Gå til innhold

Hvorfor tar de et helt reagensrør pr. blodprøve, når de kun trenger en dråpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 16.43):

Si at en maskin trenger 1 ml blod for en analyse. Innimellom skjer det feil, maskinen tar for lite, feil med analysen, prøven blir ikke registrert osv. Det er kjipt om det hadde vært akkurat for lite for å kjøre prøven på nytt. Da måtte pasienten kommer innom legekontoret igjen kun for å ta prøven. Det hender, men ikke så ofte, heldigvis. 

Anonymkode: 76a4c...893

Eller som vi har opplevd, at blodprøven forsvinner i posten mellom to sykehus. Da var det snakk om test for ulike kromosomfeil. Jeg tror vi tok nye prøver.

Anonymkode: 12446...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.10.2022 den 9.37):

Eller som vi har opplevd, at blodprøven forsvinner i posten mellom to sykehus. Da var det snakk om test for ulike kromosomfeil. Jeg tror vi tok nye prøver.

Anonymkode: 12446...6bc

Da er det jo ekstra bra at de har tatt mye blod, slik at de kan ta like mye en gang til.... TS

Anonymkode: db3ff...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 14.10.2022 den 0.36):

Hver måned? :ler: pasientene våres tas blodprøver av hver dag. De dør ikke av å fylle et par glass

:sjokkbla: Wtf? Syke mennesker, et par glass hver dag? Eller mer? Det er jo helt irrasjonelt.

Altså, tror man at det ikke er noe verdifullt i blodet som pasienter trenger? Noe er helt feil her. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

:sjokkbla: Wtf? Syke mennesker, et par glass hver dag? Eller mer? Det er jo helt irrasjonelt.

Altså, tror man at det ikke er noe verdifullt i blodet som pasienter trenger? Noe er helt feil her. TS

Vi må følge med på blodprøvene hver dag og stille behandling deretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 19.56):

Ja da får man plasma! Og plasma er farlig.

Anonymkode: 3da61...051

😂😂😂

Anonymkode: ed653...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et idiotisk spm! Er det typisk KG at Såå mange svarer på et så dumt innlegg? I mean: Get a life🤣

Anonymkode: 73b3e...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blåjojo skrev (På 14.10.2022 den 0.33):

Hvor ofte tror du en pasient er inne til cellegift? 
Som nevnt over her så blir det ikke tappet mer blod enn nødvendig. Og for en kreftpasient som har fått cellegift og dermed kanskje har fått problematiske blodårer, så vil det nok helt klart være en fordel at det blir tappet nok blod på første forsøk til at alle prøver kan kjøres uten problem. 

Jeg vet ikke, jeg jobber ikke på sykehus. Skulle gjerne visst det, samt hvor mye blod de tar, og hvor lenge de går til behandling.  Som sagt, en venninne var innlagt flere ganger med infeksjoner under kreftbehandling, og kreftpasienter dør ofte av infeksjoner fordi immunforsvaret deres går ned, hvilket betyr at de trenger alle de hvite blodlegemene de har, og trenger absolutt ikke å måtte lage nye. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som svarer konstruktivt å opplysende. Veldig interessant tråd😊

Anonymkode: 51999...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg jobber ikke på sykehus. Skulle gjerne visst det, samt hvor mye blod de tar, og hvor lenge de går til behandling.  Som sagt, en venninne var innlagt flere ganger med infeksjoner under kreftbehandling, og kreftpasienter dør ofte av infeksjoner fordi immunforsvaret deres går ned, hvilket betyr at de trenger alle de hvite blodlegemene de har, og trenger absolutt ikke å måtte lage nye. TS

Kreftpasienter har for mange umodne blodceller og hvite blodceller fordi kroppen er i høy beredskap for å bekjempe kreftcellene. Med cellegift så tas det livet av kreftceller, røde-, og hvite blodceller for å få bukt med overreaksjonen. Kreftpasienter tåler derfor ikke infeksjoner pga lavere immunforsvar og fordi det også fører til ny overreaksjon. De trenger virkelig ikke alle hvite blodceller de har fordi de i utgangspunktet har for mange. Blodprøver må tas for å undersøke antall blodceller i kroppen, pågående infeksjon, skade på andre organer osv. 

Anonymkode: 51fb0...138

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skjønner at det ikke er kjøkkenglass, eller ølglass det er snakk om her? At man tar 10ml blod om dagen, når du har 4-6 liter å ta av, er ikke farlig...

