AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Del Skrevet 11. oktober 2022 Har en 11-åring og bf har samvær annenhver helg og i noen ferier, litt som han selv ønsker. Jeg står naturlig nok for alle utgifter. Han betaler bidrag via Nav på 1500,- Når barnet var yngre, var han flink og delte på utgifter. F.eks når vinteren kom, og barnet trengte kjeledress, regntøy, utebukse, flere par sko, ekstra sett i barnehage/SFO, osv. Jeg handlet, sendte kvittering og vi delte. Klær kjøper man hele tiden etter behov, så det kjøper jeg. For et par år siden, fikk jeg nei av han, fordi han mente bidraget skulle dekke alt. Etter det har jeg ikke spurt om én krone. Nå dukket det opp en ekstra utgift, da barna skal på skoletur og jeg må kjøpe tursko, riktig yttertøy og ulltøy innen et par dager. Jeg jobber ikke fulltid, og lønna mi varierer fra mnd til mnd, men vi klarer oss. Men nå spurte jeg om hjelp igjen, og fikk nei, hvorpå han sender meg screenshots av at han har vippset barnet 50-100,- nå og da (til tull og tøys) og at "bidraget skal holde til nødvendige ting". Jeg kjøper ALT barnet trenger av klær, sko til alle årstider, yttertøy til alle årstider, gir lommepenger, kjøper busskort, betaler for fritidsaktivitet, tlf.abonnement, ting hen trenger og ønsker seg nå og da, og for ikke å snakke om matutgiftene til en 11-åring i vekst! Skal virkelig de usle 1500,- dekke ALT (hans halvdel)? Anonymkode: b6269...105 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Del Skrevet 11. oktober 2022 Med kun 20 % samvær med barnet, er et barnebidrag på 1500 veldig lavt. Er det fastsatt av NAV eller av dere privat? Inne på NAV ligger det en kalkulator der man kan regne ut bidrag. Anonymkode: b162f...f92 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Del Skrevet 11. oktober 2022 Nei, selvfølgelig skal ikke 1500kr dekke alt. Dere er to som satte dette barnet til verden, begge to skal bidra like mye. Anonymkode: 24adf...31d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Del Skrevet 11. oktober 2022 Det eneste du kan be om ekstra penger for utenom bidraget er briller, tannregulering og konfirmasjon. Utenom det så dekker barnebidraget bidragspliktig sin andel av utgiftene for barnet. Bidraget er beregnet ut ifra inntekt og bidragsevne dersom dere har fått nav til å regne ut og kreve inn bidraget. Anonymkode: aff0f...f92 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Del Skrevet 11. oktober 2022 Be Nav regne ut bidrag på nytt. Latterlig liten sum Anonymkode: 94499...eea 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med kun 20 % samvær med barnet, er et barnebidrag på 1500 veldig lavt. Er det fastsatt av NAV eller av dere privat? Inne på NAV ligger det en kalkulator der man kan regne ut bidrag. Anonymkode: b162f...f92 Dette er via Nav. Far er ufør (men tjener penger på si), så det er vel beregnet ut fra det. Jeg er bare lei av å stå med alt, og han lener seg på bidraget, akkurat som at det er enorme summer🙄 Anonymkode: b6269...105 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er via Nav. Far er ufør (men tjener penger på si), så det er vel beregnet ut fra det. Jeg er bare lei av å stå med alt, og han lener seg på bidraget, akkurat som at det er enorme summer🙄 Anonymkode: b6269...105 For en dust.. Men er han ufør, så skal han kanskje ikke betale mer, men jeg ville likevel undersøkt det litt mer med NAV. Om han ikke skal betale mer i bidrag, så kan du dessverre ikke kreve mer av han. Men du bør sjekke om du har rettigheter på diverse stønader/økonomisk hjelp andre plasser, i og med at du ikke jobber fulltid selv heller. Jeg er også alene om alle kostnader til mitt barn, men jeg har i det minste 100% fast stilling heldigvis. For det er ekstremt dyrt med barn. Anonymkode: 54848...b7c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Del Skrevet 11. oktober 2022 Har Googlet og finner ikke noe enkelt svar på hva bidrag skal dekke, annet enn klær, mat, hygiene, boutgifter og transport av barnet. Det er litt svevende, for det blir jo uansett ikke av 50% av mine utgifter, og 1500,- er vdldig lite av dette. Noen som vet spesifikt? TS Anonymkode: b6269...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Del Skrevet 11. oktober 2022 Hvis bidraget er fastsatt via NAV er det nøye beregnet hva far skal betale i bidrag ut i fra hvor mye samvær han har med barna. Bidraget skal dekke alt, unntatt mat og hygieneartikler mens de er hos far. Jeg er alenefar for to, og barnas mor har (på papiret) samvær annen hver helg. Hun har lav inntekt, og jeg mottar 1.500 kr per måned for hvert barn. Jeg sender med alt av klær og utstyr som barna trenger når de skal til mor. Mener å huske at det ligger informasjon om hva bidraget skal dekke på NAVs sider. Vår eldste skal sannsynligvis konfirmeres om noen år. Da sier regelverket at mor skal betale ekstra. Likeså hvis barnet trenger tannregulering. Ut over dette er alt innregnet i bidraget. Anonymkode: 242c6...521 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Del Skrevet 11. oktober 2022 Ja, bidraget skal dekke alt utenom når barnet er hos far. Det skal far dekke selv. Du kan gjøre to ting: - jobbe fulltid - be om ny vurdering av nav. Anonymkode: 1c3d0...881 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har Googlet og finner ikke noe enkelt svar på hva bidrag skal dekke, annet enn klær, mat, hygiene, boutgifter og transport av barnet. Det er litt svevende, for det blir jo uansett ikke av 50% av mine utgifter, og 1500,- er vdldig lite av dette. Noen som vet spesifikt? TS Anonymkode: b6269...105 Det er ikke meningen at bidraget skal være 50% av utgiftene til barnet. Man betaler forholdsmessig etter inntekt. Anonymkode: 1c3d0...881 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 11. oktober 2022 #12 Del Skrevet 11. oktober 2022 TS, Barnebidrag skal dekke normale løpende utgifter som klær, fritidsaktiviter med mer. Ved spesielle utgifter så kan dere gjøre en avtale om ekstra bidrag, eller få NAV å fastsette et engansbidrag. Er egentligen logisk, bidraget fastsettes på grunnlag av normale utgifter for å ha barn. Slikt at spesielle utgifter ikke er inkludert i grunnlaget. Det du beskriver, er jeg nok så sikker faller inn under normale løpende utgifter å ha barn. Som å kjøpe tøy. Kan skjønne at det kan føles kjipt, men far har rett. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #13 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, bidraget skal dekke alt utenom når barnet er hos far. Det skal far dekke selv. Du kan gjøre to ting: - jobbe fulltid - be om ny vurdering av nav. Anonymkode: 1c3d0...881 Ender gjerne opp med lavere bidrag siden inntekt til BM da øker. Men det vil alltid lønne seg økonomisk å jobbe mer. Anonymkode: 8450f...780 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Del Skrevet 12. oktober 2022 Her er det nok du som tar feil. Bidraget skal dekke hans del (og ikke nødvendigvis halvparten av) av alle barnets utgifter og det eneste du kan be om utenom er ekstraordinære utgifter som konfirmasjon o.l. At han har betalt bidrag og i tillegg halvparten av prisen for klær, sko og utstyr er faktisk ikke noe han må gjøre og heller ikke noe du kan kreve. Anonymkode: 2053d...0cb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har Googlet og finner ikke noe enkelt svar på hva bidrag skal dekke, annet enn klær, mat, hygiene, boutgifter og transport av barnet. Det er litt svevende, for det blir jo uansett ikke av 50% av mine utgifter, og 1500,- er vdldig lite av dette. Noen som vet spesifikt? TS Anonymkode: b6269...105 Svaret på spørsmålet ditt er at bidrag faltisk er ment å dekke hans andel av for eksempel klær. 1500 er veldig lavt. Kanskje fordi han har veldig lite penger. Hvis du skal sende regninger videre må han få være med å bestemme hva som skal kjøpes. Anonymkode: fa1a5...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Del Skrevet 12. oktober 2022 Det er faktisk tilfelle. Du skal dekke alt så lenge han betaler bidrag. Har han en veldig dårlig betalt jobb? Eller jobber han ikke? Anonymkode: 7b5d1...85d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er via Nav. Far er ufør (men tjener penger på si), så det er vel beregnet ut fra det. Jeg er bare lei av å stå med alt, og han lener seg på bidraget, akkurat som at det er enorme summer🙄 Anonymkode: b6269...105 Da kan du angi han Anonymkode: 7b5d1...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er faktisk tilfelle. Du skal dekke alt så lenge han betaler bidrag. Har han en veldig dårlig betalt jobb? Eller jobber han ikke? Anonymkode: 7b5d1...85d Han er ufør. Men jeg vet han tjener penger på si, ved å jobbe, det er derfor det er provoserende. Hvis jeg visste at han kun var ufør, og oppriktig ikke hadde mer enn det, hadde jeg selvsagt ikke spurt om mer enn bidrag. TS Anonymkode: b6269...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da kan du angi han Anonymkode: 7b5d1...85d Har prøvd, flere ganger.. Meldt til Arbeidstilsynet ol. TS Anonymkode: b6269...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #20 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er ufør. Men jeg vet han tjener penger på si, ved å jobbe, det er derfor det er provoserende. Hvis jeg visste at han kun var ufør, og oppriktig ikke hadde mer enn det, hadde jeg selvsagt ikke spurt om mer enn bidrag. TS Anonymkode: b6269...105 Jobber han svart da eller? For nav henter inn informasjon om all inntekt når bidraget skal beregnes. Anonymkode: aff0f...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå