AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #1 Del Skrevet 15. oktober 2022 Dere med PCOS, har noe hjulpet dere for å få regelmessig syklus? Kosthold, vektnedgang, trening, medikamenter, kosttilskudd? Alle erfaringer mottas med takk! Jeg har i perioder regelmessig syklus, men så plutselig mister jeg mensen igjen. Har ikke funnet ut om det er noe spesielt som gjør at den blir regelmessig/uregelmessig enda eller om det bare er helt tilfeldig 🤷🏻♀️ Anonymkode: 49ee0...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 15. oktober 2022 #2 Del Skrevet 15. oktober 2022 Provera og letzerol 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 15. oktober 2022 #3 Del Skrevet 15. oktober 2022 Metformin, vektnedgang og pergotime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Del Skrevet 15. oktober 2022 Provera og dernest letrozol avgjørende for min syklus! Anonymkode: 48f90...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Del Skrevet 15. oktober 2022 Metformin, hadde lange menstruasjoner (2-5 uker i strekk, blødde myyye), og kun mensen 2-3 ganger i året. Fikk aldri positiv eggløsningstest, tester hver eneste dag mellom periodene. Begynte på metformin i oktober, fikk mens med engang (vet ikke om det var tilfeldig siden det var mindre enn 11 timer siden jeg tok første tablett), fikk ikke positiv eggløsningstest etter denne. Men, fikk mensen i januar og fikk positiv el-test 14 dager senere! Den spiren satt dessverre ikke, fikk igjen mensen i februar, og så covid, noe jeg Tror eg årsaken til at jeg fikk eggløsning 21 dager etter mensen, men, denne gangen satt spiren! Det vil altså si at på kun 2 faktiske prøveperioder gikk det. Er nå gravid og venter desemberbaby:) Anonymkode: 35c4d...75a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #6 Del Skrevet 17. oktober 2022 D-vitamin (høy dose), periodisk faste, vektnedgang. Anonymkode: 5f1df...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #7 Del Skrevet 17. oktober 2022 Eneste som funket for meg var Letrozol trippel dose. Er normalvektig og det eneste jeg har av symptomer på PCOS er litt kraftigere hårvekst på lårene. Har gått på Metformin siden august, og har fortsatt ikke fått noen syklus, men har gått ned 5 kg da, så begynner å nærme meg undervektig nå. Tror jeg må ha en veldig rar form for PCOS, vekt har tydeligvis ingenting å si for mitt tilfelle. Frustrerende greier. Anonymkode: 92c96...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 10.38): Eneste som funket for meg var Letrozol trippel dose. Er normalvektig og det eneste jeg har av symptomer på PCOS er litt kraftigere hårvekst på lårene. Har gått på Metformin siden august, og har fortsatt ikke fått noen syklus, men har gått ned 5 kg da, så begynner å nærme meg undervektig nå. Tror jeg må ha en veldig rar form for PCOS, vekt har tydeligvis ingenting å si for mitt tilfelle. Frustrerende greier. Anonymkode: 92c96...65d Dessverre er mange leger helt ensporet på VEKT. Men det er jo ikke kroppsvekten i seg selv som er problemet ved PCOS, det er bare et symptom. Men insulinresistensen og høyt insulin som er problemet. Gjør du noen andre tiltak mot insulinproblemer enn metformin? Anonymkode: 5f1df...746 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayah Skrevet 19. oktober 2022 #9 Del Skrevet 19. oktober 2022 Normalvektig PCOS'er her. Har tidligere hatt god effekt av både (moderat) lavkarbo og Metformin, men har nå like god effekt av intermitterende faste kombinert med nokså moderat lavkarbo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 19. oktober 2022 #10 Del Skrevet 19. oktober 2022 Kosthold med lavere karbo (ikke ketogent lavkarbo), trening og tilskudd av d-vitaminer. Har etter det fått regelmessig mens hver måned (men noe avvik 31-33 dager). Har hatt lett vektnedgang, vesentlig mindre magemål og blitt gravid to ganger uten hjelp. Hatt et par perioder hvor jeg har tullet med kosten og da er jeg ute å kjører med syklusen med en gang. Skulle gjerne visst dette når jeg var yngre 😊 Ingen medisinering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dessverre er mange leger helt ensporet på VEKT. Men det er jo ikke kroppsvekten i seg selv som er problemet ved PCOS, det er bare et symptom. Men insulinresistensen og høyt insulin som er problemet. Gjør du noen andre tiltak mot insulinproblemer enn metformin? Anonymkode: 5f1df...746 Nei, jeg vet ikke om jeg har insulinproblemer? Tror ikke jeg har det, målte et langtidsblodsukker en gang som var helt fint og jeg er jo normalvektig. Men hvem vet, er mye ved dette syndromet her som forvirrer meg. Går jo på Metformin også, så en eventuell insulinresistens skal jo være behandlet går jeg ut fra 🤷🏼♀️ Anonymkode: 92c96...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Del Skrevet 19. oktober 2022 Jeg er symptomfri når jeg veier under 90. Går jeg over det så baller symptomene på seg. P-piller fungerer best for meg, da holdes alt i sjakk. Anonymkode: 37fd9...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, jeg vet ikke om jeg har insulinproblemer? Tror ikke jeg har det, målte et langtidsblodsukker en gang som var helt fint og jeg er jo normalvektig. Men hvem vet, er mye ved dette syndromet her som forvirrer meg. Går jo på Metformin også, så en eventuell insulinresistens skal jo være behandlet går jeg ut fra 🤷🏼♀️ Anonymkode: 92c96...65d Har man PCOS så har man sannsynligvis i alle fall en viss grad av insulinproblem. Kroppen jobber jo hele tiden hardt med å holde blodsukkeret innafor så det tar tid før insulinresistensen eskalerer og gir forhøyet blodsukker. Dvs. har man høyt blodsukker så er det allerede kommet langt. Men eggstokkene reagerer veldig på insulinet og blir ikke resistent på samme måte som resten av kroppen. Hvis du bruker Metformin men likevel har mye symptomer så er det kanskje verdt å ta flere grep i tillegg? Som reduserer insulinnivåene. Anonymkode: 5f1df...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har man PCOS så har man sannsynligvis i alle fall en viss grad av insulinproblem. Kroppen jobber jo hele tiden hardt med å holde blodsukkeret innafor så det tar tid før insulinresistensen eskalerer og gir forhøyet blodsukker. Dvs. har man høyt blodsukker så er det allerede kommet langt. Men eggstokkene reagerer veldig på insulinet og blir ikke resistent på samme måte som resten av kroppen. Hvis du bruker Metformin men likevel har mye symptomer så er det kanskje verdt å ta flere grep i tillegg? Som reduserer insulinnivåene. Anonymkode: 5f1df...746 Jeg har ikke symptomer bortsett fra fraværende syklus. Har allerede gått ned 6 kg på kort tid (ikke pga Metformin alene) og nærmer meg undervektig, så tror ikke jeg skal ta noen flere grep nå. Anonymkode: 92c96...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke symptomer bortsett fra fraværende syklus. Har allerede gått ned 6 kg på kort tid (ikke pga Metformin alene) og nærmer meg undervektig, så tror ikke jeg skal ta noen flere grep nå. Anonymkode: 92c96...65d Er du sikker på at du har PCOS? Kan være mange grunner til fraværende syklus, og det trenger ikke bety PCOS. Anonymkode: 85c79...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #16 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke symptomer bortsett fra fraværende syklus. Har allerede gått ned 6 kg på kort tid (ikke pga Metformin alene) og nærmer meg undervektig, så tror ikke jeg skal ta noen flere grep nå. Anonymkode: 92c96...65d Men da må du jo nøste opp i det. Kanskje er det til og med feil diagnose? Kanskje du har hypotalamisk amenhorré i stedet? Manglende menstruasjon er ikke normalt, noe er jo galt der. For ordens skyld, mente ikke at du bør mer ned i vekt. Selvsagt! Men man kan jobbe med insulinproblemet uten å gå ned i vekt. Må bare spise nok kalorier. Anonymkode: 5f1df...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #17 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er du sikker på at du har PCOS? Kan være mange grunner til fraværende syklus, og det trenger ikke bety PCOS. Anonymkode: 85c79...37d Enig. Hvis manglende menstruasjon er eneste symptom så kan det fort være sloppy diagnostisering. Anonymkode: 5f1df...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #18 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du sikker på at du har PCOS? Kan være mange grunner til fraværende syklus, og det trenger ikke bety PCOS. Anonymkode: 85c79...37d Ja, helt sikker. Ble fulgt opp av gynekolog da vi prøvde på barn sist. Hadde da mange cyster på eggstokker og skyhøy AMH. Måtte trippel dose med Letrozol til før jeg fikk eggløsning. Anonymkode: 92c96...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #19 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, helt sikker. Ble fulgt opp av gynekolog da vi prøvde på barn sist. Hadde da mange cyster på eggstokker og skyhøy AMH. Måtte trippel dose med Letrozol til før jeg fikk eggløsning. Anonymkode: 92c96...65d Dette kan være genetisk og andre ting - trenger ikke være PCOS. Kjennetegn på PCOS er nettopp dette med insulinet, og hvis du ikke har noe insulinproblemer, så burde du ta deg en tur til fastlege og eventuelt bli henvist til spesialist. Eller gå privat så tar det kortete tid, viktig å få riktig svar. Anonymkode: 85c79...37d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. oktober 2022 #20 Del Skrevet 21. oktober 2022 Det første som måtte til var metformin. Det var magisk for hormonene mine og stabiliserte veldig bra, og jeg ble gravid. Noen år senere var det ikke nok med bare denne medisinen. Dobbel dose letrozol og ekstra boost med ovitrelle måtte til. Ble noen prøvemåneder uten klaff på dette også, men den måneden der jeg tok tak i kostholdet og gikk ned noen kilo på lavkarbo i tilegg så ble jeg gravid. Hilsen PCOS'er og mamma til 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå