Gå til innhold

Rune Fardal og hans kamp mot barnevernet

Gjest Kattedama

Anbefalte innlegg

Synes det er interessant at flere mener at - selvfølgelig må vi godta at det gjøres feil i barnevernet, men Fardal som den lille private hjelperen, skal ikke tillates å ha feil i fortiden sin. Personlig tror jeg at Fardal har kunne tjene noen penger på dette innimellom, det er min spekulasjon, men jeg tror ikke at de han hjelper forlanger at han skal jobbe helt gratis, kun mot dekning av reise, opphold og mat. Hvem hadde giddet å hjelpe folk helt på kr 0,-  ?

Ser dere ikke at VG ønsker å lage en sverteartikkel/kampanje, mens barnevernets mange sorte hull ikke skal graves i?
Det er jo tross alt et multimilliard-foretak hvor selv media har laget artikler om alle hundrevis av millionene (og faktisk milliarder) går til fortjeneste hos investorer og utenlandske selskaper der profitt er hovedoppgaven deres.
At media har skrevet om dette før er vel og bra, men det må følges opp, for det er fortsatt sånn at store selskaper håver inn på barn som lider, foreldre som blir ofre og diverse varianter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slask skrev (23 minutter siden):

Sikker på du ikke blander sammen datteren til Rune Fardal med datteren til Dennis Bowen`?

Nei, datteren hans Hanne. Hun har ikke mye godt å si om faren. 

Thea-saken er en annen, altså datteren til Bowen, den er jo minst like ille, eller verre. Det hun forteller om hva hun har gått igjennom, altså farens mishandling, er grusom. Dette er ikke bare hevn for en varslingsak. 

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PingPongRosadamm
slask skrev (1 time siden):

Fardal hadde en egen videosending om akkurat den VG-forsiden der påstanden om privat konto var tatt opp.
Virker ikke som du har hørt den. Kun få dager siden.

Så mange saker han har vært hjelper i, må naturligvis resultere i penger på konto som dekning for utgiftene. Noe er også gaver/donasjoner. VGs overskrifter er ment å ramme Fardal, og formuleringen skal få det til å være "kjempe-fy".
Hør Fardal-sendingen før du lager et problem av å bruke privat konto til diverse utgifter, donasjoner i de forskjellige sakene.
Kan det være at VG blåser opp dette til noe langt større problem enn det er?
Igjen, er det noen av "klientene" som har følt seg svindlet, så hadde de vel gått til aviser eller til søksmål for lenge siden.

"Han forklarer dessuten at hans forbruk av telefon, strøm, vann og avløp er relevant for driften av foreningen."

Foreningen som ikke en gang eksisterer. 

"Det samme sier han om trening. - Jeg må holde meg i form, fordi jeg reiser så ekstremt mye. 

Innkjøp i matbutikken er også nødvendig, påpeker Fardal. - Hvis jeg ikke får mat, får jeg ikke hjulpet noen." 

Jeg burde kreve treningsabonnement og full dekning for kost og losji aka nedbetaling av huslånet og månedlig gavekort på Rema 1000 av arbeidsgiver, for uten hus og hjem og mat og trening kan jeg jo ikke jobbe. 

Endret av lamorte
Fjernet screenshot fra artikkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at alle andre enn Fardal som lyver i denne saken. Fan-skaren roper at jentene lyver, at gutten lyver, men alt kjeltringen Fardal sier er sannhet. 
Ser at de tigger penger på vegne av Fardal, han selv tigger igjen penger til «Familiekanalen» eller i sin egen lomme, som vi andre vil kalle det. Men det finnes gudskjelov mennesker i de gruppene som har vett nok i skallen å si i mot disse disiplene, selv om de prøver å slette de kritiske kommentarene.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thildamor skrev (5 minutter siden):

Merkelig at alle andre enn Fardal som lyver i denne saken. Fan-skaren roper at jentene lyver, at gutten lyver, men alt kjeltringen Fardal sier er sannhet. 
Ser at de tigger penger på vegne av Fardal, han selv tigger igjen penger til «Familiekanalen» eller i sin egen lomme, som vi andre vil kalle det. Men det finnes gudskjelov mennesker i de gruppene som har vett nok i skallen å si i mot disse disiplene, selv om de prøver å slette de kritiske kommentarene.

Enig . Vil tro at å dra fardahl inn i en sak, får foreldrene til å fremstå i et enda dårligere lys . Han har ikke betalt / levert inn skatt siden 2015. Men den siste idioten er ikke født enda . Så det vil nok alltid være noen som finansierer svindlere som han . 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (På 17.10.2022 den 22.59):

Tøys. Han oppklarer saker, hjelper ofre mot makt-etatens ville overgrep, og han forklarer som regel via Facebook-video hver gang det skjer noe vesentlig. Han har hatt flere hundre sendinger med intervjuer, oppdateringer osv.
VG kjører nå en svertekampanje mot ham.
Barnevernet gjør nok bra arbeid innimellom - det skulle bare mangle, så stor den giganten er og med det enorme budsjettet til disp.
Har dere glemt at Barnevernsaker er avslørt også av bl.a. Dagbladet, VG og NRK de senere årene?
Problemet er at det er så mange flere slike saker der maktmisbruk og feilaktige beskyldninger skaper ofre for systemet som utelukkende bør hjelpe folk og beskytte barn som vanskjøttes.
Hvor mange saker har Fardal og likesinnede hjelpere avslørt? Avsløringer som aldri hadde sett dagens lys uten disse?

La ikke VG få bedrive sverting på ensidig måte uten at dere også følger med på hva Rune Fardal faktisk har gjort for bra arbeid. Husk at barnevernssaker og vergesaker er stor business i Norge. Det er bare å google "barnevern investor fortjeneste millioner" e.l.   Selv mainstream media har skrevet mange saker om dette.

Nuvel 

https://no.wikipedia.org/wiki/Rune_Fardal

Og så er det forskjell på barnevernskritikk og Barnevernsmotstand 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slask skrev (14 timer siden):

Synes det er interessant at flere mener at - selvfølgelig må vi godta at det gjøres feil i barnevernet, men Fardal som den lille private hjelperen, skal ikke tillates å ha feil i fortiden sin. Personlig tror jeg at Fardal har kunne tjene noen penger på dette innimellom, det er min spekulasjon, men jeg tror ikke at de han hjelper forlanger at han skal jobbe helt gratis, kun mot dekning av reise, opphold og mat. Hvem hadde giddet å hjelpe folk helt på kr 0,-  ?

Ser dere ikke at VG ønsker å lage en sverteartikkel/kampanje, mens barnevernets mange sorte hull ikke skal graves i?
Det er jo tross alt et multimilliard-foretak hvor selv media har laget artikler om alle hundrevis av millionene (og faktisk milliarder) går til fortjeneste hos investorer og utenlandske selskaper der profitt er hovedoppgaven deres.
At media har skrevet om dette før er vel og bra, men det må følges opp, for det er fortsatt sånn at store selskaper håver inn på barn som lider, foreldre som blir ofre og diverse varianter.

Man trenger ikke godta svikt i Barnevernet. Det må og skal kritiseres. Men det er en annen sak. Barnevernet er stadig gjenstand for kritikk,og det er ikke det samme som Barnevernsmotstand, men det her er ikke kritikk. 

Det som kommer fram om Rune Fardal burde ikke overraske noen som har fått med seg hvem det er. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (16 timer siden):

At foreldre i konflikt med barnevernet i det hele tatt kontakter han, det forstår jeg ikke, for det vil slik jeg ser det slå negativt tilbake på dem. Altså er de tjent med å holde seg langt borte fra både han og hans krets, heller søke hjelp hos noen som forstår barns behov (ikke en som åpenbart ikke gjør det og som sågar er en fare for barn).

Det kan være en viss grad av desperasjon. Jeg tror ettervernet for foreldre som mister barna burde vært tilstede. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (14 minutter siden):

Det kan være en viss grad av desperasjon. Jeg tror ettervernet for foreldre som mister barna burde vært tilstede. 

Klart det nok burde fått bedre oppfølging enn hva tilfellet nok er i dag, det ville vært i alle parters interesse. Alt handler om prioriteringer, det er stortinget som må bevilge de midlene og et godt hjelpeapparat burde komme på plass, er ingen enkel situasjon for foreldre å miste omsorgen for sine barn.

Foreldre i en slik situasjon har derimot interesse av å samarbeide med barnevernet, å kjempe mot dem vil utelukkende slå tilbake på foreldrene og i alle fall om de drar inn personer som Fardal i egen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (6 minutter siden):

Klart det nok burde fått bedre oppfølging enn hva tilfellet nok er i dag, det ville vært i alle parters interesse. Alt handler om prioriteringer, det er stortinget som må bevilge de midlene og et godt hjelpeapparat burde komme på plass, er ingen enkel situasjon for foreldre å miste omsorgen for sine barn.

Foreldre i en slik situasjon har derimot interesse av å samarbeide med barnevernet, å kjempe mot dem vil utelukkende slå tilbake på foreldrene og i alle fall om de drar inn personer som Fardal i egen sak.

