Gå til innhold

Mulig gravid, selv på tross av umuligheter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan allerede her merke at det jeg skriver her kan virke teit eller rart men jeg spør likevel. Jeg har PCOS og har to barn fra før. Første mann kom uplanlagt og det gikk lang tid før vi kunne få nr to. I mellomtiden her hadde jeg et svangerskap utenfor livmoren som skapte store problemer. Jeg måtte hasteoperer, måtte gå på cellegift og fjernet den høyre egglederen, samt at den venstre egglederen tok skade av alt. Hadde da et dødt foster i livmoren og et levende i høyre eggstokk. 

I ettertid av dette hadde jeg store utfordringer med å bli gravid og fikk beskjed av gynekologen at jeg mest sannsynlig ikke kunne få flere barn med en gjenværende ødelagt eggleder på venstre side. Men på tross av dette skjedde det et mirakel og vi fikk tilslutt tre år etter operasjonen påvist graviditet. Fødte et sunt og friskt barn. 

I ettertid av dette har jeg og mannen min bestemt oss for at vi ikke skal forsøke oss på flere barn, da vi er velsignet med to og kaoset og smerten med å prøve igjen, orker vi ikke. Har fått beskjed av gynekologen at jeg ikke kan få flere barn..I 2019 skjedde det igjen, jeg var gravid uten for livmoren med nye blødninger i buken. Men med ny runde klarte de å redde den venstre egglederen. 

I årene etter dette har vi forsonet oss med dette. Men nå, har jeg plutselig ikke fått mensen på fire dager, noe som er uvanlig for meg. Om mensen er uregelmessig (sjeldent) kommer den ofte før tiden. Nå står jeg her med ømme bryster og en mensen som ikke vil komme. Må informere om at jeg har gått ned mye i vekt siste tiden og vet at dette tidligere kan påvirke cystene på eggstokkene og øke sannsynligheten for graviditet. Har ikke brukt prevensjon på en evighet da gynokolegen sa det ikke var nødvendig. 

Får ta en test i morgen om det ikke er kommet mens. Skulle vanligvis snart vært ferdig med mensen, men nå blir jeg urolig for at det har skjedd igjen….utenfor igjen!! 

Anonymkode: 935c8...770

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser innlegget mitt ble rotete, men skrev i farten. Noen her som har opplevd graviditet utenfor livmoren flere ganger? Vet at jeg kun får svar om jeg tar en test, men de gangene jeg har vært gravid utenfor livmoren har jeg ikke merket det før det har gått en stund. Og er da allerede kritisk. Har jo hatt indre blødninger to ganger, og holdt på og dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrdannelser i eggleder som følge av tidligere ekstrauterin gravididet, infeksjoner eller operasjoner vil gi økt risiko for graviditet utenfor livmor, så ja, det er mulig å oppleve det flere ganger…

Har ikke selv opplevd det, men har lest om det da jeg selv har økt risiko for dette. 

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/svangerskap-utenfor-livmoren/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg får teste i morgen. Og jeg som tryglet dem om å fjerne den ødelagte egglederen sist, men de nektet. Jeg har jo bare holdt på og dø to ganger. Siste gangen var jeg på jobb med kraftige smerter, trodde det var tarmen. Når jeg kom hjem på kvelden klarte jeg ikke å gjøre noe annet enn å ligge, så mannen ringte ambulanse. Og der kom beskjeden igjen, indre blødninger i buken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (Akkurat nå):

Masse lykke til! Håper ting ordner seg for deg!

Takk 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testen var selvsagt positiv, som mistenkt. Vet ikke mine arme råd. Og da mener jeg det ikke som en fornærmelse for de som prøver, ønsker en positiv test eller som ikke kan få men ønsker barn. Jeg er kvalm og uvel, fordi jeg vet at jeg nå må igjennom en ny runde med cellegift, operasjoner og hundre kontroller…🥵

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Testen var selvsagt positiv, som mistenkt. Vet ikke mine arme råd. Og da mener jeg det ikke som en fornærmelse for de som prøver, ønsker en positiv test eller som ikke kan få men ønsker barn. Jeg er kvalm og uvel, fordi jeg vet at jeg nå må igjennom en ny runde med cellegift, operasjoner og hundre kontroller…🥵

Hvorfor i alle dager skal du på cellegift?

Anonymkode: 5eb5e...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal du på cellegift?

Anonymkode: 5eb5e...7bb

De siste gangene har jeg fått en kur med cellegift for å fjerne fosteret. De prøver gjerne det først for å se om de slipper operasjon. Les deg gjerne opp om tema om du lurer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlige tilfeller er sjeldent

Hvis svangerskap utenfor livmoren oppdages tidlig, kan det behandles med medisiner eller cellegift som gjør at fosteranlegget går til grunne og aborteres. Da slipper man operasjon, forklarer gynekologen.20. feb. 2017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan allerede her merke at det jeg skriver her kan virke teit eller rart men jeg spør likevel. Jeg har PCOS og har to barn fra før. Første mann kom uplanlagt og det gikk lang tid før vi kunne få nr to. I mellomtiden her hadde jeg et svangerskap utenfor livmoren som skapte store problemer. Jeg måtte hasteoperer, måtte gå på cellegift og fjernet den høyre egglederen, samt at den venstre egglederen tok skade av alt. Hadde da et dødt foster i livmoren og et levende i høyre eggstokk. 

I ettertid av dette hadde jeg store utfordringer med å bli gravid og fikk beskjed av gynekologen at jeg mest sannsynlig ikke kunne få flere barn med en gjenværende ødelagt eggleder på venstre side. Men på tross av dette skjedde det et mirakel og vi fikk tilslutt tre år etter operasjonen påvist graviditet. Fødte et sunt og friskt barn. 

I ettertid av dette har jeg og mannen min bestemt oss for at vi ikke skal forsøke oss på flere barn, da vi er velsignet med to og kaoset og smerten med å prøve igjen, orker vi ikke. Har fått beskjed av gynekologen at jeg ikke kan få flere barn..I 2019 skjedde det igjen, jeg var gravid uten for livmoren med nye blødninger i buken. Men med ny runde klarte de å redde den venstre egglederen. 

I årene etter dette har vi forsonet oss med dette. Men nå, har jeg plutselig ikke fått mensen på fire dager, noe som er uvanlig for meg. Om mensen er uregelmessig (sjeldent) kommer den ofte før tiden. Nå står jeg her med ømme bryster og en mensen som ikke vil komme. Må informere om at jeg har gått ned mye i vekt siste tiden og vet at dette tidligere kan påvirke cystene på eggstokkene og øke sannsynligheten for graviditet. Har ikke brukt prevensjon på en evighet da gynokolegen sa det ikke var nødvendig. 

Får ta en test i morgen om det ikke er kommet mens. Skulle vanligvis snart vært ferdig med mensen, men nå blir jeg urolig for at det har skjedd igjen….utenfor igjen!! 

Hvorfor starter dere ikke med prevensjon? Veldig vondt å måtte oppleve dette gang på gang. 

Anonymkode: 50d8f...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men kjære vene, hvorfor bruker du ikke prevensjon? Du vet jo at dette har skjedd flere ganger nå, så hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor starter dere ikke med prevensjon? Veldig vondt å måtte oppleve dette gang på gang. 

Jeg har gått på prevensjon i perioder, men sliter med store uregelmessige blødninger og fikk beskjed av gynlegen min at det ikke var nødvendig siden jeg ikke kan få barn. Stoler jo på det legen sier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter siste graviditet utenfor livmoren i 2019, var den venstre egglederen så ødelagt at de sa jeg aldri kunne få barn igjen og at derfor ikke var noen risiko for ny graviditet. Jeg putter jo ikke i meg ufrivillige hormoner når jeg ikke trenger. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du at det ikke er en vanlig graviditet da? Hvordan vet du at det er utenfor livmor?

Anonymkode: e5a29...5e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men vet du at det ikke er en vanlig graviditet da? Hvordan vet du at det er utenfor livmor?

Anonymkode: e5a29...5e1

Det vet jeg jo ikke. Men antar at det er utenfor da jeg statistisk og medisinsk sett ikke kan bli gravid på den vanlige måten. Da må det gå gjennom prøverør. Men har selvsagt tatt kontakt med helsepersonell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har i såfall den ødelagte og tette egglederen blitt frisk på magisk vis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vet jeg jo ikke. Men antar at det er utenfor da jeg statistisk og medisinsk sett ikke kan bli gravid på den vanlige måten. Da må det gå gjennom prøverør. Men har selvsagt tatt kontakt med helsepersonell 

Ultralyd neste?

Anonymkode: 06ab5...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vondt å høre! Du har rett til å kjenne på de følelsene du har på tross av at andre opplever andre iting som også er vondt og vanskelig 💜

Jeg har gått på prevensjon i perioder, men sliter med store uregelmessige blødninger og fikk beskjed av gynlegen min at det ikke var nødvendig siden jeg ikke kan få barn. Stoler jo på det legen sier.  

jeg forstår godt at du har stolt på legen din! Det er jo medisinsk rådgivning de er til for! 

Da har i såfall den ødelagte og tette egglederen blitt frisk på magisk vis? 

Det betyr ikke at den har blitt frisk… legevitenskap et desverre ikke 100% sikkert. Det at den et tett er det de har sett ved undersøkelser og prøver, det betyr ikke at det ikke finnes en ensete sjanse for at det finnes et mikroskopisk hull som en sædcelle kan ha klart å svømme gjennom! Dessverre er eggcellen mye større og i tillegg avhengig av gode forhold i eggleder for å komme seg til livmor, og den har dessverre lett for å feste seg i arrvev, så risikoen er dessverre stor for at den sitter i eggleder… men det finnes selvfølgelig alltid en sjanse for at den har kommet seg til livmor. 
selv ikke sterilisering er 100% sikkert, da eggleder kan gro sammen igjen! Forventer vi av kvinner som har gått å sterilisert seg at de i tillegg skal bruke prevensjon? Eller tenker vi at sjansen er så liten at sterilisering er greit nok? (Her er en liten kilde på det for de som er interessert)

https://sml.snl.no/sterilisering

Uansett så ønsker jeg det lykke til videre! Og jeg er lei for at du må oppleve sånne vonde ting 💜

Endret av Sjokoladekosmos
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (44 minutter siden):

Det var vondt å høre! Du har rett til å kjenne på de følelsene du har på tross av at andre opplever andre iting som også er vondt og vanskelig 💜

jeg forstår godt at du har stolt på legen din! Det er jo medisinsk rådgivning de er til for! 

Det betyr ikke at den har blitt frisk… legevitenskap et desverre ikke 100% sikkert. Det at den et tett er det de har sett ved undersøkelser og prøver, det betyr ikke at det ikke finnes en ensete sjanse for at det finnes et mikroskopisk hull som en sædcelle kan ha klart å svømme gjennom! Dessverre er eggcellen mye større og i tillegg avhengig av gode forhold i eggleder for å komme seg til livmor, og den har dessverre lett for å feste seg i arrvev, så risikoen er dessverre stor for at den sitter i eggleder… men det finnes selvfølgelig alltid en sjanse for at den har kommet seg til livmor. 
selv ikke sterilisering er 100% sikkert, da eggleder kan gro sammen igjen! Forventer vi av kvinner som har gått å sterilisert seg at de i tillegg skal bruke prevensjon? Eller tenker vi at sjansen er så liten at sterilisering er greit nok? (Her er en liten kilde på det for de som er interessert)

https://sml.snl.no/sterilisering

Uansett så ønsker jeg det lykke til videre! Og jeg er lei for at du må oppleve sånne vonde ting 💜

Tusen takk for støttende ord og forståelse.  Har forsøkt å kontakte fastlegen min, så håper jeg får time i morgen. Selv om jeg vet de ikke får gjort mye, men kanskje de henviser meg til gynavdeling. 

Takk! Jeg har vært helt nummen i dag. Vet ikke hva som er opp eller ned faktisk. Og jeg vet at det kan være en minimalistisk sjanse, da jeg fødte et friskt barn mellom 2015 og 2019, men etter siste XU i 2019 fikk jeg beskjed om at det sjansene for meg var borte, at den var så ødelagt og tett. 

🧡 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...