Gå til innhold

Å ringe folk på mobilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du får mail fra noen i en etat, eller en bedrift eller lignende, og det i signaturen står mobilnummeret - er det ikke da "greit" å ringe dem på mobilen?

Jeg spør fordi jeg ringte en saksbehandler på mobilen (jobbtelefonen kom jeg aldri frem på) og hun ble skikkelig snurt fordi jeg ringte henne på mobilen. Hvis hun ikke vil at folk skal ringe henne på mobilen, hvorfor står da mobilnummeret hennes i bunnen av alle mail (sammen med faksnummer og jobbnummer, men likevel?)?

Er det jeg som er teit?

Videoannonse
Annonse
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Nei, det er saksbehandleren som bommer. Treffer du saksbehandleren på mobil en dag h*n har fri får dere heller avtale samtale når vedkommende er på jobb igjen.

Jeg forutsetter at du ringer innenfor normalarbeidstiden.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å ringe folk på mobilen, og jeg hater når kunder gjør det med meg.

Jeg kan ikke hjelpe dem når jeg ikke er på kontoret, fordi jeg trenger pc'n tilgjengelig. Hvis de ikke får tak i meg (fordi jeg er ute fra kontoret eller sitter i en annen telefon), er det bedre at de sender meg en mail med spørsmålene sine, så ringer/mailer jeg når jeg er tilbake på kontoret.

Jeg jobber fleksitid med kjernetid fra 10-14, og har faktisk krav på å få være i fred når jeg ikke er på jobb. Jeg har dessuten krav på min lunsjpause som alle andre. Det er ikke alltid "bare" å si at "jeg har dessverre fri nå, men jeg ringer deg når jeg er på jobb", for kunder kan bli fornærmet og føle at de ikke er første prioritet.

For kolleger stiller saken seg annerledes, har ingen problemer med at kolleger ringer meg på mobil.

Jeg føler meg rett og slett litt forfulgt av at folk ringer når som helst, hvor som helst. De ringer også selv om de kanskje har fått beskjed på jobb om at jeg er på ferie eller er syk!

Min mobil er MIN mobil, og min egen tid er MIN egen tid! Kunder kan ringe meg på mobil i krisesituasjoner - men ikke ellers!!

Skrevet
Hvis du får mail fra noen i en etat, eller en bedrift eller lignende, og det i signaturen står mobilnummeret - er det ikke da "greit" å ringe dem på mobilen?

Jeg spør fordi jeg ringte en saksbehandler på mobilen (jobbtelefonen kom jeg aldri frem på) og hun ble skikkelig snurt fordi jeg ringte henne på mobilen. Hvis hun ikke vil at folk skal ringe henne på mobilen, hvorfor står da mobilnummeret hennes i bunnen av alle mail (sammen med faksnummer og jobbnummer, men likevel?)?

Er det jeg som er teit?

Når saksbehandler oppgir mobilnummeret, må hun da skjønne at folk kan komme til å tolke det som at man kan ringe henne på det nummeret?

Hadde jeg skulle hatt mer med henne å gjøre ville jeg nok bemerket neste gang noe sånt som: "Beklager at jeg ringte deg på mobilen sist, jeg merket at du ikke ville snakke med meg, men ettersom du hadde oppgitt nummeret i jobbsammenheng trodde jeg at du var tilgjengelig for jobbsamtaler på mobilen." Hadde jeg ikke skulle hatt mer med henne å gjøre, ville jeg ikke tenkt mer på det :)

Skrevet
Nei, det er saksbehandleren som bommer. Treffer du saksbehandleren på mobil en dag h*n har fri får dere heller avtale samtale når vedkommende er på jobb igjen.

Jeg forutsetter at du ringer innenfor normalarbeidstiden.

Enig!

Skrevet
Jeg synes det er en uting å ringe folk på mobilen, og jeg hater når kunder gjør det med meg.

Jeg kan ikke hjelpe dem når jeg ikke er på kontoret, fordi jeg trenger pc'n tilgjengelig. Hvis de ikke får tak i meg (fordi jeg er ute fra kontoret eller sitter i en annen telefon), er det bedre at de sender meg en mail med spørsmålene sine, så ringer/mailer jeg når jeg er tilbake på kontoret.

Jeg jobber fleksitid med kjernetid fra 10-14, og har faktisk krav på å få være i fred når jeg ikke er på jobb. Jeg har dessuten krav på min lunsjpause som alle andre. Det er ikke alltid "bare" å si at "jeg har dessverre fri nå, men jeg ringer deg når jeg er på jobb", for kunder kan bli fornærmet og føle at de ikke er første prioritet.

For kolleger stiller saken seg annerledes, har ingen problemer med at kolleger ringer meg på mobil.

Jeg føler meg rett og slett litt forfulgt av at folk ringer når som helst, hvor som helst. De ringer også selv om de kanskje har fått beskjed på jobb om at jeg er på ferie eller er syk!

Min mobil er MIN mobil, og min egen tid er MIN egen tid! Kunder kan ringe meg på mobil i krisesituasjoner - men ikke ellers!!