Er nok litt både og. Noen trekkes mot Rune Fardal fordi desperasjonen er helt enorm, mens andre har dårlige hensikter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svertekampanje @slask ?? Det at man belyser saken og påpeker hva som er fakta og får det frem i dagen er ikke å sverte noen.. Tvert imot er det fint at mennesker som er i en utsatt situasjon får vite at dette ikke er et bra menneske å snu seg til fordi denne personen vul bruke alt du gir dem til egen vinning og kaste deg under bussen om nødvendig på veien - det er ikke sverting, det er fakta.. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (24 minutter siden):

Er nok litt både og. Noen trekkes mot Rune Fardal fordi desperasjonen er helt enorm, mens andre har dårlige hensikter. 

Tenker at når mennesker havner i livskriser, da er det viktig å finne en rasjonell og hensiktsmessig plan for hvordan å håndtere situasjonen. Mange reagerer og handler for spontant, det er lite hensiktsmessig, da kan de fort ende med å ta dårlige valg, som å inkludere noen som er kjent for å ikke forstå barns behov og viktigheten av et barnevern.

Tenker at de som klarer å tenke rasjonelt i slike situasjoner, de finner bedre strategier og løsninger og innleder dialog og samarbeid heller enn å motarbeide og angripe barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (28 minutter siden):

Svertekampanje @slask ?? Det at man belyser saken og påpeker hva som er fakta og får det frem i dagen er ikke å sverte noen.. Tvert imot er det fint at mennesker som er i en utsatt situasjon får vite at dette ikke er et bra menneske å snu seg til fordi denne personen vul bruke alt du gir dem til egen vinning og kaste deg under bussen om nødvendig på veien - det er ikke sverting, det er fakta.. 

Ingen foreldre i en vanskelig barnevernsak kan forvente at en som ikke forstår sin egen datter og hennes behov, han satt sine behov først, at han skal forstå dem... Snarere tvert imot så har Fardal vist til gangs at han ikke møter andre på deres premisser. Måten han er imot og kjemper mot barnevernet virker å være en personlig agenda heller enn for å hjelpe andre, i så fall hadde han ikke opptrådt som man leser at han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DislayName skrev (På 18.10.2022 den 15.10):

Overlegen argumentasjon, gitt 👍

Jeg trodde at brukerne her på Kvinneguiden var klar over at ingen er feilfrie. Rune Fardal har også innrømmet sine feil. Samtidig må vi ta med oss at Rune Fardal har hjulpet barn mot Barnevernet. Det mange ikke er klar er at det skjer mer vold og overgrep innenfor "barneverns"industrien enn det skjer hjemme i biologisk familie. Vi er vel ikke for at barn skal utsettes for vold og overgrep? Jeg vet at Rune Fardal har hjulpet foreldre som har utsatt sine barn for omsorgssvikt og jeg kjenner til spesifikke tilfeller av det. Noe Fardal selv har erkjent og innrømmet sine feil på. Nå kommer sikkert flere av dere til å anklage Fardal for det og det andre fordi at jeg nevnte den biten. Da bør man gå i seg selv og tenke over hva som er til det beste for barna og holde seg for god til å anklage andre. Husk på at det er barna vi skal ta vare på. Ikke "barnevernet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde at brukerne her på Kvinneguiden var klar over at ingen er feilfrie. Rune Fardal har også innrømmet sine feil. Samtidig må vi ta med oss at Rune Fardal har hjulpet barn mot Barnevernet. Det mange ikke er klar er at det skjer mer vold og overgrep innenfor "barneverns"industrien enn det skjer hjemme i biologisk familie. Vi er vel ikke for at barn skal utsettes for vold og overgrep? Jeg vet at Rune Fardal har hjulpet foreldre som har utsatt sine barn for omsorgssvikt og jeg kjenner til spesifikke tilfeller av det. Noe Fardal selv har erkjent og innrømmet sine feil på. Nå kommer sikkert flere av dere til å anklage Fardal for det og det andre fordi at jeg nevnte den biten. Da bør man gå i seg selv og tenke over hva som er til det beste for barna og holde seg for god til å anklage andre. Husk på at det er barna vi skal ta vare på. Ikke "barnevernet". 

Hvem er det han har hjulpet der han ikke også har fremmet sin egen agenda i stor grad?

Jeg finner det betenkelig med denne "kretsen" rundt denne mannen, tydelig hjernevaskede mennesker som forsvarer han for alt det er verdt selv når det beviselig legges frem at han og da også dere er skadelige for barna dere tilsynelatende "sloss for? 

Endret av Carrot
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 minutter siden):

Hvem er det han har hjulpet der han ikke også har fremmet sin egen agenda i stor grad?

Jeg finner det betenkelig med denne "kretsen" rundt denne mannen, tydelig hjernevaskede mennesker som forsvarer han for alt det er verdt selv når det beviselig legges frem at han og da også dere er skadelige for barna dere tilsynelatende "sloss for? 

