AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #41 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor? Mikael er unikt i utlandet og vil føre til staving, mens Michael er (litt) mer unik i Norge og vil føre til at gjennom en livstid vil barnet bruke ca 1 måned ekstra på tlf eller i skranker. Barnet ditt blir unikt uansett. Ikke for alle han møter, men det er faktisk ikke ønskelig, så gjør det enkelt, ikke lanser ham med en skrivefeil som Mayckel og annonser at engelsk uttale ikke er din unike side. Gratulerer! Jeg håper svangerskap og fødsel blir så lite unike som mulig og at du, som alle gode mødre, får et helt unormalt barn som er sine foreldres unikum. Anonymkode: fafa0...2b8 Måtte le litt av denne for du har noen gode poeng. Har alltid hatt lyst å kalle opp en eventuell sønn etter bestefar, men han har slitt en del med dette navnet. Folk han møter har tidvis insistert på at de kaller han Mikal eller Mikael fordi «dette er Norge og her uttaler man det slikt» noe som har plaget han. Vi er norske. Så jeg ville unngå at det skulle skje mitt barn også, men ser at flertallet (alle?) misliker det sterkt, og da er vi like langt 😅 Får ta ett par runder i tenkeboksen og eventuelt droppe hele navnet og finne på noe annet selv om det blir veldig trist. Anonymkode: 5c947...ce5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #42 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Måtte le litt av denne for du har noen gode poeng. Har alltid hatt lyst å kalle opp en eventuell sønn etter bestefar, men han har slitt en del med dette navnet. Folk han møter har tidvis insistert på at de kaller han Mikal eller Mikael fordi «dette er Norge og her uttaler man det slikt» noe som har plaget han. Vi er norske. Så jeg ville unngå at det skulle skje mitt barn også, men ser at flertallet (alle?) misliker det sterkt, og da er vi like langt 😅 Får ta ett par runder i tenkeboksen og eventuelt droppe hele navnet og finne på noe annet selv om det blir veldig trist. Anonymkode: 5c947...ce5 Hvorfor er det så viktig at det skal uttales på engelsk? Hvorfor ikke uttale det på norsk når du snakker norsk, på engelsk når du snakker engelsk, på fransk når du snakker fransk osv.? Anonymkode: e72f9...73f 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #43 Skrevet 17. oktober 2022 Synes Mikaela er mye finere. Maykel høres ut som Maiken med stavefeil Anonymkode: 2b9fb...2a3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #44 Skrevet 17. oktober 2022 Mikael er et eget navn som uttales slik det skrives. Mi ka el. Michael kan uttales på to måter "majkel" eller som Mikael. Det lærer man jo fort når personen har presentert seg hvilken av de to uttalene som gjelder. Det er altså ingen grunn til å kalle ungen Mayckel. Anonymkode: a0ecb...8fc
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #45 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det så viktig at det skal uttales på engelsk? Hvorfor ikke uttale det på norsk når du snakker norsk, på engelsk når du snakker engelsk, på fransk når du snakker fransk osv.? Anonymkode: e72f9...73f Fordi da kaller jeg ikke opp om navnet uttales helt annerledes og dermed er et helt annet navn. Anonymkode: 5c947...ce5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #46 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi da kaller jeg ikke opp om navnet uttales helt annerledes og dermed er et helt annet navn. Anonymkode: 5c947...ce5 Nei, det er samme navn, bare litt forskjellig uttale. Eventuelt litt forskjellig skrivemåte, men fortsatt samme navn. Anonymkode: e72f9...73f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #47 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg ser at det er mange her som reagerer på at jeg ønsker å skrive det annerledes. Vil bare si at bestefar med «normal» skrivemåte alltid har måtte rette på andre når de kalte han for «Mikal» og ikke slikt navnet uttales på engelsk. Da blir eventuelt Mayckel mye mer praktisk for barnet. Anonymkode: 5c947...ce5 Du skal altså skrive navnet på samme måte som det uttales? Jeg kjenner flere Michael/Mikal - aldri hørt at de har slitt med at folk ikke klarer å stave navnet for dem. Høres helt absurd ut at din bestefar utrykker slikt ovenfor deg 🤣 Barnet ditt kommer mest sannsynelig til å endre navnet sitt dagen han blir 18 år, nettopp pga dette. Hvorfor skal folk gjøre ting så jævlig overkomplisert? Anonymkode: 96f4d...5eb
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #48 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal altså skrive navnet på samme måte som det uttales? Jeg kjenner flere Michael/Mikal - aldri hørt at de har slitt med at folk ikke klarer å stave navnet for dem. Høres helt absurd ut at din bestefar utrykker slikt ovenfor deg 🤣 Barnet ditt kommer mest sannsynelig til å endre navnet sitt dagen han blir 18 år, nettopp pga dette. Hvorfor skal folk gjøre ting så jævlig overkomplisert? Anonymkode: 96f4d...5eb Folk klarer å skrive det, men for å ta et eksempel gikk han med enn navnelapp på en konferanse og alle kalte han Mikael/Mikal. Når han rettet på dem godtok noen det, mens andre kunne si sånn «Jeg kaller deg bare Mikael jeg siden det er det du heter på norsk. Eller foretrekker du Mikal?». Han har fortalt om flere slike situasjoner og det har vært plagsomt for han. Anonymkode: 5c947...ce5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #49 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi da kaller jeg ikke opp om navnet uttales helt annerledes og dermed er et helt annet navn. Anonymkode: 5c947...ce5 Hvis navnet skrives Mayckel - så blir det jo ikke en engelsk uttalelse? På engelsk uttaler man Michael - MAIKHAeL. Man uttaler ikke det navnet med en Y eller en C, men det skrives oftest med C - men C er alltid stum i tale og uttales som K. Samme med I er alltid stum i tale og uttales oftest som A. Get your english straight .. Anonymkode: 96f4d...5eb
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #50 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk klarer å skrive det, men for å ta et eksempel gikk han med enn navnelapp på en konferanse og alle kalte han Mikael/Mikal. Når han rettet på dem godtok noen det, mens andre kunne si sånn «Jeg kaller deg bare Mikael jeg siden det er det du heter på norsk. Eller foretrekker du Mikal?». Han har fortalt om flere slike situasjoner og det har vært plagsomt for han. Anonymkode: 5c947...ce5 Ok, de uttales ikke så veldig annerledes - bestefaren din virker jo ganske sær som henger seg opp i sånt når han er med fremmede mennesker. Mikal og Mikael uttales oftest på samme måte, så sant med ikke heter MikaEel. Anonymkode: 96f4d...5eb
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #51 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis navnet skrives Mayckel - så blir det jo ikke en engelsk uttalelse? På engelsk uttaler man Michael - MAIKHAeL. Man uttaler ikke det navnet med en Y eller en C, men det skrives oftest med C - men C er alltid stum i tale og uttales som K. Samme med I er alltid stum i tale og uttales oftest som A. Get your english straight .. Anonymkode: 96f4d...5eb Det er ikke viktig at det er engelsk, polsk eller koreansk for min del. Poenget er ikke et dypstudie i språk. Jeg vil at det skal uttales slik min bestefars navn uttales. Fordi jeg kaller opp. Anonymkode: 5c947...ce5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #52 Skrevet 17. oktober 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi da kaller jeg ikke opp om navnet uttales helt annerledes og dermed er et helt annet navn. Anonymkode: 5c947...ce5 Mange steder i Norge holder vi på med bokstavoppkalling, men skjønner hva du føler på Anonymkode: fef1e...6ca
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #53 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok, de uttales ikke så veldig annerledes - bestefaren din virker jo ganske sær som henger seg opp i sånt når han er med fremmede mennesker. Mikal og Mikael uttales oftest på samme måte, så sant med ikke heter MikaEel. Anonymkode: 96f4d...5eb Mikal og Mikael er jo to forskjellige navn! Anonymkode: a0ecb...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #54 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvis navnet skrives Mayckel - så blir det jo ikke en engelsk uttalelse? På engelsk uttaler man Michael - MAIKHAeL. Man uttaler ikke det navnet med en Y eller en C, men det skrives oftest med C - men C er alltid stum i tale og uttales som K. Samme med I er alltid stum i tale og uttales oftest som A. Get your english straight .. Anonymkode: 96f4d...5eb Hvordan kan C og I være stumme men også uttales som noe...? 🤔 Anonymkode: e72f9...73f 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #55 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke viktig at det er engelsk, polsk eller koreansk for min del. Poenget er ikke et dypstudie i språk. Jeg vil at det skal uttales slik min bestefars navn uttales. Fordi jeg kaller opp. Anonymkode: 5c947...ce5 Du kaller jo ikke opp hvis du gir et annet navn (maykel) som høres likt ut i dine ører? Det er jo et annet navn likevel... Kall ham det samme som bestefar, Michael, og hvis noen uttaler det på norsk måte så holder det å rette på dem en gang. Sånne folk som nektet å uttale navn riktig i gamle dager er heldigvis nå regnet som uhøflige, så det problemet får ikke sønnen din når han vokser opp. Anonymkode: 9f6cf...6a7
Lorieen Skrevet 17. oktober 2022 #56 Skrevet 17. oktober 2022 Hvis du kaller opp, så staver du det likt som din bestefars navn ut av respekt for ham. Eller så kaller du ungen for May-Kjell. Ditt valg.
Mezzosoprena Skrevet 17. oktober 2022 #57 Skrevet 17. oktober 2022 Altså, av alle disse "rare" navnetrendene som har blitt så populært om dagen, er de navnene som ser ut som om de er stavet feil de aller, aller verste 😂 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #58 Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånne folk som nektet å uttale navn riktig i gamle dager er heldigvis nå regnet som uhøflige, så det problemet får ikke sønnen din når han vokser opp. Det "problemet" vil han få. Jeg snakker norsk, ikke engelsk. Folk som retter på andres språk er frekke. På min dialekt heter det Mikael, og jeg sier heller ikke Roar med skarre-r om en rogalending Anonymkode: e72f9...73f 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #59 Skrevet 18. oktober 2022 Dere ber jo om at gutten må stave navnet sitt herfra til evigheten bare for at dere skal være unike Anonymkode: 8d7c5...51c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2022 #60 Skrevet 18. oktober 2022 Nei herregud må du fader meg gi deg 😂😂😂 Anonymkode: e0c45...bc2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå