Gå til innhold

Ungdom og snapkart

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bra kverulering !

Anonymkode: fb864...956

Takk 

Anonymkode: 12595...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men for at man skal finne vedkommende så MÅ vedkommende være aktiv på snap. Ellers kan jo personen være flere kilometer unna der kartet sist ble oppdatert. Falsk trygghet 

Anonymkode: 12595...f5d

Ungdommer er aldri lenge uten snap 

Skrevet

Jeg vet om andre som har avtale med sine tenåringer at når de er ute på fest, så må de ha på posisjonsporing på snapmap. 
Så langt har jeg valgt å la være. Mest fordi jeg mener tenåringen min har rett på å være sikker på at ikke foreldrene overvåker. 
Vi jobber mer med å gi beskjeder om ca hvor man er, ca når man kan forventes hjem, og slike ting. 

For vår del er det viktigere å bygge tillit, slik at om tenåringen skulle komme i en situasjon (eller venner skulle komme i en situasjon) som føles utrygg eller der det er vanskelig å ta vare på seg selv, så ringes det til oss, og så kommer vi. 
Enn så lenge føler vi at vi har lykkes med den dialogen. 

Anonymkode: 5f523...b03

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi bruker SnapMap her.
Dette har vært en samtale mellom oss og barna, og handler ikke så mye om kontrollbehov (altså, jeg stoler på at de tar de beste valgene de vet å ta), mer at vi lever i et ganske jævlig samfunn, og nå har vi faktisk en viss sjanse til å finne noen som ikke ellers hadde blitt funnet i en vanskelig situasjon.

Satt på spissen:
På 90-tallet var man rimelig fucked hvis man ble lurt ned i noens kjeller og dopet ned.
Hvis dette skulle skje noen av mine tenåringer i dag, ville jeg sett nøyaktig hvilket hus de var i.

Jeg har en fjortenåring og en sekstenåring. Jeg har ennå tilgode å faktisk åpne SnapMap for å se etter dem. 
Jeg tenker at når de begynner å dra på fester og sånt, må vi finne ut av en privatlivsordning som funker for alle.
Kanskje noe i retning av "send melding hvis du skal til et nytt sted" og "vi henter deg klokka 02:00, samme hvor du er?" eller noe...? Jeg vet ikke. Har ikke kommet så langt enda.

Anonymkode: 22eb9...8ed

Støtter denne.

Anonymkode: 9d387...c9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må og må. Hun har valget mellom at vi kan se henne der eller at hun fortløpende informerer om hvor hun drar. Hun er 13 og bor i Oslo og har rimelig frie tøyler på hvor hun får bevege seg, men at vi ikke skal ha noenlunde oversikt over hvor hun er er uaktuelt. 

Anonymkode: 0ed8c...203

Bor i Oslo sentrum og min 14-åring  informerer fortløpende hvor hun er, sånn ca., akkurat som hun alltid har gjort. Bedre at hun sender meg en melding («er på kafé med Anine- spiser hos henne etterpå, går rett til trening»), enn at jeg ser på noe kart, da vet jeg jo ingenting hvorfor hun er i sentrum og om hun kommer hjem til middag og om hun husker treninga. Jeg er ikke redd for at hun skal bli kidnappa og drept ( og i så fall hjelper det ikke å ha det på et kart), jeg lurer bare en sjelden gang på om hun har lekser og kommer hjem til middag, og det må jeg spørre om.

Anonymkode: d4f92...015

Skrevet

Ikke noe tvang, men de har det på og vi har det på. Den ene tenåringen er svært dårlig på å forteller hvor han er og etter mange småhysteriske perioder fra meg, hvor jeg ikke får tak i han og han ikke er der han sa han skulle være, så var det lettere for han å ha på kartet. 

Anonymkode: ef81e...c09

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da får du ha den meningen, heller ha på et kart og finne igjen barnet som ligger skadd enn å ikke ha på. Her har kjernefamilien på hekt uten at vi overvåker  hverandre🙄 snakk om å overdrive .

Og hvor ofte ligger barn skadd i en grøft uten mulighet til å kontakte andre og uten at noen er med dem eller ser dem? Og så mener du attpåtil at det er jeg som overdriver? :ler: :ler: 

• Liker 2
Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Og hvor ofte ligger barn skadd i en grøft uten mulighet til å kontakte andre og uten at noen er med dem eller ser dem? Og så mener du attpåtil at det er jeg som overdriver? :ler: :ler: 

Ja su overdriver🙄

Skrevet

Nei, det har vi ikke snakket om engang.. jeg har ikke behov for å overvåke ham 🙂

Anonymkode: d1d94...91f

Skrevet

Jeg synes det er innafor på en 13-åring som bor i Oslo og har frie tøyler, som noen nevnte i tråden. 

Jeg synes definitivt ikke det er innafor på en 16-åring, uansett bosted. 

Anonymkode: cf306...ee2

Skrevet

Ingen tvang, hun er 16, men vi har det nå på. Sitter ikke og overvåker, men det hender jeg ser om hun er på banen hjem sånn ca. når hun burde være det, så ringer jeg og sjekker om hun er på vei snart om ikke (vi har aldri hatt faste innetider, annet enn når det er greit å være i sentrum). Tar hun det vekk har hun full rett til det selvfølgelig, men hun har aldri protestert. Heller ikke vi som har bedt henne sette det på for oss, men vi har jo uansett find my iphone, som hun selvfølgelig er klar over.

Det hender hun spør om jeg overvåker henne litt på spøk, men jeg forklarer alltid at det gjør jeg ikke, at det er viktig for meg at hun har frihet tilpasset alderen. Jeg tenker jo likevel at det kan være greit om hun skulle gå på en smell og sovner full et sted el. at jeg kan se sånn ca. hvor hun er når hun (kanskje) begynner å dra mer på fest og blir gammel nok til å gå på byen, men det blir opp til henne.

Anonymkode: 51444...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...