AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Har en gutt på 12, snart 13 år, som sikkert har gått inn i en ny veksfase nå. Han har gått fra å være relativt uinteressert i mat (bortsett fra en skive her og der og middag) slik at vi må mase på at han skal spise til å ikke bli mett lengre. Han trenger definitivt mettende og næringsrik mat med mye proteiner, og til nå går det mye i havregrynsgrøt og speilegg da han ikke blir mett av vanlige brødskiver eller knekkebrød med pålegg lengre. Han er også veldig glad i kalde fiskekaker og jeg prøver å være flink til å skjære opp epler og gulerøtter innimellom måltid på kvelden. Har noen tips til annen mat han kan lage seg selv eller som vi kan preppe til han som ikke krever oppvarming osv? Anonymkode: da2ed...838
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 (Mener forresten måltider utenom middag 😊) Anonymkode: da2ed...838
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Hvorfor kan dere ikke bare lære han å lage enkel mat? En 12-13 år greier da det. Anonymkode: 9836c...c02 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kan dere ikke bare lære han å lage enkel mat? En 12-13 år greier da det. Anonymkode: 9836c...c02 TS skrev jo det i HI: AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har noen tips til annen mat han kan lage seg selv eller som vi kan preppe til han som ikke krever oppvarming osv? Anonymkode: da2ed...838 Nå var vel spørsmålet hva slags mat... altså tips til hva han kan spise for å bli mett. Nøtter kan kanskje være en grei ting å spise litt sånn utenom måltider og på kvelden, TS? Anonymkode: 1f190...b3c 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 Man blir jo mett av brødskiver med pålegg hvis man spiser nok og kanskje drikker melk til. Brødskiver med smør, salami og hardkokt egg er godt. Ovnsbakt leverpostei med agurk er også godt og mettende. Speilegg og/eller karbonade på brød med grønnsaker er godt og mettende. Pitabrød (i brødrister) med masse grønnsaker, ost og ferdigstekt salatkylling er godt, kan sikkert ha litt dressing på. Ellers er omelett/eggestand/ovnsstekt omelett godt og kan gjøres mettende med grønnsaker, poteter og pølsebiter eller kjøttpålegg i. Gjerne grønn salat ved siden av. Anonymkode: eaccb...fd2 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Vår gutt på 12 år lager seg ofte dette til kveldsmat: Fiskeburger med grove brød, pitapizza (grove pita med div topping), speilegg på brødskiver, eller varmer opp middagsrester. Dette er mat han lager til selv. Anonymkode: 1df02...962
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 Ostesmørbrød i ovn eller i toastjern er også godt. Grove vafler med pålegg er mettende og enkelt for en 13-åring å lage selv. Anonymkode: eaccb...fd2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #8 Skrevet 10. oktober 2022 Da jeg skulle legge på meg i forbindelse med anoreksi, drakk jeg noen shakes man får på apoteket, som inneholder sykt mye kalorier. Om disse ikke frister, anbefaler jeg STOR mat med mye kalorier. Smør, for eksempel er bitteliten mat med mye kalorier, og selv om kroppen trenger fett er det ikke nødvendigvis mettende. Det indiske kjøkken er faktisk ideelt for vektøkning. Ghee (tjukt smør), paneer (feta-aktig ost), samt masse kalorier i kjøtt og ris, og ofte nøtter som garnityr. Og så er det sabla godt! Og ikke minst sunt. Anonymkode: 55210...575 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #9 Skrevet 10. oktober 2022 Tunfiskrøre, kikerter, gresk yoghurt med bær/frukt og nøtter/frø, rundstykker med kesam og cottage cheese er mat som jeg syns metter godt. Fiskekaker og egg som du nevner er jo også digg. Anonymkode: 7a1db...26a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): TS skrev jo det i HI: Nå var vel spørsmålet hva slags mat... altså tips til hva han kan spise for å bli mett. Nøtter kan kanskje være en grei ting å spise litt sånn utenom måltider og på kvelden, TS? Anonymkode: 1f190...b3c Ja, du skriver at du vil ha tips til mat som ikke skal varmes, men varm mat er det som metter best. Så hvorfor ikke lære han å lage enkel varm mat som toast, ostesmørbrød, omelett, varme middagsrester/suppe el. Anonymkode: 9836c...c02
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Overnight oats holder litt i kjøleskapet - lag stor porsjon. Anonymkode: 72723...2c4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 Det som gjør en mett er volum, proteiner, og fett. Jeg hoppet over den siste bestandig da jeg slanket meg, og sprakk jo hele tiden. Da jeg spiste mer fett så gikk det helt fint. Anyway; havregrøt som andre nevner, med rosiner, banan, cottagecheese og egg er jo supert, lag på helmelk! Ellers kan han jo læres til å lage varmmat selv; kjør på med rimelige ingredienser som ris og pasta, samt gryteretter med masse løk, bønner, linser, kikerter, og kjøtt/fisk. Eksempelvis chilli con carne og tikka masala. Dette er også utmerket å fryse i porsjoner og smelle i micron, enten hjemme eller å ta med som lunsj. Pass på kondens:) Hva med wraps? Anonymkode: 856cf...275 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 TS her! Tusen takk for mange gode svar! 😊 Kjøleskapsgrøt, rundstykker med cottage cheese og omelett som kan ligge i kjøleskapet samt kjøleskapsgrøt er akkurat slike råd jeg trenger! Mat som er lett tilgjengelig og som han lett får med i matpakka om morgenen 😄 Wraps var også en god ide, kanskje vi kan hjelpe han med å foodpreppe litt kylling eller noe sånt som han kan ha tilgjengelig i kjøleskapet og bruke i wrapsen. Og forresten, ingen har sagt at han ikke ordner seg med mat selv og det var jo også hele poenget med innlegget 😊 Anonymkode: da2ed...838 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 Nå på høsten især er jo gulerøtter og kålrabi billig og ekstra gode. Skjær i staver, ha de stående i bolle med kaldt vann i kjøleskapet. Lag dip av kesam og div urter, litt chilipulver f.eks. (Eller ferdig pose) Gir både fiber, div næring og litt protein Anonymkode: e8476...af3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 Karbonader eller pølser, og ferdig laget ertestuing. Karbonadesmørbrød. Eller pølsesmørbrød. Evt stekt løk til topping. Anonymkode: e8476...af3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 Vet ikke om dere baker brød selv? Om ikke så kan det være en ide å teste ut. Hjemmebakt brød er ofte mer mettende, og du kan tilsette som gir mer mat i skivene. Anonymkode: e8476...af3 2
Embla Othea Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 Server mer fettrik mat som inneholder mye energi istedenfor karbohydrater. F.eks.: Omelett Karbonader Fisk/kylling med wok og brun ris Egg og bacon Speilegg med avokado 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #18 Skrevet 11. oktober 2022 13-åringen her i huset spiser myyyye for tiden, og er dessverre ikke veldig glad i verken knekkebrød eller vanlige brødskiver. Han lager seg blant annet stekt egg på ristet brød, eggerøre, ostesmørbrød i ovn eller mikro, toast i toastjern, koker pasta og heller over pesto og kylling, wraps av tortilla med kylling, grønnsaker og dressing, quesedillas med ost og skinke eller kylling, havregryn med melk, rosiner og honning, gresk yoghurt med granola og syltetøy, havregrøt (i pakke som tilsettes varmt vann). Han har også (etter mye «oppfordring» fra meg blitt flink til å skjære opp grønnsaker (agurk, paprika, gulrot, tomat) som han spiser ved siden av. Men det går for tiden veldig mye av både egg og de pakkene med ferdig stekt og krydret kyllingfilet. Ev. kyllingfilet som han steker selv. Dyrt ja, men har heldigvis god økonomi og trenger ikke rasjonere veldig, men er nøye på at vi ikke alltid har favorittmaten tilgjengelig i kjøleskapet slik at han blir tvunget til å variere litt. Anonymkode: 04c1f...9eb 2
Grüner Skrevet 11. oktober 2022 #19 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 21.21): Da jeg skulle legge på meg i forbindelse med anoreksi, drakk jeg noen shakes man får på apoteket, som inneholder sykt mye kalorier. Om disse ikke frister, anbefaler jeg STOR mat med mye kalorier. Smør, for eksempel er bitteliten mat med mye kalorier, og selv om kroppen trenger fett er det ikke nødvendigvis mettende. Det indiske kjøkken er faktisk ideelt for vektøkning. Ghee (tjukt smør), paneer (feta-aktig ost), samt masse kalorier i kjøtt og ris, og ofte nøtter som garnityr. Og så er det sabla godt! Og ikke minst sunt. Anonymkode: 55210...575 Tror ikke problemet er vekta, men som ts sier så er sønnen i en fase hvor han vokser fort og derfor trenger mer mat, men mat som holder han mett over tid.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #20 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 20.55): Man blir jo mett av brødskiver med pålegg hvis man spiser nok og kanskje drikker melk til. Brødskiver med smør, salami og hardkokt egg er godt. Ovnsbakt leverpostei med agurk er også godt og mettende. Speilegg og/eller karbonade på brød med grønnsaker er godt og mettende. Pitabrød (i brødrister) med masse grønnsaker, ost og ferdigstekt salatkylling er godt, kan sikkert ha litt dressing på. Ellers er omelett/eggestand/ovnsstekt omelett godt og kan gjøres mettende med grønnsaker, poteter og pølsebiter eller kjøttpålegg i. Gjerne grønn salat ved siden av. Anonymkode: eaccb...fd2 Nei. Jeg må ha skikkelig mat. Anonymkode: 78cf3...063
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå