AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #81 Skrevet 17. oktober 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis disse menneskene blir skremt av en hund bare fordi det er en hund så ja. Hvis jeg blir skremt av barn med down syndrom, kan jeg da kreve at foreldre holder unger med Downs i bånd for å ikke skremme meg med overlegg syntes du?? Eller burde jeg som faktisk har problemet gå i meg selv å løse det?? Anonymkode: ba30b...1d5 .... Anonymkode: 22194...b48 2
Apis Skrevet 17. oktober 2022 #82 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis disse menneskene blir skremt av en hund bare fordi det er en hund så ja. Hvis jeg blir skremt av barn med down syndrom, kan jeg da kreve at foreldre holder unger med Downs i bånd for å ikke skremme meg med overlegg syntes du?? Eller burde jeg som faktisk har problemet gå i meg selv å løse det?? Anonymkode: ba30b...1d5 Så en hund er likestilt med Downs? Hva da med de som har Diabetes? 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #83 Skrevet 17. oktober 2022 Ulempen er jo at også de som ikke har kontroll på innkalling selv mener at de har kontroll på innkalling. Så det er umulig å vite h ikke hunder som faktisk er trygge, og hvilke eieren mener er trygge. Innen jeg rekker å rope at min hund biter så er deres hund på full fart mot min for å hilse, og det er meg og min hund som får skylden når den andre blir bitt. Gjelder forøvrig også mennesker som har hunder de ikke er sterke nok til å holde tilbake. Anonymkode: aa15e...95a 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #84 Skrevet 17. oktober 2022 Troyamin skrev (På 16.10.2022 den 10.10): Hvorfor etter med avtale ned grunneier? Jeg synest det er god folkeskikk, og vil gjerne ha et ryddig forhold til grunneiere. Feks fikk jeg beskjed i forrige uke fra en grunneier i et område jeg bruker mye, om at vedkommende har lånt ut skogsområdet som beite for noen kyr. Han ville bare at jeg skulle være oppmerksom på at det nå kom dyr i området, der det vanligvis ikke er husdyr. Det er en uting å stadig påberope seg allemannsretten, slikt blir det bare ufred av. Vis hensyn, det setter de fleste pris på. Anonymkode: b2c06...f02 2 1
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #85 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synest det er god folkeskikk, og vil gjerne ha et ryddig forhold til grunneiere. Feks fikk jeg beskjed i forrige uke fra en grunneier i et område jeg bruker mye, om at vedkommende har lånt ut skogsområdet som beite for noen kyr. Han ville bare at jeg skulle være oppmerksom på at det nå kom dyr i området, der det vanligvis ikke er husdyr. Det er en uting å stadig påberope seg allemannsretten, slikt blir det bare ufred av. Vis hensyn, det setter de fleste pris på. Anonymkode: b2c06...f02 Du om det. Jeg synes Allemannsretten er grei og ryddig å forholde seg til. Skulle alle løpt til grunneiere hver gang de skal ut i skogen, ville det bare blitt rot. 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #86 Skrevet 17. oktober 2022 Apis skrev (3 timer siden): Så en hund er likestilt med Downs? Hva da med de som har Diabetes? Nå gjør du deg dum! Poenget er at folk har fobier og frykt for alt mulig rart. Det er derfor ikke greit at den som eier frykten/fobien skal hensyntas i den grad at andre mennesker/dyr mister sine rettigheter. En hund skal ikke miste sine rettigheter til å kunne være fri kun fordi den er en hund. Hvis den hopper på folk, bjeffer på folk etc så er det selvfølgelig noe annet. Men, slik som jeg forsto ts så mente hn at hunder aldri skulle kunne gå fritt utelukkende fordi hn ble redd/skremt av å se en løs hund. Anonymkode: ba30b...1d5 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #87 Skrevet 17. oktober 2022 Jeg gidder ikke krangle med folk om hundehold. Men, jeg forbeholder meg retten til å gjøre hva jeg vil med bikkja di, om den ikke går i bånd og løper bort til meg. 2 ganger har hunden min skadet andre hunder fordi de løper løse og eier ikke har kontroll. Folk som lar bikkjene sine løpe løse i områder man kan møte andre på tur, har ikke tilstrekkelig omsorg for bikkjene sine. Samtidig virker de ikke å forstå at det kan være direkte livsfarlig for hundene deres. Anonymkode: a61ab...402 4
Apis Skrevet 17. oktober 2022 #88 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå gjør du deg dum! Poenget er at folk har fobier og frykt for alt mulig rart. Det er derfor ikke greit at den som eier frykten/fobien skal hensyntas i den grad at andre mennesker/dyr mister sine rettigheter. En hund skal ikke miste sine rettigheter til å kunne være fri kun fordi den er en hund. Hvis den hopper på folk, bjeffer på folk etc så er det selvfølgelig noe annet. Men, slik som jeg forsto ts så mente hn at hunder aldri skulle kunne gå fritt utelukkende fordi hn ble redd/skremt av å se en løs hund. Anonymkode: ba30b...1d5 Nei, jeg er forbannet. Det du sier er at psykisk utviklingshemmede ikke skal ha flere rettigheter en en hund, det sier ganske mye om den gjengse hundeeier. 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #89 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg gidder ikke krangle med folk om hundehold. Men, jeg forbeholder meg retten til å gjøre hva jeg vil med bikkja di, om den ikke går i bånd og løper bort til meg. 2 ganger har hunden min skadet andre hunder fordi de løper løse og eier ikke har kontroll. Folk som lar bikkjene sine løpe løse i områder man kan møte andre på tur, har ikke tilstrekkelig omsorg for bikkjene sine. Samtidig virker de ikke å forstå at det kan være direkte livsfarlig for hundene deres. Anonymkode: a61ab...402 Det er ikke din feil at hunden din skadet noen andre hunder som kom bort til dere uten eier. Min hund liker ikke å hilse på fremmede hunder når han er i bånd, men støtt og stadig møter jeg andre hundeeiere som går med flexibånd og ikke følger med på hunden deres som går helt inntil min. Så da sier jeg i fra at vi ikke hilser i bånd, og tar noen skritt til siden, men de gjør ingenting med hunden sin og bare lar den følge etter. Da smeller det. Så denne type hundeeiere som ikke klarer å holde hunden sin borte fra dyr og mennesker, de er ikke noe bedre i bånd heller. Anonymkode: ba200...c85 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #90 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 5.04): Ta med godbiter i lomma og kast en neve til dem om de kommer mot deg. Da blir de stående og lete etter godbiter mens du går videre. Anonymkode: 19111...dc2 Jeg hadde blitt forbanna om noen vilt fremmede kastet godbiter til bikkja uten at jeg visste hva de gav den så dette er et veldig veldig dårlig råd.. Anonymkode: e3dda...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #91 Skrevet 18. oktober 2022 Spørs på hunden, man ser om den er godt dressert og holder seg ved eier eller i skogen og holder avstand fra folk, jeg er kjemperedd hunder selv, men det er annerledes, mer skummelt om den vandrer i by/nabolag uten bånd Anonymkode: 862b4...436 1
Tripptrapp1 Skrevet 18. oktober 2022 #92 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 0.10): Tenker dere som slipper hundene løs i skogen at det er mange mennesker som er redd for løse hunder. Jeg er redd hunder å kommer det flere løse hunder når jeg går tur så er det skremmende. Hold bikkja de i bånd. Anonymkode: 7e262...c5d Enig med deg. Det er marginalt med hundeeiere som har såpass kontroll på bikkjene sine at de har hjemmel til å la dem gå fritt (jf. hundeloven). 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #93 Skrevet 18. oktober 2022 Jøss, her var det mange perfekte hundeeiere og hunder. Men det er nok her på kg at alt er perfekte skriverier. Ute i den virkelige verden må vi springe som klovner når bikkjene kommer jagende. Seinest for noen dager siden ble jeg «gjetet» av en overivrig og hissig gjeterhund som selvsagt var løs. Han trodde jeg var en sau, og skulle sanke meg inn. Jadda. Anonymkode: d0a0f...bb4 3
Carrot Skrevet 18. oktober 2022 #94 Skrevet 18. oktober 2022 Tripptrapp1 skrev (Akkurat nå): Enig med deg. Det er marginalt med hundeeiere som har såpass kontroll på bikkjene sine at de har hjemmel til å la dem gå fritt (jf. hundeloven). som hundeeier må jeg si meg enig, desverre.. Og etter covid-hunden har det blitt verre.. Vi går nesten aldri med hundene løs lengre fordi det oppleves utrygt i møte med løse hunder uten eiere som har god kontroll. Ofte kommer eieren halsende etter mens de roper ting som "den vil bare hilse altså" eller "den er snill men ivrig" - den er ikke det vet du, den er en uoppdragen tass du som eier har sviktet! 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #95 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde blitt forbanna om noen vilt fremmede kastet godbiter til bikkja uten at jeg visste hva de gav den så dette er et veldig veldig dårlig råd.. Anonymkode: e3dda...0f0 Om du skal bli forbannet på noen, så er det deg selv. Har du kontroll på hunden, så kaller du den selvfølgelig inn før den oppsøker den oppsøker tilfeldig forbipasserende. Hvis innkallingen din ikke fungerer, så er løsningen å holde hunden i bånd inntil du har klart å dressere den bedre. Anonymkode: e381e...467 3
CrazyCatLady2500 Skrevet 18. oktober 2022 #96 Skrevet 18. oktober 2022 Veldig enkelt: enten er det båndtvang eller så er det ikke det. Men ja, vi skal ha kontroll på hunden.
Tripptrapp1 Skrevet 18. oktober 2022 #97 Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Min hund går løs i skogen, den er godt trent og under kontroll, løper ikke bort til mennesker, kommer 100% på innkalling, løper ikke etter ville dyr. Hvis noen opplever dette som skummelt for seg, anser jeg det som et problem denne personen bør gjøre noe med, det er ikke mitt problem. Anonymkode: 23e02...f00 I så fall representerer du et stort mindretall av hundeeiere. Det er ikke dere som er problemet, selv om dere selvfølgelig også skal forholde dere til båndtvangen den delen av året hvor den gjelder. Problemet er den gjengse hundeeier med en hund som er ‘nogenlunde’ dressert. Hunden kommer forhåpentligvis og som regel på innkalling, i alle fall etterhvert og under ideelle forhold, men ikke når det er andre spennende ting som skjer samtidig slik som at den møter andre hunder, mennesker, husdyr eller fugler og vilt. Med andre ord virker ikke innkallingen når det gjelder. Disse hundeeierne skal holde hundene sine i bånd når de ferdes ute blant folk, fordi de ikke har den graden av kontroll over dyret sitt som hundeloven krever for at de kan gå løs. Båndtvangen for slike hunder (og eiere) gjelder inntil hunden i tilstrekkelig grad er dressert til å alltid respondere på eiers kommandoer. Så enkelt er det faktisk. 4
Gjest Sirah Skrevet 18. oktober 2022 #98 Skrevet 18. oktober 2022 Tripptrapp1 skrev (3 minutter siden): I så fall representerer du et stort mindretall av hundeeiere. Det er ikke dere som er problemet, selv om dere selvfølgelig også skal forholde dere til båndtvangen den delen av året hvor den gjelder. Problemet er den gjengse hundeeier med en hund som er ‘nogenlunde’ dressert. Hunden kommer forhåpentligvis og som regel på innkalling, i alle fall etterhvert og under ideelle forhold, men ikke når det er andre spennende ting som skjer samtidig slik som at den møter andre hunder, mennesker, husdyr eller fugler og vilt. Med andre ord virker ikke innkallingen når det gjelder. Disse hundeeierne skal holde hundene sine i bånd når de ferdes ute blant folk, fordi de ikke har den graden av kontroll over dyret sitt som hundeloven krever for at de kan gå løs. Båndtvangen for slike hunder (og eiere) gjelder inntil hunden i tilstrekkelig grad er dressert til å alltid respondere på eiers kommandoer. Så enkelt er det faktisk. Enig i denne. Jeg har to hunder selv om jeg personlig mener at er godt dressert. Jeg har de likevel ikke løse på steder hvor det går mye andre folk eller dyr. Kort og greit fordi at hundene mine er nettopp hunder med egenvilje og egne ideer om hva de ønsker å bruke tiden sin på. De er ikke dresserte roboter som alltid gjør som jeg vil - heldigvis. Selv om de kommer når jeg roper og ikke "gjør noe galt" så kan jeg faktisk ikke garantere at de vil komme neste gang. Plutselig er det noe som er mye mer spennende enn meg. Plutselig tar de naturlige instinktene over og jeg blir glatt oversett. Hvorfor? Fordi det er en hund - ikke fordi det er noe galt med hverken meg eller oppdragelsen.
Carrot Skrevet 18. oktober 2022 #99 Skrevet 18. oktober 2022 CrazyCatLady2500 skrev (1 time siden): Veldig enkelt: enten er det båndtvang eller så er det ikke det. Men ja, vi skal ha kontroll på hunden. Nei nei nei, det at det ikke er båndtvang betyr ikke at du kan la hunden løpe fritt, det er ikke men ja vi skal ha kontrol - det er "det er alltid båndtvang om du ikke har stålkontrol på bikkja di og at den alltid kommer på innkalling" Satt på spissen ville vi hatt langt mindre aktivitet på grupper som nitrogruppa for eksempel om hundeeiere hadde god inkallingskontroll på hunden sin. En hund som er godt trent (ikke under jakt) forsvinner ikke for eieren sin under normale omstendigheter, likevel ser vi stadig vekk eiere som "plutselig mistet hunden sin".. Som hundeeier selv syns jeg de fleste som har hund er for avslappet og tar for lite hensyn rett og slett til eventualiteter.. 5 1
Embla Othea Skrevet 18. oktober 2022 #100 Skrevet 18. oktober 2022 Helt enig. Burde vært båndtvang på offentlige steder. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå