AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Del Skrevet 16. oktober 2022 Jeg Jar en hund på snart to år. Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med å råfore hund. Min hund reagerer på det meste jeg har gitt henne, og det er alle mulige forskjellige tørrfôr. Har fått tips om å prøve råfor, men er litt redd for å gi noe som kan ha bakterier. Hva har dere prøvd og hvilken erfaring har dere? Anonymkode: cbe18...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 16. oktober 2022 #2 Del Skrevet 16. oktober 2022 Verdt å lytte til. Du vil få gode råd og tips til fôring av hund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Del Skrevet 16. oktober 2022 Troyamin skrev (3 minutter siden): Verdt å lytte til. Du vil få gode råd og tips til fôring av hund. Det skal jeg gjøre. Tusen takk Anonymkode: cbe18...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Del Skrevet 16. oktober 2022 Da må du jo først finne ut hva hunden reagerer på? Om det feks er kylling, så er det jo kylling i råfor også... Anonymkode: 1ba56...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du jo først finne ut hva hunden reagerer på? Om det feks er kylling, så er det jo kylling i råfor også... Anonymkode: 1ba56...c94 Men ja, jeg har erfaring med råforing. Bruker mye fra VOM og mush, tror det heter det, fra felleskjøpet. Også sper jeg på med kjøtt og bein fra feks geit, sau, elg, kylling osv. Har aldri opplevd at hunden ble syk av bakterier, men god hygiene er jo viktig. Anonymkode: 1ba56...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da må du jo først finne ut hva hunden reagerer på? Om det feks er kylling, så er det jo kylling i råfor også... Anonymkode: 1ba56...c94 Selvfølgelig. Må finne råfor uten kylling. Spørsmålet var mest for å få høre hvilke erfaringer folk har. Hva gjør dere når dere skal på tur? Hvordan er det med tannstein når hunden bare spiser myk mat? Anonymkode: cbe18...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Selvfølgelig. Må finne råfor uten kylling. Spørsmålet var mest for å få høre hvilke erfaringer folk har. Hva gjør dere når dere skal på tur? Hvordan er det med tannstein når hunden bare spiser myk mat? Anonymkode: cbe18...f68 Men vet du at det er kylling hunden ikke tåler? Jeg ville kontaktet veterinær før jeg satte igang. Jeg har hatt allergihund i mange år. På tur tar jeg bare med pølser, jeg går ikke på turer uten tilgang på kjøl og frys i dagesvis🙈 Slike poser til frossenvarer og fryseelementer holder det kaldt ei god stund. Så på helgeturer holder det greit. Hundene mine har alltid hatt gode tenner, gamlehunden måtte få tannrens ett par ganger fra han var 13-15 bare, men sterke gode tenner. Samme med hunden jeg har nå, frisk og fin munn og tenner. Men forer ofte på bein. Anonymkode: 1ba56...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men vet du at det er kylling hunden ikke tåler? Jeg ville kontaktet veterinær før jeg satte igang. Jeg har hatt allergihund i mange år. På tur tar jeg bare med pølser, jeg går ikke på turer uten tilgang på kjøl og frys i dagesvis🙈 Slike poser til frossenvarer og fryseelementer holder det kaldt ei god stund. Så på helgeturer holder det greit. Hundene mine har alltid hatt gode tenner, gamlehunden måtte få tannrens ett par ganger fra han var 13-15 bare, men sterke gode tenner. Samme med hunden jeg har nå, frisk og fin munn og tenner. Men forer ofte på bein. Anonymkode: 1ba56...c94 Veterinær har satt hunden min på allergifor, for å eliminere ulike proteiner. Jeg vil vite hvilken erfaring folk har med råforing da veterinæren anbefaler at hunden alltid spiser en type veterinærfor for sensitive hunder. Anonymkode: cbe18...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #9 Del Skrevet 16. oktober 2022 følg med på avføring. Ekspertene sier at råfor = VOm er best. Jeg bruker Vom + litt tørrfor fra appetitt. Foreløpig ser det bra ut. Men uansett hvilket for du velger er alle hunder forskjellige mtp virkning. Anonymkode: 01256...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Del Skrevet 16. oktober 2022 og husk at veterinærer er ofte sponset av forskjellige amerikanske tørrforprodusenter osv🤮 Anonymkode: 01256...511 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 16. oktober 2022 #11 Del Skrevet 16. oktober 2022 Jeg har råforet i noen år nå. Er flink med hygiene rundt maten og aldri hatt noe problemer. Brukt frysetørket på tur ved behov. Mine får vom og hundemat som base, også gir jeg litt div. Ser du skriver at råfor er myk mat, det trenger det ikke være. Jeg gir en del fryste bein, eks kyllingnakker eller ribbein, og det er super tannrens. Gir jeg større stykker kjøtt må hundene også jobbe med det. For min del bare positive erfaringer, mine er fine i magen, blanke i pelsen, og generelt friske hunder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #12 Del Skrevet 16. oktober 2022 Arx skrev (33 minutter siden): Jeg har råforet i noen år nå. Er flink med hygiene rundt maten og aldri hatt noe problemer. Brukt frysetørket på tur ved behov. Mine får vom og hundemat som base, også gir jeg litt div. Ser du skriver at råfor er myk mat, det trenger det ikke være. Jeg gir en del fryste bein, eks kyllingnakker eller ribbein, og det er super tannrens. Gir jeg større stykker kjøtt må hundene også jobbe med det. For min del bare positive erfaringer, mine er fine i magen, blanke i pelsen, og generelt friske hunder. Hvor kjøper du fryser bein? Det høres interessant ut. Anonymkode: cbe18...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 16. oktober 2022 #13 Del Skrevet 16. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor kjøper du fryser bein? Det høres interessant ut. Anonymkode: cbe18...f68 Mush har 800 gram med kyllinghalser, selges i de fleste dyrebutikker. Noen butikker har også div bein fra et merke som heter Natures Menu. Ellers kjøper jeg på matvarebutikker. Eks "grillbein av svin" som de selger i ferskvaren på Coop Mega er jo ribbein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #14 Del Skrevet 17. oktober 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: følg med på avføring. Ekspertene sier at råfor = VOm er best. Jeg bruker Vom + litt tørrfor fra appetitt. Foreløpig ser det bra ut. Men uansett hvilket for du velger er alle hunder forskjellige mtp virkning. Anonymkode: 01256...511 Jeg googlet litt rundt dette og bestemte meg for kun å lese vitenskapelige kilder. Fant ingenting som tilsa at råforing er klart best. Men heller ikke som tilsier at det er farlig, så om hunden liker det så er det jo greit å gjøre. Selv velger jeg tørrfor pga hygiene. Det er studier som har funnet mye ekle bakterier i råfor som jeg ikke vil ha på kjøkkenet mitt. Hvis du er nøye med hygienen så går det jo sannsynligvis bra, men jeg har valgt å la være uansett. Denne oppgaven oppsummerer godt vitenskapen rundt råfor, hvis du er interessert i å lese : https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2600172 Anonymkode: 989f4...df8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #15 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg googlet litt rundt dette og bestemte meg for kun å lese vitenskapelige kilder. Fant ingenting som tilsa at råforing er klart best. Men heller ikke som tilsier at det er farlig, så om hunden liker det så er det jo greit å gjøre. Selv velger jeg tørrfor pga hygiene. Det er studier som har funnet mye ekle bakterier i råfor som jeg ikke vil ha på kjøkkenet mitt. Hvis du er nøye med hygienen så går det jo sannsynligvis bra, men jeg har valgt å la være uansett. Denne oppgaven oppsummerer godt vitenskapen rundt råfor, hvis du er interessert i å lese : https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2600172 Anonymkode: 989f4...df8 Takk for tips om oppgave. Skal lese den. Hvilket for gir du til hunden din? Er du fornøyd med det? Anonymkode: cbe18...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #16 Del Skrevet 17. oktober 2022 Jeg fôrer hundene mine med Norwegian polar. Det er kokt kjøtt, så man trenger ikke være så bekymret for bakterier. Når det tiner, så har det konsistensen av grov leverpostei, så man slipper også søl. Anonymkode: 7023f...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #17 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg googlet litt rundt dette og bestemte meg for kun å lese vitenskapelige kilder. Fant ingenting som tilsa at råforing er klart best. Men heller ikke som tilsier at det er farlig, så om hunden liker det så er det jo greit å gjøre. Selv velger jeg tørrfor pga hygiene. Det er studier som har funnet mye ekle bakterier i råfor som jeg ikke vil ha på kjøkkenet mitt. Hvis du er nøye med hygienen så går det jo sannsynligvis bra, men jeg har valgt å la være uansett. Denne oppgaven oppsummerer godt vitenskapen rundt råfor, hvis du er interessert i å lese : https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2600172 