Gå til innhold

Råd for å tvinge seg til å trene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nødt til å begynne å trene målrettet pga. et helseproblem jeg har hatt, og som kan vende tilbake/bli kronisk om jeg ikke gjør tiltak, og tiltaket er selvsagt målrettet trening(fått opplegg av fysio). Det er trist å si det men Jeg avskyr alt som har med trening å gjøre. Jeg hater å svette, jeg hater å være ukomfortabel, jeg hater å være tomatrød....! Samtidig ligger alt til rette for at det relativt enkelt skal være gjennomførbart; jeg får rabatt via jobb på medlemskap hos et treningssenter, det ligger 10 min unna på sykkel, og knapt nok det. Har dere noen råd for å piske meg avgårde så jeg ikke bare blir støttemedlem?

(Og før noen foreslår å finne en aktivitet jeg liker; jeg tror ikke den finnes, jeg har prøvd mye forskjellig. Jeg vil bare ha det fortest mulig overstått.)

Anonymkode: 79f83...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må tvinge deg i begynnelsen så blir det en vane til slutt. 

Lag belønningssystem? Om du trener x antall økter i uka i 4 uker skal du kjøpe noe du har ønsket deg lenge?

Anonymkode: f169f...c36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir motivert av noe så teit som Nike sitt slagord, Just do it. Bare gjør det. Å tenke og vurdere og grue seg tar mer tid, krefter og fokus enn å bare dra av gårde og få det unnagjort. Lag avtaler med deg selv i kalenderen for å ha tidspunkter der din eneste oppgave er å få unna treningen så du slipper og tenke noe mer på det.

Det fungerer for meg, i hvert fall.

Anonymkode: f7f38...322

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du på et senter da? Må du trene så hardt at du svetter?

Anonymkode: 89727...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på det. Bare gjør det. Ikke gi hodet ditt alternativer. 

Anonymkode: e2188...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et treningsprogram som går over flere uker. I appen «Playbook» er det mange dyktige coacher som legger ut treningsprogram, de er enkle å følge da det står instrukser og videoer. 
Kanskje du blir mer motivert nå du ser fremgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trent jevnlig 3 ganger i uken på senter i 15 år, hatet og trene intensiv kondisjon hvor en svimler og vil kaste opp. Hold deg fast.... Hater det fremdeles. Det jeg derimot trivs med er og trene litt tyngre baseøvelser (markløft, knebøy osv). Tar litt sirkeltrening med venner innimellom for og få litt høy puls og kondisjon, men det er det lengste jeg strekker meg. Så du skal få 2 tips av meg:

1. Finn en treningsform du kan like/misliker mindre. Den finnes, prøv deg litt frem i det små, få gjerne en pt til å lage et opplegg til deg

2. Ikke ha for store forventninger og gå hardt ut, da er det mindre sjangs for du kommer til å holde ut i lengden. Begynn i det små og bygg på. Kansje 20 min 3 ganger i uken er en god nok målsetning til og begynne med. Litt er bedre enn ingenting. De gangene jeg tvinger meg selv til å gå, har jeg kansje et mål om 10 min, men når en først er i gang så er alt mye lettere😊

Dette klarer du! 

Anonymkode: 60c60...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å ikke ha som mål å trene, men ha som mål å dra til treningssenteret. Det er lettere å overtale seg selv til å dra på treningssenteret, enn til å faktisk trene. Når du først er på senteret føles det litt dustete å være der uten å trene, så da blir det til at du trener.

Anonymkode: 2b0c0...910

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp aktivitetsklokke. Jobb med kalorimål som er «umulig» å nå uten trening, eller f.eks et mål om x antall aktive minutter ( pulsen må opp til treningsnivå). 

Jeg blir motivert av å se hvor mye forbrenningen øker av å være en time på senteret. Eller gå motbakker en halvtime 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det at jeg har en avtale. Det er lettere å komme seg avgårde når jeg har en time kl 11 og et opplegg å følge enn om jeg skal reise helt av meg selv. Så jeg vil anbefale at du melder deg opp på noe.

Om du ikke liker selve treningen så fokuser på det positive med at du kjenner at formen blir bedre jo mer du trener. Det er også motiverende for meg. Jeg merker det i hverdagen og på trening at det faktisk hjelper, at jeg blir sterkere og får bedre kondisjon.

Anonymkode: ea510...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start i det små. Ta på deg skoene og gå en tur. Ikke vent til i morgen, men start umiddelbart. Utsetter du, blir det aldri gjort.

Øvelsene får du motivasjon til når du har fått varmen i kroppen og pulsen litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for alle tips! Siterer ikke alle for ryddighetensskyld, men lover jeg noterer meg dem! Just do it er et fint slagord egentlig. For det er jo det jeg vil; få det gjort så jeg forhåpentligvis ikke får det helseproblemet flere ganger(grusomt!).

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må du på et senter da? Må du trene så hardt at du svetter?

Anonymkode: 89727...1a8

Jeg har forsøkt meg på diverse hjemme/ute, men hater det like mye 😅 Og ja, jeg må nok svette, jeg bør løfte litt tungt. Og jeg svetter ganske raskt, skal lite til.

Jeg har trent jevnlig 3 ganger i uken på senter i 15 år, hatet og trene intensiv kondisjon hvor en svimler og vil kaste opp. Hold deg fast.... Hater det fremdeles. Det jeg derimot trivs med er og trene litt tyngre baseøvelser (markløft, knebøy osv). Tar litt sirkeltrening med venner innimellom for og få litt høy puls og kondisjon, men det er det lengste jeg strekker meg. Så du skal få 2 tips av meg:

1. Finn en treningsform du kan like/misliker mindre. Den finnes, prøv deg litt frem i det små, få gjerne en pt til å lage et opplegg til deg

2. Ikke ha for store forventninger og gå hardt ut, da er det mindre sjangs for du kommer til å holde ut i lengden. Begynn i det små og bygg på. Kansje 20 min 3 ganger i uken er en god nok målsetning til og begynne med. Litt er bedre enn ingenting. De gangene jeg tvinger meg selv til å gå, har jeg kansje et mål om 10 min, men når en først er i gang så er alt mye lettere😊

Dette klarer du! 

Anonymkode: 60c60...3c7

😱

Jeg har forsøkt meg på diverse trening jeg muligens kan like, men eneste jeg ser ut til å kunne være noe nøytral til er svømming og sykling(frem til det blir for bratt, lol).

Men skal ta deg litt på det med 20 min, for jeg er litt sånn at om jeg først må svette så vil jeg få mest mulig ut av det og holde på en time, men kun en gang i uka liksom. Men hver dag blir nok for mye om jeg blir så svett jeg må dusje, har hudproblemer som gjør at jeg ikke kan dusje hver dag. Må ha minst 2 dager mellom eller så faller trynet mitt av :fnise:

Du kan prøve å ikke ha som mål å trene, men ha som mål å dra til treningssenteret. Det er lettere å overtale seg selv til å dra på treningssenteret, enn til å faktisk trene. Når du først er på senteret føles det litt dustete å være der uten å trene, så da blir det til at du trener.

Anonymkode: 2b0c0...910

Hehe, den var fin:D

Bondenisse skrev (1 time siden):

Kjøp aktivitetsklokke. Jobb med kalorimål som er «umulig» å nå uten trening, eller f.eks et mål om x antall aktive minutter ( pulsen må opp til treningsnivå). 

Jeg blir motivert av å se hvor mye forbrenningen øker av å være en time på senteret. Eller gå motbakker en halvtime 😊

Hm, tror jeg har en liggende, fitbit tror jeg(misslykka forsøk på å være aktiv, heh). Vet ikke om den kan gjøre sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjemmetrening! 

Anonymkode: 9b6fc...72b

Har forsøkt meg på det før(gjennomførte faktisk Chloe Ting sin 30 days shred!). Men det var så mye pes å rigge meg til på mine 33kvm for å få plass til å trene + at naboene ikke satte så pris på det. Men jeg skal kjøpe ny bolig om et års tid regner jeg med, så da blir det jo bedre. Kanskje jeg kan ha eget treningsrom i kjelleren eller no:P Som aldri blir brukt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg gjør:

Kjøp deg noen fine treningsklær

Bruk some til å finne motivasjon

Hør på motivasjonstaler på Spotify mens du går deg en tur

Se på det som noe du må, akkurat som å gå på do, spise etc

Ha en fast plan. Start i det små, så øker du

Sett deg små mål

Tren med andre, ha noen å f.eks gå tur med

Finn den indre motivasjonen til å trene og påminn deg selv på dette. F.eks heng opp en gul lapp på speilet eller ha en alarm. 

Sett på alarm når du skal gjøre deg klar til trening og dra å trene. Da slipper du å gå å tenke på det hele tiden. 

Finn øvelser som du synes er greie. 

Anonymkode: 4a209...5f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

...

Hør på motivasjonstaler på Spotify mens du går deg en tur

...

Hva er det? Har du eksempler?

Anonymkode: c3a7b...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det? Har du eksempler?

Anonymkode: c3a7b...53f

Søk på motivation speech på spotify

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tenke, du må bare gjøre det. Ikke begynn en tankerekke på hvorfor du ikke skal. Bare tenk på hva du skal: Ta på deg treningstøy, drikk pre-workout, Trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper også for meg å tenke på det som en plikt som bare skal gjøres. Litt dette med "just do it" som andre har sagt.

F.eks jeg bruker ikke tid på å vurdere om jeg har lyst eller ikke til å dra på jobb eller pusse tennene. Jeg gjør det bare, uten å tenke på det. 

Jeg bruker også SoMe som motivasjon. F.eks hvis jeg hadde planlagt en joggetur men det regner ute, tenk så kult hvis jeg kan poste et bilde og skryte litt av at jeg jogget i regnværet.

Anonymkode: ea510...778

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...