Da er det et lurt tips å ikke oppgi privat mobilnummer til kunder/klienter. Dersom jeg som "utenforstående" får oppgitt nummer til fasttelefon på arbeidsplassen, og mobilnummer til den jeg trenger å henvende meg til, antar jeg vel at mobilen brukes i jobbsammenheng. Å ringe folk når jeg vet de har fri synes jeg derimot er upassende.

Skrevet

Så lenge personen har oppgitt mobilnummeret sitt og du ringer i kristelig tid, er det ikke frekt.

Jeg opplevde å bli oppringt på mobilen på sykehuset rett etter at jeg hadde født, og vedkommende insisterte på å snakke med meg om noe jobbrelatert, selv om jeg a) hadde sluttet i jobben

b) uansett hadde fødelspermisjon

c) kom rett fra fødestua

Hvor er antennene da?

Skrevet
Så lenge personen har oppgitt mobilnummeret sitt og du ringer i kristelig tid, er det ikke frekt.

Jeg opplevde å bli oppringt på mobilen på sykehuset rett etter at jeg hadde født, og vedkommende insisterte på å snakke med meg om noe jobbrelatert, selv om jeg  a) hadde sluttet i jobben

b) uansett hadde fødelspermisjon

c) kom rett fra fødestua

Hvor er antennene da?

:overrasket:

Skrevet
Enig!

Jeg er veldig uenig!

Når saksbehandleren behandler din sak, er hun nok på kontoret sitt. Kunne du ikke bare ha lagt igjen beskjed om at hun skulle ringe deg?

Det skal mye til for at jeg ringer mobil til folk som har en jobbtelefon.

Skrevet

dersom mobilen er en personlig mobil og man ikke ønsker at denne skal bli benyttet i jobbsammenhenger, så fatter jeg ikke hvorfor man oppgir mobilnummer i mailer og andre steder direkte til kundene!

når jeg jobbet med kunder som skulle komme i kontakt med meg, og jeg kun hadde min private mobil og ingen avtale om at folk kunne kontakte meg på mobil dersom de ikke fikk tak i meg på kontortelefon eller mail, så OPPGA jeg heller ikke mobilen!!

hadde jeg fått en mail fra en saksbehandler der denne oppga mobilnummer i sin JOBBsignatur, så ville jeg tatt det som en selvfølge at jeg kunne ringe vedkommende på mobil i JOBBtiden!

Gjest lilletroll
Skrevet

Men da gir du vel heller ikke ut mobilnummeret ditt til kundene?

Jeg har min mobil nederst i mailsignaturen min i jobbsammenheng, og jeg synes det er greit at de ringer der. Hadde det ikke vært greit hadde jeg fjernet nummeret.

I ditt tilfelle hovedinnlegger så har du ikke gjort noe feil. Står nummeret der må du også gå ut i fra at du kan bruke det!!

Skrevet
Jeg er veldig uenig!

Når saksbehandleren behandler din sak, er hun nok på kontoret sitt. Kunne du ikke bare ha lagt igjen beskjed om at hun skulle ringe deg?

Det skal mye til for at jeg ringer mobil til folk som har en jobbtelefon.

Men hvorfor oppgir hun da mobilnummeret sitt i (jobbrelatert) mail, slik jeg skjønner problemstillingen? Samboern min jobber dels som saksbehandler, dels ute i bedriften; han er tilgjengelig både på mobil og kontortelefon... Klart man ikke skal lete fram folks privatnumre for å ringe dem i jobbsammenheng, men når de har oppgitt nummeret selv er det da rimelig å anta at de bruker telefonen i jobben? Det kan også være greit å nå en person for å gi en kort beskjed, og høre når h*n er tilgjengelig på kontoret, dersom man ikke har kommet gjennom på fasttelefonen.

Skrevet (endret)
Men hvorfor oppgir hun da mobilnummeret sitt i (jobbrelatert) mail, slik jeg skjønner problemstillingen? Samboern min jobber dels som saksbehandler, dels ute i bedriften; han er tilgjengelig både på mobil og kontortelefon... Klart man ikke skal lete fram folks privatnumre for å ringe dem i jobbsammenheng, men når de har oppgitt nummeret selv er det da rimelig å anta at de bruker telefonen i jobben? Det kan også være greit å nå en person for å gi en kort beskjed, og høre når h*n er tilgjengelig på kontoret, dersom man ikke har kommet gjennom på fasttelefonen.

Jeg må oppgi mobilnummeret mitt i tilfelle kriser (og det er det rett som det er).

Og jeg synes som sagt at det er frekt når kunder ringer meg PÅ MOBIL for å snakke om noe helt ordinært som fint kan vente til i morgen. Synes denne skikken er i ferd med å ta helt av! Jeg sitter i telefonen minst halvparten av dagen, så når det ringer utenfor arbeidstid, i lunsj osv er det faktisk ganske belastende.

Det er liksom en grunn til at jeg ikke tar jobbtelefonen også, da! Jeg er faktisk OPPTATT (enten i annen telefon, i møte eller fordi jeg har fri)!

Endret av Bree
Skrevet
Jeg må oppgi mobilnummeret mitt i tilfelle kriser (og det er det rett som det er).

Og jeg synes som sagt at det er frekt når kunder ringer meg PÅ MOBIL for å snakke om noe helt ordinært som fint kan vente til i morgen. Synes denne skikken er i ferd med å ta helt av! Jeg sitter i telefonen minst halvparten av dagen, så når det ringer utenfor arbeidstid, i lunsj osv er det faktisk ganske belastende.

Det er liksom en grunn til at jeg ikke tar jobbtelefonen også, da! Jeg er faktisk OPPTATT (enten i annen telefon, i møte eller fordi jeg har fri)!

nå er det faktisk ikke sikkert at de vet at du kun oppgir mobilnummer til krisetilfeller, da veeeeldig mange bruker mobil aktivt i jobbsammenheng nettop fordi de ikke alltid ER på kontoret men likevel er på jobb.

at akkurat du ikke har det slik, er jaggu ikke enkelt å vite for brukeren som kanskje er vant til alle de andre som bruker den.

dersom det kun er til krisetilfeller, er det ikke da mulig å la sentralbord ha mobilnummeret ditt tilgjengelig, slik at folk faktisk kun får mobilnummeret ditt i krisetilfeller?

og det med lunsjen, unnskyld meg Bree, men lunsj kan være alt mellom kl. 11-13, dersom du ikke også oppgir i mailen når du har lunsj så man vet når akkurat du har lunsjen din, og når du da har fast arbeidstid mellom 10 og 14 og flexi utover det? ...

da har man altså to timer i løpet av en arbeidsdag som man kanskje kan være så heldig å få tak i deg? (med mindre du også informerer brukerne om når du har lunsjen din)

mellom 10 og 11 og mellom 13 og 14?

håper ikke det er noen form for service innen den jobben din? ;)

Skrevet
Da er det et lurt tips å ikke oppgi privat mobilnummer til kunder/klienter. Dersom jeg som "utenforstående" får oppgitt nummer til fasttelefon på arbeidsplassen, og mobilnummer til den jeg trenger å henvende meg til, antar jeg vel at mobilen brukes i jobbsammenheng. Å ringe folk når jeg vet de har fri synes jeg derimot er upassende.

:Nikke:

Men jeg ringer sjelden/aldri på folks mobiler da, selv ikke folk ansatt steder som selv har sagt at det er bare å gjøre det

Skrevet
da har man altså to timer i løpet av en arbeidsdag som man kanskje kan være så heldig å få tak i deg? (med mindre du også informerer brukerne om når du har lunsjen din)

mellom 10 og 11 og mellom 13 og 14?

Hallo i luken? Korttenkte folk, altså.

Ring jobbtelefonen!! Ingen grunn til å skulle ringe meg på mobil. På jobben er jeg, og er jeg ikke der, kan folk ta imot beskjed og fortelle når jeg er tilbake.

Mobilnummeret mitt står for øvrig nederst, under jobbtelefon/faks/email/jobbadresse, og i parantes.

Skrevet

Oppgir man telefonnummeret sitt i en mail, da er det som om man oppfordrer vedkommende i andre enden til å ta kontakt på denne.

OM man da blir sur fordi noen faktisk ringer nummeret man selv har påført mailen man har sendt ut, ja da er det virkelig ikke den som ringer som er frekk, men den som blir sur for at noen ringer et telefonnummer en selv har gitt ut.

Vil man ikke at kunder skal ringe på mobilen i arbeidstiden, da har man heller ikke telefonnummeret sitt påført i mailene man sender ut, enkelt og greit !

Skrevet
Hallo i luken? Korttenkte folk, altså.

vel, jeg synes kanskje ikke nødvendigvis det er meg som er korttenkt, når det er du som oppgir ett telefonnummer du ikke ønsker folk skal bruke.

og hva som kan fremstå for deg som uvesentlig, kan oppleves som krise for bruker. men igjen, dersom det ikke er service som er del av din jobb, så gjør det jo ingenting.

Gjest Laban ii
Skrevet

Dette er i grunnen veldig enkelt:

Det nummeret som står oppført øverst, er det primære kontaktnummeret til personen. Står mobilen øverst, ringer man først til mobilen. Står jobbnummer øverst, ringer man først til jobbnummeret.

At et mobilnummer står oppført i mailer, kan være en del av company policy (standard signatur), det er ikke alltid frivillig fra arbeidstakers side. Jeg synes det er greit å være litt tilbakeholden med å ringe folk på mobilen, og etter kl 16 er det fy!

Skrevet

Oppgir man mobilnummeret sitt i en jobbrelatert mail, må man faktisk regne med å bli ringt på mobiltelefonen!

Vil man ikke bli kontaktet på mobil, får man bare oppgi kontortelefonen. I en del jobber er man jo nesten bare tilgjengelig på mobil, og det er ikke nødvendigvis så lett for andre å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...