Gå til innhold

«Vi er ikke i krig men vi står ovenfor et komplekst trusselbilde»…

Motelvibes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde du forventet noe oppløftende når vi har en nabo med 140 millioner krigssupportere, som reiser hit og flyr droner over kritisk infrastruktur luftrom? Det eneste oppløftende er at det finnes en nasjon som gjør det de kan for å beskjempe denne styggdommen. Dessverre er resten av oss passive tilskuere og venter med å sette hardt til det er for sent.

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusedullz

Man kan jo tenke seg hva Putin hadde gjort om Nordmenn hadde gjort det samme i Russland, eller langs Russlands grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg syns det begynner å bli litt ubehagelig nå. Vi nordmenn er nok litt naive og tror at vi er så trygge i Norge. Forsvaret vårt er et tydelig eksempel, da det ble bestemt å legge ned mange militærleirer og nedskalere forsvaret. Jeg har vært en av de som har har synes det var unødvendig å ha et kriselager hjemme. Men nå begynner jeg å se at det kanskje er lurt. Tror ikke det blir krig i som i Ukraina, men at det kan bli sabotasje mot vår infrastruktur ser jeg som mulig. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusedullz
Blondine skrev (2 minutter siden):

Må si at jeg syns det begynner å bli litt ubehagelig nå. Vi nordmenn er nok litt naive og tror at vi er så trygge i Norge. Forsvaret vårt er et tydelig eksempel, da det ble bestemt å legge ned mange militærleirer og nedskalere forsvaret. Jeg har vært en av de som har har synes det var unødvendig å ha et kriselager hjemme. Men nå begynner jeg å se at det kanskje er lurt. Tror ikke det blir krig i som i Ukraina, men at det kan bli sabotasje mot vår infrastruktur ser jeg som mulig. 

Det er nok akkurat det de ønsker at vi skal føle. Synes at Norge er veldig naive, og ikke bare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 time siden):

Hadde du forventet noe oppløftende når vi har en nabo med 140 millioner krigssupportere, som reiser hit og flyr droner over kritisk infrastruktur luftrom? Det eneste oppløftende er at det finnes en nasjon som gjør det de kan for å beskjempe denne styggdommen. Dessverre er resten av oss passive tilskuere og venter med å sette hardt til det er for sent.

Nei det er nettopp dette som er ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva pokker kan man vente seg når Norge fører en meget aggressiv politikk ovenfor Russland og det eneste man mangler er en åpen krigserklæring mot Russland. Jeg tror ikke det er mange nordmenn som er enige i at Norge skal gå til krig mot Russland.

Jeg vet da pokker hvem det er Støre og Huitfeldt jobber for, men Norge og norske interesser er det i hvert fall ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondine skrev (På 19.10.2022 den 17.38):

Russland har foreløpig ikke angrepet et NATO-land. Det ville overraske meg om Norge er det første NATO-landet som angripes. Og om Russland angriper et hvilket som helst NATO-land, så er helvete løs uansett.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (12 minutter siden):

Hva pokker kan man vente seg når Norge fører en meget aggressiv politikk ovenfor Russland og det eneste man mangler er en åpen krigserklæring mot Russland. Jeg tror ikke det er mange nordmenn som er enige i at Norge skal gå til krig mot Russland.

Jeg vet da pokker hvem det er Støre og Huitfeldt jobber for, men Norge og norske interesser er det i hvert fall ikke.

Vi har NATO i ryggen. Sier ikke at vi dermed har det klart tryggest på jord av den grunn. Men likevel. Skal vi sitte å la oss harseleres med av en forbannet russisk ambassadør som påstår at vi bare er hysteriske og det som verre er? For vi har bare fakket noen skarve turister som benyttet droner for feriebilder. Og vi ender vel opp med inkonsekvens .. slipper de løs med ønske om god tur og velkommen igjen. Huff...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 19.10.2022 den 17.11):

Du er inne på noe, men antallet krigssuportere har heldigvis falt noe. Putins oppslutning falt fra 82 til 75 % i forbindelse med mobiliseringen.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (På 21.10.2022 den 10.41):

Vi fører da ingen aggressiv politikk mot Russland. Hva er det du snakker om?

