Gå til innhold

Rareste barnenavnet du har hørt i det siste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Arit

Anonymkode: a49f3...ead

Så nå det stod «barnenavn» i overskriften, så får presisere at dette er fornavnet til en godt voksen norsk mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En annen voksen norsk mann: Tode

Eller tror det skrives slik: Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (25 minutter siden):

Da har du møtt en av de 20 som heter det :- )

https://snl.no/Saxe

Jeg måtte google det, og det er et norrønt navn med betydningen "sverd". Egentlig et litt interessant navn, siden det er så gammelt.

Eller saks https://naob.no/ordbok/saks_1

(betydning 1)

Anonymkode: 1dff1...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Bodvar

Anonymkode: 606d2...0fd

Minte meg om hunden til Donald. Tror det var Bolivar den het.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Det kan søkes om

Alt kan søkes om, men man får det neppe innvilga.

Navneloven: Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Folkeregisteret som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#§8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fortsatt aldri over søstrene Tedikken og Kanutte.

Anonymkode: ea52c...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (16 timer siden):

Ingen forelder bør ønske at eget barn blir mobbet eller sett ned på grunn av navnet foreldrene har valgt.

Ingen forelder bør ønske at eget barn skammer seg over navnet sitt.

Jeg kjenner noen fra et annet land som byttet navn da hun ble 18 fordi foreldrene hadde laget eget navn som stakkars dame ble mobbet for hele tiden i skolen. Foreldrene trodde det var et fint navn, ungen betalte prisen. Da hun ble 18, byttet hun navn til et '''kjedelig'', vanlig navn. Jeg gikk på skole sammen med henne og ble vitne til hva hun gjennomgikk på grunn av navnet.

Vil du ofre ditt barn for å prøve å skape en navnetrend?

Jeg bare lurer; hvem skal mobbe barn med rare navn i dag? Nathaniel-Chrisander? Candy-Mandy? Eller er det kanskje Jordbær-Chanel som mobber noen for navnet sitt? «Rare» og sjeldne navn er veldig vanlig i dag. Ingen hever et øyenbryn lengre. Men jeg kjenner ei som hadde et skikkelig kjerringnavn, tenk Solveig eller Aud. Hun ble aldri mobbet, men likevel skiftet hun navn til noe mye mer moderne og sjeldent. Jeg hadde også et svært kjedelig norsk navn før, typ Amalie eller Sigrid, i dag heter jeg noe sjeldent og unikt. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: a3d50...a11

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare lurer; hvem skal mobbe barn med rare navn i dag? 

Andre barn.

Når barna vokser er det andre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 0.17):

Mionel og Mienna. Søskenpar, mor er kjent influencer. Eldste heter Milian, men det er i alle fall et navn🙃

Anonymkode: 74b25...e5e

Mienna er et samisk etternavn fra Finnmark. 😉

Anonymkode: aef67...3b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (17 timer siden):

Ingen forelder bør ønske at eget barn blir mobbet eller sett ned på grunn av navnet foreldrene har valgt.

Ingen forelder bør ønske at eget barn skammer seg over navnet sitt.

Jeg kjenner noen fra et annet land som byttet navn da hun ble 18 fordi foreldrene hadde laget eget navn som stakkars dame ble mobbet for hele tiden i skolen. Foreldrene trodde det var et fint navn, ungen betalte prisen. Da hun ble 18, byttet hun navn til et '''kjedelig'', vanlig navn. Jeg gikk på skole sammen med henne og ble vitne til hva hun gjennomgikk på grunn av navnet.

Vil du ofre ditt barn for å prøve å skape en navnetrend?

Jeg tror det er ekstremt få som ønsker at barna sine skal bli mobbet, verken for navnet sitt eller noe annet. Som du skrev, så trodde (syntes/mente?) foreldrene til din venninne at navnet de valgte til henne var et fint navn. Tror du de tenkte at hun ville bli mobbet for det? Er navnet like "mobbeverdig" i foreldrenes hjemland? Ble navnet gitt av kjærlighet eller av ondskap, tror du?

Jeg er enig i at man som forelder godt kan tenke litt igjennom dette med mobbing og slikt når man velger navn til sine barn. 

Det som er sykt er jo at din venninne, og andre, fikk gjennomgå fordi hun hadde et annerledes/rart/nytt/utenlandsk/spesielt/hvanåenn navn! Det er idiotisk! Det folk burde lære seg, og også barna sine, er jo aksept og respekt for andre mennesker og individuelle forskjeller. Det burde jo i teorien være lettere å lære barn/mennesker dette, enn å skifte nav.

Ingen forelder bør ønske at eget barn mobber eller ser ned på andre mennesker, heller ikke pga et navn... 🙄 

Anonymkode: 9db57...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare lurer; hvem skal mobbe barn med rare navn i dag? Nathaniel-Chrisander? Candy-Mandy? Eller er det kanskje Jordbær-Chanel som mobber noen for navnet sitt? «Rare» og sjeldne navn er veldig vanlig i dag. Ingen hever et øyenbryn lengre. Men jeg kjenner ei som hadde et skikkelig kjerringnavn, tenk Solveig eller Aud. Hun ble aldri mobbet, men likevel skiftet hun navn til noe mye mer moderne og sjeldent. Jeg hadde også et svært kjedelig norsk navn før, typ Amalie eller Sigrid, i dag heter jeg noe sjeldent og unikt. Alle er forskjellige. 

Enig i dette. Jeg har aldri opplevd at noen mobbes for navnet sitt.. Jeg tror de som blir mobbet blir mobbet for navnet også uansett hva de heter (de som ble mobbet i min klasse hadde helt vanlig navn, som Anita og Bjørn.. De var litt «kort» og ble mobbet for absolutt alt, og navnet ble brukt som en del av mobbingen..)  

Å kun ha et spesielt navn er ikke grunn til mobbing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (30 minutter siden):

Andre barn.

Når barna vokser er det andre voksne.

Er det en greie? Min eldste er 15 år og har har gått i 3 barnehager, barneskolen og nå ungdomsskolen. Flere i klassen er norske med «nymotens» navn, det er også flere utenlandske. Vi har også stort nettverk så kjenner mange foreldre på skolen + andre skoler i kommunen. ALDRI har vi opplevd/hørt om at noen mobbes for navnet sitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trilla, naboene skal kalle ungen for trilla

Anonymkode: d56a7...9ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det en greie? Min eldste er 15 år og har har gått i 3 barnehager, barneskolen og nå ungdomsskolen. Flere i klassen er norske med «nymotens» navn, det er også flere utenlandske. Vi har også stort nettverk så kjenner mange foreldre på skolen + andre skoler i kommunen. ALDRI har vi opplevd/hørt om at noen mobbes for navnet sitt.

Nei da har det vel aldri skjedd da, om du aldri har hørt om det. 

Anonymkode: 7cc42...c13

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...