Gå til innhold

Kollega som lukter vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde en på tiltak hos oss som stinket svette. Sjefen kjøpte såpe og deo til h*n. Hjalp ikke. 

Anonymkode: 2459c...218

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjente ei som lukta litt sånn som nye sorte bilmatter, litt sånn tjæreaktig, kubæsjaktig. 

Det kom fra der hun oppbevarte klærne hjemme..

Altså, det er bedre å si fra på en vennlig måte enn det at alle på jobben går og holder på å krepere og prater bak ryggen på henne. Poenget er jo å hjelpe henne med å gjøre noe med det, og første skritt er jo bevisstgjøring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å diagnostisere gud og enhver mann, så er jo en likegyldig tilnærming til hygiene en kjent sak hos de som er på autisme-spekteret. Det at han har fått beskjed av noen at han lukter og fortsatt ikke har gjort noe med det kan jo kanskje tyde på at han ikke ser poenget med å lukte rent. 

Min tenåringssønn (som har diagnose) ble plutselig interessert i å vaske året da en jente i klassen kommenterte at det var fett. Det har også hjulpet med konkrete råd som å bytte genser minst annehver dag, og vaske seg med klut selv om han ikke vil dusje (han kan ikke fordra å dusje så gjør det kanskje 1 gang i uka). 

Jeg vil vel ikke akkurat anbefale å gi slike råd til en voksen mann du er kollega med. Poenget mitt er vel kanskje bare at det ikke er sikkert vanlige hint om at han lukter ville være nyttig for ham eller ført til endring og at det kanskje er noe å ha i bakhodet.  

Anonymkode: 2b052...097

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gi noen råd om samtalen som min far som er prest gav meg allerede tidlig i barndommen når det gjelder kommunikasjon. Du bør ikke si du lukter, du gjør, du er osv, men JEG opplever f.eks. at det lukter av deg, Snakk på egne vegne fra jeg- person i samtalen med henne, da går ikke folk så lett i forsvar og føler seg angrepet. Husk på dette under hele samtalen, det er mitt råd, og ikke trekk inn andre om ikke hun spør etter det. For det gjør hun gjerne. Hun kommer nok til å lure på selv om andre også har snakket om dette.

Enig med den over her som sier de ville innledet med noe sånt som at jeg lurer på om jeg kunne fått snakket litt med deg om noe.. osv (et usjenert sted, når du vet dere har litt tid) Unngå fornedrende ord. Vær saklig. Istedenfor å si at hun lukter jævlig går det f.eks an å si at jeg opplever at det kommer en lukt fra deg som er veldig sjenerende , ikke noe god. osv 

Det var litt tanker jeg gjorde meg. Jeg synes ikke du skal vente med samtalen, da får hun bare følelsen av at folk har gått og kjent på lukten over lengre tid og snakket om dette uten å ta det opp med henne. Bedre å bare hoppe i det. Lykke til så mye. 

Anonymkode: 4bd1e...d9b

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt burde de være rom for å fortelle en kollega, si ifra på en pen måte. Selv hadde jeg jo blitt kjempe flau og litt irritert, men blitt veldig glad for det i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg hadde satt pris på det.

Men si det på en måte der du bare prøver å hjelpe.

"Hei Kari, dette er ikke frekkt ment men jeg har merket at du lukter ganske vondt, pleier du å la klærne ligge for lenge i vaskemaskinen? Hvis du gjør det så lukter det helt jævlig."

Anonymkode: 1030f...36d

Nei nei nei.....

Anonymkode: c4ec7...c76

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (17 timer siden):

Jeg kjente ei som lukta litt sånn som nye sorte bilmatter, litt sånn tjæreaktig, kubæsjaktig. 

Det kom fra der hun oppbevarte klærne hjemme..

Altså, det er bedre å si fra på en vennlig måte enn det at alle på jobben går og holder på å krepere og prater bak ryggen på henne. Poenget er jo å hjelpe henne med å gjøre noe med det, og første skritt er jo bevisstgjøring.

 

Du kan jo bevisstgjøre utleieren min til å fikse den jævla tørketrommelen i felles vaskekjeller, men neida, da driter dere i deres medmennesker og hva de må tåle i et rottereir av et utleiemarked der alle må tvinges til å ta ansvar. Da er det ikke en menneskerett å ha egen bolig, gitt, men følsomme på egne vegne, det er dere. 

Anonymkode: fa1af...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andy1999 skrev (10 timer siden):

Slikt burde de være rom for å fortelle en kollega, si ifra på en pen måte. Selv hadde jeg jo blitt kjempe flau og litt irritert, men blitt veldig glad for det i ettertid

Er det greit om jeg sier at jeg legger godt merke til at de har lav utdanning, og generelt ikke tar vare på kroppen sin? Jeg er veldig opptatt av det visuelle og intellektuelle. Hadde du blitt glad for det i ettertid? 

Anonymkode: fa1af...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo bevisstgjøre utleieren min til å fikse den jævla tørketrommelen i felles vaskekjeller, men neida, da driter dere i deres medmennesker og hva de må tåle i et rottereir av et utleiemarked der alle må tvinges til å ta ansvar. Da er det ikke en menneskerett å ha egen bolig, gitt, men følsomme på egne vegne, det er dere. 

Anonymkode: fa1af...ccc

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det greit om jeg sier at jeg legger godt merke til at de har lav utdanning, og generelt ikke tar vare på kroppen sin? Jeg er veldig opptatt av det visuelle og intellektuelle. Hadde du blitt glad for det i ettertid? 

Anonymkode: fa1af...ccc

Hva er du rører om? Og hva har tørketrommelen i vaskekjelleren der du bor, med noe som helst her i tråden å gjøre?

Anonymkode: 7dff6...4ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 15.28):

Jeg hadde satt pris på det.

Men si det på en måte der du bare prøver å hjelpe.

"Hei Kari, dette er ikke frekkt ment men jeg har merket at du lukter ganske vondt, pleier du å la klærne ligge for lenge i vaskemaskinen? Hvis du gjør det så lukter det helt jævlig."

Anonymkode: 1030f...36d

Eh, ikke si det sånn hvertfall! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Du Kari, kunne du vært så snill å dusje og skifte klær når du har vært i fjøset på morgenkvisten?»

«Fjøs? Jeg har ikke fjøs!»

«Ikke? Det var rart. Hvor kommer lukten fra da?»

Ser det liksom for meg! 

Uansett hva man sier er det en god sjanse for at hun blir drittsur. Men det er helt grusomt for arbeidsmiljøet å ha en kollega som stinker. Vi hadde det en gang, og det endre med en kort og konsis beskjed om å dusje oftere og vaske klær. Var pinlig men det virket. Best om sjefen gir beskjed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner meg om noen fra da jeg trente kontaktsport!

Jeg trente en form for kampsport, og der var det en fyr som alltid luktet så utrolig dårlig. Gammel svette og kroppslukt, og det ble ganske intenst når man "ruller rundt" på gulvet sammen. Lukten hang igjen i rommet lenge etterpå,  og man følte seg skitten selv etter å ha vært i nærkamp med han.. Instruktørene tok det opp på generelt grunnlag, de snakket om det før treningen startet, de sendte fellesmail og hengte opp lapper. Alle handlet om generell hygiene, og spesielt dusj og deo. De presiserte at dette gjaldt mennene, og til slutt prøvde de å nesten sette krav til at folk skulle være "rene" på trening. 

Etterhvert snakket de mer direkte med han det gjaldt, og da kom det frem at han dusjet sjelden, han dusjet heller ikke etter trening. (Dette er en heftig form for trening og alle blir dryppende våt av svette.) Han brukte heller ikke deo. Han var en slags "naturmann"(?) der alt skulle være naturlig, ikke bruke kjemikalier osv. Det er forsåvidt greit kanskje, men da burde han i det minste dusjet oftere.

Jeg slapp ofte unna han på trening pga størrelsen, han var bortimot 2meter og jeg er ca 156, så det var naturlig at jeg hadde andre partnere. Greien var at han fikk seg kjæreste som begynte å trene hos oss, og hun hadde samme syn som han!🙊🙈🙈 Så det finnes mennesker som ikke bryr seg🙄🥴

Anonymkode: 60ef2...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med sjefen i dag, som sier at hun skal ta det opp med henne. Ts

Anonymkode: f8f59...d47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan jo bevisstgjøre utleieren min til å fikse den jævla tørketrommelen i felles vaskekjeller, men neida, da driter dere i deres medmennesker og hva de må tåle i et rottereir av et utleiemarked der alle må tvinges til å ta ansvar. Da er det ikke en menneskerett å ha egen bolig, gitt, men følsomme på egne vegne, det er dere. 

Anonymkode: fa1af...ccc

🧐... 

Kan jeg også få det du har spist på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg jobbet i Parkvesenet fikk jeg beskjed om at jeg luktet vondt og folk klaget svarte tilbake at lukter dere ikke vondt jobber dere ikke hardt nok det de brukte en uke på gjorde jeg på 2 dager jeg jobbet der i 1 år deretter orket jeg ikke mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kollega som luktet utrolig vondt. En ung mann som åpenbart dusjet for sjelden. Luktet mange dager (uker?) udusjet, håret luktet fett, klær som ikke var vasket, osv. Jeg klarte ikke sitte ved siden av han, ble så uvel. 

Jeg holdt ut lenge. Min plan var å ta det opp med min nærmeste leder, veldig ydmykt selvfølgelig. Og be vedkommende ta det videre. 

Men plutselig sluttet den unge mannen, og jeg slapp å ta det opp😅

Anonymkode: a2c20...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...