Og forresten, Norge er med i NATO, så Russland kan bare prøve seg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (På 21.10.2022 den 10.41):

Ja, nettopp. Hysteriet har tatt helt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 21.10.2022 den 12.57):

Du er inne på noe, men antallet krigssuportere har heldivis falt noe. Putins oppslutning falt fra 82 til 75 % i forbindelse med mobiliseringen.

Russofoben er så absolutt ikke inne på noe, mange russere er imot denne krigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes dette begynner å bli ubehagelig. Mulig jeg lider av et gryende forfølgelsesvanvidd.. hvorfor denne strømmen med drone-russere nå? Er det for å lede oppmerksommheten bort fra andre lysskye aktiviteter? "Alle" er opptatt av droner, bruker masse ressurser på saker som ikke utviser noen trussel. Men jeg håper og tror at den norske etterretningstjenesten er smartere enn som så.. 

Nå kan det se ut til at vi har fanget én fisk ihvertfall: Man skal selvsagt være forsiktig med å forhåndsdømme - foreløpig er han bare siktet

Spionsiktet gjesteforsker – Siste nytt – NRK

I går kl. 16:43 

Bellingcat: Identiteten som knyttes til spionsiktet mann, tilhører en russisk etterretningsoberst

Gravenettverket Bellingcat sier at identiteten som er knyttet til den spionsiktede mannen i Norge, tilhører en oberst i Russlands etterretningstjenesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2022 at 10:16 PM, jabx said:

Vi fører da ingen aggressiv politikk mot Russland. Hva er det du snakker om?

Og forresten, Norge er med i NATO, så Russland kan bare prøve seg.

Nai men hør nå her da.

Norge sender våpen til Ukraina. Norge har hatt som politikk siden 1953, i nesten 70 år, å ikke sende våpen til krigførende land. Nå er denne politikken plutselig brutt. Hvorfor?

Norge bidrar med store pengebeløp til krigen i Ukraina. Har ikke det nøyaktige beløpet, men det dreier seg om mange milliarder.

Norge trener ukrarinske soldater på norsk jord.

Norge eksporterer NASAMS-systemet til Ukraina – et system som kanskej er det mest avanserte luftvernsystemet i sitt slag, og som Zelensky har tigget om lenge.

Hvis ikke dette er aggressivt, så vet ikke jeg.

Hva utgangen på krigen blir, vet ingen, men bortsett fra atomkrig, så vil antagelig Russland være nabo til Norge også etter at denne krigen er slutt. Og Russland vil selvfølgelig ikke glemme Norges oppførsel under Ukraina-krigen. Det burde de da heller ikke gjøre. Norge har vist seg som en meget svikefull nabo som ikke nøler med å stikke kniven i ryggen på naboen dersom de får sjansen. Hvis jeg hadde vært Russland, så hadde jeg sørget for at Norge ikke får sjansen til å opptre så svikefullt en gang til.

Til tross for massiv propaganda, så tror jeg ikke at det norske folk hadde vært enig i regjeringens politikk ovenfor Russland hvis de hadde fått sjansen til å uttale seg. Regjeringen har neppe det norske folk med seg i denne saken, og det reiser jo spørsmålet om hvem regjeringen egentlig jobber for. Vi kan konkludere med at Norge og det norske folks interesser er det i hvert fall ikke.

Og forresten, når det gjelder hva Russland kan gjøre mot Norge, så kan Russland f eks okkupere Svalbard. Så vidt jeg vet, gjelder ikke NATO-garantien for Svalbard, så NATO vil ikke ha rett eller plikt til å gripe inn dersom Svalbard blir okkupert av Russlandd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (3 timer siden):

Nai men hør nå her da.

Norge sender våpen til Ukraina. Norge har hatt som politikk siden 1953, i nesten 70 år, å ikke sende våpen til krigførende land. Nå er denne politikken plutselig brutt. Hvorfor?

Hva om Norge sender våpen til Ukraina? Dette er defensivt, ikke offensivt.

Det er jo bare bra at Norge tar ansvar og hjelper et demokrati i nød. Ser ikke noe problem med det.

Hvorfor er du så opprørt over at flere land hjelper demokratiet Ukraina med å stå imot det primitive og onde diktaturet Russland?

Norge bidrar med store pengebeløp til krigen i Ukraina. Har ikke det nøyaktige beløpet, men det dreier seg om mange milliarder.

Så bra!

Norge trener ukrarinske soldater på norsk jord.

Kjempegreier!

Norge eksporterer NASAMS-systemet til Ukraina – et system som kanskej er det mest avanserte luftvernsystemet i sitt slag, og som Zelensky har tigget om lenge.

Fantastisk!

Hvis ikke dette er aggressivt, så vet ikke jeg.

Nei, det er defensivt. Ikke aggressivt. Det er Russland som er aggressive, og som driver angrepskrig. Ukraina driver ren forsvarskrig.

Hva utgangen på krigen blir, vet ingen, men bortsett fra atomkrig, så vil antagelig Russland være nabo til Norge også etter at denne krigen er slutt. Og Russland vil selvfølgelig ikke glemme Norges oppførsel under Ukraina-krigen. Det burde de da heller ikke gjøre. Norge har vist seg som en meget svikefull nabo som ikke nøler med å stikke kniven i ryggen på naboen dersom de får sjansen. Hvis jeg hadde vært Russland, så hadde jeg sørget for at Norge ikke får sjansen til å opptre så svikefullt en gang til.

Hvis naboen din voldtar barn, ønsker du da å være trofast mot ham? Jeg håper virkelig ikke det. Så hvorfor skulle du forvente at Norge blir trofast mot et brutalt og ondskapsfullt diktatur som voldtar og dreper?

Til tross for massiv propaganda, så tror jeg ikke at det norske folk hadde vært enig i regjeringens politikk ovenfor Russland hvis de hadde fått sjansen til å uttale seg. Regjeringen har neppe det norske folk med seg i denne saken, og det reiser jo spørsmålet om hvem regjeringen egentlig jobber for. Vi kan konkludere med at Norge og det norske folks interesser er det i hvert fall ikke.

Feil. Det norske folk støtter hjelpen til Ukraina.

Det er i Norges interesse å støtte andre demokratier i forsvarskamp mot diktaturer. Det er i Norges interesse at diktaturer ikke får for mye makt i verden. Det er i Norges interesse at Ukraina, som er svært viktig for verdens matforsyning, ikke faller til diktaturet Russland.

Så det er i Norges interesse både fordi det er har verdi i seg selv å beskytte demokratiet, og fordi det vil ha store konsekvenser dersom Russland får styre for mye av verdens matproduksjon.

Hvorfor er du så opptatt av å støtte russisk imperialisme egentlig?

Og forresten, når det gjelder hva Russland kan gjøre mot Norge, så kan Russland f eks okkupere Svalbard. Så vidt jeg vet, gjelder ikke NATO-garantien for Svalbard, så NATO vil ikke ha rett eller plikt til å gripe inn dersom Svalbard blir okkupert av Russlandd.

Ja, du får leve i drømmeland.

Endret av jabx
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jabx skrev (2 minutter siden):

Hvis naboen din voldtar barn, ønsker du da å være trofast mot ham? Jeg håper virkelig ikke det. Så hvorfor skulle du forvente at Norge blir trofast mot et brutalt og ondskapsfullt diktatur som voldtar og dreper?

Fordi man da VET hva de er istand til og ikke vil provosere frem noe slik at man blir neste offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Fordi man da VET hva de er istand til og ikke vil provosere frem noe slik at man blir neste offer.

Les deg opp på "artikkel 5", du.

Som at man har en svær og jævla sinna nabo som elsker å banke dritten av barneovergripere. Og som har sagt at hvis man får trøbbel med naboen som voldtar barn så skal man bare si ifra, så kommer den svære sinna naboen og knuser overgriperen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Les deg opp på "artikkel 5", du.

Som at man har en svær og jævla sinna nabo som elsker å banke dritten av barneovergripere. Og som har sagt at hvis man får trøbbel med naboen som voldtar barn så skal man bare si ifra, så kommer den svære sinna naboen og knuser overgriperen.

Å tro at man derfor er immun mot å bli utsatt for angrep er så naivt… Men de er jo det her oppe på berget, som slipper inn spioner i fleng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (45 minutter siden):

Å tro at man derfor er immun mot å bli utsatt for angrep er så naivt… Men de er jo det her oppe på berget, som slipper inn spioner i fleng.

Det kan godt være noen angriper. Men de vil raskt bli slått tilbake, i det artikkel 5 aktiveres.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...