AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg føler at selv om jeg spiser sunt og trener så har jeg lagt på meg, eller vekten er forholdsvis stabilt ikke der jeg vil ha den. Innser at det kan være havremelk?? Jeg drikker ganske mye oatly barista… 2-3 kartonger i uken. Bruker det i smothie, kaffe og hvis jeg lager gullmelk. Men innser at det kanskje ikke akkurat er sunt? Anonymkode: 8ee6f...b3b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #2 Skrevet 13. oktober 2022 Tja, det vises jo mer og mer til forskning om at karbohydrater er overflødig, og kan trigge insulinresistens = fettlagring. Sjekk ut dr Mindy Pelz evt Benjamin Bik. Om du da ikke rett og slett er glutenresistent eller har cøliaki, jeg har hatt enorme helseproblemet fra uoppdaget cøliaki. Nå fins selvtest på apotek. Anonymkode: 20e56...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Skrevet 13. oktober 2022 Om du legger på deg så har du tatt inn mer energi enn du har forbrent. Anonymkode: 00f9d...6db 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #4 Skrevet 13. oktober 2022 Tja, tre kartonger i uka er 1800 kcal. 90 gram fett. I uka er ikke det så galt, men om hver kalori teller, så er det jo 1800 stk ekstra Anonymkode: 84c26...b45 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Skrevet 13. oktober 2022 Spiser du nok, siden du prøver å slanke deg? Anonymkode: d8916...739 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg legger veldig lett på meg om jeg har ekstra fettete greier i kostholdet. Jeg må spise veldig magert og proteinrikt for å ikke legge på meg. Alt av majones, oljer, smør o.l legger jeg veldig raskt på meg av, så bruker det lite. Merkelig nok kan jeg spise sjokolade og hvit ris uten å legge på meg like enkelt. Kanskje fordi jeg spiser høy protein og trener styrke, så mer av karbohydratene blir brukt til å ta opp protein til musklene? Kan det forresten være vann i kroppen eller oppblåsthet du merker på vekta? Går du mindre på do enn før? Anonymkode: 6b68d...cb6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg prøver vel egentlig ikke å slanke meg, men jeg har alltid vært veldig slank og nå har jeg lagt på meg rundt 5 kg som jeg føler meg veldig ukomfortabel med. Jeg går gjerne opp en kg eller to med vann i kroppen før mens, det merkes veldig. Er oppblåst ja. Anonymkode: 8ee6f...b3b
tøydokka Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 Viss du vil ned i vekt må du innta færre kalorier enn du forbruker. Når det gjelder den havremelken, så kan du bytte til steel cut svarthavre og lage din egen havremelk eller avkjølt havresuppe. Mye sunnere. Meny har den. Ellers er det fornuftig å basere seg på grønnsaker og en mager proteinkilde til alle måltider. Pluss et par egg og noen gode oljer. Alt må veies. Det går lett an å kun spise veldig sunne ting og likevel gå opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #9 Skrevet 13. oktober 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg prøver vel egentlig ikke å slanke meg, men jeg har alltid vært veldig slank og nå har jeg lagt på meg rundt 5 kg som jeg føler meg veldig ukomfortabel med. Jeg går gjerne opp en kg eller to med vann i kroppen før mens, det merkes veldig. Er oppblåst ja. Anonymkode: 8ee6f...b3b Mageproblemer kan tulle litt med vekten, er min erfaring. Om du spiser noe magen ikke tåler så bra, så kan det være trøblete. Er mulig det er havremelken du reagerer på om det kun er den du har introdusert i kosten nylig. Du kan jo prøve 3 uker uten og se om du fortsatt er oppblåst. Anonymkode: 6b68d...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #10 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg kan kanskje skrive en typisk matdag?😅 Frokost: smothie av ett egg, spinat, en banan, proteinpulver, en teskje peanøtsmør eller en halv avokado Kaffe med en good dæsj Oatly Lunsj: varierer mellom overnight oats med 4 spiseskjeer havregryn, en spiseskje chiafrø, litt oatly, litt gresk yoghurt og bær. Eller tre sport knekkebrød med kyllinskinke + en liten skål cottage cheese. Mellommåltid alltid en gulrot, ett eple og en kaffi med good dæsj Oatly…. Middag: stort sett mye grønnsaker, en proteinkilde, og quinoa, ris eller fullkornspasta. Det letteste måltidet. Varierende om jeg spiser kvelds. I så fall stort sett en skål med gresk yoghurt/ knekkebrød eller bananpannekaker. Helgene skeier jeg litt mer ut… Går 7-10.000 skritt om dagen. Trener 4 dager. To økter styrke og to løpeøkter. Anonymkode: 8ee6f...b3b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #11 Skrevet 13. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg kan kanskje skrive en typisk matdag?😅 Frokost: smothie av ett egg, spinat, en banan, proteinpulver, en teskje peanøtsmør eller en halv avokado Kaffe med en good dæsj Oatly Lunsj: varierer mellom overnight oats med 4 spiseskjeer havregryn, en spiseskje chiafrø, litt oatly, litt gresk yoghurt og bær. Eller tre sport knekkebrød med kyllinskinke + en liten skål cottage cheese. Mellommåltid alltid en gulrot, ett eple og en kaffi med good dæsj Oatly…. Middag: stort sett mye grønnsaker, en proteinkilde, og quinoa, ris eller fullkornspasta. Det letteste måltidet. Varierende om jeg spiser kvelds. I så fall stort sett en skål med gresk yoghurt/ knekkebrød eller bananpannekaker. Helgene skeier jeg litt mer ut… Går 7-10.000 skritt om dagen. Trener 4 dager. To økter styrke og to løpeøkter. Anonymkode: 8ee6f...b3b Tipper det er helgene som gjør utslaget. Du spiser sannsynligvis nok i hverdagene, så helgemat blir gjerne kalorioverskudd. Spesielt om det er alkohol involvert. Men også, som sagt, om du reagerer på noe du spiser så kan det påvirke forbrenningen noe. Dersom du har endret kostholdet for å bli sunnere, så kan magen reagere på det fordi den plustelig får mat den ikke er vant til. Man ser det ofte med mennesker som plustelig legger om fra lavt fiberkosthold til høyt fiberkosthold. Det blir ofte sjokk for magen og man kan bli dårlig. Da er det lurt å legge om endringen litt mer gradvis. Når det er sagt, trener du tung styrke? Med et slikt proteinrikt og sunt kosthold burde du klare bygge muskler relativt kjapt om du trener hardt nok. Mange gjør feilen at de løfter enkle vekter eller gir seg før de kjenner det skikkelig i musklene, noe som betyr at styrktreningen er ineffektiv. Dette gjelder kanksje spesielt for kvinner. Kvinner bygger også lettere muskler i visse tider i menssyklusen. Dess sterkere du er, dess bedre forbrenning Anonymkode: 6b68d...cb6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Nei. Bruker du mye sukker i kaffen? Drikket du mye smoothie? Bær er sukker. Spiser du nok og bra mat? Anonymkode: 0f1f7...f15 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #13 Skrevet 13. oktober 2022 Unnskylder at jeg er på feil tråd, men herreg.. for et kjeeeedelig kosthold!!! ...og at dere som spiser SÅ lite klarer få noe energi i det hele tatt syns jeg er utrolig!!!! ( men det var meg..) Anonymkode: 1a24c...bcc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #14 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Unnskylder at jeg er på feil tråd, men herreg.. for et kjeeeedelig kosthold!!! ...og at dere som spiser SÅ lite klarer få noe energi i det hele tatt syns jeg er utrolig!!!! ( men det var meg..) Anonymkode: 1a24c...bcc Det var bare en typisk dag. Spiser ikke akkurat det samme hver dag. tar gjerne i mot tips. Anonymkode: 8ee6f...b3b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #15 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan kanskje skrive en typisk matdag?😅 Frokost: smothie av ett egg, spinat, en banan, proteinpulver, en teskje peanøtsmør eller en halv avokado Kaffe med en good dæsj Oatly Lunsj: varierer mellom overnight oats med 4 spiseskjeer havregryn, en spiseskje chiafrø, litt oatly, litt gresk yoghurt og bær. Eller tre sport knekkebrød med kyllinskinke + en liten skål cottage cheese. Mellommåltid alltid en gulrot, ett eple og en kaffi med good dæsj Oatly…. Middag: stort sett mye grønnsaker, en proteinkilde, og quinoa, ris eller fullkornspasta. Det letteste måltidet. Varierende om jeg spiser kvelds. I så fall stort sett en skål med gresk yoghurt/ knekkebrød eller bananpannekaker. Helgene skeier jeg litt mer ut… Går 7-10.000 skritt om dagen. Trener 4 dager. To økter styrke og to løpeøkter. Anonymkode: 8ee6f...b3b Spiser omtrent det samme uten god dæsj av Oatly😅 veldig mye fisk,kylling,altså gode råvarer. Har 5 styrkeøkter og 1 kondis. Men går alltid på tredemølle etter trening i 15-20 min (incline 9,hastighet 3,6-4). Jeg begynte å slanke meg når jeg kuttet ut cheat dager i helgene. Har cheat MEAL hver annen uke. Etter 3 måneder raste jeg ned i vekt. Nå opprettholder jeg. Kan skeie ut om jeg vil men kropper har det ikke så bra dagene etter hvis jeg har spist alt for mye karbohydrater. Anonymkode: 95fac...f8f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #16 Skrevet 13. oktober 2022 Okei jeg innser at det kanskje ikke er oatlyen som er problemet men kanskje uskeielsene i helgene ja 😅 Jeg trener heller kanskje ikke tung nok styrke. Får prøve å holde meg til en dag utskeing og få opp vektene på styrketreningen og se om det hjelper! Skal gifte meg om et år så har lyst å være tilbake i formen jeg var i før. Anonymkode: 8ee6f...b3b
Embla Othea Skrevet 13. oktober 2022 #17 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg ville ha droppet melk til kaffen. Det gir deg unødvendig mange kalorier. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Skrevet 13. oktober 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Bruker du mye sukker i kaffen? Drikket du mye smoothie? Bær er sukker. Spiser du nok og bra mat? Anonymkode: 0f1f7...f15 Bær er absolutt ikke noe man trenger tenke på når det gjelder sukker. De er også fulle av antioksidanter og klarner hjernen. Bra for å redusere risko for å utvikle sykdommer. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Unnskylder at jeg er på feil tråd, men herreg.. for et kjeeeedelig kosthold!!! ...og at dere som spiser SÅ lite klarer få noe energi i det hele tatt syns jeg er utrolig!!!! ( men det var meg..) Anonymkode: 1a24c...bcc Hun skriver ikke en gang alt hun spiser, hun skriver for eks bare proteinkilde, noe som kan varierer fra dag til dag. Ellers syntes jeg kostholdet ser veldig godt ut. Elsker peanøttsmør, banan, ris, havregrøt, bananpannekaker osv selv. Kalorimengden i det hun spiser virker god, med mindre hun spiser ekstremt små porsjoner eller er veldig høy og ekstremt aktiv. Jeg spiser rundt samme mengde og er slank og muskuløs. Jeg trener hovedsaklig styrke, ikke kondisjon. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Okei jeg innser at det kanskje ikke er oatlyen som er problemet men kanskje uskeielsene i helgene ja 😅 Jeg trener heller kanskje ikke tung nok styrke. Får prøve å holde meg til en dag utskeing og få opp vektene på styrketreningen og se om det hjelper! Skal gifte meg om et år så har lyst å være tilbake i formen jeg var i før. Anonymkode: 8ee6f...b3b Jeg tror du kommer til å merke stor forskjell ved å gjøre de to grepene 💪 Anonymkode: 6b68d...cb6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 Jeg legger på meg av fett, og tar av når jeg spiser karbohydrater som frukt, poteter, søtpoteter og gresskar. Har kuttet ut alt fett pga det, bruker ikke olje eller smør i matlagingen eller noen ting. Gode oppskrifter finnes her: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-blog-recipes.htm Anonymkode: 00981...75d
AprilLudgate Skrevet 13. oktober 2022 #20 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg prøver vel egentlig ikke å slanke meg, men jeg har alltid vært veldig slank og nå har jeg lagt på meg rundt 5 kg som jeg føler meg veldig ukomfortabel med. Jeg går gjerne opp en kg eller to med vann i kroppen før mens, det merkes veldig. Er oppblåst ja. Anonymkode: 8ee6f...b3b Oatly Barista tilsvarer noe mellom lettmelk og H-melk i kalorier. Jeg bruker denne i kaffe, men dropper å ha det som en kaffe latte. Har mer cortadoporsjon. Men ja, du jo merke alle typer melk i det totale regnskapet åpenbart. Kontra vann liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå