Gå til innhold

Kollega som lukter vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man si ifra til en kollega som lukter vondt? Hinting hjelper ikke. 

Anonymkode: f8f59...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Brukar0

Hva hadde du selv syns hvis du fikk beskjed av en kollega at du lukter vondt?

Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på det.

Men si det på en måte der du bare prøver å hjelpe.

"Hei Kari, dette er ikke frekkt ment men jeg har merket at du lukter ganske vondt, pleier du å la klærne ligge for lenge i vaskemaskinen? Hvis du gjør det så lukter det helt jævlig."

Anonymkode: 1030f...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg jobber så er det administrasjon og produksjon i hver sin etasje, men vi spiser felles lunsj osv.

Det ble ansatt en ny, ung mann på produksjon for et par år siden, og jeg la fort merke til stram svettelukt fra han helt fra start. Det er såpass at det henger godt igjen hvis han har forlatt området, og hvis du er så "uheldig" å havne 3-4 meter bak han i gangen så lukter det forferdelig. Må legge til at det ikke lukter "fersk" svette, jeg forstår jo at man kan ha en overproduksjon, men dette lukter mye verre.

Han jobber sammen med andre menn som ikke legger to pinner i kors, og de har nok sagt i fra ganske direkte, ingen hinting. Bortsett fra sånn "Herregud a, dusjer du og vasker klær én dag i uka eller?" hvor han har svart ja, men jeg vet ikke om det er tull.  Jeg vet at sjefen har hatt en samtale med han.

Likevel er det samme lukta hver dag, så det har ikke hjulpet. Han vet jo da at alle han jobber rundt vet det hvert fall, og i tillegg reagerer, så det er ikke uvitenhet.

Mulig han bare dusjer og vasker klær den ene dagen i uken for å spare strøm, men dette startet før strømkrisen. Vet dessverre ikke hva man kan gjøre med det😅 

Han er jo kjempehyggelig, og veldig hjelpsom, så jeg håper ikke han forsvinner herfra. Skulle bare ønske han ville dusje eller vaske klærne oftere, eller få hjelp hvis det er sykdom😅

Anonymkode: c3096...6f3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (47 minutter siden):

Hva hadde du selv syns hvis du fikk beskjed av en kollega at du lukter vondt?

Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg.

Så hva skal jeg gjøre da? Det er flere som har lagt merke til det for å si det sånn. Skal jeg sitte med klype på nesen for at hun skal skjønne det?

Anonymkode: f8f59...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg hadde satt pris på det.

Men si det på en måte der du bare prøver å hjelpe.

"Hei Kari, dette er ikke frekkt ment men jeg har merket at du lukter ganske vondt, pleier du å la klærne ligge for lenge i vaskemaskinen? Hvis du gjør det så lukter det helt jævlig."

Anonymkode: 1030f...36d

Tror snart jeg sier det rett ut. 

Anonymkode: f8f59...d47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her jeg jobber så er det administrasjon og produksjon i hver sin etasje, men vi spiser felles lunsj osv.

Det ble ansatt en ny, ung mann på produksjon for et par år siden, og jeg la fort merke til stram svettelukt fra han helt fra start. Det er såpass at det henger godt igjen hvis han har forlatt området, og hvis du er så "uheldig" å havne 3-4 meter bak han i gangen så lukter det forferdelig. Må legge til at det ikke lukter "fersk" svette, jeg forstår jo at man kan ha en overproduksjon, men dette lukter mye verre.

Han jobber sammen med andre menn som ikke legger to pinner i kors, og de har nok sagt i fra ganske direkte, ingen hinting. Bortsett fra sånn "Herregud a, dusjer du og vasker klær én dag i uka eller?" hvor han har svart ja, men jeg vet ikke om det er tull.  Jeg vet at sjefen har hatt en samtale med han.

Likevel er det samme lukta hver dag, så det har ikke hjulpet. Han vet jo da at alle han jobber rundt vet det hvert fall, og i tillegg reagerer, så det er ikke uvitenhet.

Mulig han bare dusjer og vasker klær den ene dagen i uken for å spare strøm, men dette startet før strømkrisen. Vet dessverre ikke hva man kan gjøre med det😅 

Han er jo kjempehyggelig, og veldig hjelpsom, så jeg håper ikke han forsvinner herfra. Skulle bare ønske han ville dusje eller vaske klærne oftere, eller få hjelp hvis det er sykdom😅

Anonymkode: c3096...6f3

Av kollegaen min lukter det fjøsaktig. Men hun bor ikke på gård , så det kommer fra kroppen hennes.

Anonymkode: f8f59...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ikke si "ikke frekt ment" eller "ikke for å være frekk". Avslutt heller med at "jeg sier dette fordi jeg liker det så godt og vil ditt beste". 

Anonymkode: 01491...0a4

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ta det opp så skal du ta det opp på en veldig fin og forsiktig måte, og på en måte som viser at du bryr deg.. Jeg ville latt det gå ganske lang tid før jeg tok det opp i håp om at dette er noe som bedrer seg av seg selv, uten at man er nødt til å ta det opp med vedkommende.

Anonymkode: 7ac58...857

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, ikke si "ikke frekt ment" eller "ikke for å være frekk". Avslutt heller med at "jeg sier dette fordi jeg liker det så godt og vil ditt beste". 

Anonymkode: 01491...0a4

Bare at da skjønner man at den som sier det vil SITT beste og ikke orker lukta. Jeg ville ikke satt pris på at noen sa noe slik til meg, vedkommende måtte da regne med  å bli strøket fra mine lister over bra kollegaer. 

Anonymkode: e4bc9...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hva skal jeg gjøre da? Det er flere som har lagt merke til det for å si det sånn. Skal jeg sitte med klype på nesen for at hun skal skjønne det?

Anonymkode: f8f59...d47

Du må gjør det du vil at andre skulle gjort mot deg i tilsvarende situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare at da skjønner man at den som sier det vil SITT beste og ikke orker lukta. Jeg ville ikke satt pris på at noen sa noe slik til meg, vedkommende måtte da regne med  å bli strøket fra mine lister over bra kollegaer. 

Anonymkode: e4bc9...108

Hva skal man da gjøre? La den som stinker gå der og stinke ned arbeidsplassen så alle plages av lukta? Det er vel for svingende bedre å si noe, så personen blir klar over problemet og kanskje gjør noe med det! Jeg hadde dødd av skam om jeg gikk rundt og hadde en bestemt lukt jeg ikke merket selv, og så fikk vite at ingen hadde sagt noe til meg på kanskje ett år eller to eller tre.

 

Si noe til kollegaen, ts, men si det på en hyggelig måte. Helst i en situasjon der du er helt sikker på at ingen andre overhører det, så det bare er dere to. Dette for å minske flauheten til kollegaen, så hun ikke føler ytterligere skam over at andre overhører det. 

Foreslår at du innleder med noe i retning av "Jeg må nesten ta opp noe med deg, men jeg synes det er fryktelig vanskelig å fortelle deg det. Håper ikke du tar det ille opp, men vi er flere her som....blablabla"

Anonymkode: 235c8...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skal man da gjøre? La den som stinker gå der og stinke ned arbeidsplassen så alle plages av lukta? Det er vel for svingende bedre å si noe, så personen blir klar over problemet og kanskje gjør noe med det! Jeg hadde dødd av skam om jeg gikk rundt og hadde en bestemt lukt jeg ikke merket selv, og så fikk vite at ingen hadde sagt noe til meg på kanskje ett år eller to eller tre.

 

Si noe til kollegaen, ts, men si det på en hyggelig måte. Helst i en situasjon der du er helt sikker på at ingen andre overhører det, så det bare er dere to. Dette for å minske flauheten til kollegaen, så hun ikke føler ytterligere skam over at andre overhører det. 

Foreslår at du innleder med noe i retning av "Jeg må nesten ta opp noe med deg, men jeg synes det er fryktelig vanskelig å fortelle deg det. Håper ikke du tar det ille opp, men vi er flere her som....blablabla"

Anonymkode: 235c8...e84

Ja , jeg tenker på å gjøre det. Ingen andre kommer til å si noe. Det er en arbeidsplass med mest kvinner, så det blir bare snakk om det bak ryggen hennes uten at noen faktisk tar det opp med hun det gjelder. 

Anonymkode: f8f59...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde tatt det opp med ledelsen jeg. For i utgangspunktet er det ikke "ditt problem". 

Anonymkode: 95ee1...ee2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan man si ifra til en kollega som lukter vondt? Hinting hjelper ikke. 

Anonymkode: f8f59...d47

Ja. Men man må både se an personen (er dette en person som sliter med selvtilliten, er selvsentrert eller psykisk ustabil må sjefen si fra, med et vitne (fra hr) i rommet). Og så må man si fra med omhu. Man sier ikke «du? Du stinker!» 

Man sier fra på en ordentlig måte. Og i enerom (om du er usikker på om vedkommende er helt riktig i knollen: spør din sjef om lov først og ta opp samtalen på mobilen så hen ikke kan hevde du mobber). «Du, navn? Jeg har lagt merke til at du/klærne dine lukter av *presist hva som er galt med lukten*. Er du åpen for å ta imot råd for å fjerne denne lukten? Den kan oppleves plagsom for personer på arbeidsplassen.» Og så må du godta et «nei, jeg ønsker lukte slik». I så fall tar du det opp med sjefen. Så får hen ta det opp. Stank går i enkelte tilfeller utover arbeidsmiljø, gitt at vedkommende stinker røyk eller parfyme, feks. Eller av dur andre er allergiske mot. Lukter vedkommende vondt som i uvasket tenker jeg det er sjefens jobb å melde på virksomhetens hr-ansvarlige og psykologisk bistand.

 

Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Hva hadde du selv syns hvis du fikk beskjed av en kollega at du lukter vondt?

Gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg.

Alle normalt oppegående personer ønsker å få beskjed om dette sånn at de kan justere adferd. Alle som ikke er normalt oppegående bør få bistand av riktig instans slik at de når et sted der deres mentale helse er såpass ok at de kan innbefattes i «normalt oppegående». Så absolutt alle bør få beskjed.

Anonymkode: 1bdf5...ff1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva skal man da gjøre? La den som stinker gå der og stinke ned arbeidsplassen så alle plages av lukta? Det er vel for svingende bedre å si noe, så personen blir klar over problemet og kanskje gjør noe med det! Jeg hadde dødd av skam om jeg gikk rundt og hadde en bestemt lukt jeg ikke merket selv, og så fikk vite at ingen hadde sagt noe til meg på kanskje ett år eller to eller tre.

Hva om det er noe som vedkommende ikke kan gjøre noe med da? Medisin eller noe sykdomsbetinget? Og at vedkommende vet om det .. Da er det uansett ikke noe å gjøre noe med. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Si noe til kollegaen, ts, men si det på en hyggelig måte. Helst i en situasjon der du er helt sikker på at ingen andre overhører det, så det bare er dere to. Dette for å minske flauheten til kollegaen, så hun ikke føler ytterligere skam over at andre overhører det. 

Foreslår at du innleder med noe i retning av "Jeg må nesten ta opp noe med deg, men jeg synes det er fryktelig vanskelig å fortelle deg det. Håper ikke du tar det ille opp, men vi er flere her som....blablabla"

Anonymkode: 235c8...e84

 

Anonymkode: e4bc9...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde en kollega som luktet vondt innimellom for noen år siden. Avdelingslederen tok det opp med han flere ganger. Hver gang det ble tatt opp, ble det bedre en stund, før det sklei ut igjen. Kan du be leder ta det opp?

Hvis du tar det opp selv, ikke si at «vi er en gjeng som merker at…» Jeg ville bare snakket på vegne av meg selv. Så ikke vedkommende får følelse av å bli baksnakket. Som noen sier, kan det hende årsaken er noe hen ikke kan noe for.

Anonymkode: 258a1...c55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offwhite

Du kan absolutt si fra. Noe av det værste man kan lukte er andre mennesker, andre lukter blir liksom peanuts i forhold. Og hadde jeg hatt en sånn kollega (eller bruker, familie, venn) hadde jeg ikke holdt ut og sagt fra, men på en fin måte selvsagt. Det er mangel på sosiale antenner å ikke ta til seg råd om at man lukter og det forpester alle rundt en. På butikken i går stod ei dame foran meg som luktet gammel svette og det setter seg i klær og hår til oss som er rundt, vemmelig er det. 
 

Og til noen over her som sier hvordan hadde du selv ville bli behandlet, hadde selvfølgelig håpet at noen sa fra til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert hun kan gjøre noe med det. Det går faktisk an å lukte svette selv om man har rene klær og dusjet for noen timer siden. 

MEN hvem et dette er problem for? 
Er man villig til å ta konsekvensene av å si ifra? 
Er det så farlig da? 

Er det et problem for deg som du ikke kan holde ut og som du orker å ta konsekvensene av at hun muligens blir lei seg, trekker seg unna deg, blir sur osv? Ja så kjør på, men en veldig hyggelig måte er vanskelig å gjøre det på, det er jo en kjip samtale uansett hvordan du tar det opp.

Feks: Du?, du lukter noen ganger litt, tenkte jeg ville si ifra, er jo litt vanskelig å lukte sånn på seg selv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva skal man da gjøre? La den som stinker gå der og stinke ned arbeidsplassen så alle plages av lukta? Det er vel for svingende bedre å si noe, så personen blir klar over problemet og kanskje gjør noe med det! Jeg hadde dødd av skam om jeg gikk rundt og hadde en bestemt lukt jeg ikke merket selv, og så fikk vite at ingen hadde sagt noe til meg på kanskje ett år eller to eller tre.

 

Si noe til kollegaen, ts, men si det på en hyggelig måte. Helst i en situasjon der du er helt sikker på at ingen andre overhører det, så det bare er dere to. Dette for å minske flauheten til kollegaen, så hun ikke føler ytterligere skam over at andre overhører det. 

Foreslår at du innleder med noe i retning av "Jeg må nesten ta opp noe med deg, men jeg synes det er fryktelig vanskelig å fortelle deg det. Håper ikke du tar det ille opp, men vi er flere her som....blablabla"

Anonymkode: 235c8...e84

Tipper ledelsen tar det opp med vedkommende, om lukten er til sjenanse for andre. Det blir mest riktig, fremfor at kollegaer med mindre heldige måter å uttrykke seg på sier noe til vedkommende. Dessuten kan det være snakk om sykdom og/eller medisinering som gjør at vedkommende lukter, og det er ikke sikkert at vedkommende syns det er ok å fortelle om det til hvem som helst.

Anonymkode: 0f2ac...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...