Gå til innhold

Jeg tror jeg ble voldtatt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tenker at dette blir litt vel ensidig vinklet. Det er snakk om en 16 år gammel gutt, ikke en voksen mann. Når du ikke kommuniserte noe som helst i den ene eller andre retningen: hvordan skal en 16 år gammel gutt som ikke har noen erfaring med damer forstå at din respons ikke var en akseptabel respons? Jeg tror denne mannen fort vil blitt både sjokkert og veldig lei seg om du hadde kontaktet han og fortalt han at din opplevelse var at han voldtok deg da dere var 16. Dette var nok for all del en uheldig erfaring, men er det voldtekt at en kvinne lar en mann ha sex med henne uten at hun kommuniserer hverken ja eller nei? Lar det spørsmålet henge, fordi jeg tror ulike kvinner har ulik oppfatning der. 

Anonymkode: 15e2e...b2a

Det er faktisk voldtekt uansett om han skjønner det eller ikke. Det er noe som heter uaktsomt drap også, det er fortsatt drap selv om du ikke skjønner at du har drept noen før de er døde. Denne gutten burde absolutt blitt gjort oppmerksom på at det var voldtekt om han ikke skjønte det selv!

Anonymkode: 0fb90...766

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er helt ok og rimelig at du, knapt kjønnsmoden, ikke klarte å yte så mye motstand, selv om motparten kanskje ikke var så ond og farlig. Eller kanskje var han det, og intuisjonen fanget opp at du hadde best sjanse ved å være passiv.

Gjerningsmannen trenger ikke være verken ond eller farlig for at man skal gå i "frys". Reaksjonen er ikke nødvendigvis logisk, det er ikke intuisjonen som styrer dette. Veldig mange kvinner lar være å gjøre motstand i slike situasjoner selv om faktisk det å gjøre motstand hadde fått dem ut av situasjonen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk voldtekt uansett om han skjønner det eller ikke. Det er noe som heter uaktsomt drap også, det er fortsatt drap selv om du ikke skjønner at du har drept noen før de er døde. Denne gutten burde absolutt blitt gjort oppmerksom på at det var voldtekt om han ikke skjønte det selv!

Selvfølgelig skjønte han at det ikke var greit for henne. En tenåring er nok svært kåt, men tåpelig å redusere ham til en person uten evne til å tenke og forstå. 

Anonymkode: fc5a0...346

• Liker 2
Skrevet

Er dette hvorfor kvinner avviser «snille» menn? Nå gir alt mening. 

Anonymkode: 5116f...800

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For et tåpelig spørsmål. Her var det ingen seksuelle indikasjoner på forhånd, null engasjement fra hennes side og hun fjernet hånden hans flere ganger. 

Anonymkode: 81cd4...a2c

Trist situasjon. Men hun kunne jo vært tydelig og sagt ifra med et NEI ! Jeg har også vært 16 år og var istand til å si nei til frekke menn. Enten på cafe, puber osv. Kanskje han ikke forsto at hun ikke ville mer fordi hun ikke var tydelig nok med hva hun ville ? Vi må lære å sette tydelige grenser ellers kan alle ta seg til rette.

Anonymkode: 5d1d4...6f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tenker at dette blir litt vel ensidig vinklet. Det er snakk om en 16 år gammel gutt, ikke en voksen mann. Når du ikke kommuniserte noe som helst i den ene eller andre retningen: hvordan skal en 16 år gammel gutt som ikke har noen erfaring med damer forstå at din respons ikke var en akseptabel respons? Jeg tror denne mannen fort vil blitt både sjokkert og veldig lei seg om du hadde kontaktet han og fortalt han at din opplevelse var at han voldtok deg da dere var 16. Dette var nok for all del en uheldig erfaring, men er det voldtekt at en kvinne lar en mann ha sex med henne uten at hun kommuniserer hverken ja eller nei? Lar det spørsmålet henge, fordi jeg tror ulike kvinner har ulik oppfatning der. 

Tror du virkelig at 16årige gutter er så dumme?

Dette var helt tydelig voldtekt.

Beklager at du måtte oppleve dette TS, du reagerte helt normalt og ut i fra det du forteller så var det ingen tvil om du ville. Alle skjønner at man ikke skal ha sex med noen som ikke er med på det som skjer, det heter voltekt nettopp fordi det ikke er faktisk sex. ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er 3 perspektiver her. Ditt, hans, lovens.

Loven i dag krever vold/trusler/utnyttelse av tilstand som redusert bevissthet for å definere voldtekt som straffbar handling.

