LilleMy Skrevet 23. oktober 2002 #1 Del Skrevet 23. oktober 2002 Sitter her med så mange tanker. Var på Radiumhospitalet i dag, for genetisk veiledning. Min mamma fikk brystkreft i en alder av 44 år, og to av hennes tanter fikk brystkreft da de var henholdsvis 43 og 87 år. De to sistnevnte døde av det dengang - alt står bra til med mamma nå. Men hva med meg?! Får jeg brystkreft? Når :evil: ? Ja, for det er faktisk slik at jeg i mange år har sagt til meg selv; "Selvsagt får du brystkreft, det er bare ett spørsmål om når". På DNR hadde jeg en drøy times samtale og det endte med at jeg fikk to tilbud om oppfølging. Det ene at jeg allerede nå begynner med årlig mammografi, og nummer 2 at de gentester min mamma for å lete etter feilgen som definitivt kan påvise at hennes kreft er arvelig. Men sistnevnte er ett "evighetsprosjekt" - de har bare funnet to slike feilgen enn så lenge - men er på stadig søken etter mange fler... Kanskje min datter en gang i godt voksen alder får vite om Mommo var bærer av ett eller annet arvelig feilgen som resulterte i kreft hos både henne selv og meg..... ? Vel. For å se lyst på det så er jeg i alle fall igang nå. Ballen har liksom begynt å rulle. Jeg vil bli sjekket klinisk og med mammografi en gang i året - så når/om de finner det så er det forhåpentlig på et tidlig stadium. Håper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leia i.i. Skrevet 23. oktober 2002 #2 Del Skrevet 23. oktober 2002 Mamma har også hatt brystkreft. Så jeg kjenner igjen den følelsen av at man ikke kan gjøre så mye fra eller til... Siden det fortsatt ikke finnes noe egentlig alternativ til p piller er det ikke aktuelt enda å slutte på dem, selv om jeg vet det ville være gunstig. Men når er det jeg bør begynne med mammografi? Jeg tror ikke de pleier å gjøre det på unge jenter, da den mammografien ikke er spesielt gunstig for kroppen i lengden? Pluss at sansynligheten er så liten for at det skjer før en viss alder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 24. oktober 2002 Genrellt sett blir man i Norge innkalt til mammografi annet hvert år etter fylte 50. Selv er jeg ikke mer enn 31 - men skal altså begynne allerede nå.... Mamma var faktisk litt overrasket over at jeg ikke skulle starte med en form for ultralyd fremfor mammo siden jeg er så ung - men det var altså ikke det de sa på DNR i alle fall. Forøvrig sa damen jeg hadde møte med i går at arvelig brystkreft gjerne treffer en i ung alder - men ikke før etter fylte 35. Selvsagt får også jenter som er enda yngre enn det brystkreft, men da er det visstnok sjelden snakk om arvelig brystkreft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå