AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #61 Skrevet 17. oktober 2022 Min hund går løs i skogen, den er godt trent og under kontroll, løper ikke bort til mennesker, kommer 100% på innkalling, løper ikke etter ville dyr. Hvis noen opplever dette som skummelt for seg, anser jeg det som et problem denne personen bør gjøre noe med, det er ikke mitt problem. Anonymkode: 23e02...f00 2 1
Million Skrevet 17. oktober 2022 #62 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) Hunden min har aldri i sitt 11-årige liv løpt mot eller til et fremmed menneske hun ikke kjenner, eller mot en fremmed hund. Hun bjeffer på dem, men holder seg på lang avstand. I tillegg er hun nærmest født lydig, så jeg føler meg helt trygg på henne når jeg har henne løs på tur. Men jeg er hjertens enig i at de som har løse hunder som de ikke har full kontroll og OVERSIKT på, ikke burde få ha dem løse. Det er forbannet irriterende med fremmede hunder som kommer busende bort til min engstelige hund helt ubedt. Kanskje knurrer de også, og bare presser seg på. Jeg kan ikke fordra det og blir forbannet på sånne hundeeiere. Endret 17. oktober 2022 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #63 Skrevet 17. oktober 2022 Min hund får løpe løs i skogen når det ikke er båndtvang, noe den har behov for. Den er selvsagt under kontroll og kommer på innkalling, den er aldri ute av syne og jeg roper den inn til å gå ved siden av meg om vi møter andre mennesker eller hunder. Den er heller ikke spesielt interessert i andre mennesker på tur, det har den aldri vært. Jeg har tidligere hatt en dachs som var like godt trent, men en dag i skogen fikk han los på elg og stakk etter den for første gang i løpet av sitt da ti år gamle liv. Det er første gangen en av mine hunder ikke har kommet tilbake på innkalling med én gang, men han hadde heller ikke oppsøkt deg: Han var kun opptatt av elgen. Den som skrev om hyperallergi bør jo være den som går langt utenfor turveien når den møter hund, for hundene blir jo ikke mer allergivennlige i bånd. Anonymkode: ba200...c85 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #64 Skrevet 17. oktober 2022 Million skrev (29 minutter siden): Hunden min har aldri i sitt 11-årige liv løpt mot eller til et fremmed menneske hun ikke kjenner, eller mot en fremmed hund. Hun bjeffer på dem, men holder seg på lang avstand. I tillegg er hun nærmest født lydig, så jeg føler meg helt trygg på henne når jeg har henne løs på tur. Men jeg er hjertens enig i at de som har løse hunder som de ikke har full kontroll og OVERSIKT på, ikke burde få ha dem løse. Det er forbannet irriterende med fremmede hunder som kommer busende bort til min engstelige hund helt ubedt. Kanskje knurrer de også, og bare presser seg på. Jeg kan ikke fordra det og blir forbannet på sånne hundeeiere. Disse hundene skal holdes i bånd året rundt. Sitat Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Kilde: https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§4 Anonymkode: ba200...c85 2 1
Million Skrevet 17. oktober 2022 #65 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Disse hundene skal holdes i bånd året rundt. Anonymkode: ba200...c85 Ideelt sett, ja, og alle vi andre hundeeiere mener det (og de som ikke eier hund). Men selv mener de visst at hundene deres bare skal få streife fritt rundt på turer og få buse bort til andre ubedt uten at det gjør noe! Det er så forbannet irriterende! 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #66 Skrevet 17. oktober 2022 Apis skrev (1 time siden): Så for å beskytte hundenes rettigheter, så har du lov til å skremme andre mennesker med overlegg, og det er disse som blir skremt som sitter med ansvaret? Noen mennesker blir skremt bare av å se en løs hund, selv om hunden holder seg unna/ved eier. Slike mennesker må rett og slett jobbe med seg selv og sin egen angst. Så lenge hunden ikke plager/kommer bort til andre og kommer til eier på innkalling har den lov til å være løs. I Norge er båndtvansgreglene svært strenge, vi skal ikke lenger enn til Tyskland og Nederland før det er helt normalt at hunder går uten bånd, også midt i Berlin! Jeg slipper min hund løs i skogen med god samvittighet så lenge hun kommer når jeg roper, og det gjør hun. Jeg kan ikke ta hensyn til at andre som ser henne blir redde. Anonymkode: cabce...3ac 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #67 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 0.12): Eller hold deg hjemme... Anonymkode: 1a55c...c23 Eh, nei. Hvis du ikke klarer å kontrollere hunden din så er det dere som skal holde dere hjemme. Har man en hund løs, så skal man personlig sørge for at hunden er lydig og kontrollert - og ikke går bort til andre mennesker. Man vet aldri om noen er dødelig allergisk eller har traume fra et angrep. Du høres ikke særlig hyggelig eller omtenksom ut Anonymkode: 84747...8a3 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #68 Skrevet 17. oktober 2022 Troyamin skrev (På 16.10.2022 den 9.57): Har du prøvd å gi godis til hund? Jeg vet nok om hundens etologi til å vite hva som skjer dersom den får noe den liker. Åh, etologi du? Har du regnet inn tiden det tar å lete etter en neve godbiter i gress her, eller hundeeiers etologi, som tilsier at hen er i nærheten og at hen vil rope inn hunden sin på et tidspunkt? Anonymkode: 19111...dc2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #69 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 10.39): Du trenger da ikke grunneiers avtale for å gå tur i skogen Anonymkode: e5322...a09 Troyamin skrev (På 16.10.2022 den 10.10): Hvorfor etter med avtale ned grunneier? Hvis det er privat eiendom (område eid av en privatperson, og det kan også være skogsområde). Så skal man alltid kontakte grunneier ved ferdsel. Anonymkode: 84747...8a3 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #70 Skrevet 17. oktober 2022 Million skrev (32 minutter siden): Ideelt sett, ja, og alle vi andre hundeeiere mener det (og de som ikke eier hund). Men selv mener de visst at hundene deres bare skal få streife fritt rundt på turer og få buse bort til andre ubedt uten at det gjør noe! Det er så forbannet irriterende! Ja, jeg er helt enig, men de har allerede ikke lov til å ha de løse i følge loven. Det håndheves dessverre sjeldent da det ikke er lett å ta tak i. Jeg har i et par tilfeller møtt på politiet i skogen som så etter hundeeiere som ikke overholdt båndtvangen, men tipper de da har blitt tipset av andre turgåere. Anonymkode: ba200...c85 3
Tabris Skrevet 17. oktober 2022 #71 Skrevet 17. oktober 2022 (endret) 23 hours ago, Nokia said: Jeg var nettopp ute for å komme inn døren på et offentlig sted, der det kom løpende en hund imot meg. Ikke en stor hund, men en veldig bjeffende hund. Den var sikkert ikke farlig, og heller ikke kjempestor, men det opplevdes ikke som noe hyggelig å få hunden mot meg idet jeg åpnet døren. Eieren av hunden hysjet litt på den og ba den komme tilbake, men hunden hoppet naturligvis også opp og løp mot alle som kom inn døren. Den bjeffet også noe voldsomt, så det ble ganske slitsomt. TIlslutt var det en mann som ba eieren ta hunden i bånd, og eieren virket litt snurt for det, men gjorde det. Synes dere som er hundeeiere at dette er ok oppførsel? At vi andre som ikke er så glade i hunder, skal tolerere en løs hund innendørs og som bjeffer og kommer mot en? Det har ikke nødvendigvis noe med angst og frykt å gjøre, men er det rart å forstå at ikke alle er så begeistret for hunder? Nei, det er ikke greit. Når min familie samles hos min mor så vil min hund løpe mot døren for å bjeffe på alle som kommer inn. Jeg passer dermed på å komme tidlig og sette meg i sofaen med hunden i bånd slik at folk kan få komme inn i fred, og slik at jeg kan trene ham på avstand. Endret 17. oktober 2022 av Tabris 2
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #72 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er privat eiendom (område eid av en privatperson, og det kan også være skogsområde). Så skal man alltid kontakte grunneier ved ferdsel. Anonymkode: 84747...8a3 Nei, allemannsretten gjelder i Norge. Med mindre det er snakk om "gårdsplasser, hustomter, dyrket mark og liknende areal hvor allmenn ferdsel vil være til bry for eier av grunnen." 4
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #73 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Åh, etologi du? Har du regnet inn tiden det tar å lete etter en neve godbiter i gress her, eller hundeeiers etologi, som tilsier at hen er i nærheten og at hen vil rope inn hunden sin på et tidspunkt? Anonymkode: 19111...dc2 En neve godbiter bruker mine max 15-20 sekunder på. Tror du virkelig at du rekker å gå langt nok unna til at ikke hunden finner deg etterpå? Og nei, slike eiere som ikke har hunden under oppsyn i utgangspunktet, vil mest sannsynlig ikke være rett i nærheten... 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #74 Skrevet 17. oktober 2022 Har lest noen interessante studier som viser at hundeeiere oftere har narsisistiske tendenser... Og det beviser vel samtlige bikkjeinnlegg her på kvinneguiden. Maken til ekle, egoistiske mennesker skal man lete lenge etter. Anonymkode: 22194...b48 5
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #75 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har lest noen interessante studier som viser at hundeeiere oftere har narsisistiske tendenser... Og det beviser vel samtlige bikkjeinnlegg her på kvinneguiden. Maken til ekle, egoistiske mennesker skal man lete lenge etter. Anonymkode: 22194...b48 Ja, for slike uttalelser får jo deg til å fremstå som 100% frisk....🙄 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #76 Skrevet 17. oktober 2022 Just now, Troyamin said: Ja, for slike uttalelser får jo deg til å fremstå som 100% frisk....🙄 Setter iallefall ikke et siklende, drittspisende dyr som er det farligste pattedyret for mennesker over andre mennesker. Anonymkode: 22194...b48 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #77 Skrevet 17. oktober 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Noen mennesker blir skremt bare av å se en løs hund, selv om hunden holder seg unna/ved eier. Slike mennesker må rett og slett jobbe med seg selv og sin egen angst. Så lenge hunden ikke plager/kommer bort til andre og kommer til eier på innkalling har den lov til å være løs. I Norge er båndtvansgreglene svært strenge, vi skal ikke lenger enn til Tyskland og Nederland før det er helt normalt at hunder går uten bånd, også midt i Berlin! Jeg slipper min hund løs i skogen med god samvittighet så lenge hun kommer når jeg roper, og det gjør hun. Jeg kan ikke ta hensyn til at andre som ser henne blir redde. Anonymkode: cabce...3ac Kunne ikke vært mer enig. I mer siviliserte land så er hundeholdet bedre- for hundenes del. Jeg bodde i mange år i en veldig fin by i USA og der var det tilrettelagt FOR hunder. Jeg lar meg ikke terrorisere av surpumper, hundehatere + folk som må ta ansvar for egen psyke, oppsøke profesjonell hjelp om de er redde. Anonymkode: a0e75...8d8 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #78 Skrevet 17. oktober 2022 Har aldri brukt bånd på bikkja mi. Han går heller ikke i bånd på tomta. Om folk er redd for min hund får dei jobbe med seg selv eller holde seg hjemme… Min hund bryr seg ikke om noen når vi går tur. Anonymkode: c4ae4...ead 1
Troyamin Skrevet 17. oktober 2022 #79 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Setter iallefall ikke et siklende, drittspisende dyr som er det farligste pattedyret for mennesker over andre mennesker. Anonymkode: 22194...b48 🤣🤣🤣 5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #80 Skrevet 17. oktober 2022 Apis skrev (2 timer siden): Så for å beskytte hundenes rettigheter, så har du lov til å skremme andre mennesker med overlegg, og det er disse som blir skremt som sitter med ansvaret? Hvis disse menneskene blir skremt av en hund bare fordi det er en hund så ja. Hvis jeg blir skremt av barn med down syndrom, kan jeg da kreve at foreldre holder unger med Downs i bånd for å ikke skremme meg med overlegg syntes du?? Eller burde jeg som faktisk har problemet gå i meg selv å løse det?? Anonymkode: ba30b...1d5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå