Gå til innhold

Hvis noen sier " jeg foreslår at vi flytter det en dag frem"

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Jeg foreslår at vi flytter det en dag frem" betyr torsdag. Da vil jeg tro at man snakker om å flytte møtet en dag frem(over), slik man ser det i kalenderen, fra onsdag til tordag.

Med mindre ordet fremskynde faktisk ble brukt så ville jeg trodd det var torsdag. Ble ordet fremskynde brukt ville jeg trodd det var tirsdag, men spurt hvilken dag personen mente for å være sikker.

Hvis personen som flyttet møtet mente torsdag men brukte ordet fremskynde har han brukt ordet feil.

Anonymkode: 1e2a3...7d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
MapleSirup skrev (36 minutter siden):

Du kan ikke finne på egne definisjoner av ord.

Fremskynde betyr «skynd frem», altså ta det før!

Jeg lager ikke noe mer egne definisjoner av ord enn andre i denne tråden.

Jeg har heller ikke skrev at jeg ikke mener fremskynde betyr gjøre tidligere.  Tvert i mot. Jeg mener fremskynde betyr gjøre tidligere og fram i tid betyr senere i dette tilfelle torsdag. Akkurat som jeg skrev i det du siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (21 timer siden):

Altså dagen møtet skulle være på passet ikke for vedkommende, og han ville fremskynde det. 

Den opprinnelige avtalen var på onsdag. Ville du da tenkt, som meg,  at  en dag frem var tirsdag ? Eller tenker du som min venninne at en dag frem  er på torsdag? 

Vedkommende som ville flytte møtet en dag frem, mente torsdag.  

en dag før er tirsdag, en dag frem ville jeg tenkt var torsdag men hvorfor spør du ikke hva vedkommende mener istedet for å spørre her?? Er jo ganske lett å spørre mener du tirsdag eller torsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (3 minutter siden):

Jeg lager ikke noe mer egne definisjoner av ord enn andre i denne tråden.

Jeg har heller ikke skrev at jeg ikke mener fremskynde betyr gjøre tidligere.  Tvert i mot. Jeg mener fremskynde betyr gjøre tidligere og fram i tid betyr senere i dette tilfelle torsdag. Akkurat som jeg skrev i det du siterte.

Jeg bekreftet og du argumenterte mot. Jaja, sikkert en semantisk misforståelse🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
MapleSirup skrev (5 minutter siden):

Jeg bekreftet og du argumenterte mot. Jaja, sikkert en semantisk misforståelse🤷🏼‍♀️

Hvor bekreftet du i denne setningen?

"Du kan ikke finne på egne definisjoner av ord.

Fremskynde betyr «skynd frem», altså ta det før!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var vanskelig. Jeg tror ikke jeg bruker frem på den måten. I akkurat dette tilfelle er det jo vanskelig å tro at personen mente en dag tidligere, da den dagen hadde vært. Jeg ville heller ikke sagt «en dag frem» hvis det var i morgen. Jeg ville tenkt at noe som skal flyttes frem skal flyttes mot meg i tid. «Vi må flytte møtet litt frem på dagen» f.eks. Ville jo aldri sagt «vi må flytte møtet litt frem på ettermiddagen» dersom møtet opprinnelig skulle være på morningen. 

Anonymkode: b4962...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mange forskjellige synspunkter her. Når jeg leste tråden så tenkte jeg torsdag. Altså at man flytter det fram enda en dag + at man flytter datoen videre til neste dag. 

Anonymkode: 5a59a...949

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 time siden):

Nå betyr jo fremskynde "få noe til å skje tidligere enn planlagt"

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (21 timer siden):

Hvis man viser en presentasjon på skjerm blar man framover mot slutten av presentasjon, og går bakover mot starten hvis noen vil se en side på nytt.

MapleSirup skrev (9 timer siden):

Altså raskere.

Fremskynde et møte betyr å ta det tidligere enn avtalt. 

Anonym Brukar0 skrev (21 timer siden):

Hvis man viser en presentasjon på skjerm blar man framover mot slutten av presentasjon, og går bakover mot starten hvis noen vil se en side på nytt.

MapleSirup skrev (9 timer siden):

Altså raskere.

Fremskynde et møte betyr å ta det tidligere enn avtalt. 

Her er oppsummeringen. Opps dobbelt🙄

Endret av MapleSirup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
MapleSirup skrev (6 minutter siden):

Her er oppsummeringen. Opps dobbelt🙄

Jeg ble ikke noe klokere av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

en dag før er tirsdag, en dag frem ville jeg tenkt var torsdag men hvorfor spør du ikke hva vedkommende mener istedet for å spørre her?? Er jo ganske lett å spørre mener du tirsdag eller torsdag?

Jeg spurte ikke fordi det ikke var jeg som opplevde det, men en venninne.  Situasjonen synes jeg var såpass interessant at jeg ville forhøre meg med folk på KG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (20 minutter siden):

Jeg ble ikke noe klokere av dette.

Nei, forventningene mine steg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den var vanskelig. Jeg tror ikke jeg bruker frem på den måten. I akkurat dette tilfelle er det jo vanskelig å tro at personen mente en dag tidligere, da den dagen hadde vært. Jeg ville heller ikke sagt «en dag frem» hvis det var i morgen. Jeg ville tenkt at noe som skal flyttes frem skal flyttes mot meg i tid. «Vi må flytte møtet litt frem på dagen» f.eks. Ville jo aldri sagt «vi må flytte møtet litt frem på ettermiddagen» dersom møtet opprinnelig skulle være på morningen. 

Anonymkode: b4962...8d4

"Du rykker stadig fremover i køen"    den er vi vel alle enige om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde tenkt torsdag, altså dagen etter. Ellers ville det blitt "en dag tidligere" i mitt hode.

Anonymkode: 1814e...86b

En dag tidligere kan ikke misforstås.  Dagen før kan vel heller ikke være tvetydig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Jeg foreslår at vi flytter det en dag frem" betyr torsdag. Da vil jeg tro at man snakker om å flytte møtet en dag frem(over), slik man ser det i kalenderen, fra onsdag til tordag.

Med mindre ordet fremskynde faktisk ble brukt så ville jeg trodd det var torsdag. Ble ordet fremskynde brukt ville jeg trodd det var tirsdag, men spurt hvilken dag personen mente for å være sikker.

Hvis personen som flyttet møtet mente torsdag men brukte ordet fremskynde har han brukt ordet feil.

Anonymkode: 1e2a3...7d1

Etter det jeg forsto så sa han bare " jeg foreslår at vi flytter møtet en dag frem" . Her burde han brukt ordet forskyve for å unngå uklarheter 

Anonymkode: 196ca...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier NAOB?

Sitat

frem

frem  
adverb
UTTALE[frem:]
VARIANTfram
ETYMOLOGI 
dansk form frem, av gammeldansk fræm, analogisk nydannelse etter fremre av fram, tilsvarer norrønt fram, jf. formen fram; beslektet med fra

[...]

1.1  

i retning forover i tid

Hva sier Aasen?

Sitat

fram (udt. framm), adv.

[...]
  2) frem i Tiden, til en senere Tid. Fram paa Dagen. Fram paa Hausten. Jf. ut.

Hva sier Språkrådet og UiO?

Sitat

fram adv.; el. frem adv. (norrønt fram(m) av adjektivet framr 'god, gjev'; jamfør fremre og fremst)

[...]
2 utover i tiden; videre, lenger
fram gjennom tidene

Anonymkode: b561b...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...