Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn besatt av Julebord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er en holdning jeg kun har hørt om på KG, men nå skjønner jeg hvorfor Oslo-folk ikke kan flytte på seg pga jobb.

For mange oppvokst utenfor ring 3 er det helt vanlig å flytte for å få jobb, og da er det gjerne kollegaer man først blir kjent med og gjennom dem blir kjent med andre.

Heldigvis flyttet jeg til et sted der kollegaene ikke hadde hørt om denne "regelen" slik at jeg raskt fikk venner som gjør at jeg trives godt her.

Anonymkode: c1d88...bbe

Det er jo fritt valg da, du kan jo ikke bestemme over din kollega på fritiden?

Noen kobler av livet når de er på jobb, etterpå har de fritid :) Man jobber jo for å leve.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/wAOOp5/jeg-er-en-quiet-quitter-men-ikke-en-unnasluntrer

Anonymkode: 7da80...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er av samme oppfatning. Jobber i et yrke med høy utdannelse.

Noen opplever det ja, sett klining og tafsing. Selv med gifte folk. Tragisk.

Å dra med kollegaer hjem for julebord hørtes ekstremt ut. En kollega er jo ikke noe man omgås noe særlig på fritiden.

Mange har en eller flere kolleger som venner. Som leder holder jeg meg litt i bakgrunnen, men registrerer at flere av de jeg er leder for møtes privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Mange har en eller flere kolleger som venner. Som leder holder jeg meg litt i bakgrunnen, men registrerer at flere av de jeg er leder for møtes privat. 

Som leder skal du aldri omgås en ansatt på fritiden, eller få et personlig forhold.

Du skal heller ikke legge deg borti hva de gjør på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal jo ikke trenge å omgås en kollega på fritiden.

De som ikke vil kan vel bli hjemme? Så kan de som vil møtes. Eller bestemmer du det??

Anonymkode: 76830...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel stille det spørsmålet til de som liker julebord. Selv går jeg ikke på julebord fordi jeg ikke liker fyll og ikke vil spise julemat før julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke ha det gøy?

Du tok ikke ironien tydeligvis. Selvfølgelig kan man ha det gøy! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er jo fritt valg da, du kan jo ikke bestemme over din kollega på fritiden?

Noen kobler av livet når de er på jobb, etterpå har de fritid :) Man jobber jo for å leve.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/wAOOp5/jeg-er-en-quiet-quitter-men-ikke-en-unnasluntrer

Hvor har jeg skrevet noe om at jeg bestemmer over kollegaer på fritiden? Jeg bestemmer heller ikke over kollegaer i arbeidstiden.

Jeg skjønner ikke hvilken relevans svaret ditt har til det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som leder skal du aldri omgås en ansatt på fritiden, eller få et personlig forhold.

Har du noen hjemmel til denne "regelen"?

Hva med dem som jobber i familiebedrifter - skal ikke de få lov å omgås på fritiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen hjemmel til denne "regelen"?

Hva med dem som jobber i familiebedrifter - skal ikke de få lov å omgås på fritiden?

Jobber ikke i en familiebedrift. Så gal er jeg ikke.

Har sett hva nære relasjoner kan gjøre med arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber ikke i en familiebedrift. Så gal er jeg ikke.

Har sett hva nære relasjoner kan gjøre med arbeidslivet.

Det var ikke spørsmålet. 

Du slo bombastisk fast "Som leder skal du aldri omgås en ansatt på fritiden, eller få et personlig forhold."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det gjør jeg heller ikke, men det er ikke noe forbud mot å ha underordnede som venn. Det er det veldig mange som har. En god del ligger med de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor har du fått det fra? 

Anonymkode: 9ac0d...e6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (45 minutter siden):

Det gjør jeg heller ikke, men det er ikke noe forbud mot å ha underordnede som venn. Det er det veldig mange som har. En god del ligger med de også.

Ja, det er tragisk og komplett uprofft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene93 skrev (7 timer siden):

Gratis alkohol og sex med kollegaer 👍

Pinlig du er

Anonymkode: e6556...938

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er tragisk og komplett uprofft.

Igjen, det avhenger av bedriften. Det finnes som sagt mange familiebedrifter. Kan ikke ektepar ligge sammen hvis de jobber i familiebedriften og en av dem er sjefen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonyme-meg

Syntes julebord er koselig jeg, en av høydepunktene selv om vi må betale det selv. Jobber i helsevesenet og det å møte kollegaer utenfor sykehuset i privat tøy og alle har pyntet seg, hvor vi koser oss i sammen.

Festkomite som har stelt i stand, leid lokale, ordnet med mat og musikk. Drikke må vi ha med selv. 

Damenes og herrenes tale blir holdt og diverse andre utmerkelser. I fjor var vi rundt 50 stk. 

Gleder meg til årets julebord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke et eneste menneske, norsk eller ei, som er besatt av julebord. Har heller ingen kollegaer som drikker seg drita eller prøver seg på hverandre på julebordet, men det kan jo hende vi bare er dølle hos oss. For øvrig spiser jeg gjerne lunsj med kollegaer ute av huset, drar på quiz med dem på fritiden og finner på andre ting. Vi jobber jo med det samme, ikke så rart eller dumt å kjenne hverandre litt ut over det rent faglige. Synes jeg, da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

nordmenn elsker å gå mest mulig på rølpe-fylla... 

mange som gjør dette nærmest hver eneste helg også. Både fredag kveld, og lørdag kveld....

Anonymkode: 7f187...6a7

Hvorfor bare i helga?

Anonymkode: 1d4e3...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slutta med å være med på julebord for 15 år siden. Latterlig konsept med et vanvittig drikkepress.

Anonymkode: 7c65b...5d7

Det kan jo ha endret seg på de siste 15 årene.

Har ærlig talt litt problemer med å tro på alle de som dukker opp i forumet som hater julebord som pesten og blir tvunget til å være med av kollegaene sine. Hos oss er det ingen som snakker om det i forkant i det hele tatt annet enn høflig small talk i lunsjen om folk skal dit eller ikke, på samme måte som man spør om hva folk pleier å spise på julaften. En sur kollega som mener at julebord er fyll og tull hadde i alle fall ikke jeg prøvd å overtale til å bli med, for å si det sånn. Har aldri vært utsatt for verken drikkepress eller tafsing, ei heller overstadige kollegaer. Sier ikke at det ikke finnes, men jeg har aldri opplevd det noen av stedene jeg har jobbet og kjenner ikke til dette fenomenet blant venner og familie heller. Kan i alle fall konkludere med at det ikke stemmer at ALLE nordmenn er verken slik eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...