Gå til innhold

Nybegynner - strikk - kantmasker

KristinLl

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny på strikking og har satt i gang en nybegynner genser (Brooklyn Weekend genser av Sandnes Garn). Jeg skal begynne med bakstykket og skal strikke glattstrikk. Det skal være 1 kantmaske på hver side. Prøvde å se noen videoer, men trenger fortsatt litt hjelp. Må jeg ha to forskjellige måter å gjøre det på (mtp. vrangsiden og rettsiden) eller er to forskjellige måter (mtp. starten på en siden og slutten på en side)? Beklager hvis det var litt knotete forklaring 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes maaange måter å strikke kantmaskene på, alt etter om det skal sys, være en pyntekant, eller brukes til å ta opp masker fra. 

Når jeg sy delene sammen, strikker jeg første maske vrangt og siste maske rett, fordi da blir kanten penest og enklest å sy i for meg (dette er dog individuelt).

Du kan også strikke første og siste maske rett. Da får du en ganske elastisk kant, og når du syr sammen, bruker du «nuppene» som ledesnor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ta av første maske/kantmasken når jeg strikker frem og tilbake uten å strikke den, strikker så pinnen ut. Gjør så det samme når jeg strikker vrang tilbake. Blir en jevn og fin kant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest solavskjerming

Løfter alltid første maske av uten å strikke den. Og strikker alltid siste maske rett, uavhengig om resten strikkes rett eller vrangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 17.10.2022 den 10.00):

Jeg bruker å ta av første maske/kantmasken når jeg strikker frem og tilbake uten å strikke den, strikker så pinnen ut. Gjør så det samme når jeg strikker vrang tilbake. Blir en jevn og fin kant 

er det samme måten å ta masker av på om man strikker rett eller vrangt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitveisen skrev (54 minutter siden):

er det samme måten å ta masker av på om man strikker rett eller vrangt? :) 

Jeg løfter bare av første maske, likedan hele tiden, og strikker rett pinnen ut, og løfter av masken og strikker vrange neste pinne ut 

Men det går også an å alltid strikke siste maske på pinnen rett, uansett om det er rett eller vreng omgang :) 

Med løfte av masken så mener jeg at jeg setter pinnen jeg holder i høyre hånd inn i masken fra høyre side og vipper den bare over fra venstre til høyre pinne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...