Gå til innhold

Tatovering for downs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fin artikkel, fikk meg til å tenke over, er downs på vei vekk? Huset mitt ligger nær en institusjon for uføre og eldre så de fleste naboene mine har faktisk downs. Fine folk som klarer seg med litt hjelp. Har du som kjenner noen med downs tatovert deg?

https://www.nrk.no/vestland/tatoveringstrend-tek-av-_-skal-gi-stotte-til-personar-med-downs-1.16140640

Anonymkode: ca2c2...f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om downs er på vei vekk? Tja. Tviler på at forekomsten blant fostre er noe mindre, saken er vel heller at de fleste tar abort. Flere og flere tar NIPT, tidlig ultralyd osv. og finner da ut tidlig nok til å oppsøke abort hvis de ønsker det.

Anonymkode: 59f67...c01

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om downs er på vei vekk? Tja. Tviler på at forekomsten blant fostre er noe mindre, saken er vel heller at de fleste tar abort. Flere og flere tar NIPT, tidlig ultralyd osv. og finner da ut tidlig nok til å oppsøke abort hvis de ønsker det.

Samtidig blir man eldre og eldre foreldre, så forekomsten blant fostre vil vel øke kan man anta. Med nipt vil det kanskje jevnes ut og forekomsten i befolkningen forblir den samme?

Kjenner ingen med tatoveringen. 

Anonymkode: 17a9a...6bb

• Liker 2
Skrevet

Det er en trist melding for de med downs da, at folk bevisst tar bort fostre som kan bli som dem. Hvis ikke det sier at man ikke er god nok, så vet ikke jeg. Vanskelig.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en trist melding for de med downs da, at folk bevisst tar bort fostre som kan bli som dem. Hvis ikke det sier at man ikke er god nok, så vet ikke jeg. Vanskelig.

Ts

Jo, jeg kan forstå at de føler det sånn. Men for foreldrene som faktisk skal ta vare på dette barnet og etter hvert som voksen og ikke minst samfunnet, så er det egentlig bare positivt. Enn så kaldt det høres ut. Vi trenger friske mennesker som jobber, betaler skatt og bidrar til samfunnet. 

Det er bra at folk kan bestemme selv. 

Anonymkode: 47ef5...9c1

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Mange tar nok abort, og det skjønner jeg godt.  Heldigvis kan man velge i Norge. 

Anonymkode: a7e6b...cde

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Næh. Jeg har en alvorlig medfødt sykdom, og ville hatt 100% forståelse for de som valgte å abortere et foster med denne sykdommen. Ville gjort det samme selv.

Det betyr ikke at jeg er mindre verdt.

Anonymkode: 7fa56...680

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jo, jeg kan forstå at de føler det sånn. Men for foreldrene som faktisk skal ta vare på dette barnet og etter hvert som voksen og ikke minst samfunnet, så er det egentlig bare positivt. Enn så kaldt det høres ut. Vi trenger friske mennesker som jobber, betaler skatt og bidrar til samfunnet. 

Det er bra at folk kan bestemme selv. 

Anonymkode: 47ef5...9c1

Enig. Sykdommen min gjør at jeg ikke kan bidra til sammfunnet så mye som jeg skulle ha ønsket, og jeg er avhengig av at friske personer jobber og hjelper meg å overleve og ha et noenlunde ok liv (via skatter og velferdsstaten).

Det er ikke trist om noen velger å abortere bort et foster med min sykdom - man kan jo bare lage et nytt foster som forhåpentligvis ikke har den sykdommen.

Det er bedre for samfunnet.

Og jeg ønsker ikke noen å ha et liv med smerter og sykdom, så hvorfor skape et menneske som vil få et slikt liv? Skap heller et annet.

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet

Rettigheter til støtte for barn med downs og toleranse for ulikhet er noe jeg synes er veldig viktig i samfunnet vårt.

Men jeg forstår generelt ikke poenget med å tatovere symboler, holdninger, navn på barn og bilder av besteforeldre og diverse på kroppen sin. Blir litt sånn levende russedress.

Anonymkode: 86cf8...a9a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Jeg syns ikke man skal shame foreldre som velger bort foster med downs. Der noen med downs klarer seg helt fint med litt ekstra støtte, vil andre med downs være sterkt avhengig av hjelp. At noen foreldre ser mørkt på å ivareta et barn med eventuelle store hjelpebehov, kan jeg forstå. Særlig om de allerede har barn fra før av som også krever sitt. 

Jeg er faktisk usikker på hva jeg ville valgt, om jeg hadde kommet oppi situasjonen selv. Jeg tror jeg heller mot å beholde, men det vet jeg jo ikke før jeg hadde vært i situasjonen. 

Anonymkode: 1a8c1...b7c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fin artikkel, fikk meg til å tenke over, er downs på vei vekk? Huset mitt ligger nær en institusjon for uføre og eldre så de fleste naboene mine har faktisk downs. Fine folk som klarer seg med litt hjelp. Har du som kjenner noen med downs tatovert deg?

https://www.nrk.no/vestland/tatoveringstrend-tek-av-_-skal-gi-stotte-til-personar-med-downs-1.16140640

Jeg har tatoveringer men ikke den for downs, kommer heller ikke til å ta den.

Kjenner flere med Downs men takker likevel nei.

Anonymkode: f7d2d...673

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts

Handler vel mer om at det kan bli et liv som ikke er så lett. Det er ikke bare Tangerudbakken og god stemning, det kan også være store helseproblemer og utagering etc. Ikke alle ser seg i stand til å håndtere det eller ønsker det.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Næh. Jeg har en alvorlig medfødt sykdom, og ville hatt 100% forståelse for de som valgte å abortere et foster med denne sykdommen. Ville gjort det samme selv.

Det betyr ikke at jeg er mindre verdt.

Samme her og helt enig.

Anonymkode: b32ec...79f

• Liker 2
Skrevet

Ts her, ja jeg er ikke uenig med dere i det dere sier, det bare slo meg at det må være veldig tøft å vanskelig for de med downs, de som forstår det, at slike som de blir valgt bort, men at de ikke har evne til å forstå hvorfor. Men jeg forstår at folk velger, og jeg forstår at de velger bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke trist om noen velger å abortere bort et foster med min sykdom - man kan jo bare lage et nytt foster som forhåpentligvis ikke har den sykdommen.

Selvsagt er det trist, man aborterer jo ikke en sykdom, man aborterer et menneske med en sykdom, å lage et annet foster, ja men man kan ikke erstatte det første som en pakke smør som er gått ut på dato

Skrevet
2 minutter siden, Topsi said:

Selvsagt er det trist, man aborterer jo ikke en sykdom, man aborterer et menneske med en sykdom, å lage et annet foster, ja men man kan ikke erstatte det første som en pakke smør som er gått ut på dato

Man aborterer faktisk ikke mennesker. Du blander sammen mord og abort, her. 

Anonymkode: 5c111...d3d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man aborterer faktisk ikke mennesker. Du blander sammen mord og abort, her. 

Anonymkode: 5c111...d3d

Nei, et foster er et menneske

Skrevet

For noen stygge meninger folk her har 🤬

Anonymkode: 538bb...8ff

Skrevet

Ser ikke helt poenget med denne trenden. De med downs er fantastiske på lik linje med alle andre. Hvorfor klarer vi ikke å fremme menneskeverd i sin helhet? Hvorfor må vi alltid trekke frem enkelte grupper slik at andre blir glemt?

Anonymkode: 291bb...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts

Jeg hadde tatt abort hvis jeg visste at jeg barnet i magen hadde Downs syndrom. 

For min del handler det ikke om at de er mindre verdt (selvsagt), men at jeg vet at mennesker med Downs har stor sannsynlighet for å få et hardt liv med begrenset livskvalitet. For det første har mange med downs andre, underliggende sykdommer.

For det andre må mange kjempe hele livet for å få den hjelpen de trenger. Jovisst finnes det solskinnshistorier, men det er like mange triste skjebner. Liv med mye smerte, utenforskap og dårlig hjelp. Familier som sliter seg ut der det offentlige svikter. Har sett dette på nært hold i egen familie, som har påvirket min holdning. Hvis jeg hadde stolt på at samfunnet vårt «hadde plass» til alle, så hadde det kanskje vært annerledes. Men sånn som det er i dag ville jeg tenkt at det er best både for meg, min familie og for barnet selv ikke å bli født. 

Anonymkode: 466bb...68f

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...