Leste du innlegget jeg skrev? Er barn utsatt for manipulasjon om de sier fra til voksne at de er utsatt for vold og overgrep når de er under "barnevernets" omsorg? Ikke glem at omsorgssvikt er omsorgssvikt uansett hvor man blir utsatt for det. Barna har behov for å bli reddet fra en slik situasjon selv om det skulle ramme innad i biologisk familie eller under "barnevernets" omsorg. Og jeg kjenner til at barn har fått assistanse fra Rune Fardal i slike saker. Det kaller jeg omsorg. Og som du og andre sier, ansatte i "barnevernet" kan gjøre feil. Kan det da tenkes i dine øyne at Rune Fardal kan gjøre feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
gunsteam skrev (7 minutter siden):

Leste du innlegget jeg skrev? Er barn utsatt for manipulasjon om de sier fra til voksne at de er utsatt for vold og overgrep når de er under "barnevernets" omsorg? Ikke glem at omsorgssvikt er omsorgssvikt uansett hvor man blir utsatt for det. Barna har behov for å bli reddet fra en slik situasjon selv om det skulle ramme innad i biologisk familie eller under "barnevernets" omsorg. Og jeg kjenner til at barn har fått assistanse fra Rune Fardal i slike saker. Det kaller jeg omsorg. Og som du og andre sier, ansatte i "barnevernet" kan gjøre feil. Kan det da tenkes i dine øyne at Rune Fardal kan gjøre feil? 

Problemet her er jo ikke at ikke Rune Fardal kan gjøre feil, problemet er at barn blir utlevert og eksponert, noe som kan følge dem resten av livet. Thea her hadde jo tilogmed måtte bytte navn

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
gunsteam skrev (27 minutter siden):

Hvis Rune Fardal hadde tenkt på barnas beste, ville han ikke agert slik han gjør. Han har i samarbeid med foreldre skadet barn, slik det fremstår driver Rune Fardal med «foreldrevern». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Hvis Rune Fardal hadde tenkt på barnas beste, ville han ikke agert slik han gjør. Han har i samarbeid med foreldre skadet barn, slik det fremstår driver Rune Fardal med «foreldrevern». 

Her tror jeg nok at du glemmer at det er barn inne i bildet, selv om du staver ordet -barn- i innlegget ditt. Noe du og mange andre ikke tar med i betraktningen er at kampene med "barnevernet" er at barna blir glemt og oversett. Da blir det kamp mellom foreldre og "barnevernet" mens barna som er hovedrollen i sakene blir kranglet om. Da er det ikke foreldrevern eller barnevern, men en krig mellom foreldrene og "barnevernet". Dette prøver Rune Fardal å rette søkelyset på og det er derfor han blir gjenstand for kritikk med karakteristikker man ikke skal ilegge en person som har kunnskap og erfaring med "barnevernet". 

Til slutt vil jeg minne om at du ikke svarte på spørsmålet mitt som er som følger: Og som du og andre sier, ansatte i "barnevernet" kan gjøre feil. Kan det da tenkes i dine øyne at Rune Fardal kan gjøre feil? Jeg regner med at du svarer på spørsmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
gunsteam skrev (39 minutter siden):

Her tror jeg nok at du glemmer at det er barn inne i bildet, selv om du staver ordet -barn- i innlegget ditt. Noe du og mange andre ikke tar med i betraktningen er at kampene med "barnevernet" er at barna blir glemt og oversett. Da blir det kamp mellom foreldre og "barnevernet" mens barna som er hovedrollen i sakene blir kranglet om. Da er det ikke foreldrevern eller barnevern, men en krig mellom foreldrene og "barnevernet". Dette prøver Rune Fardal å rette søkelyset på og det er derfor han blir gjenstand for kritikk med karakteristikker man ikke skal ilegge en person som har kunnskap og erfaring med "barnevernet". 

Til slutt vil jeg minne om at du ikke svarte på spørsmålet mitt som er som følger: Og som du og andre sier, ansatte i "barnevernet" kan gjøre feil. Kan det da tenkes i dine øyne at Rune Fardal kan gjøre feil? Jeg regner med at du svarer på spørsmålet. 

Det er irrelevant å sammenligne en privatperson med en etat med flere tusen ansatte. Rune Fardal fyrer opp under denne kampen mellom foreldrene og barnevernet, og det igjen går utover barna. Det er ikke å sette søkelys på, men å sko seg på folk med problemer og gi de ytterligere problemer. Han har ikke sperrer overhodet, så skadepotensiale kan være høyt. Det viser sakene som er omtalt i VG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...