Gå til innhold

Hvorfor tar de et helt reagensrør pr. blodprøve, når de kun trenger en dråpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

De må ta mer ta enkelte av prøvene er avhengig av at blodceller er hele. I en dråpe så kan man ikke være sikker, det blir skjev mengde ulike blodceller og blodcellene koagulerer. Derfor må det tas en hvis mengde for å forsikre seg at blodcellene overlever perioden før analysering. 

Anonymkode: 51fb0...138

Har du en link på dette? TS

Anonymkode: db3ff...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes i hematology fagbøkene mine. 

Anonymkode: 51fb0...138

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her tror jeg bevisbyrden for at det finnes masse laboratorieprøver som bare krever en dråpe blod ligger på deg, ts. For vi som jobber med det vet at det ikke stemmer. Det er en grunn til at man hvis mulig f eks vil ta Hb og blodsukker fra glass, da de apparatene som bare bruker en dråpe er mindre presise. 

Anonymkode: a1a23...2ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ta noen dråper om du kan ta flere milliliter 😈

Men det er som andre sier her at det faktisk krever en del for å få utført forskjellige prøver. 

Eks: testing for cannabis (THC) trenger dem 2 ml...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at man tar mer blod enn det som er absolutt nødvendig handler om kapasitet i en stor blodprøvelab. I en stor lab er det mye automatisering for å kunne gjennomføre analyser raskt og effektivt. Analysemaskinene krever en viss mengde for å klare å kjøre en automatisk analyse, mer enn man kunne sluppet unna med hadde man gjort analysene manuelt en og en. 

Alternativet er å ta en mindre mengde blod, men bruke utrolig mye mer ressurser og tid på å analysere den. Dette er ikke ønskelig for helt ordinære blodprøver og ville ført til at kapasiteten sank betraktelig.

Anonymkode: 89604...10a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå får du ikke fastet fra ett reagensrør til et annet på samme legetime, døgnet forandrer seg heller ikke....jeg snakker om alt som blir tatt på samme konsultasjon.

Så pasienten må sitte rolig i et kvarters tid....vil det si at disse blodprøvene faktisk har en effekt på kroppen altså, selv om alle besvimelsene forklares med at det er psykologisk? Her er f.ex. en tråd på forumet der noen har besvimt i gangen på legekontoret, og spydd etter blodprøve, når de ikke er spesielt redde for blod eller sprøyter. Og legen sier at det er vanlig å besvime etter blodprøver: https://forum.kvinneguiden.no/topic/503104-besvimelse-og-spying-etter-blodprøve-uvanlig/

Kan heller ikke se hvordan man må sentrifugere en større mengde, og ikke en mindre mengde. Da er det jo bare maskinene som er laget slik fordi man tenker at det betyr ingenting hvor stor mengde man tar. Alt kan lages i mindre skala. TS

Og man har da oppnådd hva? At du fikk en ting mindre å tenke på?

Anonymkode: 0d556...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, vedkommende svarte meg at de tar mer enn de trenger, som er hele poenget mitt. Jeg har fått forklaringer på hvorfor de trenger alt blodet, men så får jeg altså bekreftet at de trenger det ikke. Jeg har ikke fått forklaring på at de tar mer enn de trenger, eller hvor de gjør av overskuddsblodet. TS

Noe brukes i produksjon av blodpølser, mens resten sparer de til halloween og selger på svartebørsen til suspekte lekebutikkinnehavere.

Anonymkode: 7bd5c...63a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså, en gammel inntørket bloddråpe på klær kan jo gi de mest utrolige resultater

Hva slags resultater?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, jabx said:

Hva slags resultater?

Nei.. Man får vel sett hvilken farge størknet blod har, da? 🤣

Anonymkode: 4b88c...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er bra å lage nytt blod! Menn som donerer blod regelmessig lever lenger. De lever fint med å tappe 450 ml, så da går det fint å avgi blodprøve også (for de aller, aller fleste).

Nå skal prøven transporteres, merkes, sorteres, scannes, gå gjennom maskiner og diverse. Så det er mye enklere å bruke de rørene. Dersom man kun trenger en enkel måling på et legekontor tar de gjerne bare stikk i fingeren. 

Anonymkode: 76a4c...893

Jeg tror ikke på at det er noe bra å tappe blod fra folk i seg selv, med mindre man har en lidelse der det blir nødvendig. Om kroppen trengte å kvitte seg med det, hadde den gjort det selv, akkurat som når vi går på do. Når vi er syke så trenger vi de hvite blodlegemene våre mer enn noen sinne, men så skal altså kroppen miste noen av disse, og måtte bruke energi på å produsere nye. Det gir ingen mening, kroppen vil ikke ha ekstraarbeid når den er syk. Det er også næringsstoffer i blodet, vitaminer og mineraler, spormineraler. Så istedenfor å få inn mer av det, så tar man noe av det ut, når folk er alvorlig syke. Derfor mener jeg at mengden blod de tar er viktig. Og samme med gravide også. Kroppen driver og produserer et nytt menneske, produserer nye celler, bein, blod, muskler, organer, tenner, og så skal den bli plaget med å måtte produserer ekstra blod til seg selv.

Det må gå an å finne et system der man kan bruke dråper med blod når man sender det inn også. Jeg mener, når enkelte ting innen helse har blitt så avansert at de fjerner hjernesvulster med roboter.... TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke på at det er noe bra å tappe blod fra folk i seg selv, med mindre man har en lidelse der det blir nødvendig. Om kroppen trengte å kvitte seg med det, hadde den gjort det selv, akkurat som når vi går på do. Når vi er syke så trenger vi de hvite blodlegemene våre mer enn noen sinne, men så skal altså kroppen miste noen av disse, og måtte bruke energi på å produsere nye. Det gir ingen mening, kroppen vil ikke ha ekstraarbeid når den er syk. Det er også næringsstoffer i blodet, vitaminer og mineraler, spormineraler. Så istedenfor å få inn mer av det, så tar man noe av det ut, når folk er alvorlig syke. Derfor mener jeg at mengden blod de tar er viktig. Og samme med gravide også. Kroppen driver og produserer et nytt menneske, produserer nye celler, bein, blod, muskler, organer, tenner, og så skal den bli plaget med å måtte produserer ekstra blod til seg selv.

Det må gå an å finne et system der man kan bruke dråper med blod når man sender det inn også. Jeg mener, når enkelte ting innen helse har blitt så avansert at de fjerner hjernesvulster med roboter.... TS

Hvis maskinen har 0,5 ml dødvolum så hjelper det ikke med 1 dråpe serum

Anonymkode: 87653...26f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt rett, det er på tide å stille medisin-klokka tilbake til da vi pumpet røyk opp i rumpa på folk som hadde druknet og stakk kniver i hjertet på pasientene for å sjekke om de var død eller levende.

Anonymkode: 4b88c...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun Elisabeth Holmes dama var inne på noe.😅 Det var jo god butikk en liten periode å hevde at man bare trengte noen dråper iaf. :🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, vedkommende svarte meg at de tar mer enn de trenger, som er hele poenget mitt. Jeg har fått forklaringer på hvorfor de trenger alt blodet, men så får jeg altså bekreftet at de trenger det ikke. Jeg har ikke fått forklaring på at de tar mer enn de trenger, eller hvor de gjør av overskuddsblodet. TS

Noen ganger tar jeg blodprøver jeg ikke vet om jeg vil behøve eller ikke. Først når jeg har sett svar på innledende blodprøver vet jeg om jeg også behøver utvidede blodprøver til sending for eksempel. Også hender det at man ønsker å kjøre en blodprøve om igjen. Det kan ha med maskiner man bruker å gjøre (timt for en reagens for eksempel. Fint å slippe enda flere stikk da. Knotete ekstraarbeidet.de fleste pasienter vil jeg tro setter pris på å slippe å måtte stikkes  en eller flere ganger samme dag eller noen dager senere for at det skal la seg gjøre å få det man behøver. Da er det mye enklere for deg, lab og lege at vi heller har litt for mye å ta av enn for lite. 

Andre ganger kan prøver til og med fryses ned. Da kan man få tilbake. Dette ble for eksempel gjort med blodprøver fra gravide i 2019. De ble hentet frem og analysert for antistoffer mot korona og vi kunne da se at mange hadde disse antistoffene allerede måneder før utbruddet i Italia. 

som allerede nevnt har tilsetningen i røret som benyttes også en betydning. For å unngå feil blandingsforhold mellom for eksempel heparin og blod. De fleste rørene har også et merke og hvis det da ikke er fylt til dette merket, vil enkelte prøver gi upålitelige svar. Dette har klinisk betydning for tolkningen. Og det er jo hreit å slippe å bli feildiagnostisert med nyrelidelser for eksempel, bare for noe så enkelt. 

så hvorfor lurer du sånn på dette her? Det virker som om du mest er påståelig. Men du kan jo ingenting om det. 
kanskje stole litt på fagfolk? 

Anonymkode: 9dc8e...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror noen trenger en omvisning på labben 

Anonymkode: 87653...26f

😅

Anonymkode: 9dc8e...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du burde slutte å mene så mye, TS 😂 All ære til de som har forsøkt å forklare deg i denne tråden!

Anonymkode: 050b9...be0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det står at i et gjennomsnittlig reagensrør for blod er det 8,5 milliliter. En milliliter er 20 dråper. Altså, nesten to hundre dråper i et reagensrør. Hva skal de med så vanvittig mange dråper når de fleste prøver kun trenger en? TS

Nei, et blodprøverør er 3 ml.

EE3EC71D-A95A-46E5-8223-0D46AD0F1773.jpeg.b52d49bb384df6faaecae35964f35613.jpeg

Som du alt har blitt fortalt, så må noen blodprøver, f.eks rød kork blandes med serum, og da er blandingsforholdet  5-6 ggr, som vil si at du må ha nok blod i forhold til serum. 

Skulle du bare hatt en bloddråpe ville det ikke godt pga blandingsforhold. Da er det bedre at det tappes nok blod til at man faktisk får blandet og analysert blodet, så slipper man å be pasienten om at ny blodprøve fordi 1 dråpe ikke holdt.

Dette er så enkelt, at  alle burde evne å forstå. For å bruke et eksempel du burde forstå: Har du noen gang klart å få alle dråpene ut av en Cola-flaske? Sannsynligvis ikke, og det er så håpløst det hadde blitt med kun 1 bloddråpe på prøverøret.

I tillegg, kan det hende man må ta flere ulike blodprøver med serum, og da kan blodprøverøret brukes til opp til 6 ulike prøver, dette ville vært umulig med bare 1 dråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...