Anonymkode: f9f36...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det varierer med type kreft og behandling. Ganske vanlig med 6 mnd. cellegift for brystkreft for eksempel. Men jeg hadde hyppige kurer og fikk behandling annen hver uke. Hadde ingen problemer med at det ble tatt blodprøver før hver kur. Da sjekker de om man har tegn til infeksjon, blodprosent og sånt som er avgjørende for  om man kan få kur eller ikke. For meg var det en trygghet at det ble sjekket, ellers ville nok kuren tatt livet av meg om ikke kroppen hadde tålt det.

Som noen lengre oppe har kommentert: nye blodceller produseres i beinmargen. Og de produseres i ganske høyt tempo, så de få ml. som blir tappet ved blodprøver er erstattet ganske fort. For eksempel blir det produsert 1000 milliarder blodceller hver dag. Noe som tilsier at vi har erstattet blodet som blir tappet etter ca 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 21.59):

Du skjønner at det ikke er kjøkkenglass, eller ølglass det er snakk om her? At man tar 10ml blod om dagen, når du har 4-6 liter å ta av, er ikke farlig...

Anonymkode: f9f36...8ae

Jeg kan ikke se noen fordel med å ta10ml av immunforsvaret mitt om dagen, særlig ikke når jeg er syk. 

Hvem vet, kanskje kommer det fokus på dette de kommende årene, siden det er så mange nå med mystiske, nye lidelser som de går fra lege til lege med, og fra spesialist til spesialist. Og for hver spesialist de går til, skal den spesialisten ha sitt eget sett med blodprøver, det kan bli ganske mye blod på kort tid for noen som allerede er syk.

Så tenk på denne tråden om det faktisk skulle bli fokus på dette i fremtiden. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke se noen fordel med å ta10ml av immunforsvaret mitt om dagen, særlig ikke når jeg er syk. 

Hvem vet, kanskje kommer det fokus på dette de kommende årene, siden det er så mange nå med mystiske, nye lidelser som de går fra lege til lege med, og fra spesialist til spesialist. Og for hver spesialist de går til, skal den spesialisten ha sitt eget sett med blodprøver, det kan bli ganske mye blod på kort tid for noen som allerede er syk.

Så tenk på denne tråden om det faktisk skulle bli fokus på dette i fremtiden. TS

Nei, det blir ikke mye blod på kort tid. Røde blodceller har levetid på 120 dager som er det lengste, og hvite blodceller har 20 dager. Kroppen bryter konstant ned egne gamle blodceller for å få plass til nye friske. Husk at folk gir 0.5 L blod hver 3. måned uten problem. 

Teorien "din" er allerede utprøvd og feilet. Klart det vil komme forbedringer, men det er ikke basert på dine tanker.

Anonymkode: 51fb0...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 15.30):

Det er veldig lite blod som faktisk tappes inn i rørene. Selv om rørene er store, går det lite blod i dem, altså. Ett rør tar stort sett mellom 1 og 2 t-skjeer med blod. Grunnen til at man tar flere rør er fordi ulike analyser krever ulik behandling. Hvis du for eksempel skal sjekke hemoglobin og kalsium må det tappes to rør selv om det er mer enn nok mengde blod i ett rør fordi hemoglobin analyseres fra blod tilsatt EDTA og kalsium analyseres fra serum. :)

Anonymkode: 4b88c...a2b

Teskje! Fordi den brukes til drikken te.

T-skjorte! Fordi den har form som bokstaven T.

Dette er den RARESTE misforståelsen 😂

Anonymkode: d8cf6...200

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt lyst å hive bensin på paranoiabålet og dra inn kreftpasienter som går til CT-kontroller flere ganger i halvåret. Tenk på DET da, folk som allerede har kreft skal i en maskin som gir en masse stråling. Og så tar de bilde av HELE kroppen når de bare har en bitte liten kreftsvulst! Woah 🤯

Men så har jeg hverken tid, tålmodighet eller fargeblyantene jeg trenger til å forklare hvorfor. 

Anonymkode: bc1ed...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 26.10.2022 den 9.07):

Jeg får litt lyst å hive bensin på paranoiabålet og dra inn kreftpasienter som går til CT-kontroller flere ganger i halvåret. Tenk på DET da, folk som allerede har kreft skal i en maskin som gir en masse stråling. Og så tar de bilde av HELE kroppen når de bare har en bitte liten kreftsvulst! Woah 🤯

Men så har jeg hverken tid, tålmodighet eller fargeblyantene jeg trenger til å forklare hvorfor. 

Anonymkode: bc1ed...481

Dette er jo ikke sammenlignbart, i CT ser de etter nye kreftsvulster, trenger ikke fargeblyanter for å forklare det. Men man trenger fortsatt ikke flerfoldige reagensrør blod når alt man bruker er fem dråper...

Anonymkode: 4e4a9...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...