Gå til innhold

Hvorfor tar de et helt reagensrør pr. blodprøve, når de kun trenger en dråpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man tar stort sett mer blod enn man trenger av de fleste pasienter, men mengden er en fis i en orkan.

Og det er poenget mitt. TS

Anonymkode: db3ff...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hvorfor kan man ikke ta en dråpe blod og tilsette en dråpe av dette stoffet? Hvorfor et helt rør? Altså, det er mengden jeg ikke forstår, ikke at forskjellige tester tilsettes forskjellige ting. 

Tilsetningen må skje umiddelbart, både koaguleringsmiddel og antikoaguleringsmiddel må begynne å virke straks etter at blodet har forlatt kroppen.

Og hvor har du dette med en dråpe fra? Det er svært forskjellig hvor mye blod som trengs, alt fra noen små mikroliter til over en milliliter.

Anonymkode: ed653...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men forklaringen hoppet du elegant over.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå får du ikke fastet fra ett reagensrør til et annet på samme legetime, døgnet forandrer seg heller ikke....jeg snakker om alt som blir tatt på samme konsultasjon.

Så pasienten må sitte rolig i et kvarters tid....vil det si at disse blodprøvene faktisk har en effekt på kroppen altså, selv om alle besvimelsene forklares med at det er psykologisk? Her er f.ex. en tråd på forumet der noen har besvimt i gangen på legekontoret, og spydd etter blodprøve, når de ikke er spesielt redde for blod eller sprøyter. Og legen sier at det er vanlig å besvime etter blodprøver: https://forum.kvinneguiden.no/topic/503104-besvimelse-og-spying-etter-blodprøve-uvanlig/

Kan heller ikke se hvordan man må sentrifugere en større mengde, og ikke en mindre mengde. Da er det jo bare maskinene som er laget slik fordi man tenker at det betyr ingenting hvor stor mengde man tar. Alt kan lages i mindre skala. TS

Det er mye som påvirker en blodprøve som man ikke nødvendigvis kan styre. Jeg er helsesekretær og er opplært til å informere laben om pasienten for eksempel var redd mens blodprøven ble tatt fordi økningen av stresshormoner kan påvirke blodprøvesvarene. Man kan for eksempel få en ufarlig og midlertidig økning av hvite blodceller når man er stresset eller redd. Dersom pasienten nettopp har løpt opp trappa til legekontoret kan det naturligvis også påvirke. Derfor skal man helst sitte og slappe av og roe ned før blodprøven tas.

Anonymkode: 4b88c...a2b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men forklaringen hoppet du elegant over.

Nei, vedkommende svarte meg at de tar mer enn de trenger, som er hele poenget mitt. Jeg har fått forklaringer på hvorfor de trenger alt blodet, men så får jeg altså bekreftet at de trenger det ikke. Jeg har ikke fått forklaring på at de tar mer enn de trenger, eller hvor de gjør av overskuddsblodet. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig for å stjele blodet ditt slik at de kan bruke det i skummel forskning og lage kloner som skal utrydde menneskeheten. Var det et slikt svar du ønsket? 😇

Anonymkode: f1963...985

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det er selvfølgelig for å stjele blodet ditt slik at de kan bruke det i skummel forskning og lage kloner som skal utrydde menneskeheten. Var det et slikt svar du ønsket? 😇

Neida, vi tar vare på overskuddet og bruker det til å pynte pepperkaker før jul. 😂

Anonymkode: 4b88c...a2b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vedkommende svarte meg at de tar mer enn de trenger, som er hele poenget mitt. Jeg har fått forklaringer på hvorfor de trenger alt blodet, men så får jeg altså bekreftet at de trenger det ikke. Jeg har ikke fått forklaring på at de tar mer enn de trenger, eller hvor de gjør av overskuddsblodet. TS

Jo, det har du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Si at en maskin trenger 1 ml blod for en analyse. Innimellom skjer det feil, maskinen tar for lite, feil med analysen, prøven blir ikke registrert osv. Det er kjipt om det hadde vært akkurat for lite for å kjøre prøven på nytt. Da måtte pasienten kommer innom legekontoret igjen kun for å ta prøven. Det hender, men ikke så ofte, heldigvis. 

Anonymkode: 76a4c...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå får du ikke fastet fra ett reagensrør til et annet på samme legetime, døgnet forandrer seg heller ikke....jeg snakker om alt som blir tatt på samme konsultasjon.

Så pasienten må sitte rolig i et kvarters tid....vil det si at disse blodprøvene faktisk har en effekt på kroppen altså, selv om alle besvimelsene forklares med at det er psykologisk? Her er f.ex. en tråd på forumet der noen har besvimt i gangen på legekontoret, og spydd etter blodprøve, når de ikke er spesielt redde for blod eller sprøyter. Og legen sier at det er vanlig å besvime etter blodprøver: https://forum.kvinneguiden.no/topic/503104-besvimelse-og-spying-etter-blodprøve-uvanlig/

Kan heller ikke se hvordan man må sentrifugere en større mengde, og ikke en mindre mengde. Da er det jo bare maskinene som er laget slik fordi man tenker at det betyr ingenting hvor stor mengde man tar. Alt kan lages i mindre skala. TS

Det jeg sier er at det er mye som ligger bak en blodprøve. Det er ingen logikk i at én dråpe blod rett fra kroppen er mer enn nok til alle prøver slik du påstår. For det er ikke så enkelt. Det er mye som ligger bak.

Og nei, jeg sier ikke at man må ikke hvile etter en blodprøve, men før. Fordi fysisk aktivitet påvirker kroppen din og også blodprøvene du skal ta. Men du tenker ikke over at du må sitte i 15 minutter. De sier ikke ifra om det. De kan si det, hvis du kommer busende inn å må ta blodprøven på sekundet fordi du må løpe videre. 

Jo man må ha større mengde. Hvordan i huleste mener du man skal få til å blande et middel i én dråpe blod i en maskinen? Du bør kanskje lese deg litt om på hvorfor rørene har gel i seg, hva slags funksjon det har og hva blod faktisk består av og hvorfor man sentrifugerer det. Lykke til med å skille og få tak i serum eller plasma av én dråpe blod. 

Anonymkode: 7888e...c78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Myndighetene tar vare på blodet ditt for å overvåke livsstilen din, sjekker for dop, kosthold, søvn, mosjon og din generelle helse gjennom hele livet. Hvordan tror du ellers helsemyndighetene vet om nordmenns kosthold og levevaner? De ringer ikke rundt tilfeldige å spør også får de informasjon som "bare 1 av 4 under 25 år spiser fisk minst en gang i måneden". Er derfor det anbefales at man tar en sjekk hos fastlegen med blodprøver for å sjekke vitaminer, er bare en unnskyldning for å overvåke befolkningen.  :ironi:

Nå har du fått svaret. Fornøyd? 

Til moderatorer: Dumme spørsmål, fortjener dummer svar. Ro dere ned, det er tull. Ikke at dere bryr dere, for her blir alt slettet allikevel. 

Anonymkode: 7888e...c78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Google nervus vagus, vasovagal synkope. Man trenger ikke være redd for blod eller stikk for å rammes av dette. Jeg blir aldri redd. Likevel får jeg alltid blodtrykksfall og nærsynkope av f. Eks intramuskulære injeksjoner, små kutt i fingeren ved matlaging osv. 

Anonymkode: 97f6b...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bra å lage nytt blod! Menn som donerer blod regelmessig lever lenger. De lever fint med å tappe 450 ml, så da går det fint å avgi blodprøve også (for de aller, aller fleste).

Nå skal prøven transporteres, merkes, sorteres, scannes, gå gjennom maskiner og diverse. Så det er mye enklere å bruke de rørene. Dersom man kun trenger en enkel måling på et legekontor tar de gjerne bare stikk i fingeren. 

Anonymkode: 76a4c...893

Menn som donerer blod lever lengre? Jeg skal ikke avfeie det, men en viktig kritikk av dette kan vel være at de som donerer blod generelt er i bedre helse. Jeg ser for meg at det statistisk sett gjerne òg korrelerer med markører som f.eks. høyere utdanning (som igjen henger sammen med bedre helse generelt). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De må ta mer ta enkelte av prøvene er avhengig av at blodceller er hele. I en dråpe så kan man ikke være sikker, det blir skjev mengde ulike blodceller og blodcellene koagulerer. Derfor må det tas en hvis mengde for å forsikre seg at blodcellene overlever perioden før analysering. 

Anonymkode: 51fb0...138

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi du ser på oversikten fra Furst, ser du type glass og hva som sjekkes. 

Om man tar 2 gule glass, er det pga at D vit skal sjekkes. 

Screenshot_20221011_194157.jpg

Anonymkode: 8ede8...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og denne tråden er beviset på det gamle ordtaket at en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare... 

Anonymkode: e4786...d2f

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen tester krever lite prøvemateriale, andre krever opptil 1,5 ml. Et 5 ml glass blir til ca 3 ml serum. Det er som oftest nok til alle serumprøver en pasient skal ta. I tillegg er det ofte rekvirert prøver som krever EDTA-fullblod. Så er det slik at enkelte prøver ikke analyseres hos laboratoriet på det aktielle sykehuset, og en tar et ekstra glass som sendes til et eksternt laboratorium. Eller at prøven er på en annen analyserekke enn resten av prøvene på det samme laboratoriet, og logistikken blir enklere om man tar to prøveglass.

Av praktiske grunner bruker man samme glass nesten uansett hvilket volum man trenger, det er bare en ubetydelig mengde i forhold til totalvolumet blod i kroppen. Hos voksne og større barn i alle fall. Hos babyer og spesielt premature er det vesentlig å holde volumet nede, da tar man bare det som trengs. Hos de aller minste må man også vurdere nøye hvilke prøver som er nødvendig og hvilke man kan klare seg uten den dagen, for å ikke sløse med blod.

Å skrape opp en tørr dråpe og få svaret på alt skjer bare i CSI.

HÆ?! Er ikke CSI virkelighetsnært?😤😆

Anonymkode: 40631...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det det? Hva har blod med kloner å gjøre? Lurer oppriktig på om du fant på det nå eller om du har funnet det et sted. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi du ser på oversikten fra Furst, ser du type glass og hva som sjekkes. 

Om man tar 2 gule glass, er det pga at D vit skal sjekkes. 

Screenshot_20221011_194157.jpg

Anonymkode: 8ede8...046

Ja jeg ser jo det, det du viser er prosedyren. Men ingenting av dette betyr at blodmengden ikke kan endres. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...