Gå til innhold

Hvis noen sier " jeg foreslår at vi flytter det en dag frem"

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fremskynde en operasjon betyr å ta det litt senere. Les svarene i tråden, en dag frem blir fra onsdag til torsdag.

Anonymkode: 0277f...a10

Ehm. Når man fremskynder en operasjon så tar man den før den opprinnelige datoen 

Anonymkode: 38e74...7bd

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (1 time siden):

Altså dagen møtet skulle være på passet ikke for vedkommende, og han ville fremskynde det. 

Den opprinnelige avtalen var på onsdag. Ville du da tenkt, som meg,  at  en dag frem var tirsdag ? Eller tenker du som min venninne at en dag frem  er på torsdag? 

Vedkommende som ville flytte møtet en dag frem, mente torsdag.  

For meg betyr én dag frem en dag nærmere nå. Jeg har dog skjønt at ikke alle er enige, så jeg pleier å stille et bekreftende spørsmål 'så på tirsdag' f.eks.

Ullvott skrev (45 minutter siden):

Jeg ville blitt forvirret og spurt hva vedkommende mente. Rett og slett fordi jeg vet hva fremskynde betyr, men fordi jeg også ville tenkt at man kan flytte det en lengre inn i framtida, altså  å utsette noe. For å sammenlikne: blar man framover i ei bok, vil man jo bla over til høyere sidetall. 

Nei, man blar seg bakover mot siste side og fremover mot første side all den tid forsiden er fremst og baksiden er bakerst.

Anonymkode: d8832...6c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fremskynde en operasjon betyr å ta det litt senere. Les svarene i tråden, en dag frem blir fra onsdag til torsdag.

Å fremskynde en operasjon er ikke å ta det senere.  Å ta det senere er å utsette det ( du er ikke prioritert i ventelistekøen). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er jo bare flaut.

Vet ikke folk hva «fremskynde» betyr her???

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg betyr én dag frem en dag nærmere nå. Jeg har dog skjønt at ikke alle er enige, så jeg pleier å stille et bekreftende spørsmål 'så på tirsdag' f.eks.

Nei, man blar seg bakover mot siste side og fremover mot første side all den tid forsiden er fremst og baksiden er bakerst.

Vær uansett obs om du avtaler dette med en person som arabisk som morsmål. De leser fra høyre mot venstre.  Det gjelder også bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man viser en presentasjon på skjerm blar man framover mot slutten av presentasjon, og går bakover mot starten hvis noen vil se en side på nytt.

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (11 timer siden):

Hvis man viser en presentasjon på skjerm blar man framover mot slutten av presentasjon, og går bakover mot starten hvis noen vil se en side på nytt.

Altså raskere.

Fremskynde et møte betyr å ta det tidligere enn avtalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt torsdag, altså dagen etter. Ellers ville det blitt "en dag tidligere" i mitt hode.

Anonymkode: 1814e...86b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
MapleSirup skrev (1 minutt siden):

Altså raskere.

Fremskynde et møte betyr å ta det tidligere enn avtalt. 

Nei, det handler ikke om tempoet man kjører presentasjonen.

Fremskynde blir for meg noe annet enn å flytte fram. 

Endret av Anonym Brukar0
Lagt til opplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt tirsdag. Om det er grammatisk riktig vet jeg ikke, men det er dét hjernen min automatisk hadde tenkt 😊

Anonymkode: c39e4...585

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her har du misforstått. Å fremskynde en operasjon betyr at man tar den tidligere enn planlagt. 

å flytte en dag frem er tirsdag i denne sammenhengen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker automatisk tirsdag 😅 i sånne tilfeller tror jeg det er veldig smart å få en bekreftelse på hvilken dag som menes. 

Anonymkode: 38e74...7bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (12 timer siden):

Altså dagen møtet skulle være på passet ikke for vedkommende, og han ville fremskynde det. 

Den opprinnelige avtalen var på onsdag. Ville du da tenkt, som meg,  at  en dag frem var tirsdag ? Eller tenker du som min venninne at en dag frem  er på torsdag? 

Bedre å si du gjør; fremskynde. 

Anonymkode: 59e88...c77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttes det en dag frem flyttes det til tirsdag. Å fremskynde betyr å gjøre noe tidligere. 

BETYDNING OG BRUK

øke hastigheten av

SITATER
  • fremskynde farten

(Nicolai Ramm Østgaard Fra Skov og Fjeld 152 1858)
  • brevet er egentlig bare med på å fremskynde en prosess som allerede er i gang i bestefars bevissthet

(Petter Aaslestad Dømt til kunst 180 1992)

forårsake at noe skjer tidligere enn planlagt eller beregnet
EKSEMPEL
  • fremskynde avgjørelsen, avreisen
SITATER
  • fremskynde den syges død og derved imødekomme hans eget ønske og spare ham for end større smerter

(J.C. Heuch Vantroens Væsen 364 1883)
  • denne uken fremskyndet han fredagsmøtet til torsdag

(Terje Stigen Ved foten av kunnskapens tre 57 1986)

Anonymkode: 74529...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (7 timer siden):

Nei, det handler ikke om tempoet man kjører presentasjonen.

Fremskynde blir for meg noe annet enn å flytte fram. 

Du kan ikke finne på egne definisjoner av ord.

Fremskynde betyr «skynd frem», altså ta det før!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, en dag senere blir å forskyve 

Anonymkode: 7d0cf...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (20 timer siden):

Jeg tenker at det må bety det motsatte av å flytte en dag tilbake, men ville nok dobbeltsjekket fordi det fort kan være at personen mente fremskynde.

Nå betyr jo fremskynde "få noe til å skje tidligere enn planlagt"

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (20 timer siden):

Da stiller man kontrollspørsmål. Du sender altså e-post eller tar orden og spør: «Med fremskynde mener du flytte møtet til dag-dato-klokkeslett? For fremtiden er det ryddig om alle bruker presise angivelser når de ber om at møter blir flyttet eller når vi diskuterer frister.» 

Så får du satt skapet der det skal stå. Hører ingen sted hjemme å bruke upresise begreper.

Anonymkode: b52ab...e99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt tirsdag. Ville nok sagt at jeg utsetter en dag hvis jeg mener torsdag. 

Anonymkode: 353be...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...