Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 22 og sliter med matlyst. Søtsuget derimot, er det ikke noe å si på. Jeg spiser sjokolade hver dag og klarer nesten ikke å la være. Jeg vet jeg ikke burde og alle nettsider jeg ser på sier at dette kan øke risikoen for både det ene og det andre. Men er virkelig alle andre så flinke at dere ikke spiser godteri mens dere er gravide? Jeg spiser ikke store mengder, men det kan fort bli en liten melkesjokolade hver dag. Og noen ganger en liten brus. Hva gjør dere andre? Kutter dere helt?

Anonymkode: c5871...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er i uke 22 og sliter med matlyst. Søtsuget derimot, er det ikke noe å si på. Jeg spiser sjokolade hver dag og klarer nesten ikke å la være. Jeg vet jeg ikke burde og alle nettsider jeg ser på sier at dette kan øke risikoen for både det ene og det andre. Men er virkelig alle andre så flinke at dere ikke spiser godteri mens dere er gravide? Jeg spiser ikke store mengder, men det kan fort bli en liten melkesjokolade hver dag. Og noen ganger en liten brus. Hva gjør dere andre? Kutter dere helt?

Jeg spiste ikke noe sjokolade før jeg var 19 uker på vei.pga ekstrem kvalme!  Er nå 31 uker, og klarer ikke stoppe med sjokolade. Aldri vært så glad i sjokolade som jeg er nå som gravid! Drikker ikke brus da, kun vann, men spiser litt sjokolade hver dag. Og chips!! men er det farlig for babyen i magen å spise sjokolade/mye sukker?🤷🏼‍♀️ (Hvis en ser bort i fra svangerskapsdiabetes) 

Anonymkode: d6ebc...1d9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en snoper 🙈 men jeg prøver å holde meg unna det meste i ukedagene og heller ha det som litt ekstra kos i helga. Men, stort men, er jeg på butikken så havner det plutselig en liten kinder maxi eller liten melkesjokolade i kurven, på et magisk vis sammen med iskaffen 🙊 ang brus drikkes det stort sett bare i helga, har en dille etter iiiiiskaldt vann. Som min jordmor sa, man skal leve litt også selv om man er gravid. Å så lenge kostholdet er generelt bra, med grønnsaker, fisk, proteiner osv og blodprøver er fine så er det ingen grunn til å være fullstendig avholds fra alt som heter sukker, alt med måte. Jeg er ikke et perfekt menneske, men er mye flinkere med kosthold nå enn når jeg ikke er gravid. 

Anonymkode: 13df3...a20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en snoper 🙈 men jeg prøver å holde meg unna det meste i ukedagene og heller ha det som litt ekstra kos i helga. Men, stort men, er jeg på butikken så havner det plutselig en liten kinder maxi eller liten melkesjokolade i kurven, på et magisk vis sammen med iskaffen 🙊 ang brus drikkes det stort sett bare i helga, har en dille etter iiiiiskaldt vann. Som min jordmor sa, man skal leve litt også selv om man er gravid. Å så lenge kostholdet er generelt bra, med grønnsaker, fisk, proteiner osv og blodprøver er fine så er det ingen grunn til å være fullstendig avholds fra alt som heter sukker, alt med måte. Jeg er ikke et perfekt menneske, men er mye flinkere med kosthold nå enn når jeg ikke er gravid. 

Ja, det er jeg også. Har jo kuttet mye totalt. For eksempel er jeg kjempestreng med koffein. Selv om jeg craver kaffe som bare det! Blodprøver og alt er fint, men når man googler så ser man jo at sukker kan skade forsteret på cellenivå, preeklampsi og det ene med det andre. Hjelper vel heller ikke at dette er min første... men jeg mistenker vel at de fleste spiser mer sukker per dag enn de 30 grammene man "har lov" til å spise.....???

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jeg også. Har jo kuttet mye totalt. For eksempel er jeg kjempestreng med koffein. Selv om jeg craver kaffe som bare det! Blodprøver og alt er fint, men når man googler så ser man jo at sukker kan skade forsteret på cellenivå, preeklampsi og det ene med det andre. Hjelper vel heller ikke at dette er min første... men jeg mistenker vel at de fleste spiser mer sukker per dag enn de 30 grammene man "har lov" til å spise.....???

Jeg følger ikke rådene slavisk. Er min første også. Alt er bare bra med lille. Hun følger vekstkurven nøyaktig og er en aktiv frøken. Blodprøver er fine og jeg har ingen tegn på svangerskapsdiabetes. Den ekstra kaffekoppen en dag eller den lille sjokoladen unner jeg meg uten et snev av dårlig samvittighet. 

Skrevet

Nei, jeg kutter ikke helt. Jeg sparer til lørdagene.

Skrevet
Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg kutter ikke helt. Jeg sparer til lørdagene.

Er du gravid da? 

Anonymkode: b3270...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du gravid da? 

Det har ingenting med saken å gjøre.

Skrevet
Embla Othea skrev (4 minutter siden):

Eh jo, når tråden handler om søtsaker når man er gravid så har det alt med saken å gjøre 

• Liker 4
Skrevet
Embla Othea skrev (17 minutter siden):

Si meg, leser du noen gang HI før du svarer? Eller sjekker hvilken kategori tråden ligger i?

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste masse sukker fra uke 16 og utover... Visste ikke at det var SÅ farlig? Jeg gikk ikke mye opp i vekt og hadde ikke svangerskapsdiabetes.. (Før uke 16 var jeg så kvalm at jeg omtrent bare spiste grønnsaker og ris og brødskive med ost..)

Anonymkode: 550e2...65a

Skrevet (endret)

Hadde helt avsmak på snop hele svangerskapet. Først når babyen kom ut gikk jeg amok spesielt på sjokolade. Heldigvis ikke hver dag, men i går røk det en 200g plate med kvikklunsjmelkesjoko (mannen hjalp litt til) før introen på Halloween hadde spilt ferdig!! 🎃

De andre i barselgruppa også sa de ble sjokogale av amming.

Endret av mingus
Skrevet

Spiser det jeg har lyst på nå mens kvalmen er som den er.. 

Fått avsmak på brus, så det går i vann.. men gjerne noe surt godteri osv.. pluss at jeg føler jeg må spise hele tiden.. 

Regner med det går seg til etterhvert 🥰

Anonymkode: 78262...c6b

Skrevet

Jeg også sliter veldig med søtsug 🙈 Har kjøpt inn en hel del klementiner i over en måned nå, som jeg prøver å erstatte med snop i ukedagene 😂 

Anonymkode: 4fd94...278

Skrevet

Jeg levde på godteri og junkfood siste halvdel av svangerskapet. Var det jeg hadde lyst på og fikk i meg. 

Baby er en frisk og fin gutt uten plager eller varige men! 🥰

Skrevet

Godt å høre flere med samme erfaring 😅 føler alle er så sykt flinkiser og bare spiser sunt og bra. Jeg spiser sunt mesteparten av tida, men klarer ikke å holde meg unna sjokolade og is!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Godt å høre flere med samme erfaring 😅 føler alle er så sykt flinkiser og bare spiser sunt og bra. Jeg spiser sunt mesteparten av tida, men klarer ikke å holde meg unna sjokolade og is!

Det er ikke så mange som sier høyt at de spiser eller drikker både det ene og det andre fordi det er så sjukt lett å shame de som ikke er perfekte, selv de gravide. Man blir bombardert med dårlig samvittighet fordi «hva med ungen».

Lev, vær aktiv om du klarer, kos deg med den lille sjokoladen og spis næringsrik mat ❤️ 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg spiser sjokolade eller sjokoladepudding hver dag. Det har ført til at jeg har gått opp 15 kg! Er 26 uker på vei og har fått streng beskjed om å passe på. Jeg har alltid hatt lav BMI og aldri slitt med mat eller vekt, så denne vektøkningen går innpå meg :( Jeg har spist lite både i går og i dag og holdt meg unna alt søtt. Det er tungt, men håper det hjelper

Anonymkode: 7b0dc...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spiser sjokolade eller sjokoladepudding hver dag. Det har ført til at jeg har gått opp 15 kg! Er 26 uker på vei og har fått streng beskjed om å passe på. Jeg har alltid hatt lav BMI og aldri slitt med mat eller vekt, så denne vektøkningen går innpå meg :( Jeg har spist lite både i går og i dag og holdt meg unna alt søtt. Det er tungt, men håper det hjelper

Anonymkode: 7b0dc...307

Det er jo ikke nødvendigvis bare på grunn av sjokoladen. Med mindre du spiser store mengder. Du kan også ha mye vann i kroppen, fostervann, morkake, baby og økt blodvolum i kroppen er også noe av det som fører til vektøkning. Men det er jo ikke feil om man klarer å holde seg litt unna. Kanskje bare spise snop i helga? 

Skrevet

E stoffer i masse godteri har advarsel på pakninger der det står at disse stoffene kan være skadelig dor konsentrasjon/hjernen og atferd hos barn. Hva gjør det med utviklingen av hjernen til et foster da??? Alle gravide bør være forsiktige med hvilke e stoffer dem får i seg. Spis godteri som ikke har så mye skadelig dritt i seg kanskje.

Anonymkode: dca63...2d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...