Gå til innhold

Hva synes dere om forkjøpsrett? Dere som har forkjøpsrett/eller har benyttet dere av dette kan se bort fra innlegget :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg min aller første bolig for 4 år siden konkurrerte jeg heldigvis ikke med noen som hadde forkjøpsrett. Venninna mi med familie vant budrunde på en bolig for noen uker siden, men en uke etterpå kom det pluuuuutselig noen med forkjøpsrett inn fra sida og kuppa boligen. De hadde vært på jakt lenge og endelig funnet det de selv kaller drømmeboligen. Jeg må si jeg deler frustrasjonen og synes det er skikkelig kjipt at det faktisk går an! Hva tenker dere andre? 

Anonymkode: d06e3...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det vel bare å melde seg inn i et boligbyggerlag? 

Anonymkode: 6c0d0...bd5

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg syns det er greit at de som har betalt for medlemsskap i borettslag i årevis har forkjøpsrett. Det er også allment kjent at det er slik og hvem som helst kan melde seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg kjøpte ble forkjøpsretten opphevet i 3 mndr da den lå til salgs, fint for meg som hadde høyeste budet.

Søsteren min gikk glipp av en leilighet på samme måte som i HI, var ganske kjipt for henne.

Anonymkode: b4117...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt takknemlig for det, jeg. For jeg hadde flaks og leiligheten jeg hadde vunnet budrunden på ble tatt. Det viser seg etterpå at den leiligheten ikke var riktig for datteren min og meg likevel, blant annet ekstremt lytt. Vi fant noe bedre i et annet område. Men skjønner at det er bittert for noen!

Anonymkode: a0de8...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er utrolig kjipt for selger også fordi da er det jo opptil flere som bare sitter på gjerdet og ikke gidder å by engang.

Anonymkode: c2bd0...e3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mistet et rekkehus på forkjøpsrett og jeg synes det var dritkjipt.  Er iallefall en uting at man kan «arve» nummer. Ikke alle har beste -og oldeforeldre som meldte seg inn i alle slags boligbyggelag i nittenhundreogførr.

Anonymkode: 1c35d...69b

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det vel bare å melde seg inn i et boligbyggerlag? 

Anonymkode: 6c0d0...bd5

Du har uansett ikke sjans når noen har arvet ansienniten av en slektning i OBOS 

https://nye.obos.no/medlem/medlemsservice/overfore-eller-bytte-medlemskap/

Anonymkode: b4117...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt for de som blir "slått på målstreken", men om man ikke takler den type skuffelse, må man la være å by på boliger i borettslag.

Hele hensikten med borettslag er jo nettopp medlemskapet og fordelene det gir.

Min første leilighet var i et borettslag, og før jeg fikk tilslag på den, var jeg gjennom flere runder der jeg ble "slått" av andre med høyere ansinitet.

Det er logisk at de med lang ansinitet ikke nødvendigvis legger inn bud i selve budrunden- hvorfor skulle de det, de vil selvsagt ikke være med å drive prisen opp når de likevel har anledning til å tre inn i høyeste bud.

Har selv gitt medlemsskap som del av dåpsgave til ei i familien

 

Endret av Sydvesta Orkana
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er utrolig kjipt for selger også fordi da er det jo opptil flere som bare sitter på gjerdet og ikke gidder å by engang.

Anonymkode: c2bd0...e3a

Dette vet de når de kjøper. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Urettferdig og dritt kjipt.

Anonymkode: b9c8f...f90

Hva stopper deg fra å få forkjøpsrett?

Anonymkode: 66d5f...3b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har uansett ikke sjans når noen har arvet ansienniten av en slektning i OBOS 

https://nye.obos.no/medlem/medlemsservice/overfore-eller-bytte-medlemskap/

Anonymkode: b4117...283

Man får retten kun fra man selv er født og ikke årene før. Men uansett kjipt at noen har fra fødselsår. Opplevd mange som har det og bruker det for alt de har. Men skjønner jo det også, når de kan…

Anonymkode: 46a59...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg trodde skulle bli min første leilighet ble snappet 20 minutter før fristen for å ta leilighet på forkjøpsrett gikk ut. Kan faktisk etter 15 år fremdeles kjenne at jeg forbanner konseptet🙈 men jeg har forståelse for det. Har kjøpt Obosmedlemskap til begge sønnene mine, så de forhåpentligvis skal slippe å oppleve det sammen😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dritkjipt. Og det på tross av at jeg er medlem selv, med god ansiennitet. Man kan jo ikke ta høyde for at man faktisk får boligen selv om man har fått tilslag. Så i stedet for å glede seg, og ikke minst; planlegge! -så må man gå i 14 dager å bite negler og det som verre er. 
Har tapt en leilighet på forkjøp før, og gudskjelov for det - jeg ble for ivrig og bød mer enn ønsket. Noen måneder senere fikk jeg kjøpt en leilighet til 490.000 rimeligere som jeg dermed kunne pusse opp akkurat slik jeg ville. Allikevel syns jeg denne ordningen gir mer sorger enn gleder. Altså, hva med å regulere ned forkjøpsretten til et par dager da, så man får tid til å planlegge den store logistikken en flytting faktisk innebærer. 

Anonymkode: ead00...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den leiligheten jeg drømte om uten at noen snappet den. Greit med medlemskap, men hvor? Obos hadde ikke hjulpet her.

Anonymkode: e5f8c...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man får retten kun fra man selv er født og ikke årene før. Men uansett kjipt at noen har fra fødselsår. Opplevd mange som har det og bruker det for alt de har. Men skjønner jo det også, når de kan…

Anonymkode: 46a59...d58

Hos noen, som f.eks BOB, arver man hele ansienniteten, eller det gjorde man iallfall for to år siden! Jeg er bare 34, men hadde likevel 42års ansiennitet når jeg kjøpte min leilighet i 2020.

Forøvrig syns jeg det er helt greit med forkjøpsrett! Noen fordeler må jo de som melder seg inn i boligbyggelag ha!

Anonymkode: 72adf...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for og imot..vi tapte 1 hus pga vi ikke hadde ansiennitet...men fikk hud nr 2 da vi fikk ansiennitet fra svigers.

Nå har vi kjøpt Obos medlem skap til oss og barna. Vi har 9 års ansiennitet nå og barna har 4 og 10:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en av de heldige som fikk leiligheten på forkjøpsrett, der et tosifret antall interesserte hadde meldt forkjøpsrett. En del kommunale og statlige foretak har flere bø-medlemskap de kan fordele til siden ansatte. På den måten fikk jeg som lærer 35 års ansiennitet på et blunk. 

Anonymkode: 1d60e...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (7 timer siden):

Jeg syns det er greit at de som har betalt for medlemsskap i borettslag i årevis har forkjøpsrett. Det er også allment kjent at det er slik og hvem som helst kan melde seg inn.

Men det er noe som kalles ansiennitet. Hvordan skal noen som meldte seg inn som voksne konkurrere mot noen som hadde foreldre eller slektninger som har betalt lenge på sin og gitt som gave til sitt barn? Min tante har vært OBOS medlem i mange år og har ikke planer om å flytte til Oslo. Men hun har barnebarn, ingen av de 18 enda, men hvis en av disse da får ansienniteten i gave, da får de som 18-åring mange års ansiennitet med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...