gå til innhold

Hallowen....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

:evil:

Er det jeg som er "sær", eller synes dere andre at det er ok at barn fra 2 år og oppover bør delta i "hallowen-party" ?? Har selv en datter på 4 år som er bedt på party, men sannheten er at hun er redd for disse maskene/kostymene... Er ikke særlig begeistret for denne skikken jeg heller..

Bør jeg si i fra om det, og tror dere at det blir "godtatt" av vertene uten at det går utover oss ved seinere anledninger ??, eller bør jeg sende henne på party selv om hun er "redd" ??

Hilsen takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun er redd og ikke har lyst å gå, så synes jeg hun kan få slippe. Du kan jo bare si det som det er til vertene. De har ikke grunn til å bli sur av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @lfa. Hvorfor har det blitt så populært med hallowen i norge da, trodde dette var bare en usa tradisjon. er jeg helt på jordet kanskje.

Lurer på om det er så mange fireåringer som synes dette er veldig moro jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan svare på HVORFOR det er så mye halloween-prat i norge. Det hele er jo så gjennom-kommersielt! Det er jo butikkene som har lagt halloween-produkter på tross av at halloween ikke var skikk i norge. Etter hvert blir folk mer og mer vant til dette, og begynner og ta til seg skikken. ...og butikkene gnir seg i hendene...

Synes de maskene er groteske og har INGENTING på barn eller noen å gjøre. Hva søren skal en gå rundt å skremme folk for??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlena, Ikke innlogget

Jeg satt ifjor alene på Halloween, min mann var ute å reiste.

Så på tv, "Skrik" filmen gikk selvfølgelig - ble sittene å glo...

det ringer på døra og der står det en unge med "skrik" kostyme, jeg som er voksen skvatt skikkelig og synes ikke det var spesielt koselig.

Dagen føre sto det flere "skjelletter" utenfor og ville ha gotterier, datteren min på da 20 mnd ble livredd da hun så de.

Jeg synes det er helt forferdelig disse kostymene.

Jeg lar ikke dattern min se på reklame broskjyrene for leketøysbutikker engang nå i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallowen er egentlig en blanding av en kristen og en førkristen skikk - som mange av våre andre tradisjoner er, - og kanskje mer katolsk enn luthersk. I Norge har vi Alle Helgens Dag, hvor vi minnes våre døde og tenner lys på gravene.

Dette med å gi godter for å slippe ødeleggelser, henger sammen med at nabokoner inviterte "rampeguttene" inn på kake og saft/melk, ut fra at det var vanskelig å være rampete mot noen som var snille mot dem.

Men vi har ikke tradisjon for å feire hallowen her. Det nærmeste vi kommer er vår julebukk. Da kler VI oss ut og går fra hus til hus og "tigger" gaver mot en sang.

Klart butikkene har kastet seg på den amerikanske bølgen - med alle mulige skremmende kostymer og fortjeneste.

Og jeg forstår godt at en to-åring blir redd. Poden min var redd julenisser og klovner, han, fordi nasiktet ikke var ekte. Men kanskje det går an å ha en fest likevel - hvor man kler seg ut - uten at det blir skremmende?

Jeg vet det finnes nabolag som blir terrorisert av unger som kaster egg og annen dritt på vinduer og dører fordi de ikke får godter når de ringer på døra rundt disse tider. Så kanskje man må bøye seg, og ha en fest med godter - for da har vi, som voksne, mulighet til å sette standarden og gjøre det til en hyggelig anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungen har fått seg en maske, og vil nok ta en runde i nærmeste nabolag. Men, han har å oppføre seg siom folk i alle fall! (Har nok tenkt å snike meg etter..) Det "slemmeste" han får gjøre er å sette lapper på dørene men små-slemme spøker... :roll: Han gjør nå ikke rampestreker ellers i året uansett.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungen slippe hvis det er skummelt.

Selv synes jeg at dette er noe skikkelig tøv. Vi er ikke nødt til å kopiere alle skikker og tradisjoner fra alle verdens land heller. I Norge kan vi gå julebukk i romjula og klare oss med det.

Her skal vi bruke tusenvis av kroner på kostymer og dekorasjoner, til ære for en tradisjon vi ikke har noe som helst forhold til. Dette er det nok noen som tjener masse penger på.

I fjor var det første gang jeg har sett noe til denne tradisjonen. 3 kvelder på rad ringte det ustanselig på døra. Utkledde unger krevde å få godteri o poser og kurver og esker. Vi hadde ikke kjøpt inn noe og gjorde det heller ikke. I år blir det samme sak... vi kjøper ikke inn noe som helst og kobler ut ringeklokka den kvelden.

Ellers så kan alle Halloweene så mye de bare orker for meg. Jeg skal ta på meg badekåpe( og kanskje en skummel, grønn ansiktsmaske), sette beina i vann og spise masse godis. Og hvis noen av disse utkledde ungene skulle få øye på meg skal jeg gjeipe så langt tunga rekker og stappe i meg resten av godisen... hehehe :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll ikke innlogget

Og som siste person her skrev 3 kvelder på rad!!! I USA er det EN kveld hvor alle som vil går, og de som IKKE vil ha besøk på døren skrur av utelyset sånn at ungene forstår dette og ikke ringer på. Da blir det med ett LITT bedre i hvertfall. Når det gjelder barn som er redde synes jeg de skal skånes, og hvis de skal på party kan man jo ha en avtale om INGEN skumle kostymer eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Halloween er gøy jeg....

Selv har jeg alltid feiret halloween, ettersom jeg er oppvokst i amerika,

men det er jo selvføgelig ikke alle som er fornøyd.

Her skal minstemor på 7 ha et selskap hvor klassen skal komme på besøk og spise masse godis og ha det hyggelig sammen.

Eldste jenta på 14 skal ut på fest til en venninnde!!

Syntes det er ok jeg, prøv å godta nye ting... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle nye ting er av det gode, da!!

Hva slags "skikk" er dette egentlig, sende små barn ut for å tigge godteri, med trusselen om rampestreker hvis de ikke får?!! Hva lærer barna av dette, mht god folkeskikk? Vel er det bare en lek, i beste fall en tradisjon, men den er ikke "vår" her i Norge, og nok bare enda en måte for handelsstanden til å suge penger ut av oss foreldre!

mvh

sint Ani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg syns halloween er noe vi klarer oss godt uten.Dette er en tradisjon butikkene ønsker å innføre for å tjene mere penger. Kommer det noen på vår dør får de ingenting. Selv om jeg er gift med en amerikaner så syns vi ikke noe om denne tradisjonen. Og han ville aldri ha startet å feire den her. Hvorfor skal vi feire døden ? Det er jo egentlig det det er. Vi møtes ved thanksgiving med noen amrikanske venner, men vi ligger det til nærmeste helg, og heller ikke det gjør vi det store ut av. Men det er hyggelig for ham. Halloween er en skikk vi ikke trenger i Norge. Ikke la butikkene bestemme hva vi skal feire. Det blir for dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halloween er kjempegøye greier og jeg gleder meg :D

Skal pynte og kjøpe godter.

Julebukk og trick or treat går ut på det samme, nemlig "tigge" godter

( utenom resten av delen da ).

Uansett hvilken nasjonalitet denne tradisjonen har, så kommer jeg til å "adoptere" den og feire den hvert år.

Men vil ikke barnet, så vil ikke barnet og da skal det få slippe synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arielle, håper du bor i mitt nabolag, for dette var nedstemmende lesing! :hoho:

Neida, jeg har forklart poden at det er mange som ikke feirer dagen, og også en del som kanskje er sterkt motstandere, slik at han er forberedt på at det ikke trenger å bli en fruktbar aften hva snop angår. Det eneste jeg håper er at folk flest tar imot ungene med et smil, og kan avvise dem på en ordentlig måte. "Knepene" fra hans side kommer uansett ikke til å bli noe å gråte over... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes dette er uskyldig moro, jeg. Min yngste sønn og kameratene synes det er helt topp og er klar til dyst i år også.

Vi må jo innse at verden er i endring - her i bydelen vår er det ihvertfall til de grader blitt forandret side jeg selv var liten. Nå har vi Nato-hovedkvarteret like i nærheten og det har ført til en stor tilflytting av bl.a. engelskmenn og amerikanere til bydelen vår - så hva er så gale med at unger adopterer endel skikker fra andre ?

Dersom det er tiggingen som er problemet, så ser jeg ikke den store forskjellen fra de norske julebukkene. Jeg synes det er koselig uansett - og setter pris på at ungene ringer på døren, enten det er jul eller halloween.

La nå barna få være barn - og la oss heller glede oss over at det har det kjekt. Jeg kaller det for uskyldig moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er vel ikke den første skikken som er kommet annetstedsfra, skjønt den kom kanske "raskere og sterkere". Morsdag og farsdag er jo også noe handelsstanden søker å tjene grovt på. Det blir nå det vi lager det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når feirer dere Halloween?? Akkurat på dagen?? Eller helgen før? Eller alle tre dagene?

Her hadde de feiring i helgen (fjortis-fest hvor ambulansen måtte hente en dødrukken 14-årig jente)

Er det ikke 31 oktober som er Halloween? I USA, gjør de det akkurat på dagen der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO! Det er 31 oktober som er dagen. Ikke noen dager før.. Ikke noen dager senere.. Det er jeg strikt på her i huset!

Torsdags ettermiddag hyrer guttungen på seg, og tar en runde til naboene for å skremme vannet av dem. Denne runden skal kun tas denne dagen. Men det er klart, har et helt nabolag avtelt at de sender ungene ut en annen dag (for å få det til å klaffe med helga) så dem om det.

Arrangerer man egne Halloween-fester, så er det jo naturlig å legge de til helga før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...