Slik det ser ut for meg:

Han brukte ikke maktmidler. Voldtektsforbrytere kysser vanligvis  ikke offeret på halsen, sier godnatt, prater med foreldre. Han var 16 år, han oppfattet ikke seg selv som noe farlig, og har ikke skjønt at du ikke klarte å uttrykke på en sterk måte at du ikke ville.

Du har en voldtektsopplevelse, fordi du i situasjonen ble maktesløs. Han brukte ikke fysisk overmakt, du ble felt av en lammende frykt i deg selv. Det er ikke din feil. Du var ung og umoden, og vi er alle vokst opp med å bli konfrontert med alle forbrytelsene som skjer mot jenter. Du hadde ikke erfaring med grensesetting og det er helt naturlig å være sårbar og amatør på den fronten som 16-åring. Og også mye senere i livet opplever mange kvinner å tape kontroll via de indre mekanismene mer enn at mannen bruker vold eller trusler.

En frys-respons er naturlig ved en sterk opplevd trussel mot liv og helse. 

Du skriver ingen steder at du fryktet vold eller tvang. Det fremgår heller ikke av teksten hva du tror ville blitt utfallet om du ikke hadde frosset, om du hadde klart å si akkurat hva du mente, og/eller motsette deg mer fysisk. Jeg sitter ikke med følelsen av at det ville blitt vold og tvang fra hans side (ut fra den lille informasjonen som står).

Jeg ser du skriver at det ble kleint, at du oppfattet det som en forventning fra hans side. Jeg tenker at kontrolltapet gjerne begynte der, med at du ikke visste hvordan du kunne hevde deg og uttrykke deg overfor en slik usagt forventning. Du var knapt mer enn en ungdomsskoleelev. Det er helt naturlig å ikke være proff grensesetter. Det er også naturlig at en gutt på 16 kan misforstå en jente som ikke sier nei og ikke reiser seg fra sengen. Vet han ikke om frys-respons, kan han tro du er med. 

Å føle kontrolltap i en ufrivillig seksuell situasjon er overveldende. Det skal ikke være en skam å ikke ha klart å handle "profesjonelt". Dette var et overgrep for deg, for det stod ikke i din makt å få deg selv til å aktivt handle for å verne om deg selv. 

Jeg tror kanskje, slik jeg tolker det du skriver, at det er et overgrep som ikke har en forbryter, men en amatør også i den andre enden. Som er overveldet på en annen måte og ikke ser hva som skjer emosjonelt med jenta han tror har sex med.

Jeg synes det ser ut som mange svarer her ut fra at de selv har blitt erfarne på både å være entusiastisk med på sex, og å føle seg trygge på retten til å gi blaffen i andres forventninger, og at deres sexpartnere er voksne menn som leser kvinner bedre. 

Enten han var fullt klar over hva du følte eller ikke, så er det viktig at du anerkjenner at jenta i senga følte seg hjelpeløs og følte at hun ikke kunne hindre ufrivillig sex. Det må ikke ha en juridisk merkelapp, eller en bevisst ond motpart. 

Din egen dom er viktigst for din mestring. Klarer du å se at den 16-årige versjonen av deg var uerfaren og ble vippet av pinnen, og at det ikke er noe å skamme seg over, klarer du lettere å reparere skaden i selvbildet. Det er helt ok og rimelig at du, knapt kjønnsmoden, ikke klarte å yte så mye motstand, selv om motparten kanskje ikke var så ond og farlig. Eller kanskje var han det, og intuisjonen fanget opp at du hadde best sjanse ved å være passiv. Det er bare du som var der, og du var der som uerfaren og utrygg. Du har ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: d4299...e28

Ehm. Vi trenger en samtykkelov, NÅ!

• Nyttig 1
Skrevet

Det beste for å gå videre i livet er å tilgi seg selv for de gale valg og reaksjoner, som vi alle gjør i livet. Men også tilgi den umodne og overgirpende gutten. Da blir det lettere å få en helbredelse for sjelen.

• Liker 1
Skrevet

Råder deg til å bare akseptere at det har skjedd. Jeg hadde også en slik "kompis". Å bli lammet er ev veldig normal reaksjon. Sørg for at han ikke er en del av livet ditt lenger.

Anonymkode: ad33b...e9c

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjerningsmannen trenger ikke være verken ond eller farlig for at man skal gå i "frys". Reaksjonen er ikke nødvendigvis logisk, det er ikke intuisjonen som styrer dette. Veldig mange kvinner lar være å gjøre motstand i slike situasjoner selv om faktisk det å gjøre motstand hadde fått dem ut av situasjonen. 

Absolutt! Da jeg jobbet i butikk fikk vi opplæring i hva vi skulle gjøre ved ran. Vi fikk beskjed om å gi ranerne absolutt alt de ville ha uansett hva det var. Hvorfor? Jo, fordi det å prøve å kjempe vil kunne gjøre en allerede farlig situasjon mye farligere. Potensielt dødelig.

Å kjempe kan være det farligste du gjør i livet og er IKKE eneste riktige.

Har man sex med noen så har man også ansvar for at begge skal ha det greit, så enkelt er det. Å ha sex med noen som tydelig viser noe annet enn glede og begeistring er feil. Hva som bikker det over til overgrep eller voldtekt er ikke nødvendigvis så lett å skille, men ut i fra hvordan TS har beskrevet det som skjedde så er det tydelig at hun ikke ville og det som skjedde var voldtekt.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke det uaktsomt drap er

Anonymkode: 08db6...569

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skjønte han at det ikke var greit for henne. En tenåring er nok svært kåt, men tåpelig å redusere ham til en person uten evne til å tenke og forstå. 

Anonymkode: fc5a0...346

Det er slett ikke sikkert at han skjønte.

16-årige gutter som ikke har fått grundig opplæring har absolutt ingen forutsetning for å skjønne hva en frys-respons på seksuell kontakt er. Fra deres perspektiv,  "hvorfor er det noe å bli redd for? Hvis man ikke vil så sier man vel klart og tydelig ifra?" En slik fryktrespons på seksuell kontakt er helt fremmed for en ulært ung gutt. Han ville aldri reagert sånn om ei jente initierte kontakt med ham, så hvorfor skulle ei jente reagere sånn? "Jeg er jo ikke skummel?"

Å fjerne hånden et par ganger er for en normal voksen mann et klart tegn på at hun ikke vil. For en ulært gutt kan det tolkes som at hun er litt blyg. At hun egentlig vil. Alle har jo sett det på film, jenter som fniser "nei..hehe.." og så er de skikkelig med etter kort tid.

Vi må ha bedre og mer seksualindervisning, for dette er faktisk ikke noe alle uerfarne unge gutter forstår helt av seg selv. Reaksjonen er helt fremmed for dem.

Anonymkode: 18674...f1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er 3 perspektiver her. Ditt, hans, lovens.

Loven i dag krever vold/trusler/utnyttelse av tilstand som redusert bevissthet for å definere voldtekt som straffbar handling.

Slik det ser ut for meg:

Han brukte ikke maktmidler. Voldtektsforbrytere kysser vanligvis  ikke offeret på halsen, sier godnatt, prater med foreldre. Han var 16 år, han oppfattet ikke seg selv som noe farlig, og har ikke skjønt at du ikke klarte å uttrykke på en sterk måte at du ikke ville.

Du har en voldtektsopplevelse, fordi du i situasjonen ble maktesløs. Han brukte ikke fysisk overmakt, du ble felt av en lammende frykt i deg selv. Det er ikke din feil. Du var ung og umoden, og vi er alle vokst opp med å bli konfrontert med alle forbrytelsene som skjer mot jenter. Du hadde ikke erfaring med grensesetting og det er helt naturlig å være sårbar og amatør på den fronten som 16-åring. Og også mye senere i livet opplever mange kvinner å tape kontroll via de indre mekanismene mer enn at mannen bruker vold eller trusler.

En frys-respons er naturlig ved en sterk opplevd trussel mot liv og helse. 

Du skriver ingen steder at du fryktet vold eller tvang. Det fremgår heller ikke av teksten hva du tror ville blitt utfallet om du ikke hadde frosset, om du hadde klart å si akkurat hva du mente, og/eller motsette deg mer fysisk. Jeg sitter ikke med følelsen av at det ville blitt vold og tvang fra hans side (ut fra den lille informasjonen som står).

Jeg ser du skriver at det ble kleint, at du oppfattet det som en forventning fra hans side. Jeg tenker at kontrolltapet gjerne begynte der, med at du ikke visste hvordan du kunne hevde deg og uttrykke deg overfor en slik usagt forventning. Du var knapt mer enn en ungdomsskoleelev. Det er helt naturlig å ikke være proff grensesetter. Det er også naturlig at en gutt på 16 kan misforstå en jente som ikke sier nei og ikke reiser seg fra sengen. Vet han ikke om frys-respons, kan han tro du er med. 

Å føle kontrolltap i en ufrivillig seksuell situasjon er overveldende. Det skal ikke være en skam å ikke ha klart å handle "profesjonelt". Dette var et overgrep for deg, for det stod ikke i din makt å få deg selv til å aktivt handle for å verne om deg selv. 

Jeg tror kanskje, slik jeg tolker det du skriver, at det er et overgrep som ikke har en forbryter, men en amatør også i den andre enden. Som er overveldet på en annen måte og ikke ser hva som skjer emosjonelt med jenta han tror har sex med.

Jeg synes det ser ut som mange svarer her ut fra at de selv har blitt erfarne på både å være entusiastisk med på sex, og å føle seg trygge på retten til å gi blaffen i andres forventninger, og at deres sexpartnere er voksne menn som leser kvinner bedre. 

Enten han var fullt klar over hva du følte eller ikke, så er det viktig at du anerkjenner at jenta i senga følte seg hjelpeløs og følte at hun ikke kunne hindre ufrivillig sex. Det må ikke ha en juridisk merkelapp, eller en bevisst ond motpart. 

Din egen dom er viktigst for din mestring. Klarer du å se at den 16-årige versjonen av deg var uerfaren og ble vippet av pinnen, og at det ikke er noe å skamme seg over, klarer du lettere å reparere skaden i selvbildet. Det er helt ok og rimelig at du, knapt kjønnsmoden, ikke klarte å yte så mye motstand, selv om motparten kanskje ikke var så ond og farlig. Eller kanskje var han det, og intuisjonen fanget opp at du hadde best sjanse ved å være passiv. Det er bare du som var der, og du var der som uerfaren og utrygg. Du har ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: d4299...e28

Jeg synes du skriver mye fornuftig, men vi må faktisk slutte å bygge opp voldtektsmenn til å være store, stygge ulver. Voldtektsmenn kan være både kjærlig og omgjengelig med sine ofre mellom overgrep. Seksuelle overgrep skjer som oftest mellom to som allerede kjenner hverandre. Det kan være et nært familiemedlem, en god venn, en kjæreste eller en ektemann som er gjerningsmann. Jeg tror det er så mye mer normalt enn vi klarer å ta innover oss. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja det er voldtekt. En 16 år gammel gutt forstår det. Og i dag lærer man om samtykke og fravær av samtykke som 14 åringer i skolen så at du som voksen sitter her å forsvarer hendelsen illustrerer egentlig bare hvordan problemet ikke bare er voldtektsmenn, men også victimblamers og rape-apologists. Det er et samfunnsproblem og folkehelseproblem. 

Anonymkode: 5f2dc...722

Dette var ikke " idag"  det var for 13 år siden, og da lærte man ikke om samtykke på skolen. Dette syns jeg ikke kan defineres som en voldtekt på det tidspunktet det ble utført.  Hadde det skjedd i dag ville jeg sagt at det framdeles ligger litt i grenseland, og at en 16 år gammel gutt ikke nødvendigvis ville ha forstått at han gjorde noe galt. 

Anonymkode: bc63f...4ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke det uaktsomt drap er

Anonymkode: 08db6...569

Eh, jo, om du kjører på noen og dreper dem og ikke vet det før etterpå, så er det uaktsomt drap. Om denne gutten ikke visste at det han gjorde var galt på det tidspunktet, så var det fortsatt galt. Det er jo ikke slik man har sex med noen, det er slik man voldtar noen.

Gjest Warrior
Skrevet

Ja det var voldtekt. Reaksjonen din er en helt normal reaksjon under voldtekt. En stor og sterk mann kan også fryse til og klarer ikke gjøre noe eller si noe under en voldtekt. Det er normalt. Så prøv å ikke tenk på hvorfor du bare lå der og hvorfor du ikke sa nei. Vet det er lettere sagt enn gjort å ikke tenke på det, men husk at det er normal reaksjon.

Klem til deg❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 0.44):

Hun lot han ikke. Hun tok til og med bort hånden hans først. Og da det ble klart for henne at dette ikke fikk han til å stoppe, så hadde hun en naturlig reaksjon, hun frøs til. Det er ikke samtykke. Det er ikke tvil om at det var voldtekt.

I forhold til det med at gutten var så ung, ja det kan virke inn på hva man forstår. Men det er ikke noen unnskyldning uansett. For det er ikke bare de onskapsfulle som kan voldta. Man kan for eksempel gjøre en grov uaktsom voldtekt, men det minsker ikke skaden for offeret. 

Det er hvordan opplevelsen var for offeret, som bør definere en voldtekt. Og hvis noen gjør overgrep av grov uaktsomhet, så bør de framover lære seg mer om samtykke, og fortsatt stå til ansvar for smerte de har påført offeret. 

Anonymkode: bff6c...9fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 15.01):

Men å få en "frys" reaksjon er ikke ett frivillig valg, tror du en skremt geit ville valgt "frys" fremfor flukt om den hadde ett reelt valg?

Vi kan alle tro og innbille oss at om vi noen gang skulle blitt utsatt for ett voldtektsforsøk så skulle vi gjort så stor motstand at forsøket ble avbrutt eller at vi i hvertfall hadde klart å skade vedkommende, det betyr jo ikke at vi faktisk hadde greid det.

AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 15.10):

Er dette hvorfor kvinner avviser «snille» menn? Nå gir alt mening. 

Anonymkode: 5116f...800

Hvordan gir det mening? Om du er en snill mann på jakt etter dame så må en vel som alle andre finne felles interesser å snakke om, jobbe seg opp interesse...

AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 16.20):

Trist situasjon. Men hun kunne jo vært tydelig og sagt ifra med et NEI ! Jeg har også vært 16 år og var istand til å si nei til frekke menn. Enten på cafe, puber osv. Kanskje han ikke forsto at hun ikke ville mer fordi hun ikke var tydelig nok med hva hun ville ? Vi må lære å sette tydelige grenser ellers kan alle ta seg til rette.

Men vi kan ikke godta at de som får denne "frys" reaksjonen bare må godta at andre har sex med de mens de er ute av stand til å si klart i fra. Vi må heller lære alle at en må få og si ja til sex før en kan ha det. Eller i hvertfall få veldig klare tegn på at vedkommende ønsker å ha sex, som å være med på å kle av seg selv, som å fortsette å klå og kysse...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 16.48):

Det er slett ikke sikkert at han skjønte.

16-årige gutter som ikke har fått grundig opplæring har absolutt ingen forutsetning for å skjønne hva en frys-respons på seksuell kontakt er. Fra deres perspektiv,  "hvorfor er det noe å bli redd for? Hvis man ikke vil så sier man vel klart og tydelig ifra?" En slik fryktrespons på seksuell kontakt er helt fremmed for en ulært ung gutt. Han ville aldri reagert sånn om ei jente initierte kontakt med ham, så hvorfor skulle ei jente reagere sånn? "Jeg er jo ikke skummel?"

Å fjerne hånden et par ganger er for en normal voksen mann et klart tegn på at hun ikke vil. For en ulært gutt kan det tolkes som at hun er litt blyg. At hun egentlig vil. Alle har jo sett det på film, jenter som fniser "nei..hehe.." og så er de skikkelig med etter kort tid.

Vi må ha bedre og mer seksualindervisning, for dette er faktisk ikke noe alle uerfarne unge gutter forstår helt av seg selv. Reaksjonen er helt fremmed for dem.

Anonymkode: 18674...f1c

Okei. Så unge gutter har lært seg at nei ikke betyr nei, men kanskje ja mens. De har altså lært seg å analysere dette, men de forstår ikke at ffullstendig apati fra en sengepartner vitner om ulyst og ubehag, noe som er mye enklere å forstå ettersom det krever minimalt med analyse. Nei. Jeg har aldri opplevd denne oppførselen fra menn eller gutter, heller ikke da jeg var femten og seksten. En gutt som oppfører seg slik er et unntak, ikke bare en stakkarslig forvirret gutt. Fryktelig dumt dersom man skal late som dette er normal oppførsel. Den som forstår at nei kanskje betyr ja, forstår selvfølgelig også at en jente/kvinne som overhodet ikke viser noen lyst, ikke har lyst.

Anonymkode: c52de...a1d

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Helt klart voldtekt!! Likevel er jeg redd for at gutten kanskje ikke oppfattet det som voldtekt. Det virker ut som det er flere gutter/menn som har gjort lignende, men som ikke forstår at dette er voldtekt.

Usikker på om dette gjelder dårlige holdninger, eller om det er dårlig evne til å oppfatte situasjonen og kroppsspråk. 

Veldig viktig at dette jobbes mye med, er mye slike situasjoner som skjer. Hyppigste anmeldte overgripere er 19-åringer. Det er ikke 40-50 åringene som vi vanligvis ser for oss.

Anonymkode: c3d4e...484

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...