Anonymkode: 989f4...df8 Det som er litt dumt med forskning på kjæledyr fôr er at det hovedsakelig gjennomføres av store produsenter, som hills og royal canin eller andre produsenter. Slik som at royal canin har forsket på og funnet ut at tørrfôr fjerner plakk, jeg så på måten de hadde gjennomført forskningen og den var ekstremt mangelfull og burde egentlig regnes som ugyldig, heldigvis kommet mer og mer frem at det faktisk ikke hjelper på plakk, i nyere tid. Både hills og royal eies jo av store firma som tjener ekstremt mange millioner på å selge produktene sine, og deres overgang til bruk av mer og mer plantebaserte ingredienser er jo pga det er veldig billig å produsere. Dette er firma som først og fremst tenker profitt. Det kan være litt bakterier i råfôr ja, men det kan det være i tørrfôr og våtfôr også, flere tilbakekallinger pga bakterier og andre feil i tørrfôr hvert eneste år, men det som er veldig fint for de store firmaene er at de bare betaler seg ut av ting. Slik som dette søksmålet mot hills, der de hadde puttet farlige mengder d vitamin i hundematen, der de heller betalte 12 millioner for at det skulle bli hysjet ned. https://www.petfoodprocessing.net/articles/14974-hills-settles-class-action-lawsuit-over-vitamin-d-recall Så den forskningen vi har om fôr er så og si kun fra produsenter av fôr som har egne interesser å passe på, og den uavhengige er omtrent ikke eksisterende. Dessverre veldig lite forskning på råfôr og den forskningen som finnes har som oftest bare ett mål og det er å teste for bakterier, og det finner man jo for det er helt naturlig, men hvor mange mennesker og hunder blir egentlig syk av det? Til og med ikke forskning av råfôr produsenter heller, da de ikke er like store firma med like store pengeposer. Dyrt med forskning. Jeg har lest mange forskningsartikler om både for og imot det meste, men det er ofte på engelsk, store ord, vanskelig å vite om metodene er korrekte, hvem som er ansvarlig for forskningen og så er det jo veldig komplisert dette med å forske på dyrefôr, for det er så mye som spiller inn og sammenligninger som ikke gjøres. Min konklusjon er, du må være einstein for å finne ut av det 😂 Jeg har landet på en blanding av våtfôr med høy kjøttprosent, frysetørket/lufttørket kjøtt(råfôr ish), kokt/stekt kjøtt og tørrfôr. De får litt av alt, så håper jeg på at jeg treffer riktig med noe av det i hvert fall. Men prøver å begrense tørrfôr mest mulig, helst fase det ut, for det har jeg faktisk konkludert med at ikke er bra i det hele tatt (for katter, hovedsakelig pga manglende fuktighet, mengde korn og mengde karbohydrat, hvordan det er for hunder vet jeg ikke) Anonymkode: ffea9...6a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #18 Del Skrevet 17. oktober 2022 Enig med deg over. Prøvde Hills en gang (anbefalte av Vet..som seif er sponset..) Fikk rød besj, og blass pels, så sluttet med det. Forer med Vom + kortreist tørrfor (FK- Appetitt) - ser bra ut. Anonymkode: 01256...511 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #19 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norwegian polar Dette foret har jeg brukt til mine allergi hunder med veldig bra resultat. Også mine grand danois som hadde spisevegring men Norwegian Polar foret ville de ha uten problem. Jeg hadde to egne 500 kg frysere til bare hundefôr. Kjørte til Holmestrand og kjøpte flere hundre kg der det ble laget på den tida. Anonymkode: 736a4...d8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #20 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg googlet litt rundt dette og bestemte meg for kun å lese vitenskapelige kilder. Fant ingenting som tilsa at råforing er klart best. Men heller ikke som tilsier at det er farlig, så om hunden liker det så er det jo greit å gjøre. Selv velger jeg tørrfor pga hygiene. Det er studier som har funnet mye ekle bakterier i råfor som jeg ikke vil ha på kjøkkenet mitt. Hvis du er nøye med hygienen så går det jo sannsynligvis bra, men jeg har valgt å la være uansett. Denne oppgaven oppsummerer godt vitenskapen rundt råfor, hvis du er interessert i å lese : https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2600172 Anonymkode: 989f4...df8 Det er de samme bakteriene du finner i rått kjøtt du kjøper til deg selv. Så med mindre du er vegetarianer får du de inn på kjøkkenet uansett. Anonymkode: e7892...174 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå