Gå til innhold

Ungdom og snapkart

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det har de ikke. Jeg syns ikke jeg har noen rett til å overvåke deres privatliv. De har også rett på et privatliv, selv om de ikke er myndige. God dialog og respekt for hverandre, må gå begge veier. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Må din ungdom ha snapkart på, så du kan se hvor han eller hun er? 

Anonymkode: 56a23...467

Nei. Jeg ser på ungdommer som mennesker, og mennesker har krav på privatliv.

Jeg foretrekker at de har det på, men krever det ikke, og de har sluttet med det. Samtidig opplevde jeg sterkt at det ikke var sunt for meg å sitte og  fôre kontrollbehovet mitt med å følge med på snap.  Og jeg tror ikke det er sunt for ungdommen heller. Det er bedre for dem å bli vist tillit. Vi har det bedre nå som de ikke har det på. Når det er ubehagelig å ikke vite hvor de er, minner jeg meg selv på at det er slik foreldre har hatt det siden menneskehetens begynnelse. Det går helst bra.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er temmelig søkt å kreve muligheten til å overvåke barna sine med det høyst usannsynlige argumentet at de kan bli lurt ned i en kjeller. Enkelte påpeker at overvåkningen er frivillig og det stusser jeg veldig over at noen tror at det er. Hva om ungdommen eller mannen en dag kommer og sier at de ikke vil ha på snapkart eller findmyphone lenger? Jeg tror ikke det finnes et eneste menneske som med hånden på hjertet kan si at de ikke hadde stusset og lurt på hvorfor og det øyeblikket det å si nei medfører en reaksjon er det faktisk ikke frivillig. Med andre ord, har man først sagt ja en gang er man fanget og det er ikke greit. Jeg synes det er direkte skremmende hvor mange som ser det som naturlig å overvåke andre mennesker og i tillegg forsvarer det med tullete argumenter eller helt usannsynlige scenarier. 

• Liker 3
Skrevet

Snapmap gir folk en falsk trygghet ser jeg. For at man skal se hvor folk er så må man jo faktisk være aktiv på snap, den følger ikke personen om snap ikke brukes. Tror folk at en kidnapper lar ungen sitte å bruke telefonen? Å har dere et krav om at ungdommen må være aktiv med jevne mellomrom for å oppdatere posisjonen sin? 

Anonymkode: 12595...f5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Arkana said:

Jeg synes det er temmelig søkt å kreve muligheten til å overvåke barna sine med det høyst usannsynlige argumentet at de kan bli lurt ned i en kjeller. Enkelte påpeker at overvåkningen er frivillig og det stusser jeg veldig over at noen tror at det er. Hva om ungdommen eller mannen en dag kommer og sier at de ikke vil ha på snapkart eller findmyphone lenger? Jeg tror ikke det finnes et eneste menneske som med hånden på hjertet kan si at de ikke hadde stusset og lurt på hvorfor og det øyeblikket det å si nei medfører en reaksjon er det faktisk ikke frivillig. Med andre ord, har man først sagt ja en gang er man fanget og det er ikke greit. Jeg synes det er direkte skremmende hvor mange som ser det som naturlig å overvåke andre mennesker og i tillegg forsvarer det med tullete argumenter eller helt usannsynlige scenarier. 

De trenger ikke å komme og si det, de kan bare slå det av. Sønnen har gjort det et par ganger. Jeg vet ikke hvorfor, og det er helt greit. (Kanskje han var hos en ny kjæreste han ikke ville at jeg skulle vite om ennå eller noe. Jeg har i alle fall ingen grunn til å tro at han gjorde noe galt.) Men kravet er at han da må enten ha lyden på på telefonen og svare når jeg ringer, eller gi lyd fra seg om han er lenge borte. Han synes stort sett det er enklere at jeg bare kan sjekke hvor han er selv.

Anonymkode: e4d08...46c

• Liker 2
Skrevet

Hvis vi trenger å lete etter en telefon, så ringer vi til den telefonen hvis lyden er på. I mitt liv er snapkart helt unødvendig. Jeg vet utmerket godt hvor hun er.

Anonymkode: 3faa7...6a0

Skrevet

Må og må. Hun har valget mellom at vi kan se henne der eller at hun fortløpende informerer om hvor hun drar. Hun er 13 og bor i Oslo og har rimelig frie tøyler på hvor hun får bevege seg, men at vi ikke skal ha noenlunde oversikt over hvor hun er er uaktuelt. 

Anonymkode: 0ed8c...203

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis vi trenger å lete etter en telefon, så ringer vi til den telefonen hvis lyden er på. I mitt liv er snapkart helt unødvendig. Jeg vet utmerket godt hvor hun er.

Mine unger har aldri lyden på fordi mobilen som oftest er i sekken på skolen og må være på lydløst og de tenker ikke på å skru på lyd utenom skolen. Så om jeg MÅ ha tak i de så pinger jeg telefonen og da ringer de meg. 

Anonymkode: 944c7...a20

Skrevet
Arkana skrev (2 timer siden):

Du synes det er tullete argument, andre synes ikke det og har kanskje grunner til det

Anonymkode: fb864...956

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Så fint for deg!

Skrevet

Nei, bruker ikke sporing på ungene mine, har faktisk bedt dem skru det av for alle. Synes 1984-samfunnet har gått for langt. 

Anonymkode: 30844...46a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så fint for deg!

Oj trigget? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Oj trigget? 

He he nei , men du vet ungdommer er ikke like!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

He he nei , men du vet ungdommer er ikke like!

Sa vedkommende at alle ungdommer er like? 

Skrevet

Jeg kan gå med på at det finnes enkelte situasjoner hvor det er greit, f.eks. barn med en diagnose som gjør at det ikke kan ta ansvar for seg selv på samme måte som andre, men overvåkning av normale barn er en uting. Det er en inngripen i menneskers liv som man skal være svært forsiktig med og når man begynner å normalisere slike ting er veien kort til mye verre. Hvordan skal barn og unge vite forskjellen på foreldre som sier de vil overvåke til deres eget beste og en framtidig samboer som sier akkurat det samme? Kontrollbehov kommer i mange former og er nesten aldri et gode for den som kontrolleres. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sa vedkommende at alle ungdommer er like? 

Å Gud bedre

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å Gud bedre

Bra argument 

Skrevet
Arkana skrev (24 minutter siden):

Jeg kan gå med på at det finnes enkelte situasjoner hvor det er greit, f.eks. barn med en diagnose som gjør at det ikke kan ta ansvar for seg selv på samme måte som andre, men overvåkning av normale barn er en uting. Det er en inngripen i menneskers liv som man skal være svært forsiktig med og når man begynner å normalisere slike ting er veien kort til mye verre. Hvordan skal barn og unge vite forskjellen på foreldre som sier de vil overvåke til deres eget beste og en framtidig samboer som sier akkurat det samme? Kontrollbehov kommer i mange former og er nesten aldri et gode for den som kontrolleres. 

Da får du ha den meningen, heller ha på et kart og finne igjen barnet som ligger skadd enn å ikke ha på. Her har kjernefamilien på hekt uten at vi overvåker  hverandre🙄 snakk om å overdrive .

Skrevet

Bra argument 

Bra kverulering !

Skrevet

Da får du ha den meningen, heller ha på et kart og finne igjen barnet som ligger skadd enn å ikke ha på. Her har kjernefamilien på hekt uten at vi overvåker  hverandre🙄 snakk om å overdrive .

Men for at man skal finne vedkommende så MÅ vedkommende være aktiv på snap. Ellers kan jo personen være flere kilometer unna der kartet sist ble oppdatert. Falsk trygghet 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...