AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg er stemor og når vi har barna pleier jeg å betale halvparten om vi går ut og spiser. Betaler også halvparten for hotell etc om vi reiser på ferie sammen. Men flere av mine venner syns det er rart og at jeg bare burde betale for meg selv. Jeg merker jo at det går ekstremt mye penger når vi er sammen med dem, for de betaler ikke for noe selv, selv om de er tenåringer og har egne penger. Jeg mener ikke at de skal betale for mat eller annet, men kanskje de selv kunne betale når de vil kjøpe en brus eller is? Det er småbeløp som renner ut hele tida. Jeg har ikke noe i mot det på en måte, men jeg føler jo ofte at det er far som spanderer og jeg som må ta halve regninga for det. Jeg tenker at om de er på besøk en helg og vil ta en tur i byen så kan de bruke egne penger. De får gjerne et par hundrelapper når de kommer, men så vil de allikevel gjerne ha mer penger om de skal ut og kjøpe seg mat eller møte venner etc. Hva gjør dere andre i sånne situasjoner? Anonymkode: ecd29...310 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Ja, jeg betaler som regle hvis vi drar ut. Hjemme deles matutgifter likt. Jeg tar de med på shopping osv. De er tross alt "mine barn" også 🙂 Anonymkode: f8578...566 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Nei. Betaler ingenting for mine stebarn. Det er det mannen min som gjør. Skulle da bare mangle. Anonymkode: 234e5...880 13 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Stebarnet er 50% hos oss og jeg har i et helt år betalt alt for stebarnet når de var hos oss. Det var pga min mann fikk avslag på ufør og karantenetid på asp. Selvfølgelig syntes jeg det var kjipt at min mann var nesten uten inntekt i et år, men vi er en familie og det påvirket oss alle. Men når stebarnet ditt er tenåringer og har penger selv så syntes jeg at det kan hvertfall betale for is og brus de vil ha selv. Det må hvertfall min sønn og mannen sin datter gjøre her i huset. Vi kjøper det vi skal kose oss med sammen til helger, men hvis en av de har veldig lyst på noe digg utover det så får de bruke egne penger. Anonymkode: 5ffe2...9c6 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Nei, de har to foreldre med forsørgerplikt. Deres mor er også veldig opptatt av at jeg ikke skal "leke mamma". Anonymkode: 674a5...da0 11
Hactar Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Jeg tenker at hvis du skal betale, bør du også kunne være med å bestemme hva som spanderes og hva de kan bruke egne penger på. Er det ikke naturlig at du kan si nei til å spandere kioskmat for eksempel, får far spandere. Tenker egentlig det er naturlig at det er foreldrene som styrer hva barna skal få bruke penger på, og i forlengelse av det også er foreldrene som finansierer disse valgene. Endret 19. oktober 2022 av Hactar 2 1
Guppy88 Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Nei, barna har to foreldre, og det er de som er økonomisk ansvarlige for dem. Selvsagt har jeg brukt penger på stebarna gjennom årene, men da kun når og på hva jeg selv ønsker. Mannen ville ha barn og fikk det, jeg ville ikke ha barn og fikk det ikke. Det valget skal selvfølgelig tas på alvor på begges kant. 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Føler far handler mer når stebarn er her, men er jeg ute med mitt barn og vi kjøper noe så tar vi med hjem noe til hen og eller penger(barnet er kresent) Anonymkode: 6090f...e69
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Mange gode innspill. Syns det ofte blir kinkig med penger og sånn. Vil jo ikke være gjerrig. Men jeg betaler også halvparten for gaver etc og som regel takker de bare far om vi ikke er der når de åpner den (jul for eksempel) Anonymkode: ecd29...310 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 Å betale halvparten for gaver ser jeg ikke som så veldig spesielt. Men faren deres bør betale alt av daglige kostnader til mat, hygge ute, ferie osv. Han bør også betale mer strøm de periodene ungene er hos dere. Barna har foreldre allerede, steforeldre har ikke forsørgerplikt. Anonymkode: 9efed...22c 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 Det Kommer an på den økonomiske situasjonen deres har. Har du god økonomi til å dele så er det greit. Hvis ikke så må du sette begrensninger på delingen og forklare dem hvorfor. Anonymkode: ac0cb...14a
Gjest ti10 Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mange gode innspill. Syns det ofte blir kinkig med penger og sånn. Vil jo ikke være gjerrig. Men jeg betaler også halvparten for gaver etc og som regel takker de bare far om vi ikke er der når de åpner den (jul for eksempel) Anonymkode: ecd29...310 Angående takking for gaver, vet de om at du har betalt halvparten? Hvis de gjør det, kan du jo spørre i ettertid om de likte den, og snike inn at du har vært med på å kjøpe/bestemme (ja, vi tenkte at du kom til å like den fordi blablabla), så kanskje det ringer en bjelle. Men tenåringer kan jo være egoistiske sånn, det er sjelden voksnes følelser de tenker mest på ...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 ti10 skrev (1 minutt siden): Angående takking for gaver, vet de om at du har betalt halvparten? Hvis de gjør det, kan du jo spørre i ettertid om de likte den, og snike inn at du har vært med på å kjøpe/bestemme (ja, vi tenkte at du kom til å like den fordi blablabla), så kanskje det ringer en bjelle. Men tenåringer kan jo være egoistiske sånn, det er sjelden voksnes følelser de tenker mest på ... Ja, de er ekstremt egoistiske. De forventer gaver selv, men til oss kjøper de faktisk aldri gaver. Selv om de kjøper til mor. Føler det er smålig å fokusere på det og det er ikke sånn at jeg hadde ønsket at de kjøpte dyre gaver, men en liten oppmerksomhet hadde vært hyggelig. I alle fall til faren sin... Anonymkode: ecd29...310 1
NiceOrNothing Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Føler far handler mer når stebarn er her, men er jeg ute med mitt barn og vi kjøper noe så tar vi med hjem noe til hen og eller penger(barnet er kresent) Anonymkode: 6090f...e69 De pengene som «renner» ut på is / brus og unødvendige goder , til voksne tenåringer med penger selv , burde du heller sette på en sperret konto til ditt eget barn . Det er stor forskjell på å være raus , og bli utnyttet . Du blir utnyttet . 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): De pengene som «renner» ut på is / brus og unødvendige goder , til voksne tenåringer med penger selv , burde du heller sette på en sperret konto til ditt eget barn . Det er stor forskjell på å være raus , og bli utnyttet . Du blir utnyttet . Ja, det er det jeg kjenner litt på også. Man vil gjerne være raus og inkluderende, men samtidig skal man ta vare på seg selv og egne barn Anonymkode: ecd29...310 1 1
Gjest ti10 Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, de er ekstremt egoistiske. De forventer gaver selv, men til oss kjøper de faktisk aldri gaver. Selv om de kjøper til mor. Føler det er smålig å fokusere på det og det er ikke sånn at jeg hadde ønsket at de kjøpte dyre gaver, men en liten oppmerksomhet hadde vært hyggelig. I alle fall til faren sin... Anonymkode: ecd29...310 Men det synes jeg faktisk du kan si. Jeg skjønner at det kanskje ikke er så lett å si at de bør kjøpe gave til deg selv, men et hint om gave til faren kan du jo komme med.
NiceOrNothing Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er det jeg kjenner litt på også. Man vil gjerne være raus og inkluderende, men samtidig skal man ta vare på seg selv og egne barn Anonymkode: ecd29...310 Sett ned foten . What You allow will continue . Det høres for meg ut som du er en slags usynlig bidragsyter . Du skal betale for andres velvære / overforbruk , men blir hverken sett , takket eller respektert . Begynn å sett grenser . Å sett samtidig tilsvarende beløp ( som de samvittighetsløst suger utav deg ) , på dine barns konto . 5
Okidokisjokioki Skrevet 19. oktober 2022 #18 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg tenker at dere gjerne kunne opprettet en felles konto til felles regninger og noen løpende utgifter som mat, klær til barna o.l. På den kontoen tenker jeg at det blir naturlig at han betaler inn litt ekstra pga. at han har to barn, men da blir det ikke like synlig hva hvem sine kroner blir brukt til. 😊 1
NiceOrNothing Skrevet 19. oktober 2022 #19 Skrevet 19. oktober 2022 ti10 skrev (3 minutter siden): Men det synes jeg faktisk du kan si. Jeg skjønner at det kanskje ikke er så lett å si at de bør kjøpe gave til deg selv, men et hint om gave til faren kan du jo komme med. Går f eks an å avtale et beløp . Hvis dette er barn m egen inntekt . Hvor mye kjøper vi gaver for i år ? Avtal det. Å hvis far skal makse beløp / gaver , la han betale for sine .
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Skrevet 19. oktober 2022 ti10 skrev (4 minutter siden): Men det synes jeg faktisk du kan si. Jeg skjønner at det kanskje ikke er så lett å si at de bør kjøpe gave til deg selv, men et hint om gave til faren kan du jo komme med. Ja, jeg gjorde det til bursdagen hans i fjor da vi hadde dem. Da kjøpte de faktisk en gave. Jeg var forberedt til å betale for den, men vi fant ikke noe der og da. Men i år var alt glemt igjen. De husket ikke en gang å sende ham en melding og gratulere med dagen før et par dager senere. Anonymkode: ecd29...310
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå