AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Del Skrevet 14. oktober 2022 Selv har jeg brukt kontaktlinser i en årrekke, og i denne tiden har jeg brukt flere typer. Prøvde budsjettvennlige alternativer, men vendte rakt tilbake til premiumlinser pga komfort. Har hele tiden brukt ulike linser Dailies linser fra Alcon. Dette vekket nysgjerrigheten min… Hvilke kontaktlinsevaner finnes her til lands? Bruker du dagslinser, ukeslinser eller månedslinser? Hvilket merke er ditt førstevalg og hvilke krav stiller du til kontaktlinsen din, billig eller komfort? Anonymkode: 155f4...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Del Skrevet 14. oktober 2022 Er så heldig at jeg kan velge mellom hele to typer. 🤣 Trenger høy styrke (+29) på grunn av medfødt grå stær (ikke operert inn kunstige linser) og ikke-standard linsestørrelse og krumning på grunn av micropthalmos, og det er kun én produsent som klarer å lage sterke nok linser i riktig størrelse og krumning. Produsenten lager to typer, så da kan jeg velge mellom en type som er tilpasset tørre øyne og en type som ikke er det. Merker ikke særlig forskjell på linsene, men typen for tørre øyne kan tilsettes en blåfarge som gjør det lettere for meg å finne dem, så da bruker jeg den. Optikeren min kaller dem tremånederslinser fordi jeg pleier å miste den ene på badegulvet etter tre måneder, men i prinsippet kan de brukes frem til de blir ødelagte, ramler ut og forsvinner eller blir mistet. Er himla dyre, men går heldigvis under hjelpemiddelordningen. ❤️ Anonymkode: 050e1...8d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 14. oktober 2022 #3 Del Skrevet 14. oktober 2022 One day acue most. Nå er det plutselig helt tomt på lager hos produsenten. De sier det er pga pandemien. Så nå bruker en annen acue most type som jeg bare klør og svir i øynene av. Utrolig kjip situasjon. Håper det er en vanesak og at øynene mine vil venne seg til dette etterhvert, men foreløpig ser det dårlig ut:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er så heldig at jeg kan velge mellom hele to typer. 🤣 Trenger høy styrke (+29) på grunn av medfødt grå stær (ikke operert inn kunstige linser) og ikke-standard linsestørrelse og krumning på grunn av micropthalmos, og det er kun én produsent som klarer å lage sterke nok linser i riktig størrelse og krumning. Produsenten lager to typer, så da kan jeg velge mellom en type som er tilpasset tørre øyne og en type som ikke er det. Merker ikke særlig forskjell på linsene, men typen for tørre øyne kan tilsettes en blåfarge som gjør det lettere for meg å finne dem, så da bruker jeg den. Optikeren min kaller dem tremånederslinser fordi jeg pleier å miste den ene på badegulvet etter tre måneder, men i prinsippet kan de brukes frem til de blir ødelagte, ramler ut og forsvinner eller blir mistet. Er himla dyre, men går heldigvis under hjelpemiddelordningen. ❤️ Anonymkode: 050e1...8d7 +29?! Det er ekstremt mye! Jeg føler virkelig med deg. Selv har jeg - 2.5 og føler meg halvblind uten kontaktlinser eller briller… Med tremånederslinser… har du noen gang opplevd hissig øyeinfeksjon? Har alltid lurt på hvordan det er for de av oss som må bruke langtidslinse. Er det slik at du bruker den døgnet rundt eller legger du linsen i væske om natten? (Prøvde døgnlinser selv for mange år siden, men ble «off put» av øyerusk/ øye»slim» om morgenen etter kun et par dager. Ble redd for all slags dritt og vendte tilbake til dagslinser… Anonymkode: 155f4...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #5 Del Skrevet 14. oktober 2022 Pipaluk skrev (10 timer siden): One day acue most. Nå er det plutselig helt tomt på lager hos produsenten. De sier det er pga pandemien. Så nå bruker en annen acue most type som jeg bare klør og svir i øynene av. Utrolig kjip situasjon. Håper det er en vanesak og at øynene mine vil venne seg til dette etterhvert, men foreløpig ser det dårlig ut:( Valgte du One Dat Acue Moist pga pris? Hvis ikke, har du prøvd premiumlinsen fra J&J? Anonymkode: 155f4...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #6 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er så heldig at jeg kan velge mellom hele to typer. 🤣 Trenger høy styrke (+29) på grunn av medfødt grå stær (ikke operert inn kunstige linser) og ikke-standard linsestørrelse og krumning på grunn av micropthalmos, og det er kun én produsent som klarer å lage sterke nok linser i riktig størrelse og krumning. Produsenten lager to typer, så da kan jeg velge mellom en type som er tilpasset tørre øyne og en type som ikke er det. Merker ikke særlig forskjell på linsene, men typen for tørre øyne kan tilsettes en blåfarge som gjør det lettere for meg å finne dem, så da bruker jeg den. Optikeren min kaller dem tremånederslinser fordi jeg pleier å miste den ene på badegulvet etter tre måneder, men i prinsippet kan de brukes frem til de blir ødelagte, ramler ut og forsvinner eller blir mistet. Er himla dyre, men går heldigvis under hjelpemiddelordningen. ❤️ Anonymkode: 050e1...8d7 For noe tull Anonymkode: 0a6cb...fe1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Del Skrevet 14. oktober 2022 Jeg faller stadig tilbake til Dailies Total 1. Merker ikke at de er på, liker at de ikke er så tynne og skjøre. Har imidlertid prøvd noen Easyvision-linser nå som virker lovende, til halve prisen. Håper disse fungere fint over lengre tid. Anonymkode: 442c8...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Del Skrevet 14. oktober 2022 Bruker Airoptix mnd linser. De er en av få som har liten nok diameter til at de ikke sklir rundt på øyet. Anonymkode: 208e0...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Del Skrevet 14. oktober 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: +29?! Det er ekstremt mye! Jeg føler virkelig med deg. Selv har jeg - 2.5 og føler meg halvblind uten kontaktlinser eller briller… Med tremånederslinser… har du noen gang opplevd hissig øyeinfeksjon? Har alltid lurt på hvordan det er for de av oss som må bruke langtidslinse. Er det slik at du bruker den døgnet rundt eller legger du linsen i væske om natten? (Prøvde døgnlinser selv for mange år siden, men ble «off put» av øyerusk/ øye»slim» om morgenen etter kun et par dager. Ble redd for all slags dritt og vendte tilbake til dagslinser… Anonymkode: 155f4...0cf Aldri opplevd hissig øyeinfeksjon på grunn av linsene. Mine er egentlig godkjente for bruk i 12 timer, men jeg bruker dem stort sett fra jeg står opp og til jeg legger meg. Bare passer på å ta dem ut tidligere om øynene begynner å bli irriterte. Som regel begynner de å hoppe ut av øynene før jeg rekker å kjenne at det er på tide å ta dem ut. Ligger i væske om natten. Unngår gugge ved at jeg tørker øynene med fuktig klut før jeg skal ta på linser, skyller linsene med væske mens jeg tar dem på, skyller linsekoppene i lunkent vann og lar dem stå opp-ned til tørk på et håndkle frem til jeg skal ta linsene av igjen og skyller linsene i væske mens jeg gnir dem forsiktig mellom fingrene når jeg tar dem av. Anonymkode: 050e1...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Del Skrevet 14. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: For noe tull Anonymkode: 0a6cb...fe1 Hva mener du? Anonymkode: 050e1...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aldri opplevd hissig øyeinfeksjon på grunn av linsene. Mine er egentlig godkjente for bruk i 12 timer, men jeg bruker dem stort sett fra jeg står opp og til jeg legger meg. Bare passer på å ta dem ut tidligere om øynene begynner å bli irriterte. Som regel begynner de å hoppe ut av øynene før jeg rekker å kjenne at det er på tide å ta dem ut. Ligger i væske om natten. Unngår gugge ved at jeg tørker øynene med fuktig klut før jeg skal ta på linser, skyller linsene med væske mens jeg tar dem på, skyller linsekoppene i lunkent vann og lar dem stå opp-ned til tørk på et håndkle frem til jeg skal ta linsene av igjen og skyller linsene i væske mens jeg gnir dem forsiktig mellom fingrene når jeg tar dem av. Anonymkode: 050e1...8d7 Har du vurdert øyeoperasjon? Ditt tilfelle høres jo ut som en klassisk kandidat for operasjon. Anonymkode: 155f4...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Del Skrevet 14. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du vurdert øyeoperasjon? Ditt tilfelle høres jo ut som en klassisk kandidat for operasjon. Anonymkode: 155f4...0cf Er dessverre ikke noe mer å gjøre i mitt tilfelle. Linsene inni øynene ble fjernet da jeg var baby ettersom de var ødelagte, men på grunn av micropthalmos kan jeg ikke erstatte dem med kunstige linser. Fjerner etterstær når det dukker opp og bruker briller og linser, og ellers finnes det ikke flere alternativer i dag. Anonymkode: 050e1...8d7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Del Skrevet 14. oktober 2022 Soflens. Har alltid trodd de het SofTlens fordi de er så myke. Lette å ta på og lette og smertefrie å ta ut. Opplever at acevue og focus dailies og andre merker er vanskelige å få tak i når man skal ta ut og har stive kanter på slutten av dagen så det skraper litt når man drar de langs øyeeplet for å få de ut om kvelden. Begynte med soflens fordi det var billigst men etter å ha prøvd flere andre dyre kjente merker så liker jeg fortsatt soflens best. Anonymkode: ffad4...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #14 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Soflens. Har alltid trodd de het SofTlens fordi de er så myke. Lette å ta på og lette og smertefrie å ta ut. Opplever at acevue og focus dailies og andre merker er vanskelige å få tak i når man skal ta ut og har stive kanter på slutten av dagen så det skraper litt når man drar de langs øyeeplet for å få de ut om kvelden. Begynte med soflens fordi det var billigst men etter å ha prøvd flere andre dyre kjente merker så liker jeg fortsatt soflens best. Anonymkode: ffad4...3b0 Har lest at de kan oppleves litt klaustrofobiske av enkelte linsebrukere, så her er du neppe alene. Det er vel kanskje nettopp dette drawbacket som gjør Total 1, Presicion og Acuvue så gode på øyet. Man merker jo knapt at man har de på, med mindre man går ute i støvete vindvær om våren. Softlens har jeg imidlertid aldri hørt om… hvem er det som produserer linsen? Anonymkode: 155f4...0cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet fredag kl 10:01 #15 Del Skrevet fredag kl 10:01 AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 13.44): Har lest at de kan oppleves litt klaustrofobiske av enkelte linsebrukere, så her er du neppe alene. Det er vel kanskje nettopp dette drawbacket som gjør Total 1, Presicion og Acuvue så gode på øyet. Man merker jo knapt at man har de på, med mindre man går ute i støvete vindvær om våren. Softlens har jeg imidlertid aldri hørt om… hvem er det som produserer linsen? Anonymkode: 155f4...0cf Bausch & Lomb produserer SofLens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:17 #16 Del Skrevet fredag kl 11:17 Biofinity Toric fra CooperVision, de er billige, men veldig bra. Jeg har skjeve hornhinner så derav toric. Bruker månedslinser! De er så bra nå (i motsetning til for 15-20 år siden) at det fungerer utmerket. Aldri noen issues. Anonymkode: